Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

Anoniem

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:53

Ik stap linksom en rechtsom een paar rondjes in met lange teugel. Na een paar rondjes pak ik hem iets op zodat ik contact hebt en stap daarmee in.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:21

Gezien het toch bij 'discussies' staat...

Ik was net aan het rijden en was nét even 'serieus' aan het werk in stap en draf (teugels kort), en erna liet ik (zoals ik ervoor ook al bezig was, maar dit hebben stalgenoten niet gezien) de teugels weer geheel los en ging ik op zit rijden in stap, wijken, afwenden, voltes, alles gewoon netjes volgens het boekje maar dan puur op mijn zit (en been), ontspannen paard onder me die me begreep omdat ik ook lekker ontspande, krijg ik gelijk de vraag of ik 'nu al' uit aan het stappen ben. Waarom...? Sinds wanneer kun je je paard niet aan het werk zetten zonder teugel?

Pony liep lekker met haar neus omlaag, rug omhoog en met een perfecte stelling, heeft men daar nu echt twee teugels voor nodig...? :o

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:13

Ik begin altijd even met lange teugel, om even lekker los te worden. Geen 10 minuten lang, maar gewoon even drie rondjes, en daarna pak ik hem op. Hij krijgt halverwege meestal ook nog even een korte pauze aan lange teugel, en ik stap ook uit met lange teugel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:59

xSlvna schreef:

Ik was net aan het rijden en was nét even 'serieus' aan het werk in stap en draf (teugels kort), en erna liet ik (zoals ik ervoor ook al bezig was, maar dit hebben stalgenoten niet gezien) de teugels weer geheel los en ging ik op zit rijden in stap, wijken, afwenden, voltes, alles gewoon netjes volgens het boekje maar dan puur op mijn zit (en been), ontspannen paard onder me die me begreep omdat ik ook lekker ontspande, krijg ik gelijk de vraag of ik 'nu al' uit aan het stappen ben. Waarom...? Sinds wanneer kun je je paard niet aan het werk zetten zonder teugel?

Pony liep lekker met haar neus omlaag, rug omhoog en met een perfecte stelling, heeft men daar nu echt twee teugels voor nodig...? :o

Ja heel veel wel.
En dat ligt ook aan het paard hoe ver die afgericht is, de hulpen snapt en vooral goed in zijn lijf zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:08

xSlvna schreef:

Daar zijn de meningen ontzettend over verdeeld.. Lichamelijk is het imo geen werken op dit niveau. Het kan natuurlijk wel helpen aan gehoorzaamheid etc. Ik vraag me ook wel af of jij wel zo'n perfect stelling had zonder contact.

Ik stap een paar rondjes aan de lange teugel, zonder contact. Daarna neem ik contact en rijd ik hem warm (beginnend in stap), lang en laag afwisselend met laag en rond.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:43

Bij mijn paard is het echt per keer verschillend en per seizoen :D Als het kan, stap ik een paar rondjes met losse teugel in, maar vaak is dat niet te doen. Hij gaat zoeken en kijken en kan zomaar wegschieten als er opeens iets "engs" is. Op zulke momenten stap ik in met een langere teugel met contact. Het uitstappen kan over het algemeen wel met een losse teugel, dan is hij moe ;) Ik stap ook vaak aan de hand uit met z'n zadel lekker af.
Het lijkt me echt per paard heel verschillend wat kan en prettig is, maar meteen hup in de krul lijkt me niet echt lekker. Lijkt me ook niet dat iemand dat zou doen.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:58

hoe graag ik ook lekker met losse teugel zou willen beginnen.. mijn puppypaard heeft echt nog het contact nodig. Heb ik geen contact, dan slingert hij alle kanten op. Waaronder de paaltjes die als bakrand fungeren. Auw!

Blackfyre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:03

Ik stap meestal ook met lange teugel in/uitstappen

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:05

Als ik met lange teugel instap dan ziet de wei niet lang groen meer :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:54

Geryon schreef:
xSlvna schreef:

Daar zijn de meningen ontzettend over verdeeld.. Lichamelijk is het imo geen werken op dit niveau. Het kan natuurlijk wel helpen aan gehoorzaamheid etc. Ik vraag me ook wel af of jij wel zo'n perfect stelling had zonder contact.

Ik stap een paar rondjes aan de lange teugel, zonder contact. Daarna neem ik contact en rijd ik hem warm (beginnend in stap), lang en laag afwisselend met laag en rond.

Als ik mijn paard (relatief slecht afgericht dier, valt nog geen B proef mee te rijden, maar in stap loopt die gewoonweg correct, nog net niet perfect aan de hulpen) met been en zit rijd en dus de teugels los laat, heb ik op een volte nog altijd een paard dat door de plaatsing van mijn been (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel) een buiging door zijn hele lichaam heeft, en dat betekend dus ook dat zijn hals mee naar binnen buigt, ik snap niet hoe een paard bij de correcte zit/beenhulpen juist géén goede stelling/buiging kan hebben.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:01

Ik stap altijd in met lange teugel, of ie nou een uur voor mij heeft gelopen of niet... Als ie niet gelopen heeft, dan kan ie een beetje warm worden. Als ie al een uur gelopen heeft kan ie nog wat extra afkoelen en rusten (we lopen dan niet op vlotte tempo, maar ook niet als een slak :')). Zodat ze weer een uurtje erbij kunnen lopen :P

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:04

Ik stap eigenlijk 1 of 2 rondjes met losse teugels en daarna doe ik der lang laag en rond instellen, zo word ze lekker soepel met het rijden! Ook veel overgangen in de stap enzo dus ze moet wel meteen een beetje werken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:09

xmarliez schreef:
Wanneer je op een paard zit dient het paard direct in de hand gesteld te zijn. Het teugels uit de hand kauwen is een controle, belonings en ontspanningsoefening. Controle op de aanleuning, wil het paard de hand volgen, zoja dat is de aanleuning correct. Het paard moet dan aan het bit blijven, naar het bit toe stappen en verlengen in de hals. Als beloning, na een moeilijkere oefening de teugels uit de hand laten kauwen zodat het paard begrijpt dat het juist was wat hij of zij deed. Als ontspanningsoefening, na (moeilijkere) oefeningen, nieuwe dingen of een langere periode intensief arbeid de teugels uit de hand laten kauwen om alles wat hierboven beschreven is weer te bevestigen (correcte aanleuning, beloning, ontspanning).

Je kunt voorwaarts neerwaarts beginnen maar dan nog moet het paard in de hand gesteld zijn. Instappen doe ik niet. Mijn paarden gaan gelijk in de houding, eerst werken we los in stap en wanneer ik merk dat we verder kunnen gaan we naar de draf of galop. In de stap laat ik al meerdere malen (vooral met mijn jonge paard) de teugels uit de hand kauwen. Dit om het voorwaarts denken en doen te verbeteren en belonen, je kunt niet vaak genoeg de teugels uit de hand laten kauwen maar dit kan niet langdurig gedaan worden want dan komt het paard teveel met het gewicht op de voorhand. Een aantal passen is voldoende en daarna neem ik de teugels weer wat korter en gaan we met diezelfde fijne lichte aanleuning weer verder.

Bij het uitstappen stap ik vrijwel direct af, het zadel er af, hoofdstel af en met halster en zweetdeken uitstappen.

Zo doe ik het ook want zo heb ik het ook geleerd. Dit is voortreffelijk verwoord en kan ik niet beter vandaar dat ik het gekopieerd heb. Als paard teugels uit de hand kauwt dan mag het hoofd niet lager dan de knie komen heb ik als enige aanvulling want anders gaat hij te diep en komt het gewicht op de voorhand. Mijn paard weet niet beter en vindt het ook heel normaal dat ik gelijk vanaf dat ik erop zit haar in de hand stel en we los gaan werken.
Ook als ik buiten rijdt is mijn paard in de hand gesteld maar dan laat ik haar wel wat vaker de teugels uit de hand kauwen en dan rijdt ik licht in plaats van dat ik doorzit zoals ik normaal met dressuren altijd doe. Ik doe wat minder dressuur oefeningetjes maar ik doe ze wel alleen wat korter. Te denken valt als we moeten wachten op de ruin, wending om de voorhand links- of rechtsom, paar pasjes wijken of SB, of travers, renvers of als we toch moeten wachten even paar pasjes achteruit etc. Alles maar heel kort want buiten rijden is ook gewoon ontspannen genieten en eens wat anders als in de wei de verschillende trainingen doen hetgeen werken heet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:17

Ik vind het vooral opgesteld als "my way or the highway" en dat ergert me lichtelijk. Een paard "dient" direct in de hand gesteld te worden? :+ In jouw methode misschien maar meerdere wegen rijden naar Rome.

However. Losgooien is bij mij beloning, instappen doen we lang en laag maar wel met licht contact. Dat contact wordt doorheen het uur niet zwaarder overigens. hoeft ook niet. Maar voor lekker een paar rondjes uit te stappen gooi ik hem wel los.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:35

xSlvna schreef:
Geryon schreef:

Als ik mijn paard (relatief slecht afgericht dier, valt nog geen B proef mee te rijden, maar in stap loopt die gewoonweg correct, nog net niet perfect aan de hulpen) met been en zit rijd en dus de teugels los laat, heb ik op een volte nog altijd een paard dat door de plaatsing van mijn been (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel) een buiging door zijn hele lichaam heeft, en dat betekend dus ook dat zijn hals mee naar binnen buigt, ik snap niet hoe een paard bij de correcte zit/beenhulpen juist géén goede stelling/buiging kan hebben.

Omdat je over het algemeen op dit niveau gewoon teugelhulpen nodig hebt om het hoofd van je paard te plaatsen en hem in te buigen in de wervelkolom. En dan heb ik het over correcte stelling en buiging natuurlijk. Als je dat niet snapt, moet je je misschien even wat meer inlezen over wat stelling en (lengte)buiging daadwerkelijk is.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:40

In stap en in draf blijven de teugels lang, paard loopt zich warm met zijn neus door het zand. En pas als ze ontspannen en recht loopt ga ik verder met het strechen dmv oefeningen in de dressuur. En geen moment eerder.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:44

Volgensmij heb ik mijn teugels altijd veel te los, maar ik heb alleen bij het uitstappen los (echt hangend :P)

Als ik haar in het begin teveel teugel geef wordt het een slome troela, en daar heb ik geen zin in xd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:07

Ayasha schreef:
Ik vind het vooral opgesteld als "my way or the highway" en dat ergert me lichtelijk. Een paard "dient" direct in de hand gesteld te worden? :+ In jouw methode misschien maar meerdere wegen rijden naar Rome.

Ach Ayasha ook die discussie is ook al zo oud als BOKT bestaat. Er zijn veel doodlopende wegen en zoals het beschreven is door XMarliez, waar ik volledig achtersta, zo is het door de grote dressuur leermeesters ontdekt, ontwikkeld en overgedragen. Het is een bijna vergeten manier van rijden tegenwoordig in Nederland maar door die manier van rijden kan het paard zijn rug het beste gebruiken en slijt het 't minste. Het is dus niet MIJN methode zoals jij suggereert maar een methode die de grote der aarde als het om dressuur rijden gaat aanhangen te denken aan de Weense-, Spaanse rijschool, Duits Klassieke ruiters en gelukkig buiten Nederland ook nog vele anderen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:14

zo'n beetje dr tussening, heb een heter paardje dat anders gwn lekker door de bak gaat crossen en niet normaal over de hoefslag kan stappen door teveel energie :') Probeer dr wel niet meteen heel streng nagefelijk te vragen fzo

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:01

Volkomen verschillend... met hetzelfde paard: de ene keer "begin" ik na een half rondje in de buitenbak al, de volgende keer geef ik een lange boeg-teugel (= neus ter hoogte van boeg/borst). Gestofzuigd wordt er niet, daar heeft-ie zijn 24/7 dag en nacht buitenweideleven voor. Staat-ie al genoeg met neus op de grond, dacht ik zo.
Waar laat ik het van af hangen... tsja.. een beetje van hoe hij OHZ aanvoelt, ik pak meteen door als ik meteen bij begin iets traags bemerk, om hem even "bij de les" te krijgen, maar is meneer flink frissig dan juist een wat langere teugel.

Overigens heb ik de indruk dat er hier af en toe verwarring bestaat over een "losse" en een "lange" teugel.

"Losgooien" is voor mij teugels in boogjes/gen teugelcontact. "Lange teugel" is voor mij afzinken hals-hoofd vanuit schoft (neus tot op ongeveer boeghoogte), maar wel met licht contact.

"Aan het werk" is de teugel op werkbare lengte (of kortheid) opnemen om serieus te kunnen gaan dressuren. Dus gewoonweg bit-hand aanleuning, maar nog niet noodzakelijkerwijze een "wedstrijd"houding.

"Dootrainen" is wel wedstrijdhouding bij inmiddels doorgwarmd paard, hier komt dan ook de zweterij bij los.

Losgooien van de teugels doe ik wel als we na het dressuren ( voor hem voornamelijk fysieke arbeid) of buitenrijden ( voor hem voornamelijk mentale arbeid) aan totale ontspanning toe zijn, maar ook gebruik ik de doorhangende Western-style teugel (inderdaad ook geregeld in 1 hand, maar niet altijd in dezelfde hand) wel om het volledig op zit/gewichtshulpen rijden verder uit te bouwen.

Maar ook dit is weer geen Wet van Meden en Perzen: ik neem buiten ook wel de kans te baat tot dressuuroefeningen, net zo goed als in de bak wel tot een wat meer losse stijl.

Ik verras het paard gewoon steeds graag, omdat ik niet hou van een paard dat maar routineus doorkachelt, of anticipeert op wat hij aanneemt wat er wel van hem verwacht zal worden... ik hou er van als een paard wacht op wat ik NU weer van hem wil.
Zo blijft hij -althans mijn paard - steeds wakker en zo veel mogelijk op mij gericht.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-10-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:12

Ik stap tegenwoordig niet zo enorm lang met lange teugel, echt geen vijf minuten.
Maar wel langere teugel lang en laag, licht contact dus...
Mag ook best nog voor de loodlijn zijn, maar dan lopen ze wel net anders als paddockmodus..

Maar ik stap ook rustig zonder hoofdstel op, of bitloos op chill en relaxmodus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:34

terpentijn schreef:
Volkomen verschillend... met hetzelfde paard: de ene keer "begin" ik na een half rondje in de buitenbak al, de volgende keer geef ik een lange boeg-teugel (= neus ter hoogte van boeg/borst). Gestofzuigd wordt er niet, daar heeft-ie zijn 24/7 dag en nacht buitenweideleven voor. Staat-ie al genoeg met neus op de grond, dacht ik zo.
Waar laat ik het van af hangen... tsja.. een beetje van hoe hij OHZ aanvoelt, ik pak meteen door als ik meteen bij begin iets traags bemerk, om hem even "bij de les" te krijgen, maar is meneer flink frissig dan juist een wat langere teugel.

Overigens heb ik de indruk dat er hier af en toe verwarring bestaat over een "losse" en een "lange" teugel.

"Losgooien" is voor mij teugels in boogjes/gen teugelcontact. "Lange teugel" is voor mij afzinken hals-hoofd vanuit schoft (neus tot op ongeveer boeghoogte), maar wel met licht contact.

Losgooien doe ik wel als we na het dressuren ( voor hem voornamelijk fysieke arbeid) of buitenrijden ( voor hem voornamelijk mentale arbeid) aan totale ontspanning toe zijn, maar ook gebruik ik de doorhangende Western-style teugel (inderdaad ook geregeld in 1 hand, maar niet altijd in dezelfde hand) wel om het volledig op zit/gewichtshulpen rijden verder uit te bouwen.

Maar ook dit is weer geen Wet van Meden en Perzen: ik neem buiten ook wel de kans te baat tot dressuuroefeningen, net zo goed als in de bak wel tot een wat meer losse stijl.

Ik verras het paard gewoon steeds graag, omdat ik niet hou van een paard dat maar routineus doorkachelt, of anticipeert op wat hij aanneemt wat er wel van hem verwacht zal worden... ik hou er van als een paard wacht op wat ik NU weer van hem wil.
Zo blijft hij -althans mijn paard - steeds wakker en zo veel mogelijk op mij gericht.

Met een losse teugel rijd ik buiten af en toe. Ik doe dan dus eigenlijk helemaal niets. Is meestal als het hekje in zicht is. Verder of ik nu met korte of lange teugel rijd is het paard wel in de hand gesteld zodat het zijn rug goed kan gebruiken. Ook ik doe net als Terpetijn als mijn paardje erg fris en heet is dat ik haar in de hand stel, teugels in een hand pak terwijl ik ze tot knie hoogte hals laat strekken en met mijn andere hand over haar hals, oortjes enz. wrijf en vertel dat het leven OK en veilig is. Daar knapt de mijne altijd erg van op en wordt ze heel dapper van. Zeker als ik haar dan ook nog eens de hemel in prijs. Heel af en toe kom ik dan echt niet binnen en dan gooi ik alles los en ga haar weer over de oren, hals aaien en als alles helemaal los is dan vindt ze het 99% helemaal niet fijn en gaat ze zelf knabbelen en contact weer zoeken (want het leven is te eng om het alleen te doen). Ik heb dan het gevoel dat ik haar doordat ik alles los gooi dwing om weer bij zichzelf te komen want dan is er eigenlijk geen land meer mee te bezeilen en is altijd buiten als er iets spannends is terwijl we net vertrokken zijn. Meestal is ze heel erg snel weer bij de les.
Dus ik herken wel wat Terpetijn zeg dat het ook wel eens vanuit je intuïtie wat anders gaat, maar meestal is het gewoon inde hand stellen, loswerken en fijn rijden en genieten van dit heerlijke ijverige dapper paardje met van oorsprong een banger hartje.
Verder gaan we gelijk aan de slag. Ik rijd dan ook niet heel lang als ik dressuurmatig rijd, meestal kort maar krachtig en zodra ik merk dat paardje moe is stop ik want deze is over ijverig en doet vrijwel altijd 100% haar best. Dan is goed ook goed hé.

ponyfan100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:42

Ik stap meestal in met losse teugels. Er is ook een pony die vaak schrikt, dan neem ik de teugels al wat korter omdat hij als hij schrikt direct op hol gaat. ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:11

@pien_2010: mijn paard (een 9 jarige Tinker x Fries kruising) van enig voorkomen en statuur (lees: trotse zelfhouding en barokke bouw) wordt door "buitenstaanders" algemeen omschreven als "STOER".
De vent is in wezen echter allesbehalve stoer, hij is net als jij je paard omschreef, ijverig, werkwillig, maar met een heel klein hartje.
Een held van nature is het niet.
De held moet ik dan maar zijn, hahaha.
Van lieverlee, word je dan samen heldhaftig.
Dat hebben wij wel in de loop der jaren samen uitgepuzzeld...en hij is al bij mij vanaf zijn 6de maand op deze aardbol.

Een vaste standaard aanpak voor rijden/inrijden/instappen is er in mijn optiek gewoon niet...je moet je paard per dag en per moment goed aanvoelen - een hele ervaren ruiter weet dat al snel bij ieder vreemd paard OHZ aan te voelen - qua ruiter heb ik dat niet, ik rijd niet op heel veel verschillende paarden, maar ik heb die hele verschillende paarden wel aan de longe, dagelijks zelfs, en daar geldt hetzelfde voor: wat heeft deze vandaag nodig, ga je snel al bijzetten of niet, hoe zit die in het lijf vandaag, balkjes lopen of niet, je bekijkt het per keer en je past je aan bij het paard, en je draait niet een standaard programmaatje af.
De ene heeft baat bij een van begin af kordate aanpak, de next one raakt er van in de stress.

Dat is net zo OHZ.

Je inleven, het aanvoelen, is waar het omgaat.
Niet een standaard doctrine afwerken... omdat het zo hoort.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:30

Ik laat mijn paard dus wel lekker ''stofzuigen'' in het begin.
Loopt ze onder het tempo geef ik been loopt ze over het tempo heen ga ik zwaar zitten en zeg mmmm, als ze niet gelijk terug kom zet ik een kleine volte in, maar dat is eigenlijk niet vaak nodig.
Een paar rondjes links en rechts en dan draf idem eigenlijk, wat tempowisselingen, afwendingen, voltes ed en daarna ga ik galopperen afwisselend met gebruik van de hele bak en voltes.
Daarna pak ik langzaam op en ik moet zeggen het bevalt prima lekker op mijn zit het paard door de bak sturen, laten luisteren naar stem en vooral kalmeren wanneer iets spannend is zonder gelijk maar aan die teugels te zitten, maar goed ieder zijn ding. ;)