Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:46

Interessante discussie. Ik heb een merrie die in juli 5 wordt. Ik heb haar vorig jaar op B niveau gekocht(sept) en heb de winter rustig door gereden. Ong 3x per week, stap, draf en galop ong 30-40 min. incl warming up en cooling down. Ik twijfel nu, zal ik haar deze zomer lekker vrij geven een maand of 3-4 of rustig doorrijden? Zelf neig ik naar het eerste. Ik heb haar nu 2x B dressuur gestart om haar te laten wennen aan vreemde omgeving e.d.
Bij de eerste wedstrijd nog even met de jury staan praten en die gaf aan dat mijn paard voornamelijk in kracht sterker moest worden en dat dat alleen ging door de juiste training. Zij gaf dus aan door gaan met rijden. Mijn instructeur zegt dat ook. Balans is best goed. Voor het oog vind ik mijn paard nog puppy, nog een beetje een slungel. (Ze is ook 1,78 mtr groot). Zelf had ik de planning om juni/juli/aug lekker het land op en daarna weer oppakken. Maar nu twijfel ik dus.

Het is lastig, ik merk wel dat ze met name de laatste 4 weken opeens heel fijn vooruit gaat met rijden en het kwartje lijkt nu echt te vallen bij haar en ze heeft er lol in. Maar wil wel voorzichtig zijn.

Wat denken jullie?

xSlvna

Re: Wat is de ideale leeftijd voor het inrijden van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:52

Ik zou op een laag pitje doortrainen. De basis die je nu hebt erinhouden, lekker uitrijden (gaat het ook het weer voor worden) maar het wel houden bij max. 3 x in de week. Tijd mag best langer als je gaat uitrijden voor de ontspanning.

Sterker maken en klaarstomen zou ik volgend jaar pas doen tot op B/L niveau, jaar erna een stuk opvoeren.
Vind 7 jaar voor een M proef en een B springproef wel goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:53

Je zou haar ook kunnen gaan trainen aan de dubbele longe. Kun je spieren kweken zonder haar te belasten met een ruiter op haar rug.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:04

Dubbele longe is idd een optie, maar heel eerlijk daar ben ik zelf niet zo handig mee.... Wellicht maar eens kijken of iemand me daarmee kan helpen. In longeer haar ong 1x per week zonder bijzet trouwens, wellicht moet ik haar in de zomer maanden minder gaan rijden en in plaats daarvan eens bijzetten aan de longe. Iets minder belastend maar kracht en conditie worden dan wel getraind, mits op de juiste manier bijgezet natuurlijk. Daar ben ik me van bewust!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:10

Ik ben met mijn paard begonnen toen ze 4 was. Heb haar toen zadelmak gemaakt en reed haar 2 keer in de week. Daarna heb ik haar stil gezet en heb ik haar weer opgepakt toen ze 5,5 was. Nu is ze net 6 geworden en nu wil ik haar goed gaan oppakken en 4 keer per week goed gaan rijden.

De new forest pony wordt in julie 5 en ze is nu 2 maand zadelmak en je kunt op haar door de bak stappen en draven. Nu staat ze weer stil en zal ze over een paar maandjes weer verder gereden worden.

Bij mijn paard merk ik heel goed dat het veel beter gaat als ik haar stil zet. Ze loopt na een vakantie elke keer weer beter. De pony is echt een pupje en die heeft gewoon tijd nodig om in de spieren te komen en kracht te krijgen.

Ik zou ervoor kiezen om vanaf 4 jaar aan de slag te gaan maar wel stap voor stap met periodes rust erbij.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:18

xSlvna schreef:
Zat laatst met iemand te praten die zei dat die geen groene 5 jarige koopt 'want die zijn te sterk met inrijden'. Serieus, sinds wanneer gaat rijden om kracht op die manier?

Dat heeft ook niets met kracht te maken :) Wat oudere paarden maken zich vaak sterker met het zadelmak maken en dat kan lastig zijn als ze de eerste beginselen nog moeten leren. Geestelijk worden ze ook sterker waardoor er meer verzet kan komen. Daarom is het vaak zo lastig om een ouder paard nog goed zadelmak te krijgen.

Ik ben er altijd voor geweest om met drie jaar het gas, de rem en het stuur er op te zetten en ze dan een paar maanden laten bekomen op de wei, mentaal net zo fijn voor het paard als fysiek.

Mijn Tinker heb ik ingereden toen hij nog maar net drie was, hij heeft de afgelopen bijna 17 jaar van zijn leven nog nooit rugklachten gehad of kreupel gelopen. Hoop dat hij dat nog lang gaat volhouden.

Oudste paard van mijn dochter is met vier ingereden. Was ruim vier toen wij hem kochten en toen wat meer in training gezet.

Andere paard is van april en sept/okt. zadelmak gemaakt. Die is begin januari wat meer aan het werk gezet maar krijgt tussendoor rustpauze's. Beetje longeren, beetje wandelen en lichte training een paar dagen per week.

Paarden moeten allebei wel in de sport presteren. dan kan je niet wachten tot ze 8 zijn. Vierjarige gaat mee doen aan de vierjarigen competitie springen. Hoogte's zijn op leeftijd aangepast. Voor de vierjarigen is dat maar 1 meter. Dat kunnen ze wel aan want daar is niet zomaar verzonnen. Je moet er natuurlijk niet drie keer per week mee gaan springen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:22

Als paarden jonger zijn dat 5, ga ik er niet opzitten, mij niet gezien. Paarden worden bij mij ook pas 'ingereden' op hun 5e en gevallen apart, wanneer die fysiek en metaal gezien verder zijn, kunnen worden ingereden op hun 4,5.

Ik zou wel vroeg beginnen met de basis. Een veulen moet bijvoorbeeld leren om een halster om te hebben, daaraan netjes mee te lopen, het niet erg vinden dat je aan z'n hoefjes/beentjes zit etc. Als een paard 1,5 á 2 is, dan zou ik rustig beginnen met de pit op een iets hoger vuurtje te zetten: borstelen, het aanraken op elke plaats, hoeven optillen, dit uiteraard allemaal heel rustig en absoluut niet gehaast. Wanneer het paard tot een leeftijd van 3-4 is gekomen komt het grotere 'grondwerk': Deken op- en eraf, wijken voor de druk, wennen aan hoofdstel, zadel en bit, wandelingen maken, scheren, schriktraining enz. Met 4,5-5 begint het echte werk: Rijden! Dit allemaal natuurlijk nog op een laag pitje. Op een leeftijd van 5,5-6 mag het intensieve werk beginnen: Lange buitenritten, hogere sprongen, longeren, etc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:45

Beginnen met inrijden met 4 jaar, langzaam meer werk geven met 5 en echt wat gaan vragen vanaf op z'n vroegst 6. Ik ga ervan uit dat mijn paard 30 gaat worden, en ik wil hem zo lang mogelijk heel houden. Hij wordt in april 7, en nog steeds zijn we alleen maar met de basis bezig, dat "meer" komt vanzelf wel.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:14

Als ik het zo zie zijn er maar weinig mensen die reageren die er opgaan met 3 jaar.! Opvallend toch wel.
(ik dacht bijna even dat ik de enige was die zo laat er mee wil beginnen)

@ankie; klinkt cliché, maar ik denk dat je je paard wel goed aanvoelt. Daar kun je naar luisteren, maar dan dat je heel rustig aan wel dingetjes met haar doet. Hierdoor houdt je het ook leuk voor jullie allebei.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:19

Misschien dat mensen liever de discusie niet aan gaan. Is niet het eerste topic volgens mij wat hier over gaat.

Voor mij is een 4 jarige trouwens een paard dat de geboortedatum is gepasseerd ik reken dus niet vanaf 1 januari wat ik eigenlijk ook een rare regeling vind. Als je een late hebt is het helemaal zonde dat die zo vroeg tot de 3 jarige gerekend wordt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:25

Ik ben er voor het eerst op gegaan toen mijn poownie 3 jaar was.

Vind het ook wel vreemd dat Sporthorses en Marktplaats vol staat met 3 jarige beleerde paarden of paarden van een jaar of 5/6 die al L of M lopen. Blijkbaar geen enkele bokker. :D

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:27

mijn paard is met 3,5 (juli&augustus) jaar zadelmak gemaakt,
maar hierbij wel heerlijk rustig aan gedaan.

mijn paard is deze maand 4 geworden en vind het heerlijk om te werken, 3 x in de week hooguit 20 minuten en 1x in de week 45 minuten les.

hier doet meneer het goed op, veel oefeningen gaan al redelijk netjes.

nu was ik wel van plan meneer van de zomer even een maand alleen maar de wei op te doen en daarna weer op te pakken.

maar het is natuurlijk per paard verschillend!
Laatst bijgewerkt door _Charlot op 27-03-14 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:28

Zo vreemd is dat toch niet. Grootste gedeelte op bokt is toch gewoon de hobbyist. En degene die wel verkopen om wat te verdienen die moeten simpel weg wat verdienen paard 5 jaar op de wei houden en dan als onervaren 5 jarige verkopen brengt niets op.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:35

Ik heb een tweeling, 1 met 3 jaar zadelmak gemaakt en 1 met 4 jaar.
Die met 4 jaar zadelmak is gemaakt is verder als die met 3 jaar.
Voor mij is het makkelijk te vergelijken paarden zijn het zelfde qua afstamming alleen 1 is merrie de ander een ruin.
Ik maak normaal altijd zadelmak met 4 jaar maar dacht doe het ook eens met 3 jaar dat doe ik nooit meer.
Vier is voor mij de ideale leeftijd

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:35

Angela schreef:
Beginnen met inrijden met 4 jaar, langzaam meer werk geven met 5 en echt wat gaan vragen vanaf op z'n vroegst 6. Ik ga ervan uit dat mijn paard 30 gaat worden, en ik wil hem zo lang mogelijk heel houden. Hij wordt in april 7, en nog steeds zijn we alleen maar met de basis bezig, dat "meer" komt vanzelf wel.

er komt niks vanzelf...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:10

De redenatie van die dierenarts, ook FEI dierenarts, was dat dan de pezen nog soepel waren. Dan kun je ze sterker maken. Op latere leeftijd is die flexibiliteit er niet meer. En er minder snel kans was om op latere leeftijd een peesblessure te krijgen. Hij kreeg op het moment veel paarden in de kliniek die pas op 5 of zelfs oudere leeftijd beleerd waren met peesblessures. Natuurlijk moet je met een jong paard niet overdrijven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:19

Kan me wel in de mening van die dierenarts vinden alhoewel ik uiteraard zelf geen dierenarts ben.

Laat beginnen met je paard is geen garantie dat het paard 30 wordt. Dat is van zoveel factoren afhankelijk. Het is niet reëel om te denken dat je het paard overal voor kunt behoeden.

"Meer" komt inderdaad niet vanzelf en een zevenjarige die nog basis loopt is leuk recreatief maar niet handig voor de sport.

Alles met beleid, dat is mijn mening. Kijken naar het paard, kijken naar zijn of haar gezondheidstoestand, de mentale toestand, stijfheid etc. Als je goed naar je paard kijkt (en uiteraard kan kijken) dan kan je de training op het paard aanpassen en dat heeft niets met leeftijd van beleren te maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:27

Daar heb je helemaal gelijk in Percy. Je moet vooral naar het paard kijken. En daar dan je plan op maken. En ook zeker rustpauzes nemen. Wij beleren ze meestal met 3 jaar en doen ze dan in de zomer weer op het land. Nu hebben we toevallig het paard wat ook in mijn onderschrift te koop staat, dit jaar pas beleerd. Maar dat had met privéomstandigheden te maken.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:57

FriesWytske schreef:
De redenatie van die dierenarts, ook FEI dierenarts, was dat dan de pezen nog soepel waren. Dan kun je ze sterker maken. Op latere leeftijd is die flexibiliteit er niet meer. En er minder snel kans was om op latere leeftijd een peesblessure te krijgen. Hij kreeg op het moment veel paarden in de kliniek die pas op 5 of zelfs oudere leeftijd beleerd waren met peesblessures. Natuurlijk moet je met een jong paard niet overdrijven.

Daar heeft die misschien wel een punt. Aan de andere kant kan het idee van degene die er bewust voor kiezen later te beleren ook "verkeerd" zijn. In die zin dat ze denken dat het paard oud genoeg is en ze daardoor te hard van stapel lopen en het paard daardoor een blessure oploopt.
Ben het wel mee eens dat niet alleen het wanneer belangrijk is maar vooral combinatie van alles.
Maar ben wel van mening dat 3 echt het minimale is. Paard moet nog lang genoeg een ruiter op de rug dragen dus kan je beter een half jaar langer wachten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:35

Ik zou wel met 3 gaan beleren en de basis knoppen erop zetten. Verder geen moeilijke dingen vragen maar ruggebruik stimuleren. Vanaf 4 langzaam wat langer gaan rijden en vanaf 5 mogen ze lekker echt aan het werk :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:18

Dan heeft het wel te maken met de intensiteit van de training als je op 5 jaar begint denk ik. Dat is natuurlijk nooit goed.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:18

Mijn paard word deze zomer 3 jaar, daar ga ik nu beginnen met wat grondwerken. De basis erin leggen, netjes meelopen, wijken voor druk, trailer laden etc. Hij wil erg graag wat gaan doen.
Waarschijnlijk eind van de zomer ook wel zadelmak maken, dus zadel en hoofdstel om, evt. wat hangen etc. en dan de winter weer rust. Grondwerken kan verder geen kwaad, daar kun je spelenderwijs al veel mee doen, al moet je mentaal wel in de gaten houden.

En dan het jaar erop wil ik hem gaan rijden, dus met 4 jaar. Plan is dan om voornamelijk buiten te gaan rijden, eerst spieren opbouwen door km's maken en dan pas met het moeilijker werk in de bak.

Ach, we zien het eigenlijk wel. Belangrijkste is dat je niet te snel wil.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:45

Hoi,
Ik denk dat dat echt per paard verschilt. Mijn ene pony is beleefd met drie jaar, mijn andere is nu net drie en is ook al beleerd. We hebben wel echt gekeken of hij er qua bespiering al aan toe was.
Sommige paarden lopen daarop erg achter en zou ik zeker nog een jaar of twee jaar eerst laten 'rijpen'.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:46

Mijn mening is dat dit per paard verschilt.
De ene is met 3 al zover terwijl de ander met 4 nog echt een puppy is.
Waar ik naar kijk is hoever ze zijn in het lijf en in het koppie, klopt dat samen dan is dat voor mij het juiste moment om met ze aan de slag te gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:50

meggiemeg schreef:
Mijn mening is dat dit per paard verschilt.
De ene is met 3 al zover terwijl de ander met 4 nog echt een puppy is.
Waar ik naar kijk is hoever ze zijn in het lijf en in het koppie, klopt dat samen dan is dat voor mij het juiste moment om met ze aan de slag te gaan.

Alle paarden zijn toch pas rond het 6e levensjaar uitgegroeid hoor...