Angela schreef:@Eileen_: in de western hoort een paard toch ook nageeflijk (dus rond) te lopen? Zie bij de western ook geen paarden met de kop in de lucht? En ook bij western zie ik paarden die op het bit naar beneden gezet worden... Denk niet dat dat uitmaakt? Alleen is er bij dressuur een constante verbinding, en hoort bij de western het paard zelf in de juiste houding te blijven lopen, zonder teugel ondersteuning?
Klopt, maar wij doen niks met de teugels voor nageeflijkheid (of iig ik niet
). Hoe mijn instructrice het uitlegde; bij western werk je meer aan een natuurlijke nageeflijkheid. En natuurlijk zijn ook niet alle westernruiters hetzelfde, er zullen ook echt genoeg mensen tussen zitten die lekker keihard aan het zagen zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat ik veel meer mag loslaten dan bij engels, en dat is juist wat mij zo aanstaat. Oja, en je hoeft een paard ook niet naar beneden te vragen dmv teugels. Mijn bijrijdpaard kan heeul fijn gaan lopen zonder ook maar iets met die teugels te doen. Gewoon 100% ontspanning, ze gaat zich vooral heer erg ontspannen in jog vooral als ze al wat losser is en ik wat oefeningetjes (turns om voor/achterhand, wijken, achteruit enz) heb gedaan. Dus het is zeker mogelijk om hoofd naar beneden te krijgen zonder teugels! Al heb ik dan wel een heeul rustig bijrijdpaard die ook echt haar best wil doen 
Ik rij trouwens heel erg op zit, denk dat het daar ook mee te maken heeft. (centered riding ofzo volgens mij). Deze instructrice (Paulette Zorn) geeft ook engelse ruiters les/ workshops, het ligt dus niet alleen aan het western gedeelte