Paard aanpakken in de bak terwijl er andere rijden not done?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:55

Brainless schreef:
Sabe schreef:
Soms moet je er gewoon ff met de zweep over. Ik ga er van uit dat iedereen op de club kan rijden dus ze blijven vast wel zitten.
Hadden ze maar een andere hobby moeten nemen toch?

??
Dus als mensen met een jong/net beleerd paard een rondje aan het stappen is in de bak, moet deze er maar tegen kunnen dat er bij een ander paard "de zweep erover" gaat?

Nou de mijne is niet jong/onbeleerd, maar geheid dat ie over de de flos en aan de kletter gaat als ze erover vegen :7 typje megarillerig....

Een keer een flinke mep en schup prima, maar af blijven rossen NOT DONE, en ja daar heb IK last van!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:56

Appelflapje schreef:
Ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in de mening van het meisje. Zeker als het stormachtig weer is en de paarden hier al wat drukker door zijn, zou ik het niet kunnen waarderen als iemand zijn paard ineens flink naar voren jaagt zonder dit van tevoren aan te kondigen. Vaak reageren andere paarden daar toch wel op, zeker bij onrustig weer. Ik begrijp heel goed dat je het nodig vond om hem even naar voren te laten rijden, maar ik zou dan toch eerst even vragen aan de anderen of zij dat een probleem vinden. Dan kunnen ze er ook rekening mee houden en worden ze niet verrast door hun paard dat ineens reageert op het andere paard dat hard door de baan gaat. Vind dat soort overleg eigenlijk ook niet meer dan redelijk, zeker op een vereniging, waar je ook tussen allemaal onbekende paarden rijdt waarvan je niet weet hoe ze reageren. Ken een hoop paarden die flink kunnen schrikken van de onverwachtse bewegingen van een ander paard en ik kan me voorstellen dat je daar als eigenaar niet op zit te wachten.

Je geeft aan dat de anderen allemaal op de binnenhoefslag aan het stappen waren, maar weet je zeker dat ze dat al deden voordat het paard zo naar voren werd gereden? Als er onverwachts zoiets gebeurt zou het namelijk ook mijn eerste reactie zijn om maar even op het midden te stappen totdat het paard weer helemaal onder controle is.

Neemt trouwens niet weg dat ik het niet netjes vind van het meisje om het zo te brengen. Ze had je ook best even kunnen vragen of je het de volgende keer even aan zou willen kondigen. Zeker omdat jij je van geen kwaad bewust was.

rommulus schreef:
Er zijn een hoop mensen met vage opvattingen.
zo hoor ik wel vaak mijn paard is wat druk en fris !
En ik zie weinig meer dan dat het dier om zich heen kijkt ipv nog net niet over zijn eigen balt omdat ie nog net niet in slaap valt.

Niet iedereen is even dapper en zolang je een paard niet kent, denk ik dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies. Mensen zullen echt niet voor niets zeggen dat het paard fris aanvoelt, terwijl het er voor anderen niet zo uitziet. Soms kan het beeld ook echt vertekenen en voelt het heel anders dan het eruit ziet. Ik ben zelf niet zo'n held en zit ook wel eens in zo'n situatie. Dan voel ik dat ze heel explosief is, maar ziet het er niet zo uit. Dan zou ik het toch fijn vinden als mensen mijn 'opvatting' niet negeren en er toch een beetje rekening mee houden, hoe braaf ze er ook uitziet.

Daar heb je wel helemaal gelijk in, maar ik vroeg het van de verzorgster, dan hadden ze op dat moment toch wat kunnen zeggen?
Ik weet 100% zeker dat ze al aan het stappen waren want ik stapte zelf ook al even. De vrouw en het jongste meisje waren al aan het uitstappen, de andere was bezig met figuurtjes stappen in het midden, ik stond zelfs op het punt om haar te vragen hoe haar wedstrijd was gegaan omdat ze eindelijk aan het stappen was en ik het niet netjes vond om zoiets te vragen tijdens het draven of galopperen.
Ik geef je helemaal gelijk dat andere mensen het misschien anders zien omdat ze niet weten wat het paard zal doen, maar wat bij mij erg naar binnenkwam was de manier waarop deze mensen het uitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:58

Misschien ben ik de enige maar ik begrijp heel goed de irritatie van die vrouw en dat meisje. Ik heb er zelf ook een hekel aan wanneer mensen hun paard de bak door laten crossen, ik vind het ook helemaal niet staan trouwens. Er zijn andere en betere manieren om je paard weer onder controle te krijgen dan kei hard vooruit laten galopperen, dat verstoort de rust voor iedereen en dat is gewoon niet fijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:59

in de tijden dat ik veel paarden beleerde heb ik het heel eerlijk gevraagd 'deze is groen, weet niet wat ze doen, wil je er iets rekening mee houden, verliest weleens z'n stuur' etc etc daar heb ik nou weer nooit een probleem mee gehad.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:01

Robin_S schreef:
Misschien ben ik de enige maar ik begrijp heel goed de irritatie van die vrouw en dat meisje. Ik heb er zelf ook een hekel aan wanneer mensen hun paard de bak door laten crossen, ik vind het ook helemaal niet staan trouwens. Er zijn andere en betere manieren om je paard weer onder controle te krijgen dan kei hard vooruit laten galopperen, dat verstoort de rust voor iedereen en dat is gewoon niet fijn.

Maar verschilt dat niet per paard? Dit paard is erg gevoelig, streng oplossen brengt haar alleen maar van haar stuk, dan slaat ze helemaal dicht en ben je veel verder van huis. Bij dit paard is het enige wat in zo'n situatie helpt voorwaarts rijden tot ze zelf ontspant en dat is in één of twee rondjes voor elkaar, daarna is het een wereldpaard om te rijden.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 09-02-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:01

Woogy schreef:
in de tijden dat ik veel paarden beleerde heb ik het heel eerlijk gevraagd 'deze is groen, weet niet wat ze doen, wil je er iets rekening mee houden, verliest weleens z'n stuur' etc etc daar heb ik nou weer nooit een probleem mee gehad.

_/-\o_ Lijkt me niet meer dan redelijk.

Robin_S schreef:

Denk dat het toch persoons en paard afhankelijk is hoe jij je paard aanpakt. Irritatie kan ik begrijpen, maar als je er last van hebt, dan vraag je toch op een normale manier of het wat rustiger kan. Zoals Woogy dat deed met jonge paarden. Niet meer dan normaal lijkt me, maar zo te horen is niet iedereen het daar mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:02

@woogy, dat vind ik perfect kunnen. Een paard kan schrikken, op hol slaan, bokken, weigeren weet ik veel wat. Mederuiters moeten dat begrijpen. Maar als een ruiter opzettelijk zijn paard ligt op te fokken is het wat anders.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:03

Als ik zie dat een paard een wat onorthodoxere aanpak nodig heeft (en dit is terecht!) dan maak ik zelfs ruimte.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:03

Dribbel schreef:
Denk dat het toch persoons en paard afhankelijk is hoe jij je paard aanpakt. Irritatie kan ik begrijpen, maar als je er last van hebt, dan vraag je toch op een normale manier of het wat rustiger kan. Zoals Woogy dat deed met jonge paarden. Niet meer dan normaal lijkt me, maar zo te horen is niet iedereen het daar mee eens.

Dit is dus precies waarom ik het hier plaatste...

Urion

Bij ons hebben we ook wel eens zo'n situatie maar wij als volwassenen letten toch echt op de kinderen die erbij rijden en dan gaan we geen paard ''aanpakken''. Een beetje letten op je medemens is wel wenselijk zeker met kinderen in de buurt.

Anoniem

Dribbel, persoonsafhankelijk, ja. Paardafhankelijk, nee. Een paard met stress in zijn lijf maak je niet rustiger door hem nog meer stress te bezorgen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:05

Robin_S schreef:
Dribbel, persoonsafhankelijk, ja. Paardafhankelijk, nee. Een paard met stress in zijn lijf maak je niet rustiger door hem nog meer stress te bezorgen.

En toch paardafhankelijk dus want dit paard geef je alleen maar meer stress als je het op een andere manier aanpakt. Het enige dat voor haar werkt is dat ze even de voorwaarts knop in haar hoofd om moet zetten. Juist het blijven aankloten met ontspannen willen laten lopen werkt dan niet bij haar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:07

Robin? Nee? Soms wilt mijne écht vooruit en dan laat ik hem ook even vooruit gaan, hierin kan die, doordat dát zijn eigen tempo is, zijn balans terug vinden en heeft die 'gewonnen' van mij dus is die vrolijk, ook vind die het dan vaak niet meer zo fijn om zo door de bak te sprinten en blijft die braaf onder me zodra ik hem weer op pak. Zo ken ik er wel meerdere.

Vooral paarden die willen bokken etc. moet je voorwaarts houden en niet de kans geven om te kunnen bokken en automatisch hun energie op een andere manier kwijt kunnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:11

Maar er is wel een verschil tussen voorwaarts houden en als een kamikazepiloot door de bak blijven scheuren :7

Dat laatste is niet nodig nl, je kan je paard ook bezig/voorwaarts houden zonder plat door de bak te gaan!

xSlvna

Re: Paard aanpakken in de bak terwijl er andere rijden not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:13

Wie heeft het hier over een kamikazepiloot dan?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:13

Sabe schreef:
Soms moet je er gewoon ff met de zweep over. Ik ga er van uit dat iedereen op de club kan rijden dus ze blijven vast wel zitten.

Zo he, dat is wel heel erg kort door de bocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:15

TS, ik bedoel niet dat je je paard ontspannen moet laten lopen. Een paard dat lastig doet, moet je goed aan het werk zetten, uiteraard. Ik schrik er echt van dat men het verschil niet ziet tussen een paard goed aan het werk zetten vs. een paard de bak door laten crossen. Je kan je paard bv. een flinke middengalop op de lange zijde laten doen, vertragen op de korte, dan een volte pakken, tempowisselingen enzovoort.

En xSlvna, een paard dat écht vooruit wil geef je niet bepaald rust door hem een rustig rondje te laten stappen, daar ben ik het volledig met je eens. Natuurlijk zet je je paard dan vooruit. Maar ik zie vaak genoeg ruiters door de bak vliegen zoals de verzorgster van TS. Ja, ik gebruik het woord vliegen, want een goed ruiter kan zijn paard - vind ik - in een flinke galop zetten die er toch nog netjes uitziet en anderen niet stoort. Dat is alleen maar mijn mening.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:24

Ts nogmaals de vraag: wat was het voor moeite om zelf even te vragen of ze last van jullie hadden?

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:29

Snollygoster schreef:
Sabe schreef:

Zo he, dat is wel heel erg kort door de bocht!

Ik ben een man. Dat verklaart een hoop denk ik :D
Ik bedoel niet hard afrossen maar bij een bok een tik met de zweep vind ik niet meer dan normaal

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:30

waarom zou ze dat moeten doen JJane als er enkel sprake is van stevig doorgaloperen?
Als het een groen of algemeen lastig paard is zou ik het even aankondigen van tevoren zodat mensen de keuze hebben om door te blijven rijden en er anders in elk geval rekening mee kunnen houden.
Verder is een keer een paard doorpakken echt geen probleem en geen reden om aan te kondigen van tevoren vind ik, zolang je er anderen niet mee stoort en de anderen ook capabel genoeg zijn (dus geen beginner die hierdoor de controle kan verliezen).

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:35

opisop_shop schreef:
waarom zou ze dat moeten doen JJane als er enkel sprake is van stevig doorgaloperen?
Als het een groen of algemeen lastig paard is zou ik het even aankondigen van tevoren zodat mensen de keuze hebben om door te blijven rijden en er anders in elk geval rekening mee kunnen houden.
Verder is een keer een paard doorpakken echt geen probleem en geen reden om aan te kondigen van tevoren vind ik, zolang je er anderen niet mee stoort en de anderen ook capabel genoeg zijn (dus geen beginner die hierdoor de controle kan verliezen).

Kan het alleen maar met je eens zijn. Het zijn geen robotten en helemaal met die hete dingen van tegenwoordig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:36

Robin_S schreef:
En xSlvna, een paard dat écht vooruit wil geef je niet bepaald rust door hem een rustig rondje te laten stappen, daar ben ik het volledig met je eens. Natuurlijk zet je je paard dan vooruit. Maar ik zie vaak genoeg ruiters door de bak vliegen zoals de verzorgster van TS. Ja, ik gebruik het woord vliegen, want een goed ruiter kan zijn paard - vind ik - in een flinke galop zetten die er toch nog netjes uitziet en anderen niet stoort. Dat is alleen maar mijn mening.

Het kan aan mij liggen, maar ik lees nergens dat het niet netjes uit ziet etc. Kan best dat ik er overheen heb gelezen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:55

opisop_shop schreef:

Maar blijkbaar stoor je er anderen wel mee. Mijn vraag was waarom moet een ander zeggen dat je er last van hebt terwijl je het ook gewoon zelf even kan vragen? En dan achteraf nog verontwaardig zijn dat het commentaar niet zo aardig was. Ze had ook even sorry kunnen zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:59

Ik vind het wel lastig, want het is zo situatie-afhankelijk. Het gaat om een kind op een pony en dat is anders dan een stoere vent op zijn springpaard bijvoorbeeld. TS en die verzorgster hebben betaald voor de bak en dan moet je daar ook wel normaal kunnen rijden (en dus ook je paard onder zijn mieter kunnen schoppen als hij loopt te kloot violen)

Ik heb mensen gezien die echt heel asociaal aan het rijden waren waardoor niemand anders meer iets kon doen. Maar ik heb zelf ook al eens een ganse les moeten stappen omdat een ander paard 'niet tegen het geluid van hoefijzers kon'. Ik heb ook na 50 keer klemgereden te worden de 51e keer mijn paard wat al terug kwam zodra hij die combi zag een tik bijgegeven en ben toen uitgescholden omdat haar paard daar zo wild van werd :roll: Op concours stonden we een keer (met tweeen, op normaal geluidsniveau) te praten buiten terwijl er binnen een proef gereden werd en toen moesten we onze monden houden 'want het paard werd zenuwachtig van stemgeluid'. := Ik bedoel: je hebt asociale ruiters en je hebt zeikerds eerste klas. Zonder erbij te zijn kun je moeilijk beoordelen wat het geval was.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:00

Tsjah als jij je paard gewoon even flink door rijdt, maakt mij dat niet uit hoor, maar heb ook wel eens in de bak gereden dat er mensen bij in gingen longeren en vervolgens keihard met de zwepen van die knallende geluiden maken terwijl ik aan het rijden ben. Ja daar reageert mijn paard ook op en dat vind ik ook irritant gedrag. Of mensen die tegen hun paarden gaan schreeuwen. Maar ik geloof niet dat jullie je raar gedragen hebben, tenminste niet als ik dit zo lees.