Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Geryon schreef:Dat vind ik dan weer wel. Juist beter te begrijpen dan wanneer je oordeelt in KNHS niveau. Want inderdaad, iemand die nog nooit heeft gestart kan velen malen beter rijden dan een Z ruiter.
Geryon schreef:Anoniem schreef:Niveau is ook niet lineair. Je kunt op bepaalde onderdelen heel goed zijn en op andere juist weer totaal niet. Dus het niveau van de een is niet zomaar beter dan het niveau van een ander, hangt af op welk onderdeel je wil kijken..
Over wat voor onderdelen heb je het dan?
. Mijn hoefsmid zegt altijd: je eerste paard verklooi je toch
. Nu vind ik dát een beetje overdreven maar ik snap de gedachtengang wel.
. Het is net als met leren autorijden; je leert pas rijden NADAT je je rijbewijs hebt gehaald.
.Sees schreef:Al doende leert men, als je alle problemen altijd door een ander laat oplossen, leer je er ook nooit van. Mijn hoefsmid zegt altijd: je eerste paard verklooi je toch
. Nu vind ik dát een beetje overdreven maar ik snap de gedachtengang wel.
Ik heb mijn 1e eigen paard 9 jaar geleden gekocht (heb ik nog steeds). Hij was toen vijf. Ik reed op dat moment al 17 jaar paard! Ik heb toen gemerkt dat ondanks het groot aantal jaar wat ik reed, ik feitelijk nog geen kaas gegeten had van wat het inhield om een eigen paard te hebben. Het is net als met leren autorijden; je leert pas rijden NADAT je je rijbewijs hebt gehaald.
Door schade en schande ben ik wijs geworden en donders wat heb ik veel geleerd van mijn 1e paard. Die fouten die ik met hem gemaakt heb (en die de lieve schat me altijd vergeven heeft) heb ik dus nooit gemaakt met mijn tweede eigen paard.
Ik heb ongeveer 3x in de maand les (spring en dressuur) van drie verschillende instructeurs. Inmiddels rij ik 26 jaar paard (wedstrijden gereden in verschillende disciplines etc) maar nóg denk ik tijdens een les wel eens: oh zit dat zo.
Helpt ook enorm om zelf te ontspannen, daardoor kreeg ik de onrust bij draf/linkergalop er zo makkelijk uit.
Geryon schreef:Iedereen hangt een andere definitie aan 'niet verpest' en 'met succes beleerd'. Dat maakt de discussie veel moeilijker. Ik vind vaak die paarden toch wel verpest en totaal niet met succes beleerd.
? Geryon schreef:Iedereen hangt een andere definitie aan 'niet verpest' en 'met succes beleerd'. Dat maakt de discussie veel moeilijker. Ik vind vaak die paarden toch wel verpest en totaal niet met succes beleerd.