xSlvna schreef:Ja die 'schwung' vind ik niet gek, paard hupt iedere keer weg voor de spoor.
Odieta, sporen zijn ondertussen niet meer nodig trouwens, heb die héél kort gebruikt (en ook overdreven), nu snapt hettie dat ze moet springen in plaats van alle 4 de benen willekeurig neer te pleuren en op te tillen en het lichaam maar vooruit te stuwen/trekken. Vond het vreselijk grof van mezelf, maar ik leer het haar liever kort maar (enorm) grof aan en ze snapt het, dan dat ik haar laat sukkelen met iets dat ze niet snapt.
Ow dat begrijp ik best hoor, zo moet je soms gewoon even duidelijk zijn om ze even t kwartje te laten vallen, zodat je daarna weer over kan op belonen..
heb niet zo snel commentaar op een ander, qua rijden, zeker niet op een forum (wat ik hier nog wel eens anders zie
het is wat anders als ik ergens les geef, en daar zie ik dingen gebeuren waar ik echt mn vraagtekens bij zet, dan heb ik echt wel eens een gesprekje aangeknoopt, en gewoon gevraagd wat ze nou eigenlijk van hun paard wilde, en hoe ze dat dachten te doen, om vervolgens als ze daar voor open stonden uit te leggen dat er ook andere manieren (vaak duidelijker voor het paard) zijn op het op te lossen.
( ik gebruik dan meestal de uitspraak: Als ik met al mijn ervaring en hersens al niet begrijp wat jij van je paard vraagt met alle hulpen die je geeft, hoe moet je paard het dan begrijpen? ) meestal is dat wel effectief in mn les ..
Zo zie je vaak dat mensen zelf niet door hebben dat ze continue hulpen geven, dus beenhulp zonder dat ze dat bewust doen maar eerder een autmatisme.. Niks doen op een paard is makkelijker gezegd dan gedaan. en zo bewust rijden idem..
Ik dacht na 3 jaar training, elke week bij mn vaste trainer en elke maand naar Alex, dat ik wel consequent was, was ook wel een heel end, maar elke maand dat ik weer ging, dacht ik weer he.. hoe kan ik nu nog soms iets doen zonder dat ik t door heb, of toch weer 1 sec te laat zijn.. echt consequent zijn is zo knetter moeilijk..
en vereist training, en blijven trainen bij je trainer.
Grootste gedeelte voor mij waar het vaak aan mist, zoals ik eerder aan gaf , Is een stuk bewustwording van de ruiter, Het hoe , waarom, en wat??
qua hulpen, ook qua gebruik hulpmiddelen, en manier van trainen, Trainen doe je met je verstand en gevoel en dat in goede balans..
(zo ff lekker off topic zitten banketstaaf
.. is meer omdat ik me soms wel eens verbaas over hoe mensen over elkaar kunnen struikelen in dit forum, of aan de hand van 1 foto even alles al hebben uitgelegd.. en mening klaar hebben enzovoorts enzovoorts.. wou t ineens even kwijt )