Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:48

Het filmpje is niet overdreven, want het zijn echte beelden enzo. Maar als ze daarom vinden dat het bit slecht is enzo, dan is het zeker overdreven inderdaad!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:49

Geryon schreef:
Het filmpje is niet overdreven, want het zijn echte beelden enzo. Maar als ze daarom vinden dat het bit slecht is enzo, dan is het zeker overdreven inderdaad!

En dat is 9/10 wel het doel van die filmpjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:50

VivaByoux schreef:
En met bitloos word er ook vriendelijk gereden? Daar is ook gesjor aan het hoofd, dan wel niet in de mond maar toch.
Met elk dingetje kun je wel iets fouts opmerken.. Ts ik zou de discussie niet opzoeken, enige wat je ervan krijgt is dat je er moe van word...

Ik vind het trouwens wel een leuk muziekje, lekker dramatisch, goed voor een presentafie :+

Maar gesjor op de neus kan wel minder pijnlijk voor het paard zijn. Het verschilt enorm per maand. Mijn pony vind druk op de neus fijner dan in de mond, mijn vorige paard precies andersom!

magda_90 schreef:
Geryon schreef:

En dat is 9/10 wel het doel van die filmpjes.

Ja helaas := Als dat het doel niet was, zouden meer mensen het filmpje serieuzer nemen in plaats van alleen maar irritant vinden.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:51

Geryon schreef:

ja dat bedoel ik de beelden zijn wel echt, maar om hier nou uit te halen dat het bit slecht is...

Geryon

Re: Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:52

Ja en zo'n zelfde filmpje met vreselijke momenten wanneer er bitloos gereden word heb ik nog nooit gezien :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:56

zimbabwe schreef:
Als "gewoon" met bit ruiter vraag ik me toch ook wel af waarom je in godsnaam bijna een kilo ijzer (stang en trens) in je paard zou willen hangen..? Daarnaast zie ik wel meer martelwerktuigen voorbij komen met stangen met lepels, hefbomen, rollen, verschillende ogen, meerdere teugels en hulpteugels, waarvan ik denk: als dat nodig is om je paard te kunnen rijden, moet je jezelf misschien eens afvragen of je dan zelf of jouw paard wel geschikt is om te rijden...Wat is er mis met een simpel enkel of dubbel gebroken watertrensje?

Dat is dus ook moeilijk. Want als dit echt 'martelwerktuigen' zouden zijn zouden ze ook nooit verkocht mogen worden. Maar er is ook een manier om normaal met deze tuigage om te gaan,en daar zit dus het probleem, want niet iedereen gaat er normaal mee om. Dat geldt voor een watertrens, een pelhambit, een slofteugel, een boomzadel, een martingaal, een bitlooshoofdstel, voor sporen en voor een zweep.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:57

Wauw, gefeliciteerd!
Dit is de 200x dat ik dit filmpje tegen kom.

Zoals iemand al de geweldige vergelijking maakte met de appel _/-\o_ , en zoals mijn leraar altijd zegt:
Je hebt plan A: Netjes rijden en goed communiceren met het paard.
En je hebt plan B: Even de controle overnemen en dan maar wat minder netjes.

Normaal gesproken rijd je echt niet als zo'n malloot, terwijl je de mond kapottrekt (ga ik vanuit ten minste.)

Dus ik denk dat dit filmpje een beetje overdreven is.
Maar laat het ons er wel weer even aan herinneren dat we zuinig zijn met de paardjes :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:30

Gini schreef:
Klopt, veel personen op wie dergelijk filmpje van toepassing is, zullen lachend verder kijken (of het topic zelfs niet aanklikken). En dat is jammer, maar...als er daarenboven ook nog van de goegemeente reacties komen van 'haha, wat een belachelijk filmpje, daar heb je het weer hoor, zulke filmpjes zijn toch totaal onrealistisch', dan wordt er helemaal niets aangepakt en komt er dus ook 0,0% verandering. Maar als we met zijn allen serieuzer erop ingaan en blijven herhalen dat het not done is en dit topic in de actieve onderwerpen terecht komt ;) etc etc, dan! Dan komt er waarschijnlijk een verandering, een bewustwording. Misschien niet bij allemaal ineens, maar bij enkelingen. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Ik vind het heel mooi dat je juist de discussie 23/7 op stal aanhaalt, want dat vind ik juist een heel mooi voorbeeld. 'Vroegah' werd er ook lacherig over gedaan. Paarden staan in de winter op stal, weideseizoen is de zomer, punt. En diegenen die beweerden dat paarden buiten moeten staan, waren van die rare, geitenwollensokken naturals waar we ons best niet mee identificeren. Maar stilaan is er nu toch een bewustwording aan de gang: een paard buiten houden wordt alsmaar meer als normaal beschouwd. We zijn er nog niet, debatten zijn nog steeds aan de gang en waarschijnlijk zal er nooit een consensus komen, want wanneer is het wel goed en wanneer niet. Maar dat een paard niet 24/7 op stal hoort, dat begint een algemeen idee te worden.

Met het bit net zo. Hoe vaker wij -als grootste paardenforum- deze misstanden aanklagen en erop focussen, hoe groter de mogelijkheid wordt dat er een kentering komt. En 1 persoon die begint na te denken over zijn of haar bitgebruik is er eentje. Dat is al minstens 1 paard dat op weg is om begrepen te worden.
Want geef toe, als wij -als grootste paardenforum- onze schouders niet onder het aanklagen van mistoestanden willen zetten, wie gaat het dan wel doen?

Mooi gezegd Gini :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:34

zimbabwe schreef:
Als het geen traditie was geweest, maar vandaag voor het eerst een ruiter was geweest die in de ring zou verschijnen met s&t, denk ik echt dat dat wel heel wat stof tot discussie zou opleveren...

En toch is er ooit iemand mee begonnen... En de gemiddelde nette ruiter rijdt echt niet met s&t "omdat iedereen het doet"

Was laatst nog een leuk topic over trouwens.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:39

milantje25 schreef:
Dat bit is onzin als je het goed gebruikt tenminste zo in lopen trekken is onzin!
maar die zwepen vind ik niet kunnen ! want veel ruiters gebruiken meer de zweep dan been
ik rij ook noooit met zweep:) vind ik maar onzin!!

Want ja, een zweep misbruiken zal wel meer gevolgen hebben dan een bit misbruiken :=

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:44

je hebt mensen die moorden plegen met messen.
je hebt mensen die hun hond slaan met stokken.
je hebt mensen die zichzelf verwonden met scheermesjes.
je hebt mensen die een paard verwonden met een zweep.
je hebt mensen die een paard verwonden met een bit.
je hebt mensen die voor de trein springen.
je hebt mensen die elkaar verwonden met schroevendraaiers.
je hebt mensen die ... oke hij is denk duidelijk.

Je hebt genoeg voorwerpen om elkaar of dieren iets mee aan te doen. Je hebt ook mensen die voorwerpen gewoon gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Of willen jullie al deze dingen ook verbieden?
En ik heb het al vaak genoeg geprobeerd maar je kunt anderen echt niet veranderen, alleen jezelf!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:51

Oh god, komen de zwepen er ook weer bij? En de sporen?

Wat is dat toch met dat commentaar op jan en alleman. Dat is waar ík misselijk van word :')

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:02

Arc_En_Ciel schreef:
Oh god, komen de zwepen er ook weer bij? En de sporen?

Wat is dat toch met dat commentaar op jan en alleman. Dat is waar ík misselijk van word :')

Oke, je reageert dan al nooit in zo'n topics, wel voortaan hou ik me weer in :')
Vond het gewoon een idiote reactie en voelde mij genoodzaakt even mijn kleine frustratie te uitten :):)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 23:23

Ik vind dat skelet maar eng eigenlijk, je zou der haast niet meer van kunnen slapen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 00:08

_O- Die muziek erachter, en dat logo, lekker dramatisch allemaal hahaha

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:07

Weer zo lekker overdreven. Mensen laten we eens naar ons zelf kijken, heb jij dan nooit je paard een ruk in zn mond gegeven ook al was het per ongeluk of met opzet iedereen overkomt het. Als jouw paard denkt toedeloe ik ga links terwijl jij rechts wil en je paard zet het op een trekken ga je mij niet wijs maken dat je zegt: och lief paard ik wil niet in je mond trekken ik vraag je heel lief de andere kant op te gaan.

Of dat je uit balans raakt en per ongeluk met je handen je balans zoekt? Hoe vaak zie je niet dat iemand van zijn/haar paard valt en vervolgens de teugels vasthoudt?

Kom om zeg een betere wereld begint bij jezelf!

@edit;

Ik wil er aan toevoegen dat mensen wel eens moeten na denken over hun bit gebruik. Van me zelf weet ik dat ik nog wel eens een harde hand kan hebben en dat mezelf ook aan het afleren ben maar je kunt het niet altijd voorkomen. En ik weet zeker dat dit filmpje toch wel mensen aan het denken zet. Waarom niet gewoon rijden met enkelgebroken bitje, als je een beetje kunt rijden is alles mogelijk! Laten we dit soort dingen wel serieus nemen want we zien dit ook vaak genoeg misgaan!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:03

Ik reageer zelden op topics maar ik kan het nu niet laten.

Ik rij ook met bit, westernbit wel te verstaan, en ja ik heb ook vaak genoeg in de noodrem gehangen omdat ik er nou eenmaal 1 heb waarbij de hoek/muur insturen etc allemaal totaal niks uit haalt. Soms moet je voor je eigen veiligheid of die van je paard. Wij zijn nou eenmaal mensen die situaties in kunnen schatten op een ander niveau als het paard. Maar van sommige reacties word ik hier pas echt beroerd! Het onjuiste bit gebruik zoals waar het in feite om gaat in dit topic mag nooit goed worden gekeurd! Als ik dan belachelijke reactie lees als het tweede deel van het filmpje snap ik al helemaal niet of nu komen de zwepen en de sporen er weer bij, breekt bij mij mijn klomp. Ja ik rij ook met spoor, grote zelfs, western, maar dan word er wel van je verwacht dat je met een compleet stil been los van je paard kunt rijden. Zwepen en sporen worden vaak als strafmiddel gebruikt en niet als aanwijsmiddel/aanwijzingen geven. Heb je zelf wel eens een flinke tik gehad met een zweep? Dat doet knap zeer laat staan als je er tig krijgt op dezelfde plek! Een paard voelt dat echt niet minder als jij hoor! Die voelen net zo hard pijn. Maar o wat houden al die ruiters veel van hun paard! Ze zijn hun paard imo als een voertuig of als een honkbalknuppel, nodig om je sport te beoefenen, maar vergeten voor het gemak dat het een dier is met een ziel, gevoel en een eigen wil. Een wil die mij een beetje te vaak gebroken word enkel om doel te bereiken maar diezelfde mensen zullen om het hardst roepen die ieder mens anders is en zichzelf moet kunnen zijn.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:17

DewiRox schreef:
Ik vind dat skelet maar eng eigenlijk, je zou der haast niet meer van kunnen slapen.

Precies.

Had het filmpje trouwens ook nog nooit gezien :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:21

Gini schreef:
char1900 schreef:
Serieus? Iedereen vind bitten zo fout en slecht.....Maar ze realiseren zich niet dat er ook goed mee kan worden omgegaan....

Maar eerlijk? Hoe vaak komen we de beelden die in dit filmpje gebruikt worden in het dagelijkse leven tegen?
Ik kan voor mezelf zeggen: vaak. Sowieso ieder weekend als ik op wedstrijd groom. Op stal gelukkig net iets minder.

En dat vind ik wel een kwalijke zaak. Kijk, deze filmpjes zijn natuurlijk stemmingmakerij. Testen en proeven die nergens op slaan en niks bewijzen, dramatisch slowmotion beeldmateriaal en een angstaanjagend muziekje. Zo kan ik zelfs van teddyberen moordwapens maken. :')
Maar wat me wel verbaast is dat er al snel de opmerking komt: 'niks aan de hand als je het bit goed gebruikt.' En daarmee is de discussie afgelopen.
En hoe correct bovenstaande uitspraak ook is (immers als je het goed gebruikt is er daadwerkelijk niks aan de hand), is de discussie daarmee echt afgelopen?

Vroeger liet ik dit soort topics met dit soort filmpjes links liggen. Ik reageerde niet of zelfs lacherig. Maar ik heb mij gedwongen om na te denken. Want, zoals al gezegd, de beelden die in dergelijke filmpjes gebruikt worden zijn jammer genoeg geen uitzonderingen. Het zijn geen beelden van een lugubere trainingsstal of een eenmalige foute wedstrijd, beelden waar ze naar hebben moeten zoeken uit uren fijn en vriendelijk beeldmateriaal, in het geheim gemaakt in de bosjes, wachtend op die 5 minuten slecht bitgebruik. Nee, dit zijn beelden die ik wekelijks tegenkom. En dan denk 'mogen we dit echt zomaar weglachen'.
Want hoe slecht opgezet ik dergelijke filmpjes ook vind, blijkbaar zijn ze wel telkens nodig. En eigenlijk liegen ze niet. Ze dramatiseren, maar liegen doen ze -jammer genoeg- niet.

ik hou van je, trouw met me _O- _O- _O- _O-

en je hebt een goed punt. We kennen allemaal die beelden van ruiters die ent even wat hardhandiger zijn.
Hoevaak hoor je niet "AANPAKKEN! HIJ MOET LUISTEREN. GEEF MAAR EENS EEN GOEDE OPHOUDING!"
Ik ben ook verhuisd naar een stal waar pony met een vriendin lekker buiten staat en voor de rest niemand behalve de eigenaresse die er net zo over denkt als ik.
zij rijd met een leren bitje omdat haar ex-draver gewoon geflipt is na haar drafbaancarriere en ik rij bitloos.
niks tegen bitten, wel tegen mensen die er aan hangen ;)

zwepen zijn een verlengde van je hand/arm, ik vind het heel fijn om mijn pony bij te kunnen draaien of haar te begrenzen met een kort zweepje als we aan het wandelen zijn.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:24

Waarom een paard 2 bitten in zijn mond moet heb ik nooit begrepen.
Wat het nut is van wedstrijden ook niet.
Al moet ik wel toegeven dat ik Anky graag mag zien rijden en een mooie springwedstrijd ook leuk vind.
Alleen al omdat ik de elegantie en bespiering mooi vind om te zien.
Maar geniet ook van eigenlijk alle paarden.
Zelf nooit de behoefte gehad liever lekker bezig met je paard en niet prestatiegericht.
Maar kan best begrijpen dat niet iedereen zo denkt alleen probeer het netjes te houden zonder bruut geweld.
Sporen, zweep en bit zijn bedoelt als hulpmiddel dus maak er geen misbruik van.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:36

Zelf denk ik absoluut niet dat deze beelden overdreven zijn. Wanneer ik op wedstrijd ben is een net rondje zonder trekken en hangen echt een uitzondering. Ook bij de dressuur is het niet anders, een keer een harde ophouding of goed omtrekken zie je bij het gros van de ruiters.

Zelf heb ik een paard waarbij ik dit allemaal niet hoef te flikken. Ik heb werkelijk niets in mijn handen want de kleinste druk geeft verzet, en ik geef haar geen ongelijk. Aan de teugel vragen net zo iets, lekker ophoudingen maken en een keer goed diep trekken, ik vind het niet raar als er dan veel verzet bij komt. Ik zie ook heel graag een stille hand en dan niet met teugels van 30 cm en hoofd omhoog getrokken. Bij de top net zo, zowel springen als dressuur er wordt overal geropt in de mond. Zelf zou verkies ik een gewoon trensje, stang en trens komt er bij mijn paard ook niet in, kan me niet voorstellen dat het voordeel brengt in de ontspanning om de hele mond vol ijzer te hebben.

Bitloos heb ik ook al nare dingen mee gezien. Houdt de paarden een beetje in hun waarde en geef hun wat meer dan ziet het beeld er meteen vriendelijker uit. Helaas doe je er helemaal niets aan en zal het er niet beter op worden omdat de sportbonden er ( meestal ) ook niets aan doen. Soms krijg ik echt kippevel als ik op wedstrijdjes ( op laag niveau ) bij zowel volwassenen als kinderen kijk. Ook met longeren, paard draait om en even een paar boze rukken aan de lijn als straf, ja dat komt door >;)

Ik heb mijn vorige instructrice dus aan de kant gezet omdat ik gewoon goed moest vasthouden en eens hard moest doorvragen. Doei :wave:

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:45

Ik vind het vooral eigenlijk ook heel raar dat we rijden. Als je precies uit zou leggen wat we doen en proberen te bereiken, aan iemand die geen idee heeft, zal dat ook heel vreemd overkomen.

Verder: ja, verkeerd bitgebruik kan inderdaad echt niet. Echter zijn die filmpjes wel om gek van te worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:21

Dus iedereen moet bitloos gaan rijden? Nou nee, liever niet. Je moet maar leren hoe je je handen moet gebruiken. Een paard dat constant gesnokt wordt, gaat gewoon in staking. Althans dat hoop ik. Ik hoop dat, als iemand zo rijdt op wedstrijd, die van hun paard af worden getrokken. En natuurlijk zijn het vaak maar momentopnames, een paard kan altijd even tegen het bit vechten.

Edit: het zou ook verboden moeten worden te zagen :s

Naom_Scarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:57

Ja, het is maar net hoe je ermee om gaat. Er zijn wel variatie's op bitten waar ik misselijk van word, sommige enorme werktuigen die ik soms zie...
In het filmpje zie je ook ruiters even drie of twee keer zagen en dan nog hun paard over de hindernis moeten schoppen, dat is echt om misselijk van te worden.

Apache51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:50

het is belangrijk dat je gewoon aan je zelf denkt, als jij je paard voorzichtig en ontspannen rijd, is er niks mis. blijf gewoon ontspannen in je hand, blijf kalm, paarden kunnen niet in 1,2,3 snappen wat jij wilt. maar trekken en boos worden is absoluut geen oplossing daarvoor. en dat er zulk soort bitten worden gebruikt is natuurlijk absurd. maar meteen bitloos gaan rijden hoeft niet. als je maar ontspannen en relaxt bent, is er niks aan de hand.