Er wordt vaak door springruiters gezegd dat de mindere springpaarden maar crosspaarden moeten worden maar bedenk wel: De springtechniek van een crosspaard is je levensverzekering. Als ze niet voorzichtig zijn, hoef ik ze niet !! Wil je een hoog niveau halen in de eventing, moet je paard een goede springtechniek hebben. Dat ze wat hoog over de hindernissen gaan is niet zo erg, een been laten hangen kan een doodvonnis zijn. Kijk maar naar een Ingrid Klimke, zij heeft diverse kampioenschapstitels verloren omdat Abraxxes niet goed genoeg sprong. Dat ligt niet aan het crossen maar aan de techniek van het paard.
En er wordt ook opgemerkt dat crosspaarden veel bloed moeten hebben als in, het moet een volbloed of halfbloed zijn maar dat is mijn inziens totaal achterhaald. Kijk naar een Vira van Elaine Penn, een Jazz op Olympisch niveau. Nu de cross steeds korter en technischer worden heb je juist meer een technisch paard dan een doodloper nodig. Er wordt niet meer puur op snelheid getraind maar op techniek, combinaties en smalletjes.
Dus nu moeten jullie voor jezelf uitmaken wat de bovenhand heeft. Ik heb hier een eenvoudige regel voor. Stel hij valt morgen dood neer in de wei, heb je dan verdriet om de wedstrijden die niet meer volgen, je maatje die je mist, je carriere die nu weg is of heb je spijt van het geld dat je ineens kwijt bent? Dat moet de leidraad zijn om te verkopen of niet, lijkt mij
Laat je niet gek maken en kies wat voor jullie het beste is. Verkopen kan later altijd nog als werken en rijden niet te combineren valt of als de kosten niet meer opwegen tegen het plezier. Geniet van een leuk paard en kijk waar je komen kan, is mijn persoonlijke advies maar klinkt het geld aanlokkelijk, snel verkopen en niet meer omkijken dan...