Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:07

liesenlizzy schreef:
Maar om een geschikte instructeur/trice te vinden, is ook lastig daardoor.... Bij menigeen moest ik mijn handen gebruiken om het hoofd naar beneden te dwingen, terwijl de rest van het lijf niks deed en er dan gezegd werd: Ja goed zo, goed zo, ga door, houd haar daar _-:(

Toch is dat als instructrice wel heel erg lastig. Want zolang de kaak niet losgelaten wordt, gáát de rest van dat lijf dus ook niets doen. Zie dan de leerling maar eens bij te brengen hoe het paard na te laten geven zonder van voor naar achter te gaan rijden en zonder dat het paard zich net zo vast zet in een krulletje als hij doet met de kop in de lucht....Moeilijkste van heel het lesgeven als je het mij vraagt.

IngeK

Natsuki schreef:
Ik heb hier dan ook wel even een vraagje. Kan het dat een jong paard dat je aan het inrijden/doorrijden bent al met een redelijk goede nageeflijkheid loopt? Ik merkte namelijk af en toe bij mijn verzorgpaard dat deze soms nageeflijk leek te lopen.

:j

Bij ons vroegah op de manege werd er nauwelijks aandacht besteed aan de hoofd- en halshouding, eigenlijk gewoon heel goed, maar ik was ook zo'n puberpaardenmeisje dat dacht "ik wil mijn paard aan de teugel maar hij doet het niet, waarom leer ik op de manege niet welk knopje dat is". Ik moest altijd alleen maar voorwaarts terwijl ik het al hard zat vond :D

En nu, iets van 10 jaar ervaring later, doe ik niks, heb ik een jong paard en zolang het stuur, het gas en de rem het doet vind ik het prima. Maar als ik mijn handen maar stil hou, neemt die braaf het bit aan en krijg ik weer van weinig gevorderde ruiters het commentaar dat ie zo mooi aan de teugel kan :+

Angela

@Eileen_: in de western hoort een paard toch ook nageeflijk (dus rond) te lopen? Zie bij de western ook geen paarden met de kop in de lucht? En ook bij western zie ik paarden die op het bit naar beneden gezet worden... Denk niet dat dat uitmaakt? Alleen is er bij dressuur een constante verbinding, en hoort bij de western het paard zelf in de juiste houding te blijven lopen, zonder teugel ondersteuning?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:09

listiglistje schreef:
EskeGirl schreef:
Ik zeg dat je niet moet zagen en doe het ook niet. Heb het vaak genoeg zien doen, een fijn beeld is anders.
Zoals vuurneon al zei: meebewegen is ook heel belangrijk. Mijn instructrice zegt ook altijd: je kan nooit stil zitten op een paard, want je paard beweegt constant.
Helemaal mee eens :).

Je moet ontspannen zitten in het ritme van het paard, maar zelf proberen zo stil mogelijk te zitten, hoe stiller de zit des te meer balans het paard heeft!

Klopt, maar ik bedoel bijvoorbeeld handen licht meebewegen etc. Beetje verkeerd geformuleerd

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:12

je bedoelt denk ik een meeverende/ontspannen hand, maar ook de handen moeten zo stil mogelijk voor zoveel mogelijk balans :)

dus niet overdreven mee gaan bewegen hoor...a. heeft dat totaal geen nut en b. ziet het er ook niet uit...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:14

listiglistje schreef:
je bedoelt denk ik een meeverende/ontspannen hand, maar ook de handen moeten zo stil mogelijk voor zoveel mogelijk balans :)

dus niet overdreven mee gaan bewegen hoor...a. heeft dat totaal geen nut en b. ziet het er ook niet uit...

Klopt, dat bedoel ik :j.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:14

0000 schreef:
liesenlizzy schreef:
Maar om een geschikte instructeur/trice te vinden, is ook lastig daardoor.... Bij menigeen moest ik mijn handen gebruiken om het hoofd naar beneden te dwingen, terwijl de rest van het lijf niks deed en er dan gezegd werd: Ja goed zo, goed zo, ga door, houd haar daar _-:(

Toch is dat als instructrice wel heel erg lastig. Want zolang de kaak niet losgelaten wordt, gáát de rest van dat lijf dus ook niets doen. Zie dan de leerling maar eens bij te brengen hoe het paard na te laten geven zonder van voor naar achter te gaan rijden en zonder dat het paard zich net zo vast zet in een krulletje als hij doet met de kop in de lucht....Moeilijkste van heel het lesgeven als je het mij vraagt.

Dat is inderdaad wel lastiger te zien, maar wanneer je je als instructie meer verdiept in het paard, zijn lichaam en beweging, kun je al snel zien of een paard correct nageeflijk is of niet...

0000

Re: Bokt schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:17

Dat is niet lastig te zien, dat is uitstekend te zien zelfs. Maar dat gevoel, hoe je een paard door het lijf rijdt zonder hem op de rem of in de krul te trekken, is gruwelijk lastig te leren. Want hoe dan ook, de ruiter zal wel iets moeten doen anders blijft paard vrolijk met de neus in de lucht lopen hoor. Maar op het moment dat het paard nageeft en jij als instructeur zegt 'ontspan' bijvoorbeeld, ben je eigenlijk al veel te laat. Je moet de ruiter dus leren anticiperen op een gevoel dat hij/zij nog niet kent. Ruiter moet vervolgens en op de juiste manier begrenzen, voldoende eraan blijven rijden en op tijd!!! ontspannen zonder paard volledig los te laten. Ik vind het lastig hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:18

Angela schreef:
@urielle: Zou jij "zo'n" paard meenemen naar een meeting om hem even leuk "rond" op de foto te hebben, of wacht je tot het rijden (meer) bevestigd is en nageeflijk er in basis is, niet als een opdracht?

Dan rij ik op de foto zo goed als het op dat moment gaat. Ik heb maar een fotomeeting ooit gehad, met Devdan, die thuis echt supermakkelijk is in de aanleuning, en die zag de duinen en alle dressuurtraining was vergeten :') Ik heb even geprobeerd of het nog lukte door hem te begrenzen maar dat werkte alleen averechts, open mond en alles, dat wil je ook niet op de foto. Nou ja, dat werden dus foto's van een beetje rondgalopperen en proberen te laten zien dat je fun hebt. Want dat laatste oogt nog steeds het beste op de foto vind ik.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:23

Angela schreef:
@Eileen_: in de western hoort een paard toch ook nageeflijk (dus rond) te lopen? Zie bij de western ook geen paarden met de kop in de lucht? En ook bij western zie ik paarden die op het bit naar beneden gezet worden... Denk niet dat dat uitmaakt? Alleen is er bij dressuur een constante verbinding, en hoort bij de western het paard zelf in de juiste houding te blijven lopen, zonder teugel ondersteuning?

Klopt, maar wij doen niks met de teugels voor nageeflijkheid (of iig ik niet :+). Hoe mijn instructrice het uitlegde; bij western werk je meer aan een natuurlijke nageeflijkheid. En natuurlijk zijn ook niet alle westernruiters hetzelfde, er zullen ook echt genoeg mensen tussen zitten die lekker keihard aan het zagen zijn. Maar ik heb wel het gevoel dat ik veel meer mag loslaten dan bij engels, en dat is juist wat mij zo aanstaat. Oja, en je hoeft een paard ook niet naar beneden te vragen dmv teugels. Mijn bijrijdpaard kan heeul fijn gaan lopen zonder ook maar iets met die teugels te doen. Gewoon 100% ontspanning, ze gaat zich vooral heer erg ontspannen in jog vooral als ze al wat losser is en ik wat oefeningetjes (turns om voor/achterhand, wijken, achteruit enz) heb gedaan. Dus het is zeker mogelijk om hoofd naar beneden te krijgen zonder teugels! Al heb ik dan wel een heeul rustig bijrijdpaard die ook echt haar best wil doen :)

Ik rij trouwens heel erg op zit, denk dat het daar ook mee te maken heeft. (centered riding ofzo volgens mij). Deze instructrice (Paulette Zorn) geeft ook engelse ruiters les/ workshops, het ligt dus niet alleen aan het western gedeelte :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:28

Maar die zit is net als het been iets wat ze weer toe moeten laten Eileen_ .
Ik weet ook nog heel goed dat ik op Bokt een keer las dat je een jong paard zo makkelijk uit balans kon brengen met je zit, dus van nature wendingen op je zit kon rijden. Toen was ik net een paard aan het zadelmak maken voor een klant waar je letterlijk gewoon naast kon hangen terwijl hij rechtdoor bleef gaan :))
De theorie is leuk, maar per paard en helaas ook per moment moet je soms toch weer omweggetjes en andere oplossingen bedenken om op een bepaald punt te komen omdat 'de standaard' niet blijkt te werken. Maar goed, dat houdt het interessant!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:30

Urielle schreef:
Angela schreef:
@urielle: Zou jij "zo'n" paard meenemen naar een meeting om hem even leuk "rond" op de foto te hebben, of wacht je tot het rijden (meer) bevestigd is en nageeflijk er in basis is, niet als een opdracht?

Dan rij ik op de foto zo goed als het op dat moment gaat. Ik heb maar een fotomeeting ooit gehad, met Devdan, die thuis echt supermakkelijk is in de aanleuning, en die zag de duinen en alle dressuurtraining was vergeten :') Ik heb even geprobeerd of het nog lukte door hem te begrenzen maar dat werkte alleen averechts, open mond en alles, dat wil je ook niet op de foto. Nou ja, dat werden dus foto's van een beetje rondgalopperen en proberen te laten zien dat je fun hebt. Want dat laatste oogt nog steeds het beste op de foto vind ik.

+1 :') 1 fotomeeting en hij werd te enthousiast in de duinen...weg controle :+ maar ach wel leuke plaatjes!

Dus of bij zo'n fotomeeting rijkunst naar voren komt ik denk het niet...in de ring rijden we iig niet zo rond en is er altijd controle :P

Hiehjaaaa :D
Afbeelding

Zoeffff
Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:30

Nou....als ie in de ring ook zo van de grond komt haha :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:33

0000 schreef:
Nou....als ie in de ring ook zo van de grond komt haha :D

Wel vaak een 8 voor mijn galop :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:36

@0000: zien doe je inderdaad wel snel. Maar inderdaad, het de ruiter leren anticiperen op wat hij/zij doet is lastiger :P En veel ruiters voelen niet tot weinig wat er precies onder ze gebeurd, dus is het nog veel moeilijker om er op te leren anticiperen... Daar heb je instructie voor nodig, om dat te leren. Maar vind maar de juiste instructie die je dat gevoel aan kan leren.... Ik ben er nog bar weinig tegen gekomen.....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:38

nuvel schreef:
Bek trekken vind ik een teken van machteloosheid en onkunde, beetje jammer voor het paard maar helaas zijn er teveel instructeurs die mensen het wel zo leren en zal het dus altijd blijven

Bek trekken teken van machteloosheid? Ja en nee. Gebeurd het vanuit frustratie, dan zeg ik fout. Is het om even door te komen en zodra er reactie komt gelijk ontspanning geven, kan ik er enigszins mee leven.

Mijn paard wil nog wel eens vasthouden en ik ben er zeker van dat er geen gebreken zijn dan wil ik na een aantal keren vriendelijk vragen weleens strenger doorkomen. Zodra ik reactie voel, komt er voor hem ontspanning. Ik wil dit zo min mogelijk doen, echter soms wel nodig. Daarna laat ie prima los en is ie op licht contact te rijden.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:51

Ik zelf rijd mijn paard nagefelijk op de natuurlijke manier niks gehang, getrek en kneepjes gewoon puur uit ontspanning. Het duurt allemaal wel wat langer maar uiteindelijk krijg je goed resultaat!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:57

Urielle schreef:
Angela schreef:

En dat is het meest eerlijke: je doet een poging om te vragen wat thuis kan, lukt het niet, dan ga je het niet afdwingen voor de foto, maar laat je zien wat ook leuk is :j

Om dan maar met foto's te gooien:

Afbeelding

Paard heeft spanning in het schoftgebied, geeft dus vals na. Korte poging, maar werkt niet (niet vaak buiten geweest en ongelijke zware bodem), dus dan maar lekker crossen:

Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 22:50

Angela is dan ook een van de weinigen die ik tegen ben gekomen op een fotomeeting die niet zo in de mond zat... :D

Maar bedankt voor de eerlijke antwoorden allemaal!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:43

Ik vind het wel weer opmerkelijk om te zien dat diegenen die ab-so-luut geen kneepjes geven en zeker nooit zouden spelen zich ook weer in dit topic melden. Alsof we iets te bewijzen hebben. Zijn we zo bang om "slecht" bevonden te worden? Voor wie rijden we paard, voor bokt?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:54

Urielle schreef:
Maar die zit is net als het been iets wat ze weer toe moeten laten Eileen_ .
Ik weet ook nog heel goed dat ik op Bokt een keer las dat je een jong paard zo makkelijk uit balans kon brengen met je zit, dus van nature wendingen op je zit kon rijden. Toen was ik net een paard aan het zadelmak maken voor een klant waar je letterlijk gewoon naast kon hangen terwijl hij rechtdoor bleef gaan :))
De theorie is leuk, maar per paard en helaas ook per moment moet je soms toch weer omweggetjes en andere oplossingen bedenken om op een bepaald punt te komen omdat 'de standaard' niet blijkt te werken. Maar goed, dat houdt het interessant!

Natuurlijk is de manier waarop je moet rijden op elk paard anders, als het op elk paard hetzelfde zou zijn, wordt paardrijden wel heel makkelijk :+ En daar heb je dan les voor toch? Als je een goede instructrice hebt (wat ik met zekerheid kan zeggen dat ik dat heb), dan ziet zij echt wel hoe je met dat paard meot rijden.
Het is trouwens niet zo dat ik een wending maak door naar 1 kant te gaan leunen hoor :+ Je moet juist recht blijven zitten, met jouw ruggenwervel boven dat van het paard.
En natuurlijk is het niet altijd maar op de zachte manier, als ze niet luistert ga ik natuurlijk ook naar een hardere fase.

Gini schreef:
Ik vind het wel weer opmerkelijk om te zien dat diegenen die ab-so-luut geen kneepjes geven en zeker nooit zouden spelen zich ook weer in dit topic melden. Alsof we iets te bewijzen hebben. Zijn we zo bang om "slecht" bevonden te worden? Voor wie rijden we paard, voor bokt?
Waarom is dat raar? Er reageren toch ook gewoon mensen die het wel doet? Ik snap je niet helemaal :')

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:41

pimenkitty schreef:
Ik zelf rijd mijn paard nagefelijk op de natuurlijke manier niks gehang, getrek en kneepjes gewoon puur uit ontspanning. Het duurt allemaal wel wat langer maar uiteindelijk krijg je goed resultaat!

Wat bedoel je dan met de natuurlijke manier? Heb je losse teugels of licht contact, weerstand?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:52

Ik durf van mezelf direct te zeggen dat ik geen stille, meeverende hand heb. Ik vraag ook best wel eens.
Toch zit ik niet constant te trekken en te plukken in de mond.
Ik probeer aan te voelen wat nodig is en dat vind ik heel moeilijk, dat durf ik ook toe te geven.
Mijn verzorgpaard zoekt heel erg contact, dus probeer ik haar dat te geven (zonder op het bit te duiken natuurlijk) en over het algemeen gaat dit heel goed.
Ik trek niet, maar ben ook niet bang om weerstand te bieden of eventueel te vragen. Zodra ze nageeft, stop ik met weerstand bieden.
Ik vind het verschil tussen 90% kneden, 10% ontspannen en andersom wel heel groot.
Het tweede vind ikzelf geen probleem, als er maar activiteit van achteren blijft komen.
Om en om trekken/zagen/dwingen vind ik wel fout. Ik wil vanuit de achterhand die aanleuning krijgen, niet door de kin op de borst te dwingen.

Helaas word je op zo'n mening direct aangevallen, daarom ben ik blij dat dit topic er is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:57

Theorie is makkelijk, praktijk is anders.. Daarbij denk ik dat mensen die op de foto gaan toch wat zenuwen hebben, want ze willen wel leuk op de foto en paard moet netjes lopen.. Wellicht dat mensen hierdoor wat stugger worden in hun hulpen, kan het de mensen niet zo zeer kwalijk nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:13

Iets kan niet uit niets komen. Mensen die beweren niet aan de voorkant te zitten hebben, ook in theorie, geen punt. Als je vanvoor geen moment vraagt, niks vraagt, gaat ie echt niet ineens "poeef" in de aanleuning komen. Ik zou niet weten waarom ie dat zou doen. Ik heb een zachte hand en wil zo min mogelijk gewicht in mijn handen maar ik geef wel degelijk kneepjes/ophoudingen.