Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

pimenkitty schreef:als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.
dit kan met en zonder bit, zonder bit of neckrope
Lieshorses schreef:Geloof jij dat als je paard op het punt staat om ervan door te gaan, je hem stil kunt zetten om 'het gevaar' te laten zien?
Heb je ooit echt in zo'n situatie gezeten? De enige mogelijkheid die je hebt is voorbereid zijn als je teugels of een bit (controle dus) hebt. Een paard gaat niet 5 minuten van te voren 'aangeven' dat hij/zij zomeren eruit zal naaien..pimenkitty schreef:als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.
Maartje1990 schreef:Lieshorses: dat snap ik wel hoor. Ben wel van mening dat bit of bitloos qua controle niets uitmaakt. Maar neckrope en iets van teugels wel om het iig te voorkomen.
Lieshorses schreef:In zo'n situatie wanneer je controle nodig hebt, heeft een bit waar teugels aan zitten meer nut dan een neckrope. Ga maar eens op een schrikachtig paard buitenrijden met een neckrope, en met een bit met teugels. Ik kan je verzekeren dat als jij controle houd met een bit op dat moment veel verder komt dan dat je met een touw om zijn nek zit.Maartje1990 schreef:Lieshorses: dat snap ik wel hoor. Ben wel van mening dat bit of bitloos qua controle niets uitmaakt. Maar neckrope en iets van teugels wel om het iig te voorkomen.
pimenkitty schreef:[/quote]als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.
Lieshorses schreef:Dit is nog niet echt op hol slaan, trouwens alleen al in die situatie zie ik niet in wat een touw om de nek helpt als je pony daarna ineens wegspringt. Je kunt zoveel praten als je wilt, maar een paard dat in paniek is luistert daar niet naar. Je kan je paard stilzetten, maar in de meeste gevallen gaat het paard alleen maar nieuwsgieriger worden en verder dribbelen, met een bit of teugels kun je door ophoudinkjes je paard afleiden van het gevaar. Door te gaan kijken wat het is en je paard op te houden, lok het je als het ware een beetje uit om je paard weg te laten rennen.pimenkitty schreef:als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.
pimenkitty schreef:Lieshorses schreef:In zo'n situatie wanneer je controle nodig hebt, heeft een bit waar teugels aan zitten meer nut dan een neckrope. Ga maar eens op een schrikachtig paard buitenrijden met een neckrope, en met een bit met teugels. Ik kan je verzekeren dat als jij controle houd met een bit op dat moment veel verder komt dan dat je met een touw om zijn nek zit.
dit vind ik geen goed voorbeeld!
waarom zou je überhaupt op een schrikkerig paard rijden met neckrope?
en het lijkt me wel slim om op een getraint paard te rijden die de neckrope kent.
Lieshorses schreef:Dit is nog niet echt op hol slaan, trouwens alleen al in die situatie zie ik niet in wat een touw om de nek helpt als je pony daarna ineens wegspringt. Je kunt zoveel praten als je wilt, maar een paard dat in paniek is luistert daar niet naar. Je kan je paard stilzetten, maar in de meeste gevallen gaat het paard alleen maar nieuwsgieriger worden en verder dribbelen, met een bit of teugels kun je door ophoudinkjes je paard afleiden van het gevaar. Door te gaan kijken wat het is en je paard op te houden, lok het je als het ware een beetje uit om je paard weg te laten rennen.pimenkitty schreef:als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.
een paard met paniek gaat zelfs niet met bit stoppen hoor!
Lieshorses schreef:In zo'n situatie wanneer je controle nodig hebt, heeft een bit waar teugels aan zitten meer nut dan een neckrope. Ga maar eens op een schrikachtig paard buitenrijden met een neckrope, en met een bit met teugels. Ik kan je verzekeren dat als jij controle houd met een bit op dat moment veel verder komt dan dat je met een touw om zijn nek zit.Maartje1990 schreef:Lieshorses: dat snap ik wel hoor. Ben wel van mening dat bit of bitloos qua controle niets uitmaakt. Maar neckrope en iets van teugels wel om het iig te voorkomen.
Maartje1990 schreef:Ik heb nog nooit met neckrope gereden, maar desondanks denk ik dat als je paard goed getraind hebt en jij goede/veel ervaring hebt dat dat geen probleem is.
Bokker florrtje (ofzoiets?) deed dit héél erg veel, die meid die was echt briljant. Ging zo ook de weg op. En nou, dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Zoals ik hier boven al zeg, als het paard er van door gaat dan maakt het echt niet meer uit wat er in hangt. Dan kun je beter iets hebben dat niet pijn doet dan dat pijn doet in de mond en juist iets is om harder door te lopen.

pimenkitty schreef:lieshorses:
maar waarom controle?
als een paard in paniek is, is hij in paniek!
op een bit zit ook een rem.
ook op ene neckrope.
maar als en paard in paniek is, is hij gewoon in paniek.
Lieshorses schreef:Dat zeg ik toch? Als je buiten gaat rijden met alleen een touw om de nek heb je toch amper controle? Met teugels heb je je pony 'bij je' waardoor als je bv. voelt dat je paard in paniek raakt hem kan afleiden. Met alleen een touw om de nek heb je zo weinig controle dat je paard meteen weg kan rennen als hij in paniek raakt. Met teugels/bit niet. Op een neckrope zit daarnaast geen rem, je kunt trekken wat je wilt als je paard weg wilt rennen doet hij dat aangezien hij alle vrijheid heeft om weg te rennen, een rukje met een touw zal je paard weinig boeien, die heeft vrijheid. Met teugels of een bit voel je daarnaast het ook veel sneller als je paard op het punt staat op weg te rennenpimenkitty schreef:lieshorses:
maar waarom controle?
als een paard in paniek is, is hij in paniek!
op een bit zit ook een rem.
ook op ene neckrope.
maar als en paard in paniek is, is hij gewoon in paniek.
romyloverrr schreef:Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.
Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.
Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.
Bovendien is het eigenlijk al levensgevaarlijk als een pony er, ookal is het maar 5 seconde, vandoor gaat.
niet alleen voor jou, maar ook voor medeweggebruikers.
Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.

Lieshorses schreef:pimenkitty; Op welk paard je met een neckrope rijd doet er nu even niet toe, als je op een goed getraind paard mee gaat rijden heb je nogsteeds amper controle. Die zal beter luisteren naar hulpen van de neckrope, maar nog steeds kan die schrikken van iets, gaan dribbelen etc. En dan heb je met teugels stukken meer controle dan met een touwtje om de nek. Je zei zelf dat je het aanvoelt als je paard paniekerig word, dan heeft een bit/teugels wel degelijk zin. Zoals ik al zei heb je dan controle en kan je een paniekerig paard afleiden. En ik heb ook al gezegd dat als een paard echt op hol slaat niks helpt. Een paard is tot alles in staat.
simodi schreef:Maartje1990 schreef:Ik heb nog nooit met neckrope gereden, maar desondanks denk ik dat als je paard goed getraind hebt en jij goede/veel ervaring hebt dat dat geen probleem is.
Bokker florrtje (ofzoiets?) deed dit héél erg veel, die meid die was echt briljant. Ging zo ook de weg op. En nou, dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Zoals ik hier boven al zeg, als het paard er van door gaat dan maakt het echt niet meer uit wat er in hangt. Dan kun je beter iets hebben dat niet pijn doet dan dat pijn doet in de mond en juist iets is om harder door te lopen.
Juist omdat jij nooit met neckrope gereden hebt, weet je echt niet waar je het over hebt ....![]()
Wat die bokker deed zag er inderdaad supergaaf uit, zij kan haar paard heel goed controleren zonder optoming en heel goed rijden, absoluut!
Maar ook in haar geval is het levensgevaarlijk als haar paard echt op hol zou gaan. Je ziet haar alleen maar lekker rijden, dat is geen noodsituatie en daar hebben we het hier over.
Iedereen die zo simpel roept dat je met bit ook niks te zeggen hebt en dus net zo goed met niks (neckrope) kunt rijden als je paard aan de kletter gaat, zou eens op Youtube filmpjes moeten bekijken over paarden op hol! Eens kijken of jullie er dan nog zo over denken ....
Overigens ben ik het wel eens met degene die zegt dat ze een paard beter bitloos (dus wel met hoofdstel maar zonder bit) kan stoppen dan met bit. Dat weet ik uit eigen ervaring, mijn ruin stopt in geval van nood of erge opwinding ook beter bij mij als ik bitloos rijd dan met bit, omdat het op een andere manier inwerkt.
Nooit met neckrope wel met touwhalster.