jong paard beleren.....hoe??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: jong paard beleren.....hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:55

Ik denk dat ze het druk heeft met haar paardje beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:03

Ik denk dat de vakantieperiode weer voorbij is...

TS, zoals gezegd, niet zelf aanprutsen. Een dier 'verleert' het rijden niet zomaar, maar kan het wel compleet verkeerd aangeleerd hebben. Als je met z'n 2en aan 2 touwen en een bit moet lopen ermee, dan zijn zowel jij als het paard niet klaar om zelf dit dier wel even op te voeden en in te rijden. Als je dan eigenwijs wilt zijn met argumenten als 'ik weet het wel en mijn vriendin is al 30' dan hoop ik oprecht dat je een goede valcursus hebt gehad en niet net als de vorige eigenaar overal botbreuken oploopt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:31

Misschien is ze al ter aarde gestort. Wat ik overigens niet hoop. Ik weet wat het is, om een verkeerd zadelmak gemaakt paard, waar ook al een paar keer iemand op had gezeten, weer goed te krijgen. Vertrouwen opnieuw opbouwen, rust, tijd, een goede trainer voor de begeleiding, veel grondwerk, veel herhaling en vele stappen terug als dat, wat het paard aangeeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:39

Iedereen raadt het af om een paard in te rijden zonder hulp of hem zelf in te rijden.
Ik heb schijt gehad aan al die adviezen. Dom, denk je. Misschien. maar mensen hebben geen idee hoe het paard in elkaar zit, welke band je hebt en hoe het vertrouwen is en hoe het paard in hetverleden heeft gereageerd op allerlei prikkels.

Ik ben ruim 9 maanden bezig geweest om van een volledig groen paard een paard te maken dat bekend is met zadel, bit, hoofdstel en noem alles maar op. Heb hem alles geleerd wat ik nodig vond dat ie kende. Heel veel in de hand hebben, wandelen, longeren, spelen, liefde, poetsen, oefenen etc.

Daarna, zonder professionele hulp maar wel met iemand erbij waar ik eventueel tegen kon roepen wat er gedaan moest worden, heel voorzichtig aan verder gegaan. En ik zat erop. Hij heeft werkelijk waar geen enkele stap verkeerd gezet en elke keer als we rijden zie ik zoveel vooruitgang. er komt gegarandeerd een periode waarin hij gaat uitproberen, maar daar heb ik veel ervaring mee met jonge dieren. Ik had geen ervaring met het zelf inrijden vanaf nul(wel met begeleiden met inrijden) dus ik wist de deelstappen en de aandachtspunten. Verder heb ik zelf mijn punten van belangrijkheid door kunnen voeren zeg maar(dat een paard actief is, de hemel in geprezen bij 1 stap in de goede richting, dat een paard actief reageert op been, reageren op stem etc.).. zonder dat daar invloed van andere bij kwam.

Ik heb tot de dag van vandaag geen spijt dat ik tegen iedereen advies in ben gegaan. Ik kende het paard, vertrouwde hem, vertrouwde op mn eigen kunnen en hield het inlaten rijden door n ander altijd nog als optie als t echt niet ging lukken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:28

Dat is mooi, maar het verhaal van TS vertelt iets anders. Ik hoop van harte dat het goed gaat, maar houd mijn hart vast.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:24

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:30

Heb niet alle reacties gelezen, dus als het al genoemd is sorry.

Staat de pony wel buiten? of de hele dag op stal?
Want daardoor kan ze natuurlijk hartstikke druk zijn.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:40

xBerber schreef:
Professienele hulp zoeken, en niet zelf gaan kloten.

razahtlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:15

RoyceMack schreef:
Iedereen raadt het af om een paard in te rijden zonder hulp of hem zelf in te rijden.
Ik heb schijt gehad aan al die adviezen. Dom, denk je. Misschien. maar mensen hebben geen idee hoe het paard in elkaar zit, welke band je hebt en hoe het vertrouwen is en hoe het paard in hetverleden heeft gereageerd op allerlei prikkels.

Ik ben ruim 9 maanden bezig geweest om van een volledig groen paard een paard te maken dat bekend is met zadel, bit, hoofdstel en noem alles maar op. Heb hem alles geleerd wat ik nodig vond dat ie kende. Heel veel in de hand hebben, wandelen, longeren, spelen, liefde, poetsen, oefenen etc.....

Maar dit paard is niet volledig groen. Heeft al misschien allemaal (nare) dingen meegemaakt. Dat maakt het toch wel wat ingewikkelder lijkt mij. Bovendien klinkt het alsof er geen controle is over het paard, als je al niet normaal kunt wandelen ermee is rijden helemaal ver weg.
Ik zou echt een professional erbij halen en vooral niet verder zelf ermee aanklooien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:42

Het wachten was op idd ervaringen van mensen die het toch lekker zelf hebben gedaan en waar het inrijden zonder problemen (of met redelijk makkelijk op te lossen problemen) gegaan is. Dit is niet standaard, maar de uitzondering. Er belanden teveel paarden op de paardenmarkt omdat de start verkeerd is geweest en men er vervolgens vanaf wil of moet. Een solide basis door een ervaren ruiter is de beste levensverzekering die je je paard geven kunt. Geloof het of niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:15

Cassidy is right! Ik kocht een paard dat qua zadelmak maken en inrijden géén goede start had gemaakt.
Ik heb er een professionele trainer bijgehaald met verstand van paarden en problemen die kunnen ontstaan als er iets niet goed is gegaan met het paard.
Ik ben zeker geen beginneling, maar kwam er toch niet uit. En een "gewone" instructeur had ons ook niet kunnen helpen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:23

Ik zie al 2 keer een bericht voorbij komen van iemand die aanbied TS te helpen. Geen idee of ze er gebruik van maakt? Anyway...ik ga met de rest mee...proffesionele hulp zoeken. Ik snap uberhaubt niet dat ze een 12 jarige meid alleen met een nieuw paard naar buiten stuurt :o :7

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:25

Professionele hulp zoeken voordat er ongelukken gebeuren

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:37

Waarom halen we iedere keer een oud topic uit de sloot zonder dat ts reageert

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:07

Ik kan niet voor een ander spreken, maar ik reageer omdat ik hoop dat mensen die een vergelijkbaar topic willen openen, deze lezen en zich houden aan de adviezen die gegeven worden. Scheelt mij uiteindelijk weer tikwerk.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:28

Cassidy schreef:
Ik kan niet voor een ander spreken, maar ik reageer omdat ik hoop dat mensen die een vergelijkbaar topic willen openen, deze lezen en zich houden aan de adviezen die gegeven worden. Scheelt mij uiteindelijk weer tikwerk.

Jouw adviezen waren vooral toen het actief was dus daar is niks mis mee :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:32

Ik reageer ook als een topic uit de catacomben van Bokt wordt gehengeld, omdat negen van de tien keer de adviezen nog steeds waardevol zijn.

GabyJansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:07

Ik zou overnieuw beginnen met beleren.
Mijn pony is door de vorige eigenaar beleerd voor de kar en gewoon af en toe gebruikt als lespony (terwijl ze niet bereden was) maar omdat ze niet geschikt was voor les(niet de hoeken doorrijden, niet goed kunnen draven, kende geen galop onder het zadel en kende ook geen longe), gingen wij haar overkopen(ze was 5 jaar onze verzorgpony)en hebben haar opnieuw beleerd. Nu rijdt ze super! En ik ben 14 jaar en heb het zelf allemaal geleerd!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:36

Ik ben wel benieuwd hoever ze nu is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:40

Als je haar met haar bit en 2 touwtjes vast moet houden met buitenlopen, dan weet je duidelijk niet hoe je met een jong paard om moet gaan . Haal er iemand bij die er écht verstand van heeft of zet haar op een trainingsstal voor een paar weken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:46

TS, hoe staat het ervoor?
Of is ze al verkocht?

Caro_ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:35

Ik zou hulp vragen van een professioneel iemand en haar weer opnieuw gaan beleren.