Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarjanB schreef:Dat snap ik maar als medisch is uitgesloten dan vind ik het geen probleem om rustig en vooral onder goede begeleiding weer aan het werk te gaan. Een paard een jaar de wei opgooien helpt ook niks als een paard enorm scheef is, dat los je met gepaste arbeid op.

Urielle schreef:De vraag is alleen:
probeer je eerst erdoor te werken en bel je DAN de DA
of
laat je het paard medisch controleren en ga je bij goedkeuring rijtechnisch ermee aan de slag?

MarjanB schreef:Hoe doen jullie het dan met een paard dat je onder het zadel recht wil richten en die door onbalans/scheefheid niet helemaal zuiver loopt. Hier zal je toch doorheen moeten trainen. Mede met ondersteuning aan dubbele longe/ lange lijnen.
Paard wat echt iets mankeert laat ik eerst door de kraker bekijken voordat ik naar de dierenarts ga. Het is me nu al te vaak gebeurd dat ik foto's heb laten maken enz terwijl paard iets vast zat in rug of schouders.

geerke schreef:ik blijf mij weer verbazen over sommige filmpjes waarin paarden duidelijk kreupel lopen...ruiter voelt het niet en ziet het op het filmpje ook niet...laat mij dan maar overdreven reageren..ik vind dit gewoon niet kunnen.
Moet hij even doorheen. yeah rigth. CelestinaH schreef:Gini schreef:Ik vind het wel verbazend hoe de onkunde altijd bij "de ander" gelegd wordt.
En waar haal je dat vandaan dan?
je zou maar wel doortrainen en een paard hebben wat hard is voorzichzelf en vanalles heeft...
liet hij zich gewoon vanuit de lucht vallen op zijn vier benen. Niet kreupel, niet onregelmatig, niks verdikt, maar hij liep net iets korter dan normaal. Maar aangezien het een paard is wat enorm veel ruimte heeft, ik had hem zo kunnen verkopen en geen mens had iets gezien aan het dier. Zelfs de buigproef liep hij zo door bij de DA

Gini schreef:Ieder voordeel heeft natuurlijk een nadeel, dat weet ik ook wel. En ik noem het nu ook niet ideaal, maar toch beter als vroeger. Toen had je 1 lesgever waar je bij leste en wat die zei was wet. Er werd weinig kritisch gedacht. Dat de keuzevrijheid van instructie kan resulteren in hopgedrag, maakt niet meteen het hele systeem slecht.
Maar dat is ieder zijn mening uiteraard. Ik wil niet terug naar vroeger. De tijd waarin de pony's in stands stonden en drukplekken gewoon iets waren wat bij het paard hoorde.

little_king schreef:Gini schreef:Ieder voordeel heeft natuurlijk een nadeel, dat weet ik ook wel. En ik noem het nu ook niet ideaal, maar toch beter als vroeger. Toen had je 1 lesgever waar je bij leste en wat die zei was wet. Er werd weinig kritisch gedacht. Dat de keuzevrijheid van instructie kan resulteren in hopgedrag, maakt niet meteen het hele systeem slecht.
Maar dat is ieder zijn mening uiteraard. Ik wil niet terug naar vroeger. De tijd waarin de pony's in stands stonden en drukplekken gewoon iets waren wat bij het paard hoorde.
Gelukkig heb ik een ander vroeger
Caatje87 schreef:Hmm... Sorry, maar ik vind dat een paard ook in een verkeerde houding niet kreupel, of onregelmatig mag lopen. Wanneer een paard dit doet, dan zit er iets niet goed.
Een tactfout hier en daar is wat anders, dat kan elk paard overkomen, maar tactfouten zijn een paar passen en niet 20 minuten lang.
TS ik heb het idee dat jij dit topic geopend hebt omdat jouw paard niet rad loopt en je het hiermee probeert goed te praten, maar als ik jou was zou ik hem toch laten nakijken, zeker als dit al langer aanhoudt.