Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:44

Cassidy schreef:
Bhriseis schreef:
Dat is toch een kwestie van voor je dieren te zorgen. En dat heeft niets te zien met de traditionelen vs. de naturals.

De extremisten in de Naturals zie ik helaas veel te vaak op Bokt langsschuiven. Daar hoef je alleen maar alle "foei, ik hou mijn paard op stal en werk met dekens" topics hier op bokt maar voor door te lezen. Ik zie de extreme Traditionals van 23 uur op stal en 1 uur het paard fanatiek trainen hier echter op Bokt niet langskomen. Iedereen wil meer weidegang of tijd op een paddock maar niet iedereen heeft het gemak van een paard aan huis, menigeen heeft zijn paard in pension staan en kan helaas niet helemaal zo zoals hij zelf zou willen. En dan komen de fanatici roepen dat ze dan niet voor een paard zouden kiezen. Bad luck for them. Het is jouw paard, jouw leven en zolang als jij jezelf met een goed geweten in de spiegel aan kunt kijken, heeft een ander er toch ab-so-luut niets mee te maken hoe jij je paard houdt. Met dat kleine verschil. Overal waar "te" voor staat is niet goed. Behalve bij het woordje "tevreden". Voor paard, EN voor ruiter/eigenaar.

Wat is het artikel volgens jou dan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:45

Geryon schreef:
Cassidy schreef:
Ook dat bestaat niet. Want zo gauw als je wat van dat paard wilt, ben je onnatuurlijk bezig.

De meest natuurlijke omgeving is als je er echt niet naar omkijkt, niet bijvoert, zorgt voor roofdieren die af en toe een zwak dier doden, en er gewoon zo min mogelijk naar omkijkt.

Al het andere is onnatuurlijk. Gradaties daarin maken dan toch echt he-le-maal niets uit.

Niet mee eens. Hoe minder spullen hoe dichter bij de natuur, want daar heeft ie ook niets om.

Dat kan toch niet joh! Want dat is niet zwart of wit maar een middengebied, en dat bestaat niet hoor :+

Cassidy

Geryon schreef:
Niet mee eens. Hoe minder spullen hoe dichter bij de natuur, want daar heeft ie ook niets om.

Complete en volledige bullshit. Natural Horsemanship, waar ik een groot voorstander van ben, heeft niets te maken met het harnachement dat je aan je paard hangt of op de paardenrug legt, maar alles met een stukje paardenpsychologie, leren communiceren met je paard, leren waarom een paard reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. En dat kan met boomzadel, bit, ijzer, spoor en deken op als je even niet met hem bezig bent. Naturals zijn voor mij de extremisten. En die vind ik doodeng. Fanatici, tegen het religieuze aan. Bibber.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-04-14 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Ik snap je punt Cassidy, maar zou dat ook niet liggen aan eigen maatstaven?
Nogmaals: iedereen moet vooral doen waar hij of zij blij van wordt - zoals je dat zelf ook al aangeeft - maar hebben beide kampen niet gewoon andere normen?

Voor mij persoonlijk kan ook een halve dag een paard op stal zetten niet door de beugel. Ik wil absoluut niemand op de tenen trappen, want er zijn vast ook traditionelen die het niet netjes vinden dat mijn paard met sneeuw gewoon buiten staan (mét schuilstal én betegeling met afdak). Maar is dat ook niet een stuk perceptie? Ik kom uit het naturals kamp en vind veel zaken beter dan een paard op stal zetten, en jij komt uit het traditionele kamp dus vindt veel zaken slechter dan een paard op stal zetten.

Zie je waar ik heen wil?

Gydja

Geryon schreef:

ik snap je punt hoor ;) maar als je dicht bij de natuur wilt zijn moet je op de grond gaan liggen en je neus in het zand steken vlak naast een plantje. xD

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:47

Air schreef:
Wat is het artikel volgens jou dan?

Ik snap je even niet. Bedoel je topic op Bokt?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:47

Dat is geen aardige opmerking Gydja -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:48

Bhriseis schreef:

Maar wel waar....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:48

wat een walgelijke tekst zeg... waarom is bitloos of boomloos ineens erger en wat een onzin over boomloos :') en ook hier in dit topic.. omdat met bitloos of boomloos wil rijden doet het het paard ineens pijn?!!! benadeel je het paard? lekker negatief.... laat ik het dan maar niet hebben over wat gewoon wordt genoemd

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:49

Bhriseis schreef:

sorry was niet zo bedoeld ;) in elk geval niet expres naar jou maar in het algemeen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:50

@ Cassidy: Nee, zo'n opmerking heet spotten.

Ik dacht eindelijk dat we ergens kwamen, dat het een keer een respectvolle en leerzame discussie zou worden. Want ik kan me best voorstellen dat als een traditionele aanpak voor iemand werkt, en als die iemand niet op problemen is gebotst met die aanpak, dat je die blijft volgen en een aanhanger wordt. Dat je het nut niet ziet van je verdiepen in een andere visie.
Maar als we wéér die kant op gaan, laat gewoon maar. Laat maar zitten.

NP Gydja :)

Edit: iets verduidelijkt
Laatst bijgewerkt door Bhriseis op 11-04-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:50

unihorses schreef:
wat een walgelijke tekst zeg... waarom is bitloos of boomloos ineens erger en wat een onzin over boomloos :') en ook hier in dit topic.. omdat met bitloos of boomloos wil rijden doet het het paard ineens pijn?!!! benadeel je het paard? lekker negatief.... laat ik het dan maar niet hebben over wat gewoon wordt genoemd

Gaat u gang, ben benieuwd :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:51

Bhriseis schreef:
Ik snap je punt Cassidy, maar zou dat ook niet liggen aan eigen maatstaven?
Nogmaals: iedereen moet vooral doen waar hij of zij blij van wordt - zoals je dat zelf ook al aangeeft - maar hebben beide kampen niet gewoon andere normen?

Voor mij persoonlijk kan ook een halve dag een paard op stal zetten niet door de beugel. Ik wil absoluut niemand op de tenen trappen, want er zijn vast ook traditionelen die het niet netjes vinden dat mijn paard met sneeuw gewoon buiten staan (mét schuilstal én betegeling met afdak). Maar is dat ook niet een stuk perceptie? Ik kom uit het naturals kamp en vind veel zaken beter dan een paard op stal zetten, en jij komt uit het traditionele kamp dus vindt veel zaken slechter dan een paard op stal zetten.

Zie je waar ik heen wil?

Je doet een aanname dat ik uit het "traditional" kamp kom. En dat kom ik niet. Ik ben Natural Horsemanshipper/Western. Ik zie echter ook dat in heel Nederland de ondergrond niet altijd geschikt is om een paard in de zomer en in de winter op het land te hebben. Tot aan hun oksels in de prut in de winter is ook niet gezond voor een paard, als het alternatief een dagdeel buiten is en daarna op stal dan moet dat maar. Maar ik kan ronduit woest worden als de fanatici roepen dat ik dan mijn paard maar in het Oosten van het land neer moet zetten of helemaal niet aan een paard moet beginnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:53

Onderbouw het eens Cassidy. Dat het volgens jou complete bullshit is omdat je niet kan inzien waarom bijv. bitloos en ijzerloos dichterbij de natuur staat dan met bit en met ijzers, zegt nog niet dat het bullshit is.
Daarnaast ben je voorstander van Natural Horsemanship, maar omdat je dingen zo letterlijk neemt: hoe is dat mogelijk? Wat is er natuurlijk aan horsemanship? Is er horsemanship in de natuur? Sinds wanneer dat dan?

Als je op een paard gaat zitten ga je toch niet iets vragen wat onnatuurlijk is? Dat is namelijk onmogelijk. Je kan wel willen dat een paard achterwaarts de bak door gaat in draf, maar dat is absoluut geen natuurlijke gang.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:54

Mja, en dan ben ik blijkbaar drastischer dan jij. Ik heb het geluk dat mijn weide prima voldoet in de winter, en ik kan me voorstellen dat het echt balen is als je die pech hebt, dat je weide wel blubber wordt, maar voor mij zou een stal geen compromis zijn. Doet er ook niet toe, over zo'n dingen hoeft niemand een oordeel te vellen, dat is iedereens eigen keuze.

Maar dan zo'n opmerkingen beamen (die door Gydja niet slecht bedoeld waren); nee, sorry, dan kan ik enkel opmaken dat je me duidelijk niet serieus neemt.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:54

Ik rijd namelijk ook gewoon met zadel, borsttuig, peesbeschermers, hoofdstel, zweep en indien nodig sporen. Maar ik vind natural horsemanship heel erg interessant. Dus ik rijd ook bitloos, zonder zadel en dat soort dingen. Mijn paardje vind alles prima. Het is duidelijk te merken dat ze buitenrit leuker vind dan de bak maar ik denk dat dat over het algemeen paarden dat leuker vinden. Ik vind buiten fietsen ook leuker dan op een hometrainer om het zo maar te vergelijken :P

Bhriseis

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:57

Ik rijd ook in de bak hoor Gydja ;) Maar leuk dat je je in beide stromingen verdiept :)

Ik sluit me helemaal bij je aan, Air.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:58

Cassidy schreef:
Geryon schreef:

Complete en volledige bullshit. Natural Horsemanship, waar ik een groot voorstander van ben, heeft niets te maken met het harnachement dat je aan je paard hangt of op de paardenrug legt, maar alles met een stukje paardenpsychologie, leren communiceren met je paard, leren waarom een paard reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. En dat kan met boomzadel, bit, ijzer, spoor en deken op als je even niet met hem bezig bent. Naturals zijn voor mij de extremisten. En die vind ik doodeng. Fanatici, tegen het religieuze aan. Bibber.....

Nee helemaal geen bullshit :+ Je haalt er vanalles bij, wat er helemaal niets mee te maken heeft.

Natuur = paard
Onnatuurlijk = paard met bit en zadel
Paard met zadel = natuurlijker dan onnatuurlijk

:D

Geryon

Air schreef:
Geryon schreef:

Dat kan toch niet joh! Want dat is niet zwart of wit maar een middengebied, en dat bestaat niet hoor :+

:+ :+ :D

Cassidy

Bhriseis schreef:
Mja, en dan ben ik blijkbaar drastischer dan jij. Ik heb het geluk dat mijn weide prima voldoet in de winter, en ik kan me voorstellen dat het echt balen is als je die pech hebt, dat je weide wel blubber wordt, maar voor mij zou een stal geen compromis zijn. Doet er ook niet toe, over zo'n dingen hoeft niemand een oordeel te vellen, dat is iedereens eigen keuze.

Maar dan zo'n opmerkingen beamen (die door Gydja niet slecht bedoeld waren); nee, sorry, dan kan ik enkel opmaken dat je me duidelijk niet serieus neemt.

Stond er een clownsmiley achter haar opmerking? Ik kan toch heel goed zien, maar die stond er niet.

Stal is bij een blubberwei voor mij geen complete optie. Zoals gezegd, mijn paard komt op een paddock, voor een dagdeel. Hele dag en nacht is helaas niet mogelijk. En met name in de winter vind ik het wel fijn dat ze op zijn minst droog kunnen liggen. Wat in de polder en dan helemaal in de winter, op een zandpaddock helaas niet altijd mogelijk is.

Maar iig fijn dat je je oordeel over dergelijke manier van houden voor je houdt. En dat je voor jezelf beslist dat het geen optie voor je is, houdt dat dan in dat je je paard weg zou doen als dat niet meer zou lukken?

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:00

Wauw, het valt mij op dat de meeste mensen niet zo goed lezen.
Het gaat hier niet om de discussie of natural horsemanship beter is of niet, of bitloos of boomloos of juist met boom, beter is of niet. Daar zijn genoeg andere topics over. Het gaat er gewoon om dat paardrijden op zich niet natuurlijk is, hoe je het ook doet. En daar heeft Marjan Tulp helemaal gelijk in. Er is niks natuurlijks aan het op een paard zitten, of ze opsluiten in een stal of in een weiland. Een roofdier op een prooidier is onnatuurlijk. Maar zo zijn er meer dingen niet natuurlijk, kijk eens hoe wij wolven gedomesticeerd en door gefokt hebben, tot gezellige huishonden. Niks natuurlijks aan. Dat wil niet zeggen dat onnatuurlijk per definitie slecht is, maar het artikel wil ons er gewoon van bewust maken dat, hoe je ook op een paard zit (met of zonder zadel/bit) het niet natuurlijk is.
Daarom moeten we moeite doen om het voor elk individueel dier zo goed mogelijk te maken; zorgen voor een fijn leven, met genoeg weidegang en soortgenoten, goed voer, genoeg stimulans enzovoort. En als wij daar genoeg ons best voor doen, vind ik het niet verkeerd om in ruil daarvoor geregeld op je paard te rijden. Ik moet ook werken voor mijn geld. Maar zorg dan wel dat je ook goed naar het welzijn van het paard kijkt! We hebben toch allemaal liever een leuke baas, dan een banketstaaf?!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:03

Neen, en toch geeft ze aan dat ze het niet zo bedoelde. Ja, ik vind het niet aardig dat naturals altijd bespot worden alsof het een verzameling van randdebielen is, die staan toekijken hoe hun paard verhongert.
Maar gaan we nu gewoon alles letterlijk nemen? Want dan leidt dit gesprek echt nergens naar toe. Dan communiceer je niet met iemand, dan praat je gewoon langs elkaar heen.

Als antwoord op je vraag: ja, dan zoek ik een plekje voor ze waar ze wél gelukkig kunnen zijn. Want van op stal staan worden mijn paarden ongelukkig. Vergelijk het met jouw oordeel over Parelli: eens je er mee begint, kan je niet meer terug. Zo denk ik ook over mijn manier van natuurlijk paarden houden: neen, er is voor mij geen andere optie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:07

Air schreef:
Onderbouw het eens Cassidy. Dat het volgens jou complete bullshit is omdat je niet kan inzien waarom bijv. bitloos en ijzerloos dichterbij de natuur staat dan met bit en met ijzers, zegt nog niet dat het bullshit is.
Daarnaast ben je voorstander van Natural Horsemanship, maar omdat je dingen zo letterlijk neemt: hoe is dat mogelijk? Wat is er natuurlijk aan horsemanship? Is er horsemanship in de natuur? Sinds wanneer dat dan?

Als je op een paard gaat zitten ga je toch niet iets vragen wat onnatuurlijk is? Dat is namelijk onmogelijk. Je kan wel willen dat een paard achterwaarts de bak door gaat in draf, maar dat is absoluut geen natuurlijke gang.

Natural Horsemanship is in mijn ogen je verdiepen in de manier waarop paarden denken en waarom ze reageren zoals ze reageren en daarop leren in te spelen. Dat is in de verste verte niet natuurlijk want wij hebben lichamen die lang zijn in de lengte, en een paard zit toch heel anders in elkaar. Het paard zal de aanwijzigen die wij hem geven moeten leren begrijpen. Maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt, heb je een manier om in dat paardenhoofd te komen die zich niet kan meten met wat er doorgaans (sorry, ik veralgemeen hier) op de maneges geleerd wordt: als je gas wilt geven dan geef je hem een schop, wil je remmen trek je aan de teugels, wil je naar rechts dan trek je aan de rechter teugel en wil je linksaf trek je aan de linker teugel.

En er zijn gerust mensen die met JBF (Jan Boeren Fluitjes) of GBV (Gezond Boeren Verstand) een heel eind komen, maar net dat kleine stukje missen om in dat paardenkoppie te komen.

De methode om een paar Natural te houden is op dit moment hip. Mensen die problemen hebben met aanleuning of tegen rijtechnische problemen aanlopen schuiven de problemen op harnachement, bit, zadel, ijzers en noem eens wat. En dat is de oorzaak niet. Kijk eens eerst naar je eigen rijkundige tekortkomingen voordat je je harnachement (vooropgesteld dat het goed past) de schuld geeft.

Geryon

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:10

Ik ken toch gek genoeg zát gevallen die ineens veel beter gingen toen het bit uit de mond ging of het boom uit de zadel. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:12

Cassidy, ik hoop dat je inziet dat je jezelf blijkbaar niet snapt? :+
Of begrijp je alleen iets wanneer je het wil begrijpen en wanneer het in je straatje past? Want het woord natural in natural in horsemanship snap je naar eigen zeggen wel, maar als er natuurlijk voor paardrijden staat, dan is dat opeens een geheel verkeerde benaming etc. etc.

Cassidy schreef:
Als iemand roept dat hij op een Arabier rijdt, dan verwacht ik een Arabier en geen gevlekte kruising.
Als iemand roept dat hij een Ferrari rijdt, dan verwacht ik een sportauto, en geen auto in alleen-maar-een-Ferrarirode-kleur-maar-van-een-ander-merk.
Roept iemand dat hij Miljonair is, dan verwacht ik een miljonair in Dollars en niet Russische Roebels.

Benoem dingen zoals ze zijn, en ga ze geen andere naam geven. Communiceert wel zo duidelijk.
En wat gezegdes daarmee te maken hebben ontgaat me even compleet, sorry.