Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xSlvna schreef:Zat laatst met iemand te praten die zei dat die geen groene 5 jarige koopt 'want die zijn te sterk met inrijden'. Serieus, sinds wanneer gaat rijden om kracht op die manier?
Wat oudere paarden maken zich vaak sterker met het zadelmak maken en dat kan lastig zijn als ze de eerste beginselen nog moeten leren. Geestelijk worden ze ook sterker waardoor er meer verzet kan komen. Daarom is het vaak zo lastig om een ouder paard nog goed zadelmak te krijgen.
Angela schreef:Beginnen met inrijden met 4 jaar, langzaam meer werk geven met 5 en echt wat gaan vragen vanaf op z'n vroegst 6. Ik ga ervan uit dat mijn paard 30 gaat worden, en ik wil hem zo lang mogelijk heel houden. Hij wordt in april 7, en nog steeds zijn we alleen maar met de basis bezig, dat "meer" komt vanzelf wel.
FriesWytske schreef:De redenatie van die dierenarts, ook FEI dierenarts, was dat dan de pezen nog soepel waren. Dan kun je ze sterker maken. Op latere leeftijd is die flexibiliteit er niet meer. En er minder snel kans was om op latere leeftijd een peesblessure te krijgen. Hij kreeg op het moment veel paarden in de kliniek die pas op 5 of zelfs oudere leeftijd beleerd waren met peesblessures. Natuurlijk moet je met een jong paard niet overdrijven.
meggiemeg schreef:Mijn mening is dat dit per paard verschilt.
De ene is met 3 al zover terwijl de ander met 4 nog echt een puppy is.
Waar ik naar kijk is hoever ze zijn in het lijf en in het koppie, klopt dat samen dan is dat voor mij het juiste moment om met ze aan de slag te gaan.