Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:22

antje_vip schreef:
FNews schreef:
Zal ik je dan vertellen dat dit normaal is in de rensport? Ze lopen met 2 à 2.5 jaar een koers. Volbloeden zijn over het algemeen ook sneller rijp en sterker dan andere paarden.

"Normaal" betekent niet altijd dat het ook goed is....

Ik begin op 4 jarige leeftijd te rijden.

Moeten ze dan maar alle 2 en 3 jarige koersen schrappen?
Dit wordt overal zo gedaan: Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, ...
Als het enorm slecht zou zijn zouden ze dit niet al jaren doen lijkt me.

maralyn

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:24

Fnews

This natuurlijk niet voor niets, dat deze paarden met een jaar of 10 a 15 al zijn afgeschreven?
Na 3.5 jaar komt het paard al met "pension" van het rennen. Gaat verder als gewoon gebruikspaard, en de meesten zijn al op voordat ze de 20 hebben bereikt.

Nee, dat vind ik persoonlijk niet "goed"

Weetje uberhaupt wel waarom ze zo vroeg rennen met deze dieren?
Dat is ook niet voor niets hoor...!!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:27

We hebben zelf renpaarden. met 11 jaar lopen ze soms nog.
Met 10 jaar zijn ze niet afgeschreven hoor. Dan kun je er nog wel 10 jaar plezier van hebben met recreatie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:32

FNews schreef:
We hebben zelf renpaarden. met 11 jaar lopen ze soms nog.
Met 10 jaar zijn ze niet afgeschreven hoor. Dan kun je er nog wel 10 jaar plezier van hebben met recreatie.

Jap, maar je hebt het nu over je eigen, niet over het algemeen.
Dus vind ik dit persoonlijk toch wel irrelevante informatie.

Dat die van jullie nog met 11 jaar lopen, betekend dat, dat alle renpaarden met 11 nog rennen? Nee, voor de 4e levensjaar worden de langzame paarden er tussen uit gehaald.

Maar dit is nog steeds niet de antwoord op mijn vraag.
Want, waarom worden ze zo vroeg ingezet op de koersen?
Als houder van renpaarden zou je dat toch echt moeten weten?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:42

die van 11 jaar is niet van ons.
Ze worden vroeg opgeleerd omdat ze met 2-2.5 jaar moeten koersen.
Je mag ook niet vergeten dat volbloeden mentaal en fysisch sneller sterker zijn dan andere paarden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:46

FNews schreef:
Je mag ook niet vergeten dat volbloeden mentaal en fysisch sneller sterker zijn dan andere paarden.

Dat laatste is dus al tegenbewezen dat, dat niet klopt. Dus ik ben benieuwd naar je bronnen.
Ook het opgeleerd worden omdat ze MOETEN koersen is niet waar. Want als een eigenaar niet wil dat ze niet koersen dan koersen ze niet.

er is een andere reden voor dat Engelse volbloeden al op 1.5 jarige leeftijd worden ingereden.

Ik heb ook enkele ervaringen opgedaan met engelse volbloeden die 3 jaar in de koersen hadden gezeten.
Dezen waren zeker niet zeer positief, laat ik zeggen, zeer negatief....

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:49

Met die van mij begonnen toen ze 3 jaar en 3 maanden was. Alles spelenderwijs en na het "werken" gelijk het land lekker weer op. Paar keer er op en er af en mevrouw was dit zo gewend. Ze is nu 3.5 en we hebben nu 3 x in de week een half uurtje les om de knopjes te bevestigen. Het gaat super. De lessen heb ik op maandag, donderdag en zaterdag en de overige dagen lekker wandelen, freestylen, los balkjes draven en that's it.
Het blijft 3 keer in de week tot het voorjaar. Dan mag ze lekker wat maandjes het land op om te groeien en daarna pak ik haar weer op en wil ik veel rechte stukken buiten gaan lopen.

Iedereen bepaald het zelf en daar kun je niks tegen doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:54

Maar vergeet niet dat trekken minder zwaar is dan onder het zadel hè. Op 1,5 jaar inrijden geloof ik niet eens, dat lukt je gewoon niet 8)7

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:59

Magrathea schreef:
Maar vergeet niet dat trekken minder zwaar is dan onder het zadel hè. Op 1,5 jaar inrijden geloof ik niet eens, dat lukt je gewoon niet 8)7

Ik denk...dat je het over dravers hebt.
Ik niet, ik heb het over engelse volbloeden, en dezen worden met anderhalf jaar ingereden, tot 2 doen ze het kalm aan, en vanaf 2 worden ze gekoerst.
Persoonlijk, vind ik dat nog veel te vroeg, ook voor engelse volbloeden.

Dravers die "trekken" vind ik toch iets anders. Maar dan nog, alles onder de 3 , ook het trekken, vind ik gewoon te vroeg!
Liever 5 jaar oud, met 2 jaar licht werk zodat de groeischijven dicht zijn. Dan met 3 er op zitten en je paard na 20 jaar weg kunnen brengen of veel eerder, zie kwpn paarden maar terug, omdat ze atrose hebben, spat hebben of andere nare kwaaltjes.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:59

Ook voor mij een bewuste keuze mijn 2 jongste paarden(Arabisch volbloeden) om ze pas met hun 6e jaar in te rijden(ivm sluiten groeischijven).

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:01

3,5 -4 jaar.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:02

Ik denk dat als je het rustig aan doet en ze niet op hun 3e gelijk klaar wilt stomen voor wedstrijden etc. Het prima kan. Maar bij mij op stal staan ze wel. 3,5 jarige die al L of M lopen. Die worden gerust 6 x per week gereden ;( :(:)

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:02

Die van mij wordt met 3 jaar ingereden, aankomende april en mei, daarna gaat ze het land weer op en wil ik alleen wat grondwerk met der gaan doen en veel gewoon met der bezig zijn, dus het vast staan, spuitplaats ect. ect. dan na het zomerseizoen als ze ongeveer 3,5 is langzaam het rijden op gaan pakken i.c.m. met grondwerk/lange lijnen enz.

Uiteraard kijk ik wel naar der in de tussentijd of ze het aankan of niet. Dan in de volgende zomer weer een rustpauze inlassen en zo langzaam aan opbouwen naar het echte trainen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:16

Ik ben begonnen met ruim 3 jaar en rijd nu 1 x per week een kwartiertje. Het gaat nu hartstikke goed zo en kijk over een poosje hoe verder. Sommige paarden moet je nu eenmaal vaker rijden dan een ander paard, omdat ze dan te druk worden :j! Het verschilt dus helemaal per paard...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:41

Ik blijf het apart vinden dat mensen die er veel te vroeg op gaan zitten/teveel vragen van zo'n jonkie altijd zeggen, ja we doen het rustig aan, ja hij was er klaar voor, ja hij wou aan het werk, ik moest hem aan het werk zetten hij werd vervelend, ja het is een warmbloed dus hij kan meer hebben, het is een koudbloed dus hij al sterk genoeg (hoezo tegenstrijdig 8)7 ). Zo typisch. Te vroeg is gewoon te vroeg, hoe zogenaamd klaar hij er ook voor is. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs, maar daar willen we niet aan.
Ik denk dat ik rond 3,5 zadelmak wil gaan maken, longeren misschien er even op om de knopjes er op te zetten en dan mag hij een paar maandjes vrij. Rond 4 weer rustig oppakken en zo twee keer per week rijden. Maar alleen als hij niet te puppy is, dan wacht ik gewoon wat langer :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:53

@maralyn, je hebt helemaal gelijk. Het is nog vroeg, het is maandag. :o

Andersom kan het ook hoor. Er bestaan echt wel rassen die je geen plezier doet met 'lekker puppy laten zijn op de wei', 'vakantie geven'. Sommige paarden willen aan het werk, zijn echt niet van suiker, dus daar kun je best wel wat mee doen :)
Waarmee ik weer terugkom bij mijn eerdere standpunt: kijk per paard wat ze aankunnen en willen! Met 3-4 jaar heel zachtjes aan beginnen is een mooie richtlijn, maar als een paard er lichamelijk klaar voor is en je al een hoop voorwerk hebt gedaan is er geen reden om niet een beetje ervan af te wijken.
Daarmee zeg ik trouwens niet dat je er dan gelijk maar ZZ mee moet gaan trainen, maar een beetje je gezonde verstand gebruiken en kijken wat je paard aankan en wat leuk is. Komt hartstikke goed dan :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:59

Willen aan het werk en hoe weet je dat dan vraag ik me af? Zadelt hij zichzelf op ofzo? Of stuurt hij je een sms'jes ofzo:baas rij me alsjeblieft in?
Werkwillig ivind ik wat anders dan aan het werk willen, nog nooit paarden gezien die het vervelend vinden op de wei :). Dat veel mensen, en dan doel ik niet op jou hoor, hier misbruik van maken is heel erg jammer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:01

Ik ken een vierjarige die met een blessure stond (was uitgebroken, dus niet rij-gerelateerd) en mocht dus niet werken. Nou, hij verveelde zich rot, was niet te houden aan de hand, ook al stond hij de hele dag buiten (en daar trok hij niet eens sprintjes ofzo).
Nu hij weer mag werken is hij een stuk rustiger, kan hij zelfs langer op stal zonder de boel af te breken. Dat zegt toch wel wat :)

Je merkt het echt wel hoor, als je paard het leuk vindt om mentaal uitgedaagd te worden.

Enneh, ik heb trouwens ook nog nooit een 3, 5, of 10 jarige zichzelf op zien zadelen ofzo hoor :') dus volgens die redenering vindt geen enkel paard het leuk om beleerd te worden.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:41

maralyn schreef:
FNews schreef:

Dat laatste is dus al tegenbewezen dat, dat niet klopt. Dus ik ben benieuwd naar je bronnen.
Ook het opgeleerd worden omdat ze MOETEN koersen is niet waar. Want als een eigenaar niet wil dat ze niet koersen dan koersen ze niet.

er is een andere reden voor dat Engelse volbloeden al op 1.5 jarige leeftijd worden ingereden.

Ik heb ook enkele ervaringen opgedaan met engelse volbloeden die 3 jaar in de koersen hadden gezeten.
Dezen waren zeker niet zeer positief, laat ik zeggen, zeer negatief....

Dat jij slechte ervaringen hebt met volbloeden kan ik niks aan doen. Ik heb er heel veel goede. Het zijn mentaal super sterke paarden en doen alles voor je, ondanks dat ze vroeg zijn opgeleerd. Oke, je kan blessures krijgen maar dat heb je met alle paarden wel risico op.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:44

Ik mijn Tinker op zijn 3e zadelmak gemaakt en op zijn 3,5/4e beleerd

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:45

Esmeej333 schreef:
Willen aan het werk en hoe weet je dat dan vraag ik me af? Zadelt hij zichzelf op ofzo? Of stuurt hij je een sms'jes ofzo:baas rij me alsjeblieft in?
Werkwillig ivind ik wat anders dan aan het werk willen, nog nooit paarden gezien die het vervelend vinden op de wei :). Dat veel mensen, en dan doel ik niet op jou hoor, hier misbruik van maken is heel erg jammer.

En is 3, 5 jaar ook niet gewoon jong?
Bovendien aan paarden merk je het inderdaad, sommige paarden worden wat somber, omdat ze zich vervelen op de weide! Als je dagelijks bij je paard bent, zul je dat vanzelf wel gaan merken :).

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:50

Op de stal waar ik werkte werden ze met 3 ingereden. Zelf ben ik fan van iets langer wachten.

Als het om een eigen groen paard zou gaan dan zou ik hem/haar eerst eens goed halster en teugelmak maken. Op de wasplaats braaf, bij de smid, bij de dierenarts, met scheren etc. etc. Op een leeftijd van ruim 3 jaar bijna 4 zou ik er eens een zadel op gooien en er een paar keer op gaan zitten. Dan een winter het land in en in het voorjaar oppakken en doorrijden mits hij/zij het aankan. Wel zou ik met een driejarige wat los in de bak werk gaan doen. Niet aan de longe. Daarmee belast je die jonge dieren. Gewoon lekker rechtuit leren lopen en op eigen benen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:52

Valt wel mee hoor, ik ben dan ook niet van plan om te gaan rijden met 3,5 like i said. Ik ben elke dag bij mijn paard. Somber? Tsja ik noem dat vermenselijken. Moet het eerste paard wat zichzelf opzadelt nog ontmoeten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:58

Esmeej333 schreef:
Ik blijf het apart vinden dat mensen die er veel te vroeg op gaan zitten/teveel vragen van zo'n jonkie altijd zeggen, ja we doen het rustig aan, ja hij was er klaar voor, ja hij wou aan het werk, ik moest hem aan het werk zetten hij werd vervelend, ja het is een warmbloed dus hij kan meer hebben, het is een koudbloed dus hij al sterk genoeg (hoezo tegenstrijdig 8)7 ). Zo typisch. Te vroeg is gewoon te vroeg, hoe zogenaamd klaar hij er ook voor is. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs, maar daar willen we niet aan.
Ik denk dat ik rond 3,5 zadelmak wil gaan maken, longeren misschien er even op om de knopjes er op te zetten en dan mag hij een paar maandjes vrij. Rond 4 weer rustig oppakken en zo twee keer per week rijden. Maar alleen als hij niet te puppy is, dan wacht ik gewoon wat langer :).

Ik snap je beredenering heel goed. Alleen je gaat zelf heel tegenstrijdig doen. Een paard is pas helemaal uitgegroeid rond zijn zevende levensjaar. Dus dan zou hij op dat moment pas psychisch en lichamelijk er klaar voor zijn.

Je mag best even een tijdje met mijn merrie mee lopen hoor. Dan ga je merken hoe erg zij verandert als er niets met haar gedaan wordt (kwa werk)
Zal natuurlijk absoluut niet waar zijn, maar daarom nodig ik je van harte uit :)

Nee, ik rijd niet non stop. Ik rijd zoveel als dat mijn eigen lichaam aan kan (en dat is zeer weinig, dus positief voor mijn jonkie haar lichaam).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:00

Esmeej333 schreef:
Valt wel mee hoor, ik ben dan ook niet van plan om te gaan rijden met 3,5 like i said. Ik ben elke dag bij mijn paard. Somber? Tsja ik noem dat vermenselijken. Moet het eerste paard wat zichzelf opzadelt nog ontmoeten.

Er zijn meer mogelijkheden om je jonge dier aan het werk te zetten hoor. Daar hoef je niet alleen maar je kont er voor op te planten.
Maar er zijn zeker paarden die gewoon iets te doen willen hebben. En die je niet gelukkig maakt met of alleen maar op stal staan, of alleen maar
in een weiland; Omdat het hoort.
Die willen in hun hoofd iets te doen hebben.

Het spijt me dat dit tegen jouw visie in gaat, maar het is gewoon zo.