alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:40

Ik denk dat je op een paard ook vooral een gevaar voor jezelf bent. Je rijd toch minder snel iets aan dan met een auto :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:40

Ik reed altijd met mijn eigen paard in een carousselles die bij ons op de plaatselijke manege om 21:30 vrijdagavond werd gegeven. De meesten zaten dan al aan de bar van de manege en aan het bier. Daarom gingen nogal wat oefeningen de mist in. Verschrikkelijk irritant.
En ook nog eens bijna allemaal met de auto naar huis :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:44

muntdrop schreef:
Ik denk dat je op een paard ook vooral een gevaar voor jezelf bent. Je rijd toch minder snel iets aan dan met een auto :')

ja, en voor je eigen beurs, want schade aangericht (ook aan jezelf!!) wordt niet vergoedt door de verzekeraar bij te veel alcohol!!

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:45

Bij ons in het straat woont een oude man met een fjord, hij rijd naar het cafe te paard.... en als ie zat is 'brengt' zijn paard hem terug :Y) ziet er geweldig uit :Y)

Roos1610

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:15

Ik heb wel eens met een vriendin een picknick met 1 glaasje wijn gehad op buitenrit. Was erg grappig (en dan vooral de reacties van de voorbijgangers :D) , maar meer dan 1 glaasje ging er ook echt niet in! Was ook meer voor het idee dan voor de drank zelf natuurlijk.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:22

Zolang je nog normaal kan nadenken en goeie beslissingen kan maken zie ik geen probleem.. ;)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:29

Ik heb alleen rijbewijs AB, maar ben te groot voor zo'n kleine pony. Hoe los ik dat op?

Na een witte wijn stap ik gerust op een schimmel, maar wat na een glaasje rode wijn? Of rosé?

* ben niet melig :+

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:32

Nee ik vind het geen goede combinatie. Ik drink niet als ik met de auto weg moet, dus ook niet als ik nog op mijn paard moet stappen.

Daarnaast blijft het ook een dier, mocht 'ie ineens gekke capriolen uit gaan halen wil ik zeker weten dat ik hier nog normaal op kan reageren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:40

Ik heb vroeger regelmatig met jachten meegereden, daar wordt pas gedronken bij de stops :D

Bij het mennen hebben de meesten met de kou ook wel een schrobbelaar in het kastje en in de zomer gaan er nog wel eens pintjes mee. Ik heb er geen problemen mee zolang mensen maar wel gewoon kunnen functioneren en niet aangeschoten rondrijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:46

kroontje98 schreef:
Zolang je nog normaal kan nadenken en goeie beslissingen kan maken zie ik geen probleem.. ;)

Punt is alleen dat je dat niet kunt beoordelen. DAT is het probleem van alcohol (en de meeste andere zooi).

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:49

Ik vind het not done, het is niet voor niets in de auto ook verboden. En als je op je paard zit, bestuur je het dier ook. Je reactie vermogen word verminderd, wat als die schrikt? Dan reageer je anders dan normaal.
Nee voor mij geen alcohol te paard, te auto of wat dan ook!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:51

Vind het persoonlijk echt not done. Net zoals 'eventjes roken op/bij het paard'. Alcohol mag niet als bestuurder en je bent ook een bestuurder als je op een paard zit. Ook al heb je een theelepel alcohol op vind ik het nog niet kunnen. Je bent met een dier bezig, je bent geen feest aan het houden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:59

Ga eens kijken bij een slipjacht :+
Daar begin je al met een neut en niet tegen de kou, maar om je moed in te drinken en bij de diverse stops (vroeger heetten dat sherry-stops en dat was niet voor niets) krijg je ook weer drank. Ik ken jachtruiters die een zakflacon bij zich hebben (zit een speciaal binnenzakje voor in de rode jachtrok) en daar zit vast geen thee in.

Ik heb overigens ooit (ergens eind jaren '90 van de vorige eeuw) een EMA (Educatieve Maatregel Alcohol in het verkeer) boekje doorgelezen, omdat mijn toenmalige toekomstige ex zo'n cursus moest doen (en hij reed niet eens paard :') ) en daar las ik toch echt dat je als ruiter rustig met een slok op op je paard mag zitten, zolang het paard maar nuchter is, een paard weet de weg naar huis, stond er letterlijk. Als koetsier mag je echter weer niet meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid drinken.
Wellicht is hierin iets veranderd in de loop der jaren, dat weet ik niet.

Ik weet wel dat toen ik nog slipjachten reed (hééééél lang geleden) ik een stuk relaxter was na een neut! /3 8-)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:01

Morrie schreef:
Ga eens kijken bij een slipjacht :+
Daar begin je al met een neut en niet tegen de kou, maar om je moed in te drinken en bij de diverse stops (vroeger heetten dat sherry-stops en dat was niet voor niets) krijg je ook weer drank. Ik ken jachtruiters die een zakflacon bij zich hebben (zit een speciaal binnenzakje voor in de rode jachtrok) en daar zit vast geen thee in.

Ik heb overigens ooit (ergens eind jaren '90 van de vorige eeuw) een EMA (Educatieve Maatregel Alcohol in het verkeer) boekje doorgelezen, omdat mijn toenmalige toekomstige ex zo'n cursus moest doen (en hij reed niet eens paard :') ) en daar las ik toch echt dat je als ruiter rustig met een slok op op je paard mag zitten, zolang het paard maar nuchter is, een paard weet de weg naar huis, stond er letterlijk. Als koetsier mag je echter weer niet meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid drinken.
Wellicht is hierin iets veranderd in de loop der jaren, dat weet ik niet.

Ik weet wel dat toen ik nog slipjachten reed (hééééél lang geleden) ik een stuk relaxter was na een neut! /3 8-)

:') _/-\o_
moet je ook best wat voeren om hem dronken te krijgen... al geven best veel mensen het paard wel een biertje maar wie gaat alcohol gehalte bij een paard nu testen? :P

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:03

Ik vind het onverstandig, vele dieren voelen het aan als je gedronken heb en reageren anders ook al denk je vaak van niet. hetzelfde met auto rijden o.i.d. niet verstandig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:06

Afgezien van de risico´s voor jezelf je paard en eventuele omstanders, het eerste wat je verliest, (en dan ben je nog lang niet "dronken") is je fijnmotoriek. Niet bepaald eerlijk voor je arme paard.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:06

unihorses schreef:
:') _/-\o_
moet je ook best wat voeren om hem dronken te krijgen... al geven best veel mensen het paard wel een biertje maar wie gaat alcohol gehalte bij een paard nu testen? :P

blazen blazen blazen...... en maar wachten of er een P komt _O-

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:07

Niet.
Bij een "ah, nog eentje," worden het er steeds meer.
Voor de veiligheid van de ruiter, de omgeving en het paard lijkt het me het beste om gewoon nuchter te blijven te paard. :)

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:09

De glühwein verdunnen met water. Denk dat het dan prima lukt :P

Als je oppast dat je niet teveel neemt (desnoods neem je minder mee), gaat dat prima lukken. En ach, je paard brengt je wel thuis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:11

Doet me aan dit topic denken XD
[ON] Duitser slaapt roes uit op paard

Zelf drink ik niet (ben 15), maar het lijkt me voor jezelf ook niet handig om als een dronkelap op te stijgen. Als je na 1 glaasje erop stapt kan het niet veel kwaad lijkt mij :)

Tinneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:12

kroontje98 schreef:

Dit helemaal, anders is het ook gewoon een nee. :)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:10

Ik zie er geen problemen als je gewoon nog helder na kan denken, dan vind ik best dat wat mag drinken.
Maar niet zoveel dat je straal bezopen bent :')

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:51

Joaltijd schreef:
Doet me aan dit topic denken XD
[ON] Duitser slaapt roes uit op paard

Zelf drink ik niet (ben 15), maar het lijkt me voor jezelf ook niet handig om als een dronkelap op te stijgen. Als je na 1 glaasje erop stapt kan het niet veel kwaad lijkt mij :)

Hahaha ja daar moest ik ook aan denken, kon m alleen zo snel ff niet vinden via mn mobiel.

Wat grappig dat velen zeggen: "ach zolang je nog normaal kan nadenken zie ik het probleem niet."

Is dat niet juist wat alcohol doet? Je denkt dat je normaal kan nadenken, terwijl een nuchter persoon hier heel anders over kan denken.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:07

Naar buiten gaan met alcohol op zou ik niet zo snel doen. Jij of je paard hoeft niet perse een 'ongeluk' te veroorzaken. Dat kan ook een nuchtere bestuurder doen, maar als ze er op dat moment achter komen dat jij gedronken hebt, ben jij fout.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel eens met een wijntje op op het paard heb gezeten (was wel in de binnenbak). We hadden een kerstbrunch op stal en laat de man van de eigenaresse van stal nou net in de wijnhandel zitten. Bij elke gelegenheid die we hebben wordt er altijd door hem een lekker wijntje aangeboden. Die keer had iedereen twee wijntjes op en hebben de meeste ervan ook nog op het paard gezeten. Nu was het natuurlijk wel zo dat er niemand echt dronken of zelfs aangeschoten was, en we allemaal veilig in onze eigen binnenbak zijn gebleven.
Iedereen zat lekker rustig op zijn paard. Dit is binnen de muren van onze eigen stal en dan vind ik het niet heel erg ( het is natuurlijk ook geen gewoonte, en dit is pas 1 keer voorgekomen).

Naar buiten gaan vind ik niet verstandig.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:15

Ik had vroeger een paard wat gek op bier was en op warme dagen gingen wij wel eens een biertje drinken op het terras. Ik uit een glas en hij uit een bakje.