paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:05

Ik heb eigenlijk zelfs liever iemand zonder orun, omdat die hele manier van opleiden me niet aanspreekt, de meeste mensen die een orun halen, hebben over het algemeen een andere manier van rijden dan ik fijn vind.

Ik heb 15 jaar (als het niet langer was..) les gehad van een gediplomeerde instructeur, maar ik heb het allermeeste geleerd van een ongediplomeerde instructrice, waar ik maar een jaar of 2, 3 heb gereden. Zo'n papiertje zegt in mijn ogen niet zoveel, hoogstens voor de verzekering. :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:11

Ik heb voordat ik mijn eigen paardje kreeg les gehad bij iemand thuis, maar die had wel een diploma.
Dit neemt niet weg dat ik het daar niet zo heel prettig rijden vond.
De dingen werden niet goed uitgelegd en als iets niet lukte werd er heel geïrriteerd of zelfs gewoon boos op gereageerd.

Toen ik mijn paard kreeg ben ik daar dus ook direct gestopt.
Met mijn paard krijg ik nu les van de eigenaar van mijn verzorgpaard, die heeft Z gereden met dat paard en met haar vorige paarden ook.
Ik heb van haar nu al meer geleerd dan daar waar ik eerst reed.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:14

Ik leer 'mijn manier' ook zonder diploma maar wel op mijn paard zodat met het gevoel krijgt. Ik leg alles uit en verklaar ook wáárom het zo moet, laat de mensen het fout doen en dan 'goed'. Heb ook geen enkel diploma op zak, kan nog geeneens een B proef rijden met desbetreffende pony, maar les in stap kan ik wel geven en anderen leren er veel van en kunnen het ook in draf/galop toepassen op hun eigen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:16

Ik heb leren rijden(basis) van de eigenaresse van mijn toenmalige eerste verzorgpony's, en daarna van haar nicht. Is in principe altijd goed gegaan, en toen ik daarna naar een manege ging kreeg ik wel complimenten, alleen mijn houding was nog niet echt netjes.
Daarna heb ik twee jaar op een manege gereden, toen mijn houding flink verbeterd was en ik daar niks meer bij leerde ben ik weer paarden gaan bijrijden en ik heb daarna nog verschillende instructrices gehad en heb geen idee of die wel diploma's hadden :')
Ze gaven goed les, en dat vind ik het belangrijkst!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:17

Onzin, als je instructeur maar goed is. Kinderen van 13 die elkaar 'lesgeven' zie ik ook niet als lesgeven, gewoon samen paardrijden. Een diploma lijkt meniet per se nodig, als de ervaring er gewoon is.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:25

Ik vind dat je dat helemaal zelf mag weten. Iemand met een diploma weet goed hoe alles moet en hoe je les moet geven, maar dat betekent niet dat iemand zonder diploma's dat niet kan.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:32

Danielleeee_ schreef:
Ik vind dat je dat helemaal zelf mag weten. Iemand met een diploma weet goed hoe alles moet en hoe je les moet geven, maar dat betekent niet dat iemand zonder diploma's dat niet kan.

Dat is in mijn optiek ook een fabeltje.. Ik ken genoeg gediplomeerde instructrices die absoluut niet weten hoe het moet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:35

ardo_iggy schreef:
En je dochter valt zeker niet als er geen instructrice bij is.
Kom op vallen hoort ook bij het leerproces ligt echt niet aan een instructrice wel of geen diploma.

Maar het maakt de verzekering wel uit of jij wel of geen diploma hebt ;)

Natuurlijk kan iemand zonder diploma je heel goed helpen, sommigen hebben er meer verstand van dan mensen zonder papiertje. Maar ik zeg bewust helpen, als je echt wat wil leren zou ik toch gaan voor iemand met papiertje, ook ivm verzekering etc.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:46

Joolien schreef:
ardo_iggy schreef:
Kom op vallen hoort ook bij het leerproces ligt echt niet aan een instructrice wel of geen diploma.

Natuurlijk kan iemand zonder diploma je heel goed helpen, sommigen hebben er meer verstand van dan mensen zonder papiertje. Maar ik zeg bewust helpen, als je echt wat wil leren zou ik toch gaan voor iemand met papiertje, ook ivm verzekering etc.

Hmm.. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik denk niet dat iemand persé een papiertje moet hebben om iemand anders te kunnen leren rijden. Sterker nog, het papiertje is helaas geen garantie op iemand die duidelijk, helder lesgeeft of iemand die goed is voor jou en je paard. Te vaak nog wordt manegekinders verteld dat als dat paard maar met z'n kop naar beneden loopt (op wat voor manier dan ook bereikt....), alles prima is... En dat heeft dan zo'n orun papiertje.. Tja..

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:52

Dat verschilt heel erg vind ik. Sommige mensen met papiertje kunnen goed lesgeven, maar er zijn ook genoeg instructeurs zonder die het ook goed doen. Een papiertje is geen garantie tot goeie lessen, net als geen papiertje dat ook niet is. Sommige mensen kunnen dingen gewoon heel goed overbrengen, daar is geen papiertje voor nodig. :)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:01

Joolien schreef:
ardo_iggy schreef:

Dat is gewoon het gezeik dat iedereen altijd elkaar aansprakelijk moet stellen.

Dus met andere woorden rijden de mensen die geven om die verzekering nooit zonder instructeur omdat ze anders niemand aansprakelijk kunnen stellen en er nergens geld te halen valt als ze vallen en er niemand bij is.

Mensen vallen hoort er bij aansprakelijk stellen niet in mijn ogen is het ook volkomen eigen risico als jij op je bok gaat kruipen.

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:04

ik vind dat het wel kan, van een gediplomeerde instructrice heb ik dingen aangeleerd die je bij een eigen pony nooit moet doen, terwijl ik juist heel goed heb leren rijden door iemand die geen diploma heeft maar wel veel rijervaring. het ligt er maar net aan wie diegene is die je lesgeeft. de ene is beter en heeft geen diploma terwijl de ander met diplome juist wat minder is. maar sommige met diploma kunnen misschien ook wel goed lesgeven. ik denk dat het vooral aan ervaring ligt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:04

Als je verder wilt komen zou ik toch voor een gediplomeerd iemand gaan hoor (en dan niet eentje met gewoon een diploma maar ook met de nodige ervaring en niveau). Vind het leren van iemand van 12 of zo die alleen manege ervaring heeft toch wel 'fout'. Vaak denken die meiden dat ze alles weten (no offence want zo was ik ook) en dan leer je misschien wel verkeerde dingen aan. Iets aanleren is makkelijker als iets afleren.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:15

naomi_1998 schreef:
Als je verder wilt komen zou ik toch voor een gediplomeerd iemand gaan hoor (en dan niet eentje met gewoon een diploma maar ook met de nodige ervaring en niveau). Vind het leren van iemand van 12 of zo die alleen manege ervaring heeft toch wel 'fout'. Vaak denken die meiden dat ze alles weten (no offence want zo was ik ook) en dan leer je misschien wel verkeerde dingen aan. Iets aanleren is makkelijker als iets afleren.

Kleine nuance, iemand zonder diploma is niet automatisch manegeruiter of 12 ;)
Iemand zonder diploma kan wel 100en cursussen en clinics hebben gevolgd en een geweldige instructrice zijn, zonder dat orun papiertje ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:17

Sok schreef:
naomi_1998 schreef:

Kleine nuance, iemand zonder diploma is niet automatisch manegeruiter of 12 ;)
Iemand zonder diploma kan wel 100en cursussen en clinics hebben gevolgd en een geweldige instructrice zijn, zonder dat orun papiertje ;)

Dat zeg ik ook helemaal niet maar ik had het toevallig wél over een manegeruiter of iemand van 12.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:20

Het was meer een aanvulling op jouw post dan een aanval :P

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:27

Nee hoor een papiertje zegt soms niets, dat verhaal over verzekering snap ik nooit zo. Ja in het geval als je op een manege les geeft. Maar als je iemand thuis of op zijn of haar pensionstal les geeft maakt dat toch niet uit?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:26

pizza64 schreef:
Nee hoor een papiertje zegt soms niets, dat verhaal over verzekering snap ik nooit zo. Ja in het geval als je op een manege les geeft. Maar als je iemand thuis of op zijn of haar pensionstal les geeft maakt dat toch niet uit?

Als klant niet zo zeer. Als instructeur wel, omdat je de pech kunt hebben dat je klanten je aansprakelijk stellen. Nou moet er al sprake zijn van iets wat jou te verwijten valt als instructeur, maar toch! Je zult maar een claim krijgen en dat uit eigen zak moeten betalen, ben je gelijk tot het eind van je leven aan het betalen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:28

In een of ander boek heb ik ooit gelezen dat een ruiter die tijdens de eerste les al mag draven voor het leven verpest is. Het idee was dat een onervaren ruiter zonder balans verkeerde spieren gebruikt en daardoor bv. kan leren klemmen.

Geen idee of hier iets van waar is. Ik zou het iig geen probleem vinden om een kind af en toe leuk te laten hobbelen op een eigen pony.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:29

JenW schreef:
Het kan wel maar dol ben ik der niet op!
Heb een tijdje ergens gereden waar ook zo les werd gegeven en als ik hier op terug kijk was het sommige momenten gewoon gevaarlijk of je werd afgesnauwd.

Mijj ervaring is inmiddels zoek gewoon een gediplomeerde instructeur!

:j

Want dat papier is de garantie dat ze niet meer snauwen? :')

Dayxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:53

Ik zelf kreeg een pony toen ik nog niet kon rijden en mijn pony ook niks kon. Maar samen leerden we rustig aan alles van mijn moeder en nu 5 jaar later is die pony een droompony geworden. Ik kan ook gewoon normaal rijden. Zelf geef ik mijn vriendinnen of kleine buurmeisje ook wel eens les (ik ben 14) en dat vinden we allemaal leuk! Dus helemaal geen instructeur nodig vind ik. :D tenzij je natuurlijk wilt wedstrijd rijden maar dt is een ander verhaal.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:16

Urielle schreef:
Leentje_P schreef:
mijn idee: Doe wat je zelf prettig vindt, als je meer vertrouwen hebt in een vriendin en dan ook makkelijker je grenzen verlegt en verder wilt dan pak dan een vriendin of nicht, tante etc. Vindt je een ervaren persoon leuker? Pak die dan. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet. Voor de een is dat met het paard bezig zijn en wat recreatief rijden, maar voor de ander is het dan misschien weer wedstrijden (ja dan is een (GOEDE) gediplomeerd instructeur wel eens handig)

uitleg: Je hebt op maneges ook hele slechte lesgevers rondlopen. Diploma of niet. Sorry

Och ja, en je paard of pony de vernieling inrijden omdat er iemand aan de kant staat die er eigenlijk geen/te weinig verstand van heeft, dat maakt niet uit, als je er maar plezier in had :+
Je bent wel met twee levende wezens. Ik vind echt dat je het aan je dier verplicht bent om (iig tot je een fatsoenlijke rijkunstige basis hebt waarmee je ruiter en paard niet blesseert) zo vaak als je kunt betalen te gaan lessen bij de beste instructie die er binnen je mogelijkheden ligt.

hier ben ik tot op zekere hoogte mee eens. Misschien had ik van zolang JIJ, zolang WIJ (paard en jij waarvan het paard natuurlijk boven al het belangrijkste is) van moeten maken. Maar voor de rest blijft mijn standpunt hetzelfde. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:37

Urielle schreef:
pizza64 schreef:

Als klant niet zo zeer. Als instructeur wel, omdat je de pech kunt hebben dat je klanten je aansprakelijk stellen. Nou moet er al sprake zijn van iets wat jou te verwijten valt als instructeur, maar toch! Je zult maar een claim krijgen en dat uit eigen zak moeten betalen, ben je gelijk tot het eind van je leven aan het betalen.

Is het tijdens privé les op eigen terrein, niet gewoon eigen risico?

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:59

het ligt er ook aan hoeveel moeite degene met het papier nog doet om goed les te geven.
mijn eerste jaren was op een manege van FNRS met 3 of 4 sterren en heb niet eens leren galopperen en viel dikwijls van de shetlander af. maar toen ik na 2 jaar nog steeds niks erbij heb geleerd werden mijn ouders het zat,
nu rijd ik in Westdorpe en heb binnen een hele korte tijd een hoop geleerd en val nooit meer.
ik heb leren springen op mijn verzorgpaardjes en kan dat nu het beste.
binnenkort ga ik een van mijn vriendinnen leren springen omdat ik dat ook heb geleerd bij mijn verzorgpaarden omdat ook anderen daarop les kregen maar ik ze echt mocht verzorgen.
ik vind dat je altijd de basis kan leren van een ervaren iemand die weet wat hij doet en de rest op een goeie manege. of iemand die ervaring heeft met lesgeven kan ook altijd :o

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:02

Iemand die geen diploma vind ik geen probleem, wel vind ik het nodig dat het geleerd word op een begginerspony.
Mijn broertje krijgt ik keer per 2 week les van een instructeur, en 2 keer per week vanmij.

Self heb ik 3 keer per week les van een instructeur.
Maar ikvind het ook fijn als een vriendin even meekijkt