Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SaschaTiviox

Re: Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:36

Ik rij ook vaak zonder zadel. Het zit echt superlekker. Veel mensen vinden het glibberig zitten, maar als je gwn een goeie pluk manen pakt en lekker naar achter zit zit het echt super ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:41

Ik deed soms hele dagritten zonder zadel. Wel met veel pauzes.
Imo komt de druk ook niet enkel vanuit dat ene botje. Tenminste ik heb een mooie ronde kont en je kon dan met warm weer soms een prachtige grote afdruk zien hihi.

Maar uiteindelijk is met zadel zeker beter. Ik denk dat het een kwestie van training, zit v.d. ruiter en frequentie is.

jeemxma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:26

Ik rijd meestal zonder zadel. Paard is te oud om dressuurmatig gereden te worden. Lekker buitenritjes zonder zadel? Heerlijk. Paardje vindt het ook lekker. Ik houd wel de gezondheid van de rug in de gaten wat natuurlijk belangrijk is. Ik vind dat het moet kunnen.

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:54

Gypsy ik snap jou reactie niet heel goed. Zonder zadel rijden versterkt de band met je paard, je voelt al zijn spieren, je krijgt er een hele goeie zit van, je leert perfect doorzitten en je leert je paard te vertrouwen.
Ik zeg ook niet dat jou reactie fout is ofzo maar misschien kan je me uitleggen waarom jij het beter vind met zadel rijden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:59

Ik vind het ook vreselijk slecht maar maak me er schuldig aan, ook ik spring af en toe zonder zadel erop. Eigenlijk altijd met op de weide zetten en er van af halen, ik ga niet door de blub lopen naast een paard dat liever snel dan langzaam door de blub gaat.

SaschaTiviox, ben je nu echt blind? Zonder zadel zit je op de ruggengraat en direct op de spieren met je botjes, met zadel niet. Het word in de beginpost uitgelegd waarom zonder zadel zo slecht is... :')

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:02

Dat een zadel bepaalde elementen bevat doen ze niet voor de gein. Anders zag een zadel er wel heel anders uit. En een zadel is een soort "kreukelzone", je wordt dus afgeremd i.p.v dat je met je reet volop tegen je paard klotst :+

Af en toe moet wel kunnen, maar alleen als je stabiel zit en niet zit te stuiteren. Maar ik vind met zadel ook iets prettiger zitten qua stabiliteit :P

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:48

xSlvna schreef:
Ik vind het ook vreselijk slecht maar maak me er schuldig aan, ook ik spring af en toe zonder zadel erop. Eigenlijk altijd met op de weide zetten en er van af halen, ik ga niet door de blub lopen naast een paard dat liever snel dan langzaam door de blub gaat.

SaschaTiviox, ben je nu echt blind? Zonder zadel zit je op de ruggengraat en direct op de spieren met je botjes, met zadel niet. Het word in de beginpost uitgelegd waarom zonder zadel zo slecht is... :')

Sorry hoor je hoeft niet gelijk zo te reageren... Het zadel kan ook druk plekken veroorzaken en als je aansingelt kan het ook blauwe plekken veroorzaken bij z'n buik. Jammer dat je zo'n rare reactie neerzet dat ik blind ben... Ik vraag het je gwn alleen. Zielig zo'n vreemde reactie. Jammer dat er zo veel jaloezie is in de paardenwereld om zo'n reactie neer te zetten.

Angela schreef:
Ik vind het ook echt een slechte zaak om vaak zonder zadel te rijden. Een keer prima, maar bij vaker moet je echt zorgen voor "iets" tussen je zitbeenbotjes en de rug van je paard, zoals bijvoorbeeld een goede barebackpad.

Ken ook paarden die drukplekken hebben gekregen (op plek van zitbeenbotjes) van het zadelloos rijden. Dat zegt mij genoeg.

Nu ik het zo lees wil ik ook graag een Barack aanschaffen. Weet jij toevallig hoe duur zo'n ding is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-14 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee berichten samengevoegd

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:58

SaschaTiviox schreef:
Gypsy ik snap jou reactie niet heel goed. Zonder zadel rijden versterkt de band met je paard, je voelt al zijn spieren, je krijgt er een hele goeie zit van, je leert perfect doorzitten en je leert je paard te vertrouwen.
Ik zeg ook niet dat jou reactie fout is ofzo maar misschien kan je me uitleggen waarom jij het beter vind met zadel rijden

Het is gewoon een feit dat een zadel de druk beter verdeelt, terwijl je zonder zadel voornamelijk op één punt zit.

Kun je mij uitleggen waarom je vindt dat zonder zadel rijden de band met je paard versterkt? Ik hoor dat vaker maar zie echt niet in waar het verschil tussen met en zonder zadel zit.

En het is een barebackpad, geen barack ;) Even zoeken op internet, zijn enorm veel verschillende soorten. Beginnen al bij een paar tientjes en gaan door tot een euro of 400.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:02

Sorry hoor...maar paarden zijn geen watjes ofzo ;$

Ik rij gewoon zonder zadel als ik daar zin in heb, het is of gewoon iemand los op je rug, of een strakke band om je buik, en zadel en de hele rambam, je hoeft niet per se altijd iets om ofzo

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:03

ben het met de meeste boven mij wel eens ^^
ik reed op me vorige pony weleens zonder zadel, maar vaak wel met een dikke ankypad met dekensingel ertussen

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:08

Kirsha schreef:
SaschaTiviox schreef:

Het is gewoon een feit dat een zadel de druk beter verdeelt, terwijl je zonder zadel voornamelijk op één punt zit.

Kun je mij uitleggen waarom je vindt dat zonder zadel rijden de band met je paard versterkt? Ik hoor dat vaker maar zie echt niet in waar het verschil tussen met en zonder zadel zit.

En het is een barebackpad, geen barack ;) Even zoeken op internet, zijn enorm veel verschillende soorten. Beginnen al bij een paar tientjes en gaan door tot een euro of 400.

Hey
Ik vind het omdat je het paard het gevoel van vrijheid geeft, dat je hem vertrouwd. Je leert supergoed zitten en je pony voelt zich fijn.
Maar al die indianen paarden (daar rijden ze ook zonder zadel) zijn dan ook zo slecht. Daar doen ze ook normaal. Het is pas zielig als je 1000 kilo weegt en op een paard gaat zitten.
Dat vind ik zo. En het is mijn mening. Maar ik respecteer jou mening ook hoor!

Oke ik zal even op enternet zoeken voor barback! Bedankt voor de tip!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:11

SaschaTiviox schreef:
Sorry hoor je hoeft niet gelijk zo te reageren... Het zadel kan ook druk plekken veroorzaken en als je aansingelt kan het ook blauwe plekken veroorzaken bij z'n buik. Jammer dat je zo'n rare reactie neerzet dat ik blind ben... Ik vraag het je gwn alleen. Zielig zo'n vreemde reactie. Jammer dat er zo veel jaloezie is in de paardenwereld om zo'n reactie neer te zetten.

Jaloezie? Waar ben ik dan jaloers op, dat jij géén correct passend zadel op je paard hebt liggen? Nee daar ben ik zeker niet jaloers op.

Indianen hadden vroeger geen zadels en moesten binnen een paar tellen op het paard zitten, indianen hadden ook geen mobieltjes want dat hadden ze toen nog niet verzonnen. Die zadels hadden ze toen gewoon nog niet 'verzonnen'.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:13

SaschaTiviox schreef:
Kirsha schreef:

Hey
Ik vind het omdat je het paard het gevoel van vrijheid geeft, dat je hem vertrouwd. Je leert supergoed zitten en je pony voelt zich fijn.
Maar al die indianen paarden (daar rijden ze ook zonder zadel) zijn dan ook zo slecht. Daar doen ze ook normaal. Het is pas zielig als je 1000 kilo weegt en op een paard gaat zitten.
Dat vind ik zo. En het is mijn mening. Maar ik respecteer jou mening ook hoor!

Oke ik zal even op enternet zoeken voor barback! Bedankt voor de tip!

Oh ik ben niet anti-zonder zadel hoor! Alles met mate, zoals ik eerder al zei vind ik dat er soms erg overdreven op wordt gereageerd. Maar ik was wel benieuwd naar het argument over de band met je paard, dus vandaar!

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:16

isawessels00 schreef:

Ik rij gewoon zonder zadel als ik daar zin in heb, het is of gewoon iemand los op je rug, of een strakke band om je buik, en zadel en de hele rambam, je hoeft niet per se altijd iets om ofzo

Nee klopt, maar mensen zijn ook geen watjes ;)
Maar als wij rugklachten krijgen gaan we naar de dokter, een paard gaat stug door.

Tuurlijk is af en toe niet erg, maar om er een gewoonte van te maken is een beetje respectloos tegenover je paard.
Eigenlijk is rijden sowieso respectloos tegenover je paard als je erover nadenkt, maar zo heeft de mensheid alles in hun hand :=

BlackClaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:18

Ik heb wel is in de les zonder zadel gereden maar verder niet echt, en zadels zijn er ook met een reden en daarom ook misschien? En af en toe is zonder zadel lijkt mij geen probleem?

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:22

melvinrandy schreef:
isawessels00 schreef:

Nee klopt, maar mensen zijn ook geen watjes ;)
Maar als wij rugklachten krijgen gaan we naar de dokter, een paard gaat stug door.

Tuurlijk is af en toe niet erg, maar om er een gewoonte van te maken is een beetje respectloos tegenover je paard.
Eigenlijk is rijden sowieso respectloos tegenover je paard als je erover nadenkt, maar zo heeft de mensheid alles in hun hand :=

Hahaha ja eigenlijk wel, hé? Nu ik dr zo overna denk :D Maar het is zo leuk om te paardrijden _/-\o_ Whahaha! Ja het is wel respectloos om zonder zadel te rijden maar 1 keertje is niet erg. Rij jij vaak zonder zadel??

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:28

ik rijdt standaard altijd met zadel.

dat komt omdat ik zelf dus chronische rugpijn heb.

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:35

Ja je moet het ook niet doen als je rugpijn hebt, dan snap ik wel dat je met zadel rijdt hoor

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:39

SaschaTiviox schreef:
Ja je moet het ook niet doen als je rugpijn hebt, dan snap ik wel dat je met zadel rijdt hoor

ik heb altijd rugpijn, dus zonder zadel rijden zit er niet in voor me :)

gelukkig weet mijn intructrice dit ook :j

BlackClaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:41

Ketaki schreef:
SaschaTiviox schreef:

ik heb altijd rugpijn, dus zonder zadel rijden zit er niet in voor me :)

gelukkig weet mijn intructrice dit ook :j

Dat lijkt me indd niet prettig dan zonder zadel, maar met zadel is ook leuk hoor :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:48

klopt, rijdt altijd met zadel :j

en af en toe voeten uit de beugels doen is ook fijn, maar dat drukt ook in mn onderrug, dus moet ik ook mee uitkijken helaas.

BlackClaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:49

Ketaki schreef:

en af en toe voeten uit de beugels doen is ook fijn, maar dat drukt ook in mn onderrug, dus moet ik ook mee uitkijken helaas.

Dat is dan ook weer een nadeel ja, en met doorzitten en de galop dat is toch ook belastend dan?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:50

Ik denk dat het er nogal aan ligt. Hoe zit jij zonder zadel zelf? Stabiel of hobbel je op en neer? HOe is je paard gebouwd, hoe ben jij gebouwd? Ik heb 10 maanden lang alleen maar zonder zadel gereden zo een 8 tot 10 uur per dag. Geen van deze paarden had rugklachten en ik denk niet dat veel mensen in Nederland of België zulke uren maken te paard. Veel van deze paarden zien nooit in hun leven een zadel. Dus of het slecht is? Ik denk dat het aan veel factoren ligt!

Mijn bijna 5 jarige kwpner stap ik ook gerust zonder zadel op om een rondje buiten te gaan stappen. Dressuren doe ik heeeel soms ook zonder zadel, maar dat is echt voor de lol dan. Ik denk niet dat hij er iets van leid eerlijk gezegd.

En een slecht liggend zadel is nog altijd veel slechter denk ik dan maar (mits je fatsoenlijk op je paard kan zitten zonder zadel)

In een reactie op de rugpijn. Ik heb nogal een blessure verhaal en daaruit 2 hernias in mijn rug en mijn nek gebroken gehad en ik kan prima zonder zadel rijden. Ook op een kwpn-er met zeer grote gangen.
Het ligt aan jezelf of je rugklachten krijgt van het rijden zonder zadel. Het enige is dat je benen ooit pijn gaan doen door het afhangen als je dat niet gewend bent. Maar dan heb ik het wel over meerdere uren.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 08-02-14 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:51

AbC456 schreef:
Ketaki schreef:

Dat is dan ook weer een nadeel ja, en met doorzitten en de galop dat is toch ook belastend dan?

ja dat klopt, ik probeer dan ook zoveel mogelijk verlichte zit te zitten, vanwege mn rug

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:52

Zo af en toe rijd ik zonder zadel.
Het nadeel van zonder zadel rijden is als het paard zweet ik helemaal natte benen heb en dat voelt niet fijn. Het gaat ook erg kriebelen.
Rijd liever met een barebackpad of zadel (F.R.A)