Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VivaByoux schreef:En met bitloos word er ook vriendelijk gereden? Daar is ook gesjor aan het hoofd, dan wel niet in de mond maar toch.
Met elk dingetje kun je wel iets fouts opmerken.. Ts ik zou de discussie niet opzoeken, enige wat je ervan krijgt is dat je er moe van word...
Ik vind het trouwens wel een leuk muziekje, lekker dramatisch, goed voor een presentafie
magda_90 schreef:Geryon schreef:Het filmpje is niet overdreven, want het zijn echte beelden enzo. Maar als ze daarom vinden dat het bit slecht is enzo, dan is het zeker overdreven inderdaad!
En dat is 9/10 wel het doel van die filmpjes.
Als dat het doel niet was, zouden meer mensen het filmpje serieuzer nemen in plaats van alleen maar irritant vinden.
zimbabwe schreef:Als "gewoon" met bit ruiter vraag ik me toch ook wel af waarom je in godsnaam bijna een kilo ijzer (stang en trens) in je paard zou willen hangen..? Daarnaast zie ik wel meer martelwerktuigen voorbij komen met stangen met lepels, hefbomen, rollen, verschillende ogen, meerdere teugels en hulpteugels, waarvan ik denk: als dat nodig is om je paard te kunnen rijden, moet je jezelf misschien eens afvragen of je dan zelf of jouw paard wel geschikt is om te rijden...Wat is er mis met een simpel enkel of dubbel gebroken watertrensje?
, en zoals mijn leraar altijd zegt:
Gini schreef:Klopt, veel personen op wie dergelijk filmpje van toepassing is, zullen lachend verder kijken (of het topic zelfs niet aanklikken). En dat is jammer, maar...als er daarenboven ook nog van de goegemeente reacties komen van 'haha, wat een belachelijk filmpje, daar heb je het weer hoor, zulke filmpjes zijn toch totaal onrealistisch', dan wordt er helemaal niets aangepakt en komt er dus ook 0,0% verandering. Maar als we met zijn allen serieuzer erop ingaan en blijven herhalen dat het not done is en dit topic in de actieve onderwerpen terecht komtetc etc, dan! Dan komt er waarschijnlijk een verandering, een bewustwording. Misschien niet bij allemaal ineens, maar bij enkelingen. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Ik vind het heel mooi dat je juist de discussie 23/7 op stal aanhaalt, want dat vind ik juist een heel mooi voorbeeld. 'Vroegah' werd er ook lacherig over gedaan. Paarden staan in de winter op stal, weideseizoen is de zomer, punt. En diegenen die beweerden dat paarden buiten moeten staan, waren van die rare, geitenwollensokken naturals waar we ons best niet mee identificeren. Maar stilaan is er nu toch een bewustwording aan de gang: een paard buiten houden wordt alsmaar meer als normaal beschouwd. We zijn er nog niet, debatten zijn nog steeds aan de gang en waarschijnlijk zal er nooit een consensus komen, want wanneer is het wel goed en wanneer niet. Maar dat een paard niet 24/7 op stal hoort, dat begint een algemeen idee te worden.
Met het bit net zo. Hoe vaker wij -als grootste paardenforum- deze misstanden aanklagen en erop focussen, hoe groter de mogelijkheid wordt dat er een kentering komt. En 1 persoon die begint na te denken over zijn of haar bitgebruik is er eentje. Dat is al minstens 1 paard dat op weg is om begrepen te worden.
Want geef toe, als wij -als grootste paardenforum- onze schouders niet onder het aanklagen van mistoestanden willen zetten, wie gaat het dan wel doen?
zimbabwe schreef:Als het geen traditie was geweest, maar vandaag voor het eerst een ruiter was geweest die in de ring zou verschijnen met s&t, denk ik echt dat dat wel heel wat stof tot discussie zou opleveren...
milantje25 schreef:Dat bit is onzin als je het goed gebruikt tenminste zo in lopen trekken is onzin!
maar die zwepen vind ik niet kunnen ! want veel ruiters gebruiken meer de zweep dan been
ik rij ook noooit met zweep:) vind ik maar onzin!!
Arc_En_Ciel schreef:Oh god, komen de zwepen er ook weer bij? En de sporen?
Wat is dat toch met dat commentaar op jan en alleman. Dat is waar ík misselijk van word

Gini schreef:char1900 schreef:Serieus? Iedereen vind bitten zo fout en slecht.....Maar ze realiseren zich niet dat er ook goed mee kan worden omgegaan....
Maar eerlijk? Hoe vaak komen we de beelden die in dit filmpje gebruikt worden in het dagelijkse leven tegen?
Ik kan voor mezelf zeggen: vaak. Sowieso ieder weekend als ik op wedstrijd groom. Op stal gelukkig net iets minder.
En dat vind ik wel een kwalijke zaak. Kijk, deze filmpjes zijn natuurlijk stemmingmakerij. Testen en proeven die nergens op slaan en niks bewijzen, dramatisch slowmotion beeldmateriaal en een angstaanjagend muziekje. Zo kan ik zelfs van teddyberen moordwapens maken.![]()
Maar wat me wel verbaast is dat er al snel de opmerking komt: 'niks aan de hand als je het bit goed gebruikt.' En daarmee is de discussie afgelopen.
En hoe correct bovenstaande uitspraak ook is (immers als je het goed gebruikt is er daadwerkelijk niks aan de hand), is de discussie daarmee echt afgelopen?
Vroeger liet ik dit soort topics met dit soort filmpjes links liggen. Ik reageerde niet of zelfs lacherig. Maar ik heb mij gedwongen om na te denken. Want, zoals al gezegd, de beelden die in dergelijke filmpjes gebruikt worden zijn jammer genoeg geen uitzonderingen. Het zijn geen beelden van een lugubere trainingsstal of een eenmalige foute wedstrijd, beelden waar ze naar hebben moeten zoeken uit uren fijn en vriendelijk beeldmateriaal, in het geheim gemaakt in de bosjes, wachtend op die 5 minuten slecht bitgebruik. Nee, dit zijn beelden die ik wekelijks tegenkom. En dan denk 'mogen we dit echt zomaar weglachen'.
Want hoe slecht opgezet ik dergelijke filmpjes ook vind, blijkbaar zijn ze wel telkens nodig. En eigenlijk liegen ze niet. Ze dramatiseren, maar liegen doen ze -jammer genoeg- niet.