Neckrope; jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:04

als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.
dit kan met en zonder bit, zonder bit of neckrope

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:07

Geloof jij dat als je paard op het punt staat om ervan door te gaan, je hem stil kunt zetten om 'het gevaar' te laten zien?
Heb je ooit echt in zo'n situatie gezeten? De enige mogelijkheid die je hebt is voorbereid zijn als je teugels of een bit (controle dus) hebt. Een paard gaat niet 5 minuten van te voren 'aangeven' dat hij/zij zomeren eruit zal naaien.. :)

pimenkitty schreef:
als je paard op het punt staat om er vandoor te gaan dan zou ik eerst rustig praten en mijn paard gerust stellen gaat het dan echt niet dan ga ik halt houden om 'het gevaar' te laten zien zodat hij/zij weet dat het niet gevaarlijk is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:08

Lieshorses: dat snap ik wel hoor. Ben wel van mening dat bit of bitloos qua controle niets uitmaakt. Maar neckrope en iets van teugels wel om het iig te voorkomen.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:11

Lieshorses schreef:
Geloof jij dat als je paard op het punt staat om ervan door te gaan, je hem stil kunt zetten om 'het gevaar' te laten zien?
Heb je ooit echt in zo'n situatie gezeten? De enige mogelijkheid die je hebt is voorbereid zijn als je teugels of een bit (controle dus) hebt. Een paard gaat niet 5 minuten van te voren 'aangeven' dat hij/zij zomeren eruit zal naaien.. :)

pimenkitty schreef:

ja het is me wel eens overkomen!
maar je kunt het proberen, proberen te voorkomen is beter dan laten gebeuren!
en mijn paard laat het wel degelijk merken (niet 5 minuten van te voren) meestal begint hij wat te knorren maar hij gaat ook wel eens dribbelen dat geeft bij mij al aan hij vind iets eng ik moet op mijn hoede blijven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:14

In zo'n situatie wanneer je controle nodig hebt, heeft een bit waar teugels aan zitten meer nut dan een neckrope. Ga maar eens op een schrikachtig paard buitenrijden met een neckrope, en met een bit met teugels. Ik kan je verzekeren dat als jij controle houd met een bit op dat moment veel verder komt dan dat je met een touw om zijn nek zit.

Maartje1990 schreef:
Lieshorses: dat snap ik wel hoor. Ben wel van mening dat bit of bitloos qua controle niets uitmaakt. Maar neckrope en iets van teugels wel om het iig te voorkomen.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:16

Lieshorses schreef:
In zo'n situatie wanneer je controle nodig hebt, heeft een bit waar teugels aan zitten meer nut dan een neckrope. Ga maar eens op een schrikachtig paard buitenrijden met een neckrope, en met een bit met teugels. Ik kan je verzekeren dat als jij controle houd met een bit op dat moment veel verder komt dan dat je met een touw om zijn nek zit.

Maartje1990 schreef:

dit vind ik geen goed voorbeeld!
waarom zou je überhaupt op een schrikkerig paard rijden met neckrope?
en het lijkt me wel slim om op een getraint paard te rijden die de neckrope kent.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:19

Dit is nog niet echt op hol slaan, trouwens alleen al in die situatie zie ik niet in wat een touw om de nek helpt als je pony daarna ineens wegspringt. Je kunt zoveel praten als je wilt, maar een paard dat in paniek is luistert daar niet naar. Je kan je paard stilzetten, maar in de meeste gevallen gaat het paard alleen maar nieuwsgieriger worden en verder dribbelen, met een bit of teugels kun je door ophoudinkjes je paard afleiden van het gevaar. Door te gaan kijken wat het is en je paard op te houden, lok het je als het ware een beetje uit om je paard weg te laten rennen.

pimenkitty schreef:
[/quote]

en mijn paard laat het wel degelijk merken (niet 5 minuten van te voren) meestal begint hij wat te knorren maar hij gaat ook wel eens dribbelen dat geeft bij mij al aan hij vind iets eng ik moet op mijn hoede blijven.[/quote]

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:22

Lieshorses schreef:
Dit is nog niet echt op hol slaan, trouwens alleen al in die situatie zie ik niet in wat een touw om de nek helpt als je pony daarna ineens wegspringt. Je kunt zoveel praten als je wilt, maar een paard dat in paniek is luistert daar niet naar. Je kan je paard stilzetten, maar in de meeste gevallen gaat het paard alleen maar nieuwsgieriger worden en verder dribbelen, met een bit of teugels kun je door ophoudinkjes je paard afleiden van het gevaar. Door te gaan kijken wat het is en je paard op te houden, lok het je als het ware een beetje uit om je paard weg te laten rennen.

pimenkitty schreef:

en mijn paard laat het wel degelijk merken (niet 5 minuten van te voren) meestal begint hij wat te knorren maar hij gaat ook wel eens dribbelen dat geeft bij mij al aan hij vind iets eng ik moet op mijn hoede blijven.[/quote][/quote]

een paard met paniek gaat zelfs niet met bit stoppen hoor!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:23

Het was bedoeld als voorbeeld, je kunt evengoed op een braaf paard gaan rijden op een openbare weg. Als je pony daar schrikt ben ik ervan verzekerd dat je met teugels/bit veel meer controle houd dan met een touwtje om de nek. Ook een paard dat het touwtje om de nek kent, kan schrikken. Het gaat om het feit dat je veel minder controle houd met alleen een touw.

pimenkitty schreef:
Lieshorses schreef:

dit vind ik geen goed voorbeeld!
waarom zou je überhaupt op een schrikkerig paard rijden met neckrope?
en het lijkt me wel slim om op een getraint paard te rijden die de neckrope kent.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:26

Dat zeg ik ook, maar de controle die je beheerst over je paard is met teugels of een bit veel groter dan met een touwtje om de nek. En die controle heb je nog voordat je paard in paniek raakt. Ik heb al eerder gezegd; niets stopt een paard in paniek, maar de controle die je daarvoor beheerst is veel groter met een bit of teugels.

Lieshorses schreef:

pimenkitty schreef:

een paard met paniek gaat zelfs niet met bit stoppen hoor!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:28

Lieshorses schreef:

Maartje1990 schreef:

Ik bedoel een bitloze optoming wat géén neckrope is. Een sidepull oid bijv.

je quote trouwens een beetje 'apart' misschien handiger om je reactie onder de quote te zetten ipv er boven? Leest makkelijker :)

tessaroos

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:30

lieshorses:
maar waarom controle?
als een paard in paniek is, is hij in paniek!
op een bit zit ook een rem.
ook op ene neckrope.
maar als en paard in paniek is, is hij gewoon in paniek.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:32

Je hoort mij ook zeggen, teugels of iets van een bit waar teugels aan zitten ter controle. Kijk hierboven :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:35

Maartje1990 schreef:
Ik heb nog nooit met neckrope gereden, maar desondanks denk ik dat als je paard goed getraind hebt en jij goede/veel ervaring hebt dat dat geen probleem is.

Bokker florrtje (ofzoiets?) deed dit héél erg veel, die meid die was echt briljant. Ging zo ook de weg op. En nou, dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Zoals ik hier boven al zeg, als het paard er van door gaat dan maakt het echt niet meer uit wat er in hangt. Dan kun je beter iets hebben dat niet pijn doet dan dat pijn doet in de mond en juist iets is om harder door te lopen.

Juist omdat jij nooit met neckrope gereden hebt, weet je echt niet waar je het over hebt .... :n

Wat die bokker deed zag er inderdaad supergaaf uit, zij kan haar paard heel goed controleren zonder optoming en heel goed rijden, absoluut!
Maar ook in haar geval is het levensgevaarlijk als haar paard echt op hol zou gaan. Je ziet haar alleen maar lekker rijden, dat is geen noodsituatie en daar hebben we het hier over.

Iedereen die zo simpel roept dat je met bit ook niks te zeggen hebt en dus net zo goed met niks (neckrope) kunt rijden als je paard aan de kletter gaat, zou eens op Youtube filmpjes moeten bekijken over paarden op hol! Eens kijken of jullie er dan nog zo over denken .... ;)

Overigens ben ik het wel eens met degene die zegt dat ze een paard beter bitloos (dus wel met hoofdstel maar zonder bit) kan stoppen dan met bit. Dat weet ik uit eigen ervaring, mijn ruin stopt in geval van nood of erge opwinding ook beter bij mij als ik bitloos rijd dan met bit, omdat het op een andere manier inwerkt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:36

Dat zeg ik toch? Als je buiten gaat rijden met alleen een touw om de nek heb je toch amper controle? Met teugels heb je je pony 'bij je' waardoor als je bv. voelt dat je paard in paniek raakt hem kan afleiden. Met alleen een touw om de nek heb je zo weinig controle dat je paard meteen weg kan rennen als hij in paniek raakt. Met teugels/bit niet. Op een neckrope zit daarnaast geen rem, je kunt trekken wat je wilt als je paard weg wilt rennen doet hij dat aangezien hij alle vrijheid heeft om weg te rennen, een rukje met een touw zal je paard weinig boeien, die heeft vrijheid. Met teugels of een bit voel je daarnaast het ook veel sneller als je paard op het punt staat op weg te rennen

pimenkitty schreef:
lieshorses:
maar waarom controle?
ook op ene neckrope.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:40

Ik zou het met die van mij niet snel doen met een neckrope buiten rijden. In de piste prima. Maar buiten nee bedankt. Als die giraffe nek van mij eens bedenkt wat anders te gaan doen dan gewoon braaf lopen heb ik liever een hoofdstel om met teugels. En ik kan dan als muis op zijn rug weinig doen en echt ook neit snel bij zijn hoofd komen dan! Die nek is lang:) Met of zonder bit dat dan weer wel. maar heb dan wel de een teugel stop geleerd zodat hij niet kan bokken, steigeren of weg rennen of achteruit gaan.>alleen maar rondjes draaien om zijn as;) En ja ik heb dat een keer nodig gehad toen een luchtballon zeer dichtbij ons landen en dus van boven naar beneden kwam.....en reken maar dat veel paarden dat heel raar vinden! En op die dingen heb ik echt geen invloed. Verder kijkt hij zelden naar iets nu en rennen is sowieso niet zijn ding dan gaat hij eerder op de plaats staan en als hij echt schrikt ook nog weleens stilstaand bokken:) Maar met die luchtballon was voor mij de ervaring..dat het wel kan als je het niet verwacht!

Dus gaat prima thuis in de piste afgesloten ruimte maar buiten zul je mij niet zien zo. En niet alleen voor mezelf en mijn paard niet in gevaar te willen brengen. Maar ook de medemensen om mij heen!

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:43

Lieshorses schreef:
Dat zeg ik toch? Als je buiten gaat rijden met alleen een touw om de nek heb je toch amper controle? Met teugels heb je je pony 'bij je' waardoor als je bv. voelt dat je paard in paniek raakt hem kan afleiden. Met alleen een touw om de nek heb je zo weinig controle dat je paard meteen weg kan rennen als hij in paniek raakt. Met teugels/bit niet. Op een neckrope zit daarnaast geen rem, je kunt trekken wat je wilt als je paard weg wilt rennen doet hij dat aangezien hij alle vrijheid heeft om weg te rennen, een rukje met een touw zal je paard weinig boeien, die heeft vrijheid. Met teugels of een bit voel je daarnaast het ook veel sneller als je paard op het punt staat op weg te rennen

pimenkitty schreef:
lieshorses:
maar waarom controle?
ook op ene neckrope.

ik kan uit je verhaal halen dat je op ieder paard met neckrope kan rijden.
maar dat is niet zo ik zou persoonlijk niet op een paard rijden die de neckrope niet kent daar heb je inderdaad geen conrtole over.
mijn tip is als je gaat rijden met neckrope neem dan wel een paard die dat kent en waar je wel controle over hebt.
en als ik ga rijden met bit en mijn paard schrikt gaat hij er ook gewoon vandoor ookal heb ik een bit in ik heb dan totaal geen controle meer!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:50

pimenkitty; Op welk paard je met een neckrope rijd doet er nu even niet toe, als je op een goed getraind paard mee gaat rijden heb je nogsteeds amper controle. Die zal beter luisteren naar hulpen van de neckrope, maar nog steeds kan die schrikken van iets, gaan dribbelen etc. En dan heb je met teugels stukken meer controle dan met een touwtje om de nek. Je zei zelf dat je het aanvoelt als je paard paniekerig word, dan heeft een bit/teugels wel degelijk zin. Zoals ik al zei heb je dan controle en kan je een paniekerig paard afleiden. En ik heb ook al gezegd dat als een paard echt op hol slaat niks helpt. Een paard is tot alles in staat.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:53

romyloverrr schreef:
Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.

Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.

Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.
Bovendien is het eigenlijk al levensgevaarlijk als een pony er, ookal is het maar 5 seconde, vandoor gaat.
niet alleen voor jou, maar ook voor medeweggebruikers.

Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.

Nee dat heb ik nog niet meegemaakt en dat wil ik graag zo houden. :)

Als paard echt in paniek raakt maakt het totaal niet uit of hij nou het scherpste bit dat er te vinden is in heeft of dat je op neckrope rijdt, feit is dat je dan gewoon de controle kwijt bent.
In een bos waar verder niemand in de buurt is kan het niet zo veel kwaad als hij even bedenkt dat hij moet vliegen. geen last van andere weggebruikers. Langs de weg rijdt ik dan ook altijd met een touwtje of teugels aan het halster.

Rij sowieso al nooit met bit dus die pijnprikkel door het bit is ook niet van toepassing. Ga ook nooit als een gek aan de teugels trekken in de hoop dat hij stopt, heeft totaal geen zin. Pak wel 1 teugel en kijk of ik hem kan laten inbuigen en zet zijn achterhand om. Maar als dat niet werkt laat ik hem wel even wat langer lopen tot hij weer nadenkt ipv uit instinct reageert en dus weer op de hulpen reageert.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:57

Lieshorses schreef:
pimenkitty; Op welk paard je met een neckrope rijd doet er nu even niet toe, als je op een goed getraind paard mee gaat rijden heb je nogsteeds amper controle. Die zal beter luisteren naar hulpen van de neckrope, maar nog steeds kan die schrikken van iets, gaan dribbelen etc. En dan heb je met teugels stukken meer controle dan met een touwtje om de nek. Je zei zelf dat je het aanvoelt als je paard paniekerig word, dan heeft een bit/teugels wel degelijk zin. Zoals ik al zei heb je dan controle en kan je een paniekerig paard afleiden. En ik heb ook al gezegd dat als een paard echt op hol slaat niks helpt. Een paard is tot alles in staat.

ik ben het wel met je eens maar, ik denk dat het ook te maken heeft met vertrouwen als jij je paard niet vertrouwt en je rijd met neckrope dan is de kans groter dat je geen controle meer hebt dan dat je wel vertrouwen hebt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:10

simodi schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb nog nooit met neckrope gereden, maar desondanks denk ik dat als je paard goed getraind hebt en jij goede/veel ervaring hebt dat dat geen probleem is.

Bokker florrtje (ofzoiets?) deed dit héél erg veel, die meid die was echt briljant. Ging zo ook de weg op. En nou, dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Zoals ik hier boven al zeg, als het paard er van door gaat dan maakt het echt niet meer uit wat er in hangt. Dan kun je beter iets hebben dat niet pijn doet dan dat pijn doet in de mond en juist iets is om harder door te lopen.

Juist omdat jij nooit met neckrope gereden hebt, weet je echt niet waar je het over hebt .... :n

Wat die bokker deed zag er inderdaad supergaaf uit, zij kan haar paard heel goed controleren zonder optoming en heel goed rijden, absoluut!
Maar ook in haar geval is het levensgevaarlijk als haar paard echt op hol zou gaan. Je ziet haar alleen maar lekker rijden, dat is geen noodsituatie en daar hebben we het hier over.

Iedereen die zo simpel roept dat je met bit ook niks te zeggen hebt en dus net zo goed met niks (neckrope) kunt rijden als je paard aan de kletter gaat, zou eens op Youtube filmpjes moeten bekijken over paarden op hol! Eens kijken of jullie er dan nog zo over denken .... ;)

Overigens ben ik het wel eens met degene die zegt dat ze een paard beter bitloos (dus wel met hoofdstel maar zonder bit) kan stoppen dan met bit. Dat weet ik uit eigen ervaring, mijn ruin stopt in geval van nood of erge opwinding ook beter bij mij als ik bitloos rijd dan met bit, omdat het op een andere manier inwerkt.

Ik roep niet dat je dan maar beter niks om kunt hebben. Ik zeg alleen dat als het paard écht op hol slaat het vrij weinig uitmaakt als je 'normaal' probeert te remmen/trekken. Maar het verschil tussen een neckrope en andere optomin, met of zonder bit, is dat je met die andere optomingen het hoofd van het paard kunt omtrekken waardoor je paard wel moet stoppen, want kan niet vooruit rennen met z'n hoofd naar de zijkant. Dus daar zit denk ik het cruciale verschil.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:18

Ik ben eigenlijk wel benieuwd: wie van jullie hier rijden uberhaupt regelmatig met neckrope? :D

En dan bedoel ik ook echt rijden, dus je paard in verschillende gangen laten lopen, oefeningen doen zoals wijken, sturen, en vooral ook achterwaarts laten gaan? :j

En wie doet dat dan ook wel als je paard fris en voorwaarts is?

Ik vraag me namelijk af wie hier nou eigenlijk echt uit eigen ervaring weet hoe je moet rijden met neckrope en daarmee je paard volkomen onder controle houden?

Want heel eerlijk, ik vind dat je alleen dan zinnig kunt meediscussieren over hoeveel mogelijkheid je hebt om een paard daadwerkelijk snel te kunnen stoppen als hij uit angst aan de kletter gaat.
Ik denk niet dat degenen die beweren dat je een paard dat echt aan de kletter gaat ook kunt houden met een neckrope hier veel ervaring mee hebben ... (Maar ik kan me vergissen, natuurlijk)

Trouwens, boeiende discussie, maar volgens mij reageert de TS nergens op .... :D
Laatst bijgewerkt door simodi op 25-12-13 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:25

Ik dus niet, alleen van die bokker die inderdaad alles deed wat jij hierboven beschrijft. En in mijn ogen haar paard toch helemaal onder controle had.

Overigens, ik heb nog nóóit in de pakweg 20 jaar dat ik paardrij gehad dat de paarden die ik bereden heb echt aan de kletter zijn gegaan. Zelfs niet eens een klein beetje :+ Nooit met neckrope wel met touwhalster.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:33

Ik kan in de bak op neckrope overgang achterwaarts-halt-galop, galop-halt-achterwaarts en alles wat daartussenin zit zonder problemen. Wijken wil in draf wel oke, zeg niet dat het geweldig is maar kan met touwhalster net wat beter zijn schouders liften waardoor hij lichter wordt, maar op neckrope kan ik hem prima laten wijken, is alleen niet zo elegant.. Ook in galop kan ik hem opzij zetten, echt wijken is het nog niet te noemen maar dit lukt nu net een beetje met touwhalster.. Achterwaarts op neckrope is geen probleem, verander zit, denk aan achterwaarts en hij gaat vaak al, zo niet lichte druk op de neckrope en hij gaat.
Wat wel makkelijk is als ik oefeningen ga vragen op neckrope is om er een stick/dressuurzweep bij te hebben voor extra aanwijzingen..

En nee een paard dat aan de kletter gaat kan ik niet houden op neckrope, maar dat gaat me ook niet lukken op (bitloos)hoofdstel of wat dan ook..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:57

DPTomboy leuk! Ik heb ook altijd een zweepje erbij (vind ik net wat lichter dan een stick). :j