Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ilse_123 schreef:Yoga zit ik ook aan te denken. Verder ben ik in de winter een beetje lui omdat ik vooral buiten sport. Maar nu het langer licht is ga ik graag naar de trimbaan en over een paar weekjes kan ik weer in de plas hier in de buurt zwemmen. Wel met een vriendin, want het is een grote plas en je zou maar kramp krijgen ofzo![]()
Ik heb lichte reuma dus ik heb wel vaak momenten dat ik bepaalde dingen even moet laten, al kan ik bijvoorbeeld ook met alleen mijn armen zwemmen als ik last heb van mijn knieën.
En donderdag ga ik naar basic fit, mijn broertje is daar al een tijdje lid en ik ga kijken of het ook iets voor mij is. Ik begin een beetje op een pudding te lijken
ArGieVai schreef:Klopt Ilse, dat ze dan ook de juiste spieren trainen, maar door de training vaak (niet altijd natuurlijk) voornamelijk voor korte sprint, terwijl bijv. een point-to-point een flink lange race is
anaerobe en aerobe verbruik ben ik inderdaad ook wel heel benieuwd naar...
timokyana schreef:Wat een fijn topic!
Leuk om te lezen dat er anderen zijn die hier ook heel bewust mee bezig zijn.
Mag ik vragen welke oefeningen de ruiters hier specifiek doen op de sportschool?
Ik loop zelf hard om mijn conditie op peil te houden,maar mijn buikspieren en rug zouden wat beter mogen. Zelf ook al nagedacht over yoga,maar ben er nog niet helemaal uit of dit een fijne combi is.
Verder met de paarden nu heel erg bezig met enkel basis,regelmatig een dag rust tussendoor en afwisseling in bakwerk/bos/dubbele longe.
Wij doen nog vrij veel in stap,dus ik hoop hier nog wat tips op te doen voor als we een stapje verder kunnen.

Angela schreef:Op een balansbal zijn ook meerdere oefeningen te doen om je eigen balans te vinden. En hoewel je soms houdingen hebt die je never-nooit-niet te paard zal aannemen, leer je wel om alles los te gooien, maar toch heel stevig te zijn. Je leert om te kiezen wat je aanspant, en wat je ontspant.
Toen we met de stand op Horse Event stonden hebben we elkaar echt uitgedaagd in wat er mogelijk is op de bal, erg leuk, en vooral: leerzaam! Het correct trainen van een paard is immers alleen mogelijk als je ook je eigen lichaam onder controle hebt.
Blijheid schreef:*meelezer breekt even in*
Voor je stabiliteit en om jezelf 'recht te richten' is Hoelahoepen ook heel goed. Kijk maar eens of je net zo makkelijk linksom als rechtsom kan hoepelen.
Verder weet ik van een bekende eventing ruiter dat zij ook trampolinespringen doet om aan haar balans/evenwicht maar ook been en buikspieren te werken.
nombrado schreef:Blijheid schreef:*meelezer breekt even in*
Voor je stabiliteit en om jezelf 'recht te richten' is Hoelahoepen ook heel goed. Kijk maar eens of je net zo makkelijk linksom als rechtsom kan hoepelen.
Verder weet ik van een bekende eventing ruiter dat zij ook trampolinespringen doet om aan haar balans/evenwicht maar ook been en buikspieren te werken.
wahahahah, hoelahoep, jeugdsentiment. Lijkt me leuk weer eens te doen.
Voor het losmaken van bekken is salsa en merengue ook een leuke training. (en nog gezellig ook)

oji schreef:Ook een marathon loper is onwijs gespierd. Het verschil tussen sprinters en lange afstandlopers is dat sprinters korte bolle spieren hebben en lange afstandlopers langgerekte dunne spieren. In aanleg is in het lichaam al een voorkeur voor korte of lange spieren, dus een natuurlijke aanleg voor sprint of langeafstand en door training wordt dat verschil nog extra vergroot. Maar het is dus niet zo dat een sprinter meer spieren heeft, ze hebben een andere vorm en liggen er dus meer op. Daarnaast is de marathonloper helemaal droog getraind, dus daar zit echt geen grammetje vet op, waardoor het beeld schraal wordt...maar dus zeker niet onbespierd!
De verschillende spiertypes gaan ook verschillend met de verbranding van suikers om. De korte spier verbrand heel snel en levert in 1 keer veel energie, de lange spier verbrand traag en gaat duurzaam om met de energie. Een lange afstandloper die zal gaan sprinten, mist de explosieve kracht van de korte bolle spier en de snelle suikers. De sprinter die een lange afstand zal gaan lopen, zal misschien best een eind komen op karakter en algehele conditie, maar volledig verzuren omdat de korte bolle spier in 1 keer alle suikers wegtrekt bij de start, en dus de hele rit in het 'rood' loopt.