Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:38

Mindim schreef:
Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Probleem is dat men ook bepaalde eigenschappen toedicht aan bepaalde rassen. En dat is niet heel reeel, dus vooral niet blind staren op een ras.
Niet elke tinker is een dooie diender en geschikt voor een beginnend ruiter en zo en niet elke kwpn-er is een goed sportpaard, om het het even in het algemene te gooien.


Daar ben ik het wel heel erg mee eens. Ik kocht een Tinker omdat ik een klein kindje had en niet meer in staat was om veel tijd te steken in training maar mijn Tinker bleek nogal wat noten op zijn zang te hebben. Ben met hem gestart en heb redelijk wat bereikt maar easygoing was hij niet echt.
Heb hem nog steeds maar kan hem al jaren niet meer rijden. Hij is te groot en ik heb hem zo ingereden dat hij op het minste reageert en dat werkt niet meer voor mij.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 03:01

Onderdelen van mijn antwoord zullen vast al gegeven zijn in dit onderwerp, maar ik wil mijn ervaring met het aanschaffen van een eerste paard met je delen.

Als eerste wil ik duidelijk stellen dat je nooit bent uitgeleerd op het gebied van paardrijden en paarden houden. Daardoor is het belangrijk dat je een paard aanschaft dat aansluit bij jouw (rij)niveau, kennis en kunde. ik zou je nu kunnen aanraden bijvoorbeeld niet aan een jong paard te beginnen. Dit ga ik niet doen. De klik tussen ruiter en paard is niet zwart op wit, maar valt op staat door invloed van verschillende factoren.
hierbij kun je denken aan:
- jouw wensen in de paardensport
- de intensiteit van de begeleiding
- jouw fysieke en mentale eigenschappen

in mijn directe omgeving ken ik een paar mensen die van manegelessen zijn overgestapt naar een eigen paard. Deze mensen hebben elk totaal verschillende paarden gekocht variërend van 4 tot 14 jaar, ras, type en geslacht. Wat al deze mensen echter gemeen hadden was dat zij niet bang waren hulp te vragen bij het opstartproces. Zij hebben elk de verzorging in de eerste periode uit handen gegeven in overleg met de pensionhouder. Hierdoor hoefden zij zich in het begin alleen te concentreren op het opbouwen van een band en het rijden. voor deze mensen is de aanschaf van een eerste eigen paard stuk voor stuk op een groot succes uitgedraaid!

Ik wil je adviseren om bij het aanschaffen van een paard een ervaren persoon mee te nemen die het paard objectief kan beoordelen. Daarnaast is het laten keuren van het paard zeker geen slecht idee. Spreek waar mogelijk een proeftijd af. kies bij voorkeur voor een all-in pensionstalling. Zo hoef je in de eerste periode je in ieder geval nog niet heel erg aan te passen aan wat je waarschijnlijk nu met een manegepaard doet als je gaat rijden. Later als jij en je paard meer zijn gesetteld in de nieuwe situatie kun je ervoor kiezen meer onderdelen van de dagelijkse verzorging op je te nemen. Neem regelmatig lessen, bijvoorbeeld 1 keer per week. Elke ruiter en elk paard heeft specifieke aandachtspunten waaraan moet worden gewerkt welke discipline je ook beoefent. Bij de keuze van een pensionstalling zou ik ook duidelijk aangeven dat dit je eerste eigen paard is. Informeer naar de mogelijkheden om je te laten helpen in de eerste fase met je eigen paard.

Concluderend is het allerbelangrijkste van dit proces het durven vragen van advies en het erkennen zelf niet alles te weten. Genoeg mensen zijn bereid je te helpen, mits je goed zoekt naar de juiste stalling en begeleiding. Dan gaat het je vast lukken!

ikke

Berichten: 37687
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:46

Joolien schreef:
ikke schreef:
Sorry, maar alleen ras-adepten gaan voor een ras, de meeste mensen gaan toch voor een paard dat past binnen hun doelstellingen/ideeen. 99% van die ideeen is met elk ras uitvoerbaar dus redelijk een onzin-tip!


Maar jij hebt zelf toch ook een voorkeur voor een bepaald ras? Niet zozeer om wat je er mee wilt doen maar meer welk ras je leuk of mooi vind.

Ik heb lol gehad met IJslanders, diverse pogingen gedaan om een specifieke IJslander te kopen, ik heb met Welsh-Cobs gewerkt, ik heb een Quarter en een KWPN-er en als ik het zou kunnen betalen had ik ook een span Welsjes. Als ik geweten had hoe d'r mee te nemen, had ik nu ook een Welsh-Cob x Irish Draft gehad, al heb ik nu dan wel een goede reden om zo af en toe eens naar Wales te gaan om erop te rijden........

Dus, nee, ik heb geen voorkeuren. Ik heb maar twee eisen: braaf en merrie.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:52

Ik zie hier hele goeie tips voorbij komen. Bij mij is het een heel ander verhaal geworden deze tips moet je dus echt in je achterhoofd houden! Als ik terug kijk op de manier hoe ik mijn paard heb gekozen, heb ik eigenlijk heel veel risico's genomen.

Ik had bijna geen rij-ervaring, enkele dressuurlessen (10-12), ponykamp toen ik 12 was, enkele testritjes met mogelijke verzorgpaarden, enkele westernlessen en dat was het. Ik was helemaal een groentje. Ik heb via familie gevraagd om te zoeken naar een paardje dat zou passen bij mij. Met het idee dat het wel nog enkele maanden zou duren en dat ik ondertussen verder kon lessen. Dit was privéles.

Maar kort na de vraag kreeg ik al een telefoontje. Ik mocht gaan testrijden. Ik had mezelf voorgenomen door mijn gebrek aan rij-ervaring dat ik niet te enthousiast ging zijn. Eerst ging mijn familielid met het paard rijden zodat ik kon zien hoe het zich gedroeg en wat het allemaal al kon. Mijn familielid kende dit paardje al van vroeger. Daarna was het mijn beurt, zat gelijk al in galop omdat ik gewoon was van veel hulpen te geven en dat was bij dit paardje niet nodig. Ik had er best een goed gevoel bij, dus kreeg ik het paard op proef onder begeleiding van mijn familielid.

Ik ging enkele dagen bij hem doorbrengen en hij zou kijken of het daadwerkelijk zou lukken tussen mij en het paard. Na drie dagen daar te zijn, had ik het beslist hij moest mee. Ik heb ook mijn moeilijke periode gehad waar het allemaal mijn petje te boven ging, maar mijn omgeving heeft ervoor gezorgd dat alles weer op zijn pootjes terecht kwam. Hulp vragen en assertief zijn is dus echt wel een must. Er komen zoveel zaken bij kijken dat goede begeleiding noodzakelijk is.

Achteraf bekeken besef ik dat ik gewoon heel erg veel geluk had met het karakter van mijn paard. We passen heel goed samen, hij heeft een goede opleiding gehad en alle knopjes staan erop. Hij is wel een luchtzuiger, maar daar heb ik persoonlijk geen problemen mee. In het begin dacht ik van, wat heb ik nu in hemelsnaam gedaan. Maar doordat ik mij begon in te lezen over luchtzuigen heb ik er mee leren omgaan. De leeftijd van hem was 7 jaar, dus niet heel erg jong maar ook nog niet echt ervaren.

Ik wilde je dit maar even meegeven, dit is dus echt het voorbeeld van hoe het niet moet, maar bewijst wel dat je mits goede begeleiding, een portie geluk, een goede klik met je paard ver kan geraken :) ik wens je veel succes in je zoektocht. Ik hoop dat je een paardje mag vinden die volledig bij je past en waar je hopen plezier mee kan beleven. Ik zal alvast meelezen.

Bora2013
Berichten: 207
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:54

Inmiddels een eindje gevorderd in de aankoop van mijn eerste paard. Ik open hierover een nieuw topic.
Wordt vervolgd dus maar dan een ander topic.
Dank voor alle tips zover, zeer waardevol.

Maflinger_S
Berichten: 12180
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:56

Spannend!

Taucha

Berichten: 1206
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:18

Oeh leuk zeg! Zet je straks hier een linkje naar het andere topic zodat we het niet over het hoofd zien?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2473
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:27

Ik vind zelf de verzorging en wat je er over weet belangrijker dan rijervaring. Als je een eigen paard hebt kun je altijd nog gaan lessen.

Toen ik mijn "eerste paard" kreeg, oftewel deelde met mijn moeder, was ik ook nog een beginner. Sure, toen ik 2 was kreeg ik een Shetland Pony voor mijn verjaardag, maar daar heb ik altijd maar wat op gehobbeld. Ik was echt een beginner. De merrie was echter niet geschikt voor beginners en toen ben ik op een manege gaan lessen. Volgens mij was ik nog maar nét uit de beginnersles toen ik een verzorgpony kreeg en daar mee privé-les nam. Ik kon het praktisch als een soort eigen pony beschouwen. Hij stond op dezelfde stal als ons paard, en ik mocht er vaak wat mee doen, ook als de eigenaar er wel was. Ondanks dat ik nog best een slechte ruiter was is het met de begeleiding van mijn moeder en instructrice allemaal goed gekomen. Later kocht mijn moeder er een merrie van 1,63 bij dat een echte draak was. Dat was dan mijn paard. Ik was nog steeds niet heel erg goed en toch is het allemaal goed gekomen met begeleiding, tot zover ik alles alleen aan kon.

Nu was ik een kind met een moeder die ook aan paarden deed, dus het is anders. Maar mijn punt is meer dat zolang er goede begeleiding is, er al een heleboel mogelijk is. Als jij dus een pensionstal of manege kunt vinden waar je in ieder geval zeker weet dat er mensen zijn die je kunnen helpen én les neemt met je eigen paard, zie ik niet waarom het niet zou kunnen. Ik zou me eerder verdiepen in de verzorging...

Ladyson

Berichten: 3240
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:15

Ik ben ook benieuwd naar het andere topic!

Kennis over verzorging is belangrijker dan rijervaring, maar dan is het wel van belang om echt een braaf paard te kopen want op sommigen valt met weinig ervaring niet te rijden.

Anomien

Berichten: 7432
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:43

als je weet wat je niet kan... ben je wat mij betreft al heel geschikt voor een paard.
Vanuitgaande dat er aan de verzorging niets tekort komt.

Want dan weet je ook wanneer je hulp nodig hebt. Vraag die dan ook en modder niet zelf aan.

Wel raad ik je aan gewoon een ervaren dier te nemen en niet van dat jonge grut.
Er is niets mis met een 10 jarige ook niet met een 14 jarige.

Ik ben ook gewoon ergens begonnen, stond op een pensionstal. Vele mensen gaven mij tips of wezen mij op fouten of verbeterpuntjes. Hartstikke leerzaam.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:45

Tja wanneer..als je weet wat de verzorging inhoud en als je weet wat het kost en dat je dat kan dragen elke maand. het rijden weet waar je staat en wat voor paard bij je past. Dan ben je al een heel eind. En blijven open staan ook na het kopen van je eigen paard om te blijven leren en niet stil te staan:) Denk dat je dan al een eind bent. En als je weet wat je niet goed kan te gaan leren ergens onderweg. En dan een ervaren persoon vraagt je te helpen:)