Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:37

Zijn er hier ook ruiters die flexchair trainingen gedaan hebben?
Ook enorm fijn onder begeleiding van een fysio,echter helaas hangt er ook een prijskaartje aan.

nombrado

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:46

Flexchair is een andere zit, voor bv kantoor hulp om goed recht te leren zitten.
Het is een andere zit dan op een paard.
Op een paard zit je zoals je op de grond zou staan, met je benen lang hangend. Niet steunend op de grond.
Wat wel een hele leuke (ouderwetse) oefening is, waar je wel met meerdere mee moet helpen is een bankje, 1been aan elke kant, en de voor en achterzijde bankje wordt opgetild en weer neergezet, schuin gehouden. Je moet dan zonder steun op de grond zorgen dat je in balans en evenwicht blijft.
erg leuk

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:10

Yoga zit ik ook aan te denken. Verder ben ik in de winter een beetje lui omdat ik vooral buiten sport. Maar nu het langer licht is ga ik graag naar de trimbaan en over een paar weekjes kan ik weer in de plas hier in de buurt zwemmen. Wel met een vriendin, want het is een grote plas en je zou maar kramp krijgen ofzo :o
Ik heb lichte reuma dus ik heb wel vaak momenten dat ik bepaalde dingen even moet laten, al kan ik bijvoorbeeld ook met alleen mijn armen zwemmen als ik last heb van mijn knieën.
En donderdag ga ik naar basic fit, mijn broertje is daar al een tijdje lid en ik ga kijken of het ook iets voor mij is. Ik begin een beetje op een pudding te lijken :+

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:30

Interessant topic, heb alleen de eerste paar reacties gelezen, zal later eens alles doorlezen... Misschien ook wel interessant om te vertellen hoe "wij" de renpaarden trainen, gezien dit op de stal waar ik werk op een nogal niet-standaard manier gebeurd, voornamelijk ook ter bevordering van de fysieke kracht van de paarden... Een beetje tegenovergesteld ten opzichte van dressuur, maar misschien daarom juist interessant voor de meelezers hier. :)

Waar de meeste dressuur-mensen zich voornamelijk focussen op spiertraining (zo ook ik voor ik hier aankwam), focussen de meeste renpaard trainers zich vooral op snelheid, en vergeten zij de spiertraining van bijv. bovenlijn/rug volledig.

Op de stal waar ik werk trainen we alle renpaarden zo veelzijdig mogelijk, basis ligt bij dressuur en renbaantraining, dressuur om de bovenlijn/bespiering te verbeteren en de paarden te leren het hele lichaam te gebruiken, wat tijdens de renbaan training als resultaat heeft dat de paarden beter door het lichaam springen, grotere passen maken en minder snel last hebben van blessures. Renbaan training is over het algemeen vooral uithoudingsvermogen en spier -gericht in plaats van gericht op snelheid, oftewel in een flinke middengalop, beheerst, aan elkaar, en redelijk lang qua tijd galoperen (uiteraard rustig opgebouwt), daarnaast nog 1 á 2 keer in de week training op hoge snelheid, om ze wakker te maken en de "vechtlust" te krijgen die ze nodig hebben. Ook word er regelmatig gesprongen (zowel in de bak als cross hindenissen), ook weer voor spieropbouw, controle, ervaring. En regelmatig een rondje bos voor de ontspanning.

Mijn baas heeft liever dat de paarden tijdens de race de hele tijd midden/achter liggen, en zodra de meeste paarden moe worden hebben die van ons nog meer dan genoeg kracht en energie om voorop te komen en de op snelheid getrainde paarden eruit te rennen. Dit niet omdat ze sneller zijn, maar voornamelijk door meer bespiering, beter gebruik van het lichaam en meer uithoudingsvermogen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:34

interessante post Argievai,
Aan de ene kant vind ik het heel logisch dat ze als ze gespierder zijn ook succesvoller zijn. Aan de andere kant, een renpaard dat puur en alleen rent traint ook de spieren die ze eigenlijk alleen maar nodig hebben. Uithoudingsvermogen lijkt me voor elk paard een heel belangrijk onderdeel van de training, ben ook wel benieuwd hoe het zit met het anaerobe en aerobe verbruik van renpaarden op verschillende onderdelen.
Ik probeer bij mijn paard een soort goede mix te vinden tussen uithoudingsvermogen,spieren en soepelheid, nu ik nog :+

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:16

Klopt Ilse, dat ze dan ook de juiste spieren trainen, maar door de training vaak (niet altijd natuurlijk) voornamelijk voor korte sprint, terwijl bijv. een point-to-point een flink lange race is :)

anaerobe en aerobe verbruik ben ik inderdaad ook wel heel benieuwd naar... :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:25

Ilse_123 schreef:
Yoga zit ik ook aan te denken. Verder ben ik in de winter een beetje lui omdat ik vooral buiten sport. Maar nu het langer licht is ga ik graag naar de trimbaan en over een paar weekjes kan ik weer in de plas hier in de buurt zwemmen. Wel met een vriendin, want het is een grote plas en je zou maar kramp krijgen ofzo :o
Ik heb lichte reuma dus ik heb wel vaak momenten dat ik bepaalde dingen even moet laten, al kan ik bijvoorbeeld ook met alleen mijn armen zwemmen als ik last heb van mijn knieën.
En donderdag ga ik naar basic fit, mijn broertje is daar al een tijdje lid en ik ga kijken of het ook iets voor mij is. Ik begin een beetje op een pudding te lijken :+

http://www.doyouyoga.com/challenge/

Kan je kijken of je het wat vind ;)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:45

Interessant! Mijn paard is twee jaar met pensioen geweest na spierbevangenheid. Daarna (nu twee jaar terug) weer opgepakt en zijn rugspieren waren helemaal weg. Dus wij aan de dressuur (hij met frisse tegenzin), maar inmiddels heft hij er weer plezier in, vast ook omdat alles nu weer makkelijker gaat. Zijn rugspieren zullen gezien zijn leeftijd misschien nooit helemaal super meer worden, maar ik ben best trots op ons resultaat. Daarnaast rijden we TREC en ook buiten zou ik hem graag wat meer over de rug willen hebben lopen. Maar dat is nog een uitdaging die we nog niet onder de knie hebben!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:50

ArGieVai schreef:
Klopt Ilse, dat ze dan ook de juiste spieren trainen, maar door de training vaak (niet altijd natuurlijk) voornamelijk voor korte sprint, terwijl bijv. een point-to-point een flink lange race is :)

anaerobe en aerobe verbruik ben ik inderdaad ook wel heel benieuwd naar... :)

lijkt me... even een wilde gok, heb er verder geen verstand van, dat ze in een korte race vooral anaeroob verbruiken, maar dat je voor een langere race aeroob verbruikt. Ik ga eens googlen hoe dit zit en hoe je daarmee kunt trainen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:27

timokyana schreef:
Wat een fijn topic!
Leuk om te lezen dat er anderen zijn die hier ook heel bewust mee bezig zijn.

Mag ik vragen welke oefeningen de ruiters hier specifiek doen op de sportschool?
Ik loop zelf hard om mijn conditie op peil te houden,maar mijn buikspieren en rug zouden wat beter mogen. Zelf ook al nagedacht over yoga,maar ben er nog niet helemaal uit of dit een fijne combi is.

Verder met de paarden nu heel erg bezig met enkel basis,regelmatig een dag rust tussendoor en afwisseling in bakwerk/bos/dubbele longe.
Wij doen nog vrij veel in stap,dus ik hoop hier nog wat tips op te doen voor als we een stapje verder kunnen.

Yoga! Of pilates. Uiteraard wel met goede begeleiding.

Sluit me verder aan bij Nombrado. Zelf trainen kan wel, maar dan moet je eerst weten hoe je bewust (en subtiel) specifieke spieren aan kan spannen zoals b.v. de m. transversus abdominis (dwarse buikspier). Vaak trainen mensen echter op (te)veel kracht waardoor je je schuine en rechte buikspier(en) gebruikt. Voor stabiliteit trainen is echter niet meer dan 20% aanspanning nodig van je "stabiliteitsspieren" zegmaar.

De diepe, dwarse buikspier is van belang voor een goede stabiliteit en balans. Zo zijn er meer diepe spieren die je wel kan gebruiken om je lichaam in balans te brengen. Mocht je echt daarnaar opzoek zijn zoek dan eens op kinetic control (en een fysio in de buurt die zich daarmee bezig houdt).
http://fahadmaniar.com/wp-content/uploads/2014/02/abdominal-muscles-anatomy.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:34

*meelezer breekt even in*

Voor je stabiliteit en om jezelf 'recht te richten' is Hoelahoepen ook heel goed. Kijk maar eens of je net zo makkelijk linksom als rechtsom kan hoepelen.
Verder weet ik van een bekende eventing ruiter dat zij ook trampolinespringen doet om aan haar balans/evenwicht maar ook been en buikspieren te werken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:39

Ik heb idd een hoelahoep,kan dit wel weer eens oppakken. Weet nu al dat ik maar 1 kant op kan denk ik :+
Leuke is ook om bv ipv met rechts met links je tanden te poetsen en zulke dingen.

Ik zal dat kinetic eens gaan opzoeken :-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:47

Op een balansbal zijn ook meerdere oefeningen te doen om je eigen balans te vinden. En hoewel je soms houdingen hebt die je never-nooit-niet te paard zal aannemen, leer je wel om alles los te gooien, maar toch heel stevig te zijn. Je leert om te kiezen wat je aanspant, en wat je ontspant.

Toen we met de stand op Horse Event stonden hebben we elkaar echt uitgedaagd in wat er mogelijk is op de bal, erg leuk, en vooral: leerzaam! Het correct trainen van een paard is immers alleen mogelijk als je ook je eigen lichaam onder controle hebt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:54

Angela schreef:
Op een balansbal zijn ook meerdere oefeningen te doen om je eigen balans te vinden. En hoewel je soms houdingen hebt die je never-nooit-niet te paard zal aannemen, leer je wel om alles los te gooien, maar toch heel stevig te zijn. Je leert om te kiezen wat je aanspant, en wat je ontspant.

Toen we met de stand op Horse Event stonden hebben we elkaar echt uitgedaagd in wat er mogelijk is op de bal, erg leuk, en vooral: leerzaam! Het correct trainen van een paard is immers alleen mogelijk als je ook je eigen lichaam onder controle hebt.

Een balansbal vind ik niet verstandig. Je gaat als je dat met paardrijden zou gebruiken juist spiergroepen vastzetten, die juist los moeten zijn.
Als je in je eigen middelpunt, recht in balans, op het middelpunt van je paard zit, kan je veel ontspannen, ook bekken en dan pas kan je een eenheid gaan vormen met de beweging van je paard.
Loslaten is belangrijker! En dan alles loslaten.
Een net lopend kind heeft nauwelijks spierkracht, maar leert wel in zijn middelpunt recht te staan, en op die manier te bewegen. Bij het in balans stilstaan, staat een kind kaarsrecht.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:55

Die bal heb ik idd,paarden vinden het overigens ook leuk ;-)
Bij centered ridingles heb ik de bal ook gebruikt als oefening voor het lichtrijden.

Overigens heb ik ook een zitkussen,ook heel fijn als balans en oefening.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:11

Ik heb juist ervaren dat ik op de balans bal kon leren om te kiezen tussen spieren, en mijn bekken veel gemakkelijker los kon laten. Met een vast bekken flikkerde ik van de bal af, met een los bekken bleef ik in balans.

Het is natuurlijk afhankelijk van de oefening, en de begeleiding erbij bepaald of je er iets goeds van leert, of juist niet.

De flexchair vond ik trouwens niets doen voor mezelf, maar dat lag denk ik aan de setting. Ik ging er op horseevent op zitten, en had meteen het midden te pakken. Ik kon goed kiezen waarheen het zwaartepunt ging, en dat was waar ze op dat moment mee bezig waren. Voor mij had die keer zitten dan ook geen meerwaarde. Als je het midden echter kwijt bent, dan is het denk ik wel een heel mooi referentiepunt. Ja, je benen zijn anders dan te paard, maar het geeft voor veel mensen wel een gevoel van wat en "rechtop" bekken is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:14

Blijheid schreef:

Voor je stabiliteit en om jezelf 'recht te richten' is Hoelahoepen ook heel goed. Kijk maar eens of je net zo makkelijk linksom als rechtsom kan hoepelen.
Verder weet ik van een bekende eventing ruiter dat zij ook trampolinespringen doet om aan haar balans/evenwicht maar ook been en buikspieren te werken.

wahahahah, hoelahoep, jeugdsentiment. Lijkt me leuk weer eens te doen.
Voor het losmaken van bekken is salsa en merengue ook een leuke training. (en nog gezellig ook)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:15

nombrado schreef:
Blijheid schreef:

wahahahah, hoelahoep, jeugdsentiment. Lijkt me leuk weer eens te doen.
Voor het losmaken van bekken is salsa en merengue ook een leuke training. (en nog gezellig ook)

Dat is inderdaad een goede. Iemand die mijn vent het bij wilt brengen zodat ik mijn tenen heel kan houden? :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:32

Flexchair en balance ball zijn er niet om een paardrijzit te oefenen. Het zijn hele goede middelen voor het trainen van core-spieren (rug en buik) en flexchair met name om scheefheid/blokkades in dat gebied te ontdekken, zodat je daar gericht op kunt trainen met oefeningen. Aangezien core-stabiliteit heel belangrijk is voor paardrijden, zijn het wel degelijk hele functionele trainingsmiddelen.

Verder denk ik dat zelf sporten en bezig zijn met je eigen trainingsopbouw, je heel bewust kan maken van hoe je je paard ook het beste kunt trainen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:20

Angela schreef:
Dat is inderdaad een goede. Iemand die mijn vent het bij wilt brengen zodat ik mijn tenen heel kan houden? :')

Antillianen zat die je willen begeleiden met salsa en merengue.
Bovendien kan je meteen eens voelen hoe natuurlijk los deze mensen zijn in de heupjes :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:42

Zo, even weer een reactie.

Dansen is hartstikke leuk! Leuk idee! Heb het voorgesteld aan een paar vriendinnen om dat te gaan doen!

Ja flexchair.. ik vind het een mooi middel maar veel te veel commerciele poeha er om heen (prijskaartje). Ik heb eigenlijk altijd een perfecte houding, maar heb wel gemerkt dat de houding die je aanneemt op je paard tussen je oren zit.

Heel interessant ArGieVai!! Leuk om ook wat te horen van 'de andere kant'. Maar jij hebt het wel over renpaarden op de lange afstanden? (weet niet de afstanden). Want ik wat ik weet, is dat sprint vooral kracht belangrijk is. Een Usain Bolt is onwijs gespierd, maar bij de duurloop is hij waarschijnlijk te gespierd en dus te zwaar om een écht goede prestatie neer te zetten. Ik moet voor mijn duurloop ook schraal blijven zodat ik sneller ben. Mijn trainer zegt altijd dat sprinters geen lange afstand kunnen lopen. Dus ik ben best benieuwd naar de afstanden en wat lang is en wat kort is voor een paard :)

Vervelend Ilse van je reuma. Ik weet niet precies welke vorm je hebt van reuma. Mijn vriend heeft de ziekte van Bechterew maar hij merkt wel dat als hij veel sport en veel lange afstanden met mij loopt dat hij er minder last van heeft.

Ik ga deze week nog even wat meer opzoeken over de verschillende soorten verbranding en naar de lactaat grenzen etc. Staat waarschijnlijk nog wel wat over in mijn studieboek, dus er komt een vervolg. Ben net gestart in een nieuw blok van dit semester dus nu ga ik tukken!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:48

Hoi Danique,
Ik geef instructie met een hartslagmeter. Misschien is dat interessant voor je!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:17

Ook een marathon loper is onwijs gespierd. Het verschil tussen sprinters en lange afstandlopers is dat sprinters korte bolle spieren hebben en lange afstandlopers langgerekte dunne spieren. In aanleg is in het lichaam al een voorkeur voor korte of lange spieren, dus een natuurlijke aanleg voor sprint of langeafstand en door training wordt dat verschil nog extra vergroot. Maar het is dus niet zo dat een sprinter meer spieren heeft, ze hebben een andere vorm en liggen er dus meer op. Daarnaast is de marathonloper helemaal droog getraind, dus daar zit echt geen grammetje vet op, waardoor het beeld schraal wordt...maar dus zeker niet onbespierd!
De verschillende spiertypes gaan ook verschillend met de verbranding van suikers om. De korte spier verbrand heel snel en levert in 1 keer veel energie, de lange spier verbrand traag en gaat duurzaam om met de energie. Een lange afstandloper die zal gaan sprinten, mist de explosieve kracht van de korte bolle spier en de snelle suikers. De sprinter die een lange afstand zal gaan lopen, zal misschien best een eind komen op karakter en algehele conditie, maar volledig verzuren omdat de korte bolle spier in 1 keer alle suikers wegtrekt bij de start, en dus de hele rit in het 'rood' loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:55

R12312 schreef:
Hoi Danique,
Ik geef instructie met een hartslagmeter. Misschien is dat interessant voor je!

Hai, in welke regio geef jij instructie? Mag ook per pb hoor :o .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:45

oji schreef:
Ook een marathon loper is onwijs gespierd. Het verschil tussen sprinters en lange afstandlopers is dat sprinters korte bolle spieren hebben en lange afstandlopers langgerekte dunne spieren. In aanleg is in het lichaam al een voorkeur voor korte of lange spieren, dus een natuurlijke aanleg voor sprint of langeafstand en door training wordt dat verschil nog extra vergroot. Maar het is dus niet zo dat een sprinter meer spieren heeft, ze hebben een andere vorm en liggen er dus meer op. Daarnaast is de marathonloper helemaal droog getraind, dus daar zit echt geen grammetje vet op, waardoor het beeld schraal wordt...maar dus zeker niet onbespierd!
De verschillende spiertypes gaan ook verschillend met de verbranding van suikers om. De korte spier verbrand heel snel en levert in 1 keer veel energie, de lange spier verbrand traag en gaat duurzaam om met de energie. Een lange afstandloper die zal gaan sprinten, mist de explosieve kracht van de korte bolle spier en de snelle suikers. De sprinter die een lange afstand zal gaan lopen, zal misschien best een eind komen op karakter en algehele conditie, maar volledig verzuren omdat de korte bolle spier in 1 keer alle suikers wegtrekt bij de start, en dus de hele rit in het 'rood' loopt.

Ja klopt,
maar wat zou je nu willen voor je dressuurpaard?
een sprinter? of een lange afstandloper?