Lessers luisteren niet en zijn bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:17

Ik snap dat je ze wil motiveren, maar ik heb het idee dat je te lief bent.

Als wij dit vroeger flikte op de manege, dan stond de eigenaresse direct (of de week er na) voor je neus met een flinke preek over verantwoordelijkheid als je aan het paardrijden bent Ze was er heel duidelijk in: als je wil paardrijden, dan moet je je verantwoordelijk gedragen, je paard verzorgen, spullen netjes opruimen. Wij waren toen denk ik een jaar of 13. Ik snap niet dat volwassen mensen zich zo kunnen gedragen (naast de kinderen).

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 23:26

Ik ben het met je eens en snap volledig wat je bedoeld :P Margathea, komt me heel bekent voor ;) Snapt iedereen het?? JA JA! Oke dan beginnen we eraan... Vervolgens doen ze niks...

Bij mij was het vroeger soms ook zo, ik blijf hier staan tot je het doet!!! En je durf niet en je doet het uiteindelijk toch en dan... dan ben je zoooooo fier en denk je jeetje dat ik dat nou niet durfde te doen ;)

En zo probeer ik mijn lessers ook te overtuigen alleen iets zachtaardiger dan in mijn tijd :P ;) en je merkt eens ze het doen en eens even doorbijten zijn ze zo blij en fier :) en ik weet ook wat ik doe, probeer hen dat te laten voelen, dat ik m'n paarden ken en hen niets laat doen waarvan ik denk dat ze het niet kunnen.

Soms gebeurt het eens dan een pony wat hevig is en dat ik denk hmmm vandaag maar geen galop voor jou en dat ze zeggen maar vorige keer mocht ik wel, dan zet ik ze even op een andere pony en na afloop galoppeer ik zelf even met die pony zodat hij z'n ei ook kwijt kan maar die kinderen of beginners (gebeurt ook met volwassenen en paarden) er niet af vallen als hij wat vreugde bokjes geeft ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:41

senna21 schreef:
De basisemoties van een mens zijn: blij, bang, boos, bedroefd en beschaamd.
Dit hoort bij ons pakketje waarmee wij de wereld verkennen. Het is een neutraal gegeven.
Deze emoties dragen ook de wijsheid in zich die een mens nodig heeft om dat te kunnen.
Angst draagt ook wijsheid in zich: voorzichtigheid, je grenzen aftasten, etc.
Daar hoef je dus niet angstig voor de voelen; in feite is dat een vervorming.
Het voert te ver om hier alles uit te leggen.
Maar echt, angst hoort er bij... Evenals strategieën om deze te kunnen hanteren. Daar word je een wijs mens van.

Leuk dat je die angst aanhaalt *stille meelezer*. Ik zag laatst een clinic waarin met ook dieper inging op het waarom bij het paardrijden. Wat heeft de mens, een slome kak nu gemeen met het paard. En ook dar kwam angst naar boven. In verschrikkelijke situaties krimpen wij ineen, want we zijn niet snel genoeg. Daar het paard binnen korte tijd ver weg kan zijn van zo'n situatie. En slimme mensen als wij zijn is dus juist angst de reden dat er mensen op paarden zijn gaan zitten. Angst is ook de lijm in de band tussen ruiter en paard. Want tegenover angst staat vertrouwen. En hoe meer wij onze grenzen en angst gaan verleggen des te meer voeren we ook de angst van het paard af e ontstaat er vertrouwen.

Het is een kronkelig pad qua gedachtegang maar als je er heel filosofisch over na gaat denken zit er zeker een waarheid achter.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 07:54

Ik zal wel niet leuk zijn nu, maar ik zie ook echt vaak mensen (kinderen) die echt bang zijn voor paarden.. Dan denk ik weleens, wat doe je hier en vind je het eigenlijk wel leuk?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:04

Bij ons op de manege doen alle kinderen een curcus omgaan met paarden. Ze leren poetsen,opzadelen en veiligheid in en om stal. Ook loopt er een stalhulp in de stallen die alles voor en na de les in de gaten houd.
Hou evt avonden voor volwassenen met bv filmpjes die op stal zijn opgenomen zodat mensen gaan inzien waarom alles netjes moet zijn. Mijn ervaring is wel dat als jij zorgt dat de stal brandschoon en netjes is dat mensen ook netter worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:07

Veel kinderen moeten van de ouders rijden of rijden alleen omdat het vriendinnetje ook rijdt. De kunst is om ze met weinig woorden toch vertrouwen te geven, veel te complimenteren bij wat ze wel goed doen. Leuke spelletjes met pionnen (bijvoorbeeld estafette of pionnendans) kunnen daarbij helpen, rijden zonder zadel aan het eind van de les etc etc. Als je zelf enthousiast bent, dan nemen kinderen dit heel snel over.
Ik probeerde zo elke les iets leuks te bedenken voor de laatste 20 minuten.
Mijn programma was ongeveer zo:
1:losstappen en even vragen hoe het met de kinderen was, of ze nog op de verzorgpony hadden gereden of iets anders wilden vertellen. Dat gaf al een stuk vertrouwen, en ze moeten ontspannen op de pony zitten om over wat anders te kunnen praten en hebben meteen een focus op jou en niet op elkaar.
2:Vertellen wat we in deze les gaan doen verder:
3: gymnastiek (met of zonder beugels en teugels, hangt van de leerling(en) af).
4: Overgangen en figuren oefenen, dressuur, netjes zitten etc etc halthouden, stap, draf.
5: Galopperen; bange kinderen aan de longe alleen, half gevorderden om de beurt, gevorderden in groepjes.
6: spel, zonder zadel rijden of springen
7: Uitstappen en evaluatie: even zeggen wat je er van vond per kind en dan alleen positieve dingen. Krijgt iedereen even aandacht en zelfvertrouwen doordat je de goeie dingen benoemt, vragen wat ze van de les vonden. Tips nam ik dan mee voor de volgende keer (meestal: Ik wil zo graag eens op... rijden of kunnen we dat spelletje nog eens doen?)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:42

Dat spullen achter je opruimen zou ik ook strengin zijn. Je zou een opruimdag kunnen organiseren. Of gewoon niemand met de les laten beginnen voordat alle troep opgeruimd is. Ik denk dat je juist ouders goed erbij kunt betrekken, zodat ze zich aangesproken voelen. En er ook iets mee doen. Ze moeten zich ervoor verantwoordelijk gaan voelen.
Misschien heeft het bang zijn ook te maken met de opvoeding van kinderen nu, die veel minder met dieren in aanraking komen. Veel kinderen moeten dit echt nog leren en krijgen dit niet van huis uit mee. Vroegah was dat veel meer.
Ik heb als jongerenwerker gewerkt en wij deden dan wel eens een project met aaien van dieren of honden uitlaten in het asiel. Nou ik stond ervan te kijken hoe onnozel drie kwart van de kinderen met dieren om gaat door gewoon weg niet kennen.
Daarnaast is er idd bij paardrijden vaak druk vanuit rijdende ouders. Die o zo graag willen dat hun kind het ook leuk vind.

Wat angst als emotie betreft. Er is wel een wezenlijk verschil tussen voorzichtigheid, oplettendheid en echt angst.
Ik ben mijn leven opgegroeid met paarden en er mega vaak afgevallen. Echt angst heb ik niet. Maar ik ben wel degelijk altijd nog voorzichtig. Ik let nog steeds op dat ik niet achter mijn paard sta . Bij een nieuw paard test ik nog steeds voorzichtig dingen uit voor mijn eigen veiligheid.
Angst wanneer je dingen echt niet leuk meer vindt, lijkt me niet bij paardrijden horen. Oplettenen eigen veiligheid vind ik iets wat skinderen juist wel moeten leren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:12

Eerlijk ? Je bent pas 26 en doet dit sinds augustus en ergert je nu al groen en geel ? Ik denk dat je dit niet gaat volhouden. Wij hebben ook een stal en ik geef ook les aan kinderen en ik doe dat al meer dan 25 jaar, en nog altijd even graag. We hebben voortdurend een wachtlijst van meer dan tien kindjes, en ze blijven quasi allemaal komen. Mijn klantjes vormen een hechte groep, en helpen elkaar waar nodig. Poetsen en opzadelen zijn ze dol op. Rommel wordt netjes opgeruimd, en tijdens de les duid ik altijd twee bakrandridders aan die tijdens de les eventuele mest uit de bak moeten weghalen. Iedereen doet dit vrolijk en zonder morren, want dat hoort ook bij paardrijden. In de les zijn de kinderen enthousiast en gehoorzaam en doen wat ik zeg. En weet je hoe dat komt ? Respect moet je verdienen. Je moet de kinderen enthousiast maken en motiveren. Maar bovendien moet je zélf gemotiveerd zijn. Zo'n houding straal je af. En dat lees ik helemaal niet in je posts. Weet je ? Jij wijst naar de kinderen, maar beseft niet dat er ondertussen drie vingers naar jezelf wijzen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:45

Eens met Sevke..
Waarbij het wel zo is dat het veranderen van een cultuur, ik begrijp dat het bij de vorige eigenaren normaal was om niet op te ruimen, niet gemakkelijk is. Vereist een zeer strenge doch vriendelijke hand. Bordjes ophangen helpt niet, nooit. Kinderen vriendelijk in hun kraag grijpen en erbij blijven staan tot ze hun rommel hebben opgeruimd wel (en dat dan 100x herhalen terwijl je vriendelijk blijft glimlachen). Degenen die dat niet leuk vinden blijven de volgende keer weg, dat ruimt dan ook mooi op!

Niks gaat vanzelf, een bordje ophangen en vervolgend koffie gaan drinken in de kantine verwachtend dat het vanzelf gaat gaat nooit resultaat opleveren.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:03

Ik denk niet dat kinderen 'bewust' niet luisteren....Kinderen willen heel graag dingen goed doen, maar zijn vaak bang of voelen zich niet vertrouwd genoeg met een persoon (volwassene) om te zeggen dat ze het toch niet snappen, of dat er iets anders is. Ik zou zeggen: vraag de kinderen stuk voor stuk apart wat de reden is dat het ze even niet lukte om te doen wat je vroeg. Vaak komen er verrassende antwoorden uit (ik zag de letter K niet, omdat ik zo lekker ronddraafde, of ik dacht dat de K aan de andere kant zat, of ik probeerde het wel bij mijn pony maar hij luisterde niet.) vaak proberen kinderen het wel als ze het snappen, maar zie je neit meteen dat ze het proberen, omdat ze de hulp verkeerd of maar heel klein geven. Dit soort dingen zou ik altijd eerst vragen, voordat je ze streng gaat toespreken dat ze het NU moeten doen of moeten opruimen. Soms durven ze niet te zeggen dat ze het niet snappen, of soms denken ze inderdaad dat ze snappen wat jij bedoelt, maar bedoel je eigenlijk wat anders. Als zij dan iets doen wat jij niet bedoelde wil dat niet meteen zeggen dat ze 'gewoon niet luisteren'. Communicatie is zooo moeilijk en ingewikkeld. Als je daar duidelijk in kunt zijn, heb je al de helft te pakken van je probleem denk ik.
Ik zeg niet dat elk kind zo is, er zijn zeker ook gewoon luie kinderen die gewend zijn niks zelf te hoeven doen. Zeker deze generatie is erg verwend (vind ik zelf). Maar dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, want dat is wat ze thuis geleerd hebben, ze kennen niet anders.....Maar als je meteen aanneemt dat ze het niet doen uit luiigheid en daar streng op reageert, kun je soms meer verpesten dan goed doen. Ben je het vertrouwen kwijt.
Ik zou dus voorzichtig zijn met zelf oorzaken achter gedrag zoeken die je ziet gebeuren in je les en op je manege en ze niet eerst controleren of ze wel echt kloppen, voordat je erop gaat reageren.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:18

Op school is het ook heel normaal dat er moet worden opgeruimd. Maarrr... ook opruimen moet je 'aanleren'. Misschien is het inderdaad leuk om een 'opruimmiddag' evt. gecombineerd met pony's poetsen, zadels poetsen, o.i.d. te organiseren, waarin je uitlegt waarom het zo belangrijk is dat er wordt opgeruimd. Geen plastic laten slingeren (verstikkingsgevaar) geen bezems, rieken laten slingeren, borstels opruimen, anders staan de pony's erop, bitje schoonmaken, anders krijgt je lieve pony een smerig ding tussen z'n tanden, etc, etc. Eind van deze instructie krijgen ze ieder een leuke paardensticker, o.i.d.
Wat ook erg kan helpen: keurige planken met symbooltjes waar alles hoort. Na de les nog even noemen dat er netjes opgeruimd moet worden en nóg belangrijker... prijs de kids die het netjes doen!! Zodat goed opruimen stoer wordt! je zou ook nog een stappenkaartje met grappige plaatjes kunnen ophangen. Na de les: heb ik.... zadel opgeruimd, bit schoongespoeld, hoofdstel opgehangen, dekje laten drogen, borstels op de plank gezet, als laatste de pony nog even een aai over de bol.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:19

Ik heb zelf les gegeven op een manege en herken wel een klein beetje in wat zegt over een oefening doen en vervolgens lijken ze het niet te snappen.
Op een gegeven moment ben ik het zelf anders gaan doen, namelijk de lesklanten zelf mee laten denken.

Zeg welke oefening je wilt doen en laat hun maar eens uitleggen hoe de oefening voorbereid en uitgevoerd moet worden, probeer dan klanten aan te wijzen en geef aan dat je liever hebt dat ze fouten maken dan dat ze niks zeggen.
(Uiteraard werkt dit alleen als het oefeningen zijn die ze kennen, maar dat lijkt me logisch).

Over het niet opruimen van bepaalde zaken, hier ben je zelf ool bij of de medewerkers van je stal. Spreek mensen aan en leg uit waarom je graag wilt dat het allemaal opgeruimd wordt. (O.a dat spullen langer mee gaan, maar ook omdat er dan meer tijd over blijft om mensen te helpen met eventuele problemen zoals opzadelen of problemen met poetsen).

Probeer zelf een beetje positiever in het geheel te staan en je niet te ergeren aan mensen. Anders kun je inderdaad besluiten er beter de stekker eruit te halen en dan heb jij je rust en geen gezeur :p

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:33

Ik kan je vertellen dat je dat niet bij iedereen moet proberen... Bij mijn instructrice is het heel fijn lessen, we begrijpen elkaar en zij begrijpt mijn paard ook. Dat is fijn samenwerken. Tuurlijk wil het wel eens niet lukken en tuurlijk is het al gebeurd dat ik met de tranen zit omdat ik wil opgeven, dan haalt zij me er steeds weer door en gaan we verder. Maar ben ook al bij een olympische ruiter gaan lessen en dat voelt toch anders dan thuis... Daar zou ik mijn tranen érg inhouden en mijn mond houden en doorbijten :j

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:40

Het gaat meestal wel écht om de instructeurs!

Niet dat ik bang ben voor een instuctrice/instructeur, ik wardeer altijd juist als een instructeur streng tegen je is en je probeert iets te leren.

Maar der zijn wel eens gevoeligere kinderen, en die kunnen der niet tegen als iemand heel boos op ze afreageert/dat het zo lijkt dat ze boos afreageert.

Ook word de les niet door iedereen leuk gegeven, een paar dingen die kinderen graag in een les niet willen missen:

1 Galop, de belangenrijkste, ik heb zelf hekel aan instructrices/instructeurs die de galop overslaan
2 Zonder beugels, dat ze ook zelf mogen kiezen of je de beugels uit mag.
3 Vrij rijden, in galop, draf en stap. Het beste elke les, heb je maar een half uurtje les? Dan kun je het beste om de week wisselen, 1 week vrij rijden andere week weer gewoon in een groep en 2x de galop doen.
4 1 keer in de 5/4 weken moet je ook balkjes gaan draven/springen. Zie je dat iemand nieuw is in die les/inhaalt? Een perfect momentje om een sprongetje te maken dus! Gewoon beter indruk over de les!
5 Zonder zadel, kinderen worden ook wel eens graag zonder zadel gezet!

Hopelijk begrijp je het nu een beetje ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:42

Als een instructeur hier last van heeft dan moet deze ernstig gaan twijfelen aan diens didactische vaardigheden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:59

Oh galop moet? Dan zal ik wel een rotlesgeefster zijn, bij mij gaat er niemand in galop die paard niet eens fatsoenlijk in draf de bak door gestuurd krijgt (en al helemaal niet als erom gezeurd wordt... Sorry maar galop is niet het einddoel ofzo :\ )

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:11

Veel dingen die hier als tip worden gegeven, die passen wij al toe. Bv de bordjes met wat moet gebeuren voor en na de les, een leuk gesprekje tijdens de les, veel afwisseling (gymnastiek, balkjes, slalom,... ), mensen betrekken bij wat en waarom iets gebeurt op stal,...

En het gaat hier niet om frustraties maar ervaringen delen, dit was dan toch mijn bedoeling van dit topic! Wij zijn inderdaad jong en net gestart, logisch ook dat dan nog niet alles loopt zoals we willen... Wij moeten nog een hoop ervaring opdoen en zullen nog veel fouten maken en veel bijleren, zoals iedereen hier die een eigen zaak heeft volgens mij? Als je bekijkt hoe het in het begin was toen je begon en dan na een aantal jaar zal het verschil groot zijn volgens mij niet?
Voor koffie te drinken in de bar hebben wij trouwens niet veel tijd...

Magrathea ik ben het met je eens, ik laat mijn ruiters ook niet galopperen als ze hun paard in draf en stap niet de baas kunnen, vind dit nogal gevaarlijk. Voor hunzelf en de mederuiters. Galop is inderdaad niet een einddoel, toch niet bij beginnende ruiters.

Ik vind het een beetje jammer dat sommige mensen direct kritiek hebben ipv gewoon een paar leuke (op een vriendelijke manier) tips of ervaringen te delen met elkaar...

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:31

Dan kun je het beste aan hand in galop/draf, als de indjes nog geen galop/draf mogen dan is het niet erg. Maar bij lessen vanaf halfgevorderd/minstgevorderd is het beste wel met galop.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:36

Ik las dat je zegt wat zachtaardiger te zijn dan men vroeger was. Dat is zeker bewonderingswaardig. Ik weet niet of het op jou van toepassing is maar veel mensen die zachtaardig zijn zijn ook wel eens onduidelijk.

Ik zou er dus eens op letten om heel duidelijk te zijn en de opdrachten in heel kleine stapjes te geven. Eén opdracht per keer dus geen volzinnen met een reeks vriendelijke opdrachtjes en als ze die uitvoeren complimenteren (niet overdrijven, gewoon vriendelijk). Zo zet je ook de bangste kindjes aan om kleine stapjes vooruit te doen en mini-succesjes te hebben. Voor je het weet durven ze meer.

Die kleintje (en volwassenen trouwens ook) voelen waarschijnlijk héél erg goed aan dat je je stoort aan hun luiheid en onoplettendheid, dat maakt ze nog banger en wellicht luisteren ze dan ook slechter. Maar ze weten ook niet precies wat ze wel moeten doen dus het is aan jou om dan de opdrachten kleiner te maken zodat ze het gaan snappen!

Succes!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:43

Ja vanaf half gevorderden word er gegaloppeerd maar als iemand dan niet 100% op z'n gemak is en niet wil galopperen hoeft dat niet. Soms doen we bij de beginners ook eens galop als ik een goed groepje/ruiter heb en m'n paarden/pony's zijn rustig.

Bij de gevorderden moet er gewoon gegaloppeerd worden, als ze dan niet willen moeten ze een les zakken. Anders word de groep teveel opgehouden ;)

Sallandval: ik heb het niet zo voor het brullen en uitschelden zoals het bij ons ging vroeger. Wij werden nogal eens afgeblaft of men zat met een longeerzweep achter de paarden als iets niet goed lukte. Die manier vind ik niet bepaald oke ;) vandaar dat ik het zachtaardiger wil aanpakken ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:46

Vickz schreef:
Sallandval: ik heb het niet zo voor het brullen en uitschelden zoals het bij ons ging vroeger. Wij werden nogal eens afgeblaft of men zat met een longeerzweep achter de paarden als iets niet goed lukte. Die manier vind ik niet bepaald oke ;) vandaar dat ik het zachtaardiger wil aanpakken ;)

Heel goed, het zou mij ook niet aanstaan om te brullen! Maar ik denk dat je aan de rest van mijn post wel wat kunt hebben!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:47

Vind het vervelend te zien dat de ts hier compleet de grond in wordt geboord. Het is een startend bedrijf en wil graag tips hoe of wat en weten of dit op andere stallen ook zo eraan toe gaat. Op een groot forum als Bokt zou je toch kunnen verwachten dat er mensen zijn die misschien hetzelfde ervaren of ervaren hebben en een oplossing voor de TS hebben.

Wat je misschien kan doen is een nieuwsbrief uitgeven met gedrags'regels' probeer dat dan wel te verwoorden op een vriendelijke manier en niet dat iedereen zich op de vingers getikt voelt. Maar leg ook uit van als er losslingerend vuil ligt dat een pony of evt een stalhond het op kan eten en ziek daarvan kan worden. En leg er ook in uit wat de gevolgen van een kapot zadel kunnen zijn (die leuke pony kan dan niet meerijden in de les bv en dat is natuurlijk ook heel naar voor de kinderen die die pony fijn vinden rijden).

Of (ik weet niet of je er mogelijk toe hebt) laat een medewerker toezicht houden bij het poetsen en opzadelen en na de les bij afzadelen en opruimen.

MBT les geven heb ik geen ervaring dus daar kan ik je geen tips mee geven.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:58

Ja dat wel :) vind het altijd aangenaam om tips te ontvangen ;)

Ja bange kinderen luisteren inderdaad slecht, ik heb een kindje en dat gaat steeds de teugels strak nemen, wat ergens ook logisch is. Maar waar velen van mijn pony's erg nerveus van worden of de teugels uit hun handen proberen te trekken. Waardoor zij nog banger word. Maar als ik vraag om de teugels langer te maken luistert ze niet (ook uit angst) dan leg ik uit dat de pony dit fijner vind en dat strakke teugeltjes hem pijn kunnen doen dan ga ik er even naast lopen zodat ze rustig haar teugels kan langer nemen en kan zien dat paardje dan lief is. Maar iedere les hebben we hetzelfde probleem :( Dit is zo een kindje waarvan ik me afvraag of ze paardrijden leuk vind...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:59

Idee: bij de wat oudere kinderen kun je steeds een kind de 'verantwoordelijkheid' geven (als je een kleine stal/kleine lessen hebt) dat de stal er netjes uitziet. En dit rouleren per week. Dit werkt juist goed als je een kind 'stalbaas' maakt die normaal de grootste rommel maakt! En het is ook leerzaam voor de kinderen, dan beseffen ze hoe vervelend het is als iedereen er een rommeltje van maakt. Als iedereen dit een keer heeft gedaan is het zelfs al bijna niet meer nodig, dan doen ze het allemaal al :)
Oh, en je zult genieten van de trotse gezichtjes als ze naar je toe komen, 'Juf! De zadels zijn opgeruimd, de bitjes zijn allemaal afgespoeld, de hoofdstellen hangen op hun plek en de borstels zijn weggelegd! En er ligt geen afval op de gang!' :)

enneh, kun je zo'n kindje niet aanraden (of nou ja, de ouders) om een paar keer privéles te nemen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:06

Ik snap je wel Suus... maar het is de toon in het eerste berichtje... dat ik meteen denk... kijk eens naar jezelf.. want je kan mensen wel vervelend vinden de enige die je kan veranderen is jezelf.

Als er een cultuur was van dat het allemaal niet netjes was etc.. ja dan is het lastig dat te veranderen... maar dat betekend niet dat je je betalende klanten voor slordig en lui moet uitmaken. En ja... in veranderingsproces kan je niet iedereen tevreden houden. Maar duidelijk positief uitstralen wat je wil en hoe de sfeer hoort te zijn is wel belangrijk als je een bedrijf hebt. Dat los je niet op met 2x zeggen en een briefje aan de muur.... dat moet inslijten en daarbij moet je dus zelf ook constant het goede voorbeeld geven. Dat is proces dat zo minstens een jaar duurt... en dus niet gaan lopen mekkeren dat na 4x zeggen iemand niet zijn gedrag heeft veranderd.