Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xSlvna schreef:Ik vind het ook vreselijk slecht maar maak me er schuldig aan, ook ik spring af en toe zonder zadel erop. Eigenlijk altijd met op de weide zetten en er van af halen, ik ga niet door de blub lopen naast een paard dat liever snel dan langzaam door de blub gaat.
SaschaTiviox, ben je nu echt blind? Zonder zadel zit je op de ruggengraat en direct op de spieren met je botjes, met zadel niet. Het word in de beginpost uitgelegd waarom zonder zadel zo slecht is...
Angela schreef:Ik vind het ook echt een slechte zaak om vaak zonder zadel te rijden. Een keer prima, maar bij vaker moet je echt zorgen voor "iets" tussen je zitbeenbotjes en de rug van je paard, zoals bijvoorbeeld een goede barebackpad.
Ken ook paarden die drukplekken hebben gekregen (op plek van zitbeenbotjes) van het zadelloos rijden. Dat zegt mij genoeg.
SaschaTiviox schreef:Gypsy ik snap jou reactie niet heel goed. Zonder zadel rijden versterkt de band met je paard, je voelt al zijn spieren, je krijgt er een hele goeie zit van, je leert perfect doorzitten en je leert je paard te vertrouwen.
Ik zeg ook niet dat jou reactie fout is ofzo maar misschien kan je me uitleggen waarom jij het beter vind met zadel rijden
Kirsha schreef:SaschaTiviox schreef:Gypsy ik snap jou reactie niet heel goed. Zonder zadel rijden versterkt de band met je paard, je voelt al zijn spieren, je krijgt er een hele goeie zit van, je leert perfect doorzitten en je leert je paard te vertrouwen.
Ik zeg ook niet dat jou reactie fout is ofzo maar misschien kan je me uitleggen waarom jij het beter vind met zadel rijden
Het is gewoon een feit dat een zadel de druk beter verdeelt, terwijl je zonder zadel voornamelijk op één punt zit.
Kun je mij uitleggen waarom je vindt dat zonder zadel rijden de band met je paard versterkt? Ik hoor dat vaker maar zie echt niet in waar het verschil tussen met en zonder zadel zit.
En het is een barebackpad, geen barackEven zoeken op internet, zijn enorm veel verschillende soorten. Beginnen al bij een paar tientjes en gaan door tot een euro of 400.
SaschaTiviox schreef:Sorry hoor je hoeft niet gelijk zo te reageren... Het zadel kan ook druk plekken veroorzaken en als je aansingelt kan het ook blauwe plekken veroorzaken bij z'n buik. Jammer dat je zo'n rare reactie neerzet dat ik blind ben... Ik vraag het je gwn alleen. Zielig zo'n vreemde reactie. Jammer dat er zo veel jaloezie is in de paardenwereld om zo'n reactie neer te zetten.
SaschaTiviox schreef:Kirsha schreef:Het is gewoon een feit dat een zadel de druk beter verdeelt, terwijl je zonder zadel voornamelijk op één punt zit.
Kun je mij uitleggen waarom je vindt dat zonder zadel rijden de band met je paard versterkt? Ik hoor dat vaker maar zie echt niet in waar het verschil tussen met en zonder zadel zit.
En het is een barebackpad, geen barackEven zoeken op internet, zijn enorm veel verschillende soorten. Beginnen al bij een paar tientjes en gaan door tot een euro of 400.
Hey
Ik vind het omdat je het paard het gevoel van vrijheid geeft, dat je hem vertrouwd. Je leert supergoed zitten en je pony voelt zich fijn.
Maar al die indianen paarden (daar rijden ze ook zonder zadel) zijn dan ook zo slecht. Daar doen ze ook normaal. Het is pas zielig als je 1000 kilo weegt en op een paard gaat zitten.
Dat vind ik zo. En het is mijn mening. Maar ik respecteer jou mening ook hoor!
Oke ik zal even op enternet zoeken voor barback! Bedankt voor de tip!
isawessels00 schreef:Sorry hoor...maar paarden zijn geen watjes ofzo ;$
Ik rij gewoon zonder zadel als ik daar zin in heb, het is of gewoon iemand los op je rug, of een strakke band om je buik, en zadel en de hele rambam, je hoeft niet per se altijd iets om ofzo
melvinrandy schreef:isawessels00 schreef:Sorry hoor...maar paarden zijn geen watjes ofzo ;$
Ik rij gewoon zonder zadel als ik daar zin in heb, het is of gewoon iemand los op je rug, of een strakke band om je buik, en zadel en de hele rambam, je hoeft niet per se altijd iets om ofzo
Nee klopt, maar mensen zijn ook geen watjes
Maar als wij rugklachten krijgen gaan we naar de dokter, een paard gaat stug door.
Tuurlijk is af en toe niet erg, maar om er een gewoonte van te maken is een beetje respectloos tegenover je paard.
Eigenlijk is rijden sowieso respectloos tegenover je paard als je erover nadenkt, maar zo heeft de mensheid alles in hun hand
Ketaki schreef:SaschaTiviox schreef:Ja je moet het ook niet doen als je rugpijn hebt, dan snap ik wel dat je met zadel rijdt hoor
ik heb altijd rugpijn, dus zonder zadel rijden zit er niet in voor me![]()
gelukkig weet mijn intructrice dit ook
AbC456 schreef:Ketaki schreef:klopt, rijdt altijd met zadel
en af en toe voeten uit de beugels doen is ook fijn, maar dat drukt ook in mn onderrug, dus moet ik ook mee uitkijken helaas.
Dat is dan ook weer een nadeel ja, en met doorzitten en de galop dat is toch ook belastend dan?