Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:07

Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het artikel want ik denk dat er veel uit z'n verband gerukt wordt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:32

cissy schreef:
Ik hoor Rieky praten als Anky zegt dat ze het simpel moet houden... maar ja waar lest Anky ook al weer in haar vrije tijd?

Haha, precies!

En waar heeft Anky moeite mee, met zithulpen dus dat ze daar weinig mee doet in de dressuur geloof ik wel.
En een paard voor loslaten en vertrouwen op je been en zithulpen vindt ze nog steeds heel moeilijk.

Ik vind het ontzettend knap hoever ze het geschopt heeft als dressuuramazone, petje af, echt waar maar laat anderen in hun waarde.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:32

Volgens mij is dit de verkeerde 'oplossing' en de makkelijkste weg voor Anky. Het Skala afschaffen omdat het te moeilijk is (of het écht moeilijk is daargelaten) is het doel voorbij gaan. Dat lesklanten van haar het niet begrijpen ligt misschien aan haar manier van lesgeven en uitleggen en niet aan de lesklanten? Ik heb bij verschillende instructeurs gelest die allemaal volgens het Skala rijden en opgeleid zijn en ik vind het juist zeer verhelderend. Juist bij de lessen van deze instructeurs krijg ik het gevoel dat ik echt wat geleerd heb en dat ik dichter bij het doel van de dressuur ben gekomen. Quote van Gustav Steinbrecht: "De klassieke dressuur is een volledig bouwwerk. Een methode van dressuur, die langs natuurlijke weg, rekening houdend met de psyche van het paard, naar een volledige harmonie tussen paard en ruiter streeft. Want alle onnatuurlijkheid en gekunsteldheid, die niet met de natuur strookt, voert op zijpaden."
Welke methode moet er nou eigenlijk afgeschaft worden?!..... :o

Ik ben het ook eens met Simpleman, goed dressuur rijden is NIET makkelijk. Dat vergt heel veel tijd, inzet en gevoel met het paard en op de juiste momenten de juiste aanwijzingen geven. Ze zeggen ook altijd dat perfect rijden niet bestaat en je nooit uitgeleerd bent. Het is onjuist om te denken dat je dat wel bent en de ruiters die dit zeggen zijn vaak verder verwijderd van het perfect rijden dan ruiters die juist aangeven nog zo veel te leren te hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:38

retivi oftopic jou onderschrift, waha, wel hard maar waar :D

Tja, ik merk iedere keer weer dat lessen goed is maar om de zoveel tijd moet ik het weer even zelf oplossen/aanvoelen omdat mijn paard nu eenmaal niet precies het paard van de instructeur is.
En paardrijden is gewoon een levenswerk.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:34

Ik ben het niet eens met de volgorde van het Skala (takt, souplesse, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en verzameling). Ik begin met tempo controle, aanleuning gevolgd door rechtgerichtheid, zo word ik het ook geleerd en het bevalt me heel goed :o

Ik ben het wel eens met het feit dat je de trainingsmethode per paard moet bekijken, paardrijden doe je met gevoel. Je moet niet stug vasthouden aan een systeem, de ruiter zal zich moet aanpassen en niet het paard.

Ik ben nu wel erg benieuwd naar het stuk, ik denk dat het hier behoorlijk uit zijn verband getrokken wordt.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 11-03-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:36

Ik sluit me compleet bij Retivi en Simpelman aan...

Ik vind het bizar dat het skala afschaffen überhaupt als een mogelijkheid gezien wordt eigenlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:39

Robijntjah schreef:
Ik sluit me compleet bij Retivi en Simpelman aan...

Ik vind het bizar dat het skala afschaffen überhaupt als een mogelijkheid gezien wordt eigenlijk!

Wat ik eruit begreep niet afschaffen maar kijken naar het paard.

Er leiden meerdere wegen naar rome :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:57

Wat ze waarschijnlijk bedoelt is dat paarden die het hier onder cursief gedrukte gedeelte accepteren op dergelijke manier gereden kunnen worden.

Citaat Simpelman:
"Ontspanning bereiken kan wel degelijk bij een jong paard, maar het kost tijd, het vereist gevoeligheid én intelligentie.....

In de beroepsrijderij wordt dit deel overgeslagen, het kost te duur, men pakt het paard stevig bij de kop, stelt het heel diep in in en beneemt het daarmee ieder initiatief.
Het resultaat is overgave, hiermee bereikt men ontspanning.
Ontspanning vanuit overgave, alle andere mogelijkheden worden afgekapt.

Bij een harmonieuze opbouw vanuit het Scala neemt men hier één à twee jaar de tijd voor.
Het resultaat is dan een paard dat binnen het kader van zijn natuurlijke mogelijkheden en met behoud van zijn persoonlijkheid zich edelmoedig overgeeft aan zijn ruiter.
Het is dat mooie woord edelmoedig dat het verschil uitmaakt, dat zoveel gevoeligheid, intelligentie en tijd van de ruiter vraagt."

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:01

Moratoetje schreef:
Ik ben het niet eens met de volgorde van het Skala (takt, souplesse, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en verzameling).
Ik begin met tempo controle, aanleuning gevolgd door rechtgerichtheid, zo word ik het ook geleerd en het bevalt me heel goed.

Ik ben het wel eens met het feit dat je de trainingsmethode per paard moet bekijken, paardrijden doe je met gevoel. Je moet niet stug vasthouden aan een systeem, de ruiter zal zich moet aanpassen en niet het paard.

Ik ben nu wel erg benieuwd naar het stuk, ik denk dat het hier behoorlijk uit zijn verband getrokken wordt.

Je vergeet de losgelatenheid, elementair voor de rest.
Zonder tact geen gelijkzijdige aanleuning en impuls, zonder losgelatenheid, tact, aanleuning en souplesse geen recht richten, zonder recht richten geen verzameling.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:11

Ik heb helaas zelf ervaren dat als je te vroeg begint met de tempocontrole en aanleuning, je een deel van de tact en souplesse/losgelatenheid van wat een paard van nature heeft eruit kunt rijden. Dat wil je niet! Dan ben je verder terug dan bij af en sta je niet meer op o maar op -2. Dus altijd eerst zorgen dat ook onder het zadel het paard zijn lichaam goed en los blijft gebruiken en in tact blijft gaan. Daarna kun je pas gaan werken aan de controle, aanleuning en verder.

Edit: wat Simpelman zegt...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:23

Zoals al eerder gezegd er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;)

http://www.dehoefslag.nl/tip/hans-peter ... uurpaard-1
Dit vond ik toch wel een interessant stuk, hier komt ook weer naar voren dat het belangrijk is om naar het paard te kijken en daar je trainingsmethode op aan te passen.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 11-03-14 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:24

Ik heb inmiddels verschillende paarden opgeleerd naar gemiddeld niveau en iedere keer denk ik, ik kan nu zoveel beter rijden dus nu lukt het me wel om een paard wat eerder "klaar" te krijgen en steeds weer blijkt dat een paard toch echt pas met 8 jaar een beetje fatsoenlijk bij elkaar te rijden is.
Zou ook goed aan mijn manier van rijden kunnen liggen hoor,ben geen talent maar goed ik en mijn paard(en) hebben blijkbaar die tijd nodig om op een nette manier op niveau te komen.

Edelmoedig, mooi woord en daar gaat het inderdaad om.
Het paard moet het voor je willen doen en als hij dan op wedstrijd extra zijn beentjes voor zet, geeft dat aan dat hij het voor je wilt doen.
Een wedstrijd is in mijn ogen niet meer als een proefwerkje, een test om te kijken hoe ver je staat in opleiding.
Eerlijk gezegd intresseert het me meestal weinig wat de jury er van vindt :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:28

Tempocontrole en impuls zijn natuurlijk erg belangrijk om een paard nageeflijk te rijden..maar overal waar Te voor staat. Denk dat dat ook weer een kwestie is van per paard bekijken wat hij aan kan, en zorgen voor ontspanning na aanspanning en proberen die twee zoveel mogelijk samen te laten vloeien. Bij het ene paard staat ontspanning wat meer voorop en bij de ander tempocontrole..hangt geheel van het karakter en type paard af.

Ben het verder ook met Simpelman eens.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:31

Electra63 schreef:
Fabienne_S schreef:
Jij schrijft precies wat ik me ook af vroeg Electra! Bijzonder altijd om te zien hoe mensen direct van alles roepen zonder het artikel gelezen te hebben. Meningen en discussies zijn prima, maar lees in elk geval eerst het artikel voordat je je uitlaat over hetgeen 'Anky gezegd' heeft...

Behalve dat, vind ik het erg arrogant om te stellen dat het Skala alleen voor intelligente en gevoelige ruiters is. Wie bepaalt dat? Hoe is dat vastgesteld en/of onderzocht? Waarop is dat gebaseerd?

ik vond dat ook al bizar gezegd door een aantal. ik denk dan gebrek aan het zien van dekunst van het rijden buiten skala om.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:33

Moratoetje schreef:
Zoals al eerder gezegd er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;)

http://www.dehoefslag.nl/tip/hans-peter ... uurpaard-1
Dit vond ik toch wel een interessant stuk, hier komt ook weer naar voren dat het belangrijk is om naar het paard te kijken en daar je trainingsmethode op aan te passen.

Beste MOra,

Het artikel heb ik gelezen. Zo werk ik zelf ook. Namelijk ons oudste flegmatieke paard wordt verrast tijdens het rijden en daar kan ik na het loswerken wel eens flinke stukken mee galopperen want dat is impuls opwekkend en daar wordt hij los en vlot van.
Onze jongste daarentegen is een heel sensibel vlug ijverig paardje en met haar werk ik juist na het loswerken veel in stap, korte stukjes galop, iedere keer geruststellen en haar niet overvragen want ze is zo ijverig. De oudste verras ik dus en probeer ik sneller te krijgen, de jongste leer ik om te wachten en rustig te blijven. Dat heeft met het karakter en de aard van het paard te maken.
MAAR bij beiden is het SKALA het toetsingscriteria en rijden we vanuit de klassieke methodiek. Dus dat bijt elkaar helemaal niet.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:37

Het bijt elkaar zeker niet en uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde ;) alleen de manier waarop dit bereikt wordt wijkt wel eens af van elkaar :o

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:46

ik vindt het stom dat ankie skala wil afschaffen!
ik rijd al zinds ik kon rijden op de manier van skala.
ik zou ook niet weten hoe het anders moet...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:03

Ik vind persoonlijk dat de waarde van het Skala overschat wordt en dat er te veel waarde aan gehecht wordt. Ook het Skala zou niet als absolute waarheid en ideaal moeten worden gezien en zou altijd ter discussie moeten kunnen staan. Het is maar een model, door mensen bedacht.

Afschaffen lijkt mij overdreven want het bevat veel waardevolle aspecten die altijd de moeite van het overdenken waard zijn, maar het lijkt mij wel een goed plan om te stoppen met het zien als absolute en enige waarheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:13

Ach Lindy. Als "oude" amazone ben ik in vrijwel alle methodieken om te leren paardrijden onderwezen door verschillende instructeurs. Tot en met methodiek van Anky (inclusief rollkür......wist ik veel) daar mijn instructrice indertijd (St Prix George) haar leerling was en zij zeer enthousiast over Anky haar manier van rijden en lesgeven was en is.
Totdat ik pas echt heb leren rijden vanaf het moment dat ik klassieke instructie kreeg waarbij het SKALA vele malen langskwam in de les evenals goede theoretische onderbouwing.
Wat is paardrijden dan gemakkelijk en fijn en zacht voor ruiter en paard. Logische opbouw en duidelijk wat we doen, hoe we het doen en waarom we het doen en waar we naar toe werken. Daarnaast door ziekte van de ene naar de andere klassieke instructrice moeten gaan. Ik hield mijn hart vast...alweer nieuwe manier???? Nee dus, voor het eerst betekende het niet andere aanpak maar gingen we gewoon door waar we gebleven waren in de zelfde methodiek. Duidelijk twee instructrices die wisten waar ze het over hadden en zeer goed les gaven en geven!
Dus Lindy ik zweer bij die manier van rijden vanuit de ervaring dat de rest van de instructies, methodiek vaak onkunde is, troep, flauwekul en voor het paard niet fijn en goed en voor de ruiter onhandig want je komt er niet echt mee verder!
Treurig vind ik het dat "onze dressuurkoningin" waar veel jonge mensen hun oren naar laten hangen met het idee komt om het SKALA maar af te schaffen. Voor mij is dan ook wel heel onduidelijk hoe je dan nog moet jureren in de wedstrijdsport. Alleen op de figuren? En of de paarden dan houten klazen zijn, teugel kreupel enz. maakt dan niet meer uit?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:23

pien_2010,
heb jij het artikel gelezen? Of trek jij je eigen conclusies en doe jij allerlei aannames gebaseerd op wat anderen hier berichten ?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:25

Het skala kan voor elk paard. LDR alleen voor toppaarden voor topruiters (eigen woorden van Anky). Dus waarom skala afschaffen als het merendeel van paardrijden Nederland nooit aan LDR toe zal komen. Sommige trainingsuitgangspunten zijn best aansprekend, maar bijten het skala niet. Zoals geen hulpen als je niks wil veranderen, dus geen onderhoudende hulpen. Ik heb altijd les gehad in de geest van het skala. Nou, daar werd mij echt niet geleerd elke pas te drijven. Het stompt je paard af. Binnenbeen buitenteugel is zij ook niet van, onder andere omdat dan de paarden vast op de buitenteugel worden gereden. Nou, ik heb ook altijd geleerd mijn paard nageeflijk te hebben op twee teugels, ook de buitenteugel.
Ik ben aan de ene kant wel nieuwsgierig naar de exacte tekst van het stuk van Anky, maar heb er echt wel een beeld bij Anky kennende. Misschien dat iemand het in kan scannen ofzo als dat mag?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:29

Electra63 schreef:
pien_2010,
heb jij het artikel gelezen? Of trek jij je eigen conclusies en doe jij allerlei aannames gebaseerd op wat anderen hier berichten ?

Electra mijn mening heb ik gebaseerd op het stuk geschreven door Marinka en TS die het artikel hebben gelezen. Hier in Frankrijk is de Bit niet te koop hé :+ . Marinka en TS ben ik vaker tegengekomen in topics en ik vind hen al lang fijne betrouwbare posters. Maar je mag me het artikel wel PB-en hoor als je het gescand kunt krijgen :) .

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:33

Ik vind dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet bepalen. Ik ben ook geen fan van het skala, maar dat is omdat ik de opbouw verkeerd vindt. In mijn ogen begint alles namelijk bij recht richten. Als je paard recht gericht is, komt de rest van zelf heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:43

Helemaal met je eens pien_2010.

Wat sommige mensen vergeten is dat het Scala der Ausbildung slechts een kader biedt waarbinnen het africhten van een paard gebeurt.
Het is geen rijkunstig systeem.
Tijdens wedstrijden wordt er niet gereden "volgens het Scala" maar volgens de FEI reglementen.

Het Scala is cultuur.
Mensen hebben gedurende generaties met trial and error alles uitgeprobeerd om zo efficiënt mogelijk een paard te kunnen africhten.
Geloof maar, alles is geprobeerd.
Verstandige mensen hebben vervolgens een soort van conclusie opgesteld, hoe het het beste een paard af te richten met de minste kans op problemen, op korte én op lange termijn.
De "conclusie" is het Scala der Ausbildung.

Het is net zo'n slimme conclusie als dat je wanneer je een wiel maakt je dit het beste rond kan maken.
Doe geen moeite verder, zo werkt het.

De A en Sj J stal heeft een systeem uitgedacht waarmee men zoveel mogelijk punten op wedstrijden kan vergaren.
Dat is (verbazingwekkend genoeg) niet hetzelfde als goed paardrijden.

Goed paardrijden ziet er volgens FEI zo uit:
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-03-14 19:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:45

Het valt mij gewoon op, dat sommige posters het artikel niet hebben gelezen, maar daar toch een mening over hebben en dan vooral een negatief oordeel en conclusie trekken.