Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tendance schreef:Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!
Tendance schreef:Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!
chelle_dora schreef:Tigra_ schreef:Risico lijkt me net zo groot dus wat wil je daarmee zeggen?
Je maakt het onnodig ingewikkeld.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat het dan dus volgens jouw beredenering net zo goed je eigen schuld is als je aangereden wordt: je had niet op de fiets hoeven stappen, dan kan je beter in een hoekje binnen blijven zitten, anders is alles je eigen schuld.
Kost wel weer een hoop banen, als je op die manier dingen gaat 'goedpraten'. Minder rechtzaken door mensen die aangereden worden door dronkenlui = minder werk voor advocaten en rechters.
BobbieLover schreef:@Geryon
Dominant zijn is een gedrag?
dus als je het op een goede manier, afstraft.. conquecent bent.. dan houdt het op.
(is mij altijd verteld.
Shariie schreef:BobbieLover schreef:@Geryon
Dominant zijn is een gedrag?
dus als je het op een goede manier, afstraft.. conquecent bent.. dan houdt het op.
(is mij altijd verteld.
Ik vind dominantie toch wel meer dan enkel gedrag, volgens mij is het eerder een karaktertrek. En dat uit zich dan in dominant gedrag.
Dat gedrag kan je inderdaad eruit krijgen, maar een dominant paard gaat toch wel dominant blijven. Ook al heb je het dominante gedrag tegenover jou eruit gekregen, denk ik dat dat paard wel nog steeds dominant gaat zijn bijvoorbeeld als hij met nieuwe paarden op de wei gezet wordt.
Zo gedraagt mijn paard zich tegenover mij niet meer dominant, maar laat iemand anders ermee werken en dan gaat ze heus wel opnieuw proberen de leiding over te nemen
BobbieLover schreef:Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Paarden van zichzelf zijn het niet, dat bedoel ik er eerder mee te zeggen.
Dat het zelf zo gevormt is uiteindelijk door mens (eigenaar)
je hebt natuurlijk wel leiders
Esmeej333 schreef:BobbieLover schreef:Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Hoe verklaar je dan een dominant paard in een kudde inde natuur die nog nooit in de buurt van een mens geweest is? Bestaat ook nog zoiets als genen/ karakter.
BobbieLover schreef:Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Shariie schreef:BobbieLover schreef:Jaa maar dan is het een gedrag, wat zich zo gevormt heeft, ..
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, alleen vraag ik me af wat dan volgens jou maakt dat een bepaald paard eerder een leider is? (en dat is niet aanvallend bedoeld, even voor de zekerheid)
Ik denk namelijk dat het net die dominantie is dat ervoor gaat zorgen dat hij gaat proberen van de leiding over te nemen.
Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel, ik ben niet altijd even goed in dingen uitleggen
BobbieLover schreef:Wij vinden ze toch dominant?![]()
soms ligt het echt aan het persoon zelf .
Het kan wel deels in het karakter zitten , maar niet het extremen dominante gedrag wat mensen dan (gevaarlijk noemen
BobbieLover schreef:Haha ik begrijp je wel, kvind zelf soms ook moeilijk om dingen te verwoorden hoor![]()
Een paard, dat de leiding in de kudde heeft, als eerste bij het eten mag.. die andere op zijn plek zet.
Maar ik denk dat dominantie misschien combi is van ( gedrag, en de gene waarmee het paard bezig is.
Wat u/jij dus ook al zei
spotterick schreef:Dus zoals ik jullie allemaal goed begrijp, zeggen jullie dat het altijd ligt aan de ruiter. Dus als anky van grunsven van haar paard afvalt is ze gelijk een slechte ruiter want het ligt nooit aan het paard.
BobbieLover schreef:spotterick schreef:Dus zoals ik jullie allemaal goed begrijp, zeggen jullie dat het altijd ligt aan de ruiter. Dus als anky van grunsven van haar paard afvalt is ze gelijk een slechte ruiter want het ligt nooit aan het paard.Tigra_ schreef:Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
Om welke reden je er dan ook naast gaat liggen. Is toch je eigen schuld als je er niet opgestapt was had je er ook niet naast gelegen dus heel simpel eigenlijk.
beter lezen,
dat hoor je hier niemand zeggen,, het is een combinatie ervan.
Het blijven dieren, ongelukken gebeuren.