Nu zijn we een jaar verder en is het meisje erg veel veranderd in haar rijden. Ze weet steeds beter hoe ze de merrie moet rijden, krijgt les in clubverband en heeft inmiddels haar eerste 5 wintspunten te pakken.
De merrie is een type was denk, "o kun je het niet dan leer je het eerst maar voordat ik het doe"
Heel makkelijk in omgang en je merkt nu het meisje meer verstand van rijden en meer ruiter gevoel krijgt dat de merrie zich hier op aan past en met de ruiter mee groeit. Word hier en daar wat koppiger en uitdagender voor het meisje om te rijden. De merrie vraagt en leert als het ware haar ruiter het rijden. Ideaal leerpaard noemen ze dat
.

) Maar zou hier dan wel minstens 1x per week les mee nemen. Juist omdat ik graag verder wil komen in de sport, en ik nu op zo'n punt ben dat ik eigenlijk alleen maar meer wil, maar dat is nu gewoon niet haalbaar. Wie weet krijg ik over een paar jaar de kans ook een paard met ervaring te rijden (ipv een recreatief paard, of een jonge dondersteen, waar ik overigens ook onwijs veel van leer), en die kans zou ik dan met beide handen aangrijpen. En als het moment dan daar is, dat ik toch echt genoeg centjes, en tijd heb voor een eigen paard.... Dan weet ik wel precies wat ik wil, en waar ik naar wil gaan zoeken. En mijn wens zou ik ongetwijfeld voor een deel aan moeten passen, maar mijn eerste paard word er eentje waar ik nog altijd veel van kan leren, en met potentie voor de dressuur.
)