Paard elke pas aansporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een paard moet elke pas aangespoort worden

Ja, want..
3 (0%)
Nee, want...
353 (92%)
Ligt aan het paard, want...
24 (6%)

Totaal aantal stemmen: 380

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:12

Odieta schreef:
als je benen loshangen en meebewegen in het ritme vind ik trouwens een ander verhaal, maar dat is dan ook geen aansporen.,
.

Die van mij kunnen ook niet stil hangen :n
Paardlief maakt een vreemd bij-beweginkje in draf... waardoor zelfs de meest stil zittende ruiter roterende benen krijgt :+

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:19

xSlvna schreef:
Ja die 'schwung' vind ik niet gek, paard hupt iedere keer weg voor de spoor.

Odieta, sporen zijn ondertussen niet meer nodig trouwens, heb die héél kort gebruikt (en ook overdreven), nu snapt hettie dat ze moet springen in plaats van alle 4 de benen willekeurig neer te pleuren en op te tillen en het lichaam maar vooruit te stuwen/trekken. Vond het vreselijk grof van mezelf, maar ik leer het haar liever kort maar (enorm) grof aan en ze snapt het, dan dat ik haar laat sukkelen met iets dat ze niet snapt.

Ow dat begrijp ik best hoor, zo moet je soms gewoon even duidelijk zijn om ze even t kwartje te laten vallen, zodat je daarna weer over kan op belonen..
heb niet zo snel commentaar op een ander, qua rijden, zeker niet op een forum (wat ik hier nog wel eens anders zie ;-)

het is wat anders als ik ergens les geef, en daar zie ik dingen gebeuren waar ik echt mn vraagtekens bij zet, dan heb ik echt wel eens een gesprekje aangeknoopt, en gewoon gevraagd wat ze nou eigenlijk van hun paard wilde, en hoe ze dat dachten te doen, om vervolgens als ze daar voor open stonden uit te leggen dat er ook andere manieren (vaak duidelijker voor het paard) zijn op het op te lossen.
( ik gebruik dan meestal de uitspraak: Als ik met al mijn ervaring en hersens al niet begrijp wat jij van je paard vraagt met alle hulpen die je geeft, hoe moet je paard het dan begrijpen? ) meestal is dat wel effectief in mn les .. ;-)

Zo zie je vaak dat mensen zelf niet door hebben dat ze continue hulpen geven, dus beenhulp zonder dat ze dat bewust doen maar eerder een autmatisme.. Niks doen op een paard is makkelijker gezegd dan gedaan. en zo bewust rijden idem..

Ik dacht na 3 jaar training, elke week bij mn vaste trainer en elke maand naar Alex, dat ik wel consequent was, was ook wel een heel end, maar elke maand dat ik weer ging, dacht ik weer he.. hoe kan ik nu nog soms iets doen zonder dat ik t door heb, of toch weer 1 sec te laat zijn.. echt consequent zijn is zo knetter moeilijk..
en vereist training, en blijven trainen bij je trainer.

Grootste gedeelte voor mij waar het vaak aan mist, zoals ik eerder aan gaf , Is een stuk bewustwording van de ruiter, Het hoe , waarom, en wat??
qua hulpen, ook qua gebruik hulpmiddelen, en manier van trainen, Trainen doe je met je verstand en gevoel en dat in goede balans..

(zo ff lekker off topic zitten banketstaaf :-) .. is meer omdat ik me soms wel eens verbaas over hoe mensen over elkaar kunnen struikelen in dit forum, of aan de hand van 1 foto even alles al hebben uitgelegd.. en mening klaar hebben enzovoorts enzovoorts.. wou t ineens even kwijt )

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:27

c_alsemgeest schreef:
Odieta schreef:
als je benen loshangen en meebewegen in het ritme vind ik trouwens een ander verhaal, maar dat is dan ook geen aansporen.,
.

Die van mij kunnen ook niet stil hangen :n
Paardlief maakt een vreemd bij-beweginkje in draf... waardoor zelfs de meest stil zittende ruiter roterende benen krijgt :+

ja dat was bij mij dus ook het probleem! bij sommige paarden is het niet te doen!!.

( ik heb trouwens nog zo een leuk probleempje, heb een vrij lang bovenbeen en een korter onderbeen in verhouding zeg maar, waardoor het heel lastig is, om zoals iedereen het perfecte plaatje wil zien, mooi met de kuit naar achter te zitten ,bil , hoofd kuit je kent het wel..

heb nu een aangepast zadel waardoor mn bovenbeen wat meer kwijt kan, maar zodra ik op volledige dressuur lengte ga zitten, zitten mn benen in verhouding nog teveel naar voren.. ik heb t nu maar opgegeven.. je benen continu aanspannen om ze naar achter te houden is ook geen doen, en resulteert ook in veel "per ongeluk"hulpen. ongevraagd aanspringen in galop, ongevraagde wissels.. en dus veel "communicatie probleempjes" heb dat maar losgelaten. mn benen zijn nu éénmaal zo, belangrijkste is met je zit gewoon weg je paard niet in de weg zitten!!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 01:08

Ik ben van mening dat een paard niet op eigen benen kan lopen, los in het lijf en met drang naar voren als je elke pas aan moet geven wat het paard moet doen. Het paard moet ontspannen door kunnen lopen zonder dat het zich de hele tijd afvraagt wat er van hem gevraagd wordt. Als ruiter moet je mee kunnen liften met de beweging van het paard waarbij je het paard juist uitnodigd om ontspannen voorwaarts te gaan, zodra je elke pas gaat drijven gaat dit juist ten koste van de ontspanning en de voorwaartse drang.
Ik heb ergens eens een voorbeeld gelezen: als je bij iemand aanbelt, en je ziet dat diegene eraan komt, blijf je ook niet op de bel drukken tot de deur open gaat. Zo is het bij paarden ook, je geeft een hulp, eist reactie, en als die reactie komt ontspan je.Dan ben je pas duidelijk naar je paard. Als het paard een goede reactie geeft, bijvoorbeeld op twee benen naar voren, ontspan je en leert het paard dat dat de goede reactie is. Blijf je wel drijven, dan ben je heel onduidelijk naar het paard en zal het niet goed begrijpen wat je van hem vraagt. Het paard moet reageren op een hulp/aanwijzing die je hem hebt geleerd, en niet voorwaarts gaan om te vluchten voor de druk die je constant met je been geeft.

Nijna

Re: Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:56

De vorige reacties niet allemaal gelezen, maar ik heb idd ook altijd geleerd om niet bij elke pas aan te sporen. 1x zacht geen reactie zo de druk verder opbouwen tot dat hij wel reageerd, dan gelijk los.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:57

Ik heb wel geleerd om bijna elke pas te drijven, met name in draf. Zo'n 12 jaar geleden op een 4sterren FNRS manege. Ik ben het nu aan het afleren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:10

sterren en fnrs zijn dan ook geen waarborg voor goede instructie :=
Fnrs opleidingen zijn van een heel erg laag niveau, en de sterren worden echt voor onzin punten gegeven, zoals bedrijfskleding.. geef dan sterren op kwaliteit van lesgeven en kwaliteit dierenwelzijn...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:17

De fnrssterren zeggen niets over de kwaliteit van les geven.
Wel over uitstraling/accomodatie en hoe de paarden en bij staan etc.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:11

c_alsemgeest schreef:
weghuppen is geen schwung helaas... anders zou het erg makkelijk worden :D
Dat stukje elastiek krijg je niet als ze wegdrukken

Nee dat snap ik, maar dat vinden/denken zij wel, vandaar dat 'schwung' tussen aanhalingstekens.

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:07

Ik ben een beetje verbaasd over de uitspraak van de jury, zo ook over de mensen die vinden dat het moet, of paard afhankelijk is.

Naar mijn mening geeft een paard wat juist getraind is en goed aan de hulpen staat na 1 hulp direct reactie. Hierbij is getreuzel, gekreun of zelfs geen reactie niet gewenst. Natuurlijk is het bij een paard wat net onder het zadel is anders, deze moet nog leren wat de hulpen betekenen. Maar ik neem aan dat de uitspraak daar niet over gaat.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:10

Nee :)

Paard hoort te lopen op één tempo, liefst op kuitdruk. Hier ben ik zelf nog niet zo ervaren mee maar dit ga ik wel echt oefenen.
Ik werk met een 3 stappen methode: 1 keer been, geen reactie? Nog een keer been, iets feller inkomen, nog geen reactie? Zweep.
Dan wel uiteraard niet het paard verrot slaan maar gewoon een duidelijke tik geven.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:15

Voor de kar hoeven ze toch ook niet iedere pas aangespoord te worden?

Mijn antwoord dus nee, een paard moet en kan vanuit zichzelf voorwaarts lopen zonder iedere pas aangespoord te worden!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:12

Ik rij in de training bijna nooit 1 tempo... ben veel aan het schakelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:26

Jolandaa_ schreef:
Leg mijn paard maar eens uit wat zijn natuurlijke loop is dan. De mijne staat het liefst stil.
Ik wil dolgraag niet iedere pas hoeven aan te sporen maar mevrouw blijft niet constant. Met de zweep blijven tikken tot ze het wel doet heeft 2 stappen zin. Ze valt weer terug. Misschien omdat ze van mij boven haar basis tempo moet lopen.
Ik rijd een tinker, een met een gouden karakter maar met de looplust van een bejaarde. Ook buiten loopt ze traag.

Als iemand een goede tip heeft. en haver is niet de oplossing dan word ze hysterisch.
Met mijn les is niets mis, momenteel focussen we op hoe ik mijn schouder niet vast moet zetten. Heb fysio hiervoor deze blokkeerd vaak. Maar zodra dat goed gaat en we verder gaan op een ander onderdeel lijkt het of mn pony het andere al weer vergeten is.

Uit ervaring: heel heel erg op je plek gaan zitten, op exact het goede moment aansporen en rond houden.
En volhouden en voldoende trainen per week.

Rest doet niet uit.

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:52

Jolandaa_ naar mijn mening los je op deze manier het probleem niet op.

Wanneer het paard niet wil, en jij zegt: Oke, help ik je iedere pas. Dan wordt het paard gevoelloos voor je been, op deze manier krijg je het paard nooit vlugger. Op deze manier maak je het paard alleen maar trager.

Het paard moet leren, 1x been is reactie. Zo niet kom je scherper in met je been en desnoods jaag je het een paar passen naar voren en dan weer netjes terug. Dit is een quenstie van volhouden en blijven herhalen. Geen reactie, weer consequent naar voren rijden. Alleen dan zal het paard op je eerste hulp gaan reageren. Want waarom zou het paard de eerste keer luisteren als het toch pas de 10e keer reactie hoeft te geven?

Je hebt paarden die van nature gewoon erg lui zijn en 0 looplust hebben, maar dat wil niet zeggen dat je deze paarden niks kunt leren. Dit is gewoon een gehoorzaamheidsqwestie en jij moet hierin duidelijk aangeven wat je verwacht en hoe je het wil hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:00

Gezien ik een pony (meerdere zelfs) in 10 minuutjes 'scherp voor het been' heb gekregen (afgetrapte ponys en paarden door constant aansporen, en poeh wat heb ik een grote hekel aan paarden waar ik twee keer moet drijven voor een gang hoger), questie van consequent en erg streng zijn, en het is binnen no time over als je het dan ook volhoud.

Ik doe het heel simpel, geen reactie op kleine (wel duidelijke) kuitdruk? Tik, geen reactie, hardere tik, heb liever dat het paard onder mij vandaan schiet dan een dat niet reageert. En zo ga je door, bij iedere vertraging weer een goede tik, geen kriebel, nee een tik, lopen en blijven lopen.
Als je paard na twee passen terug valt laat je niet duidelijk merken wie er op zit en heeft die gewoon lak aan je.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:07

Ik heb ook 'nee' gestemd, om de verschillende redenen die hierboven al uitgebreid beschreven worden. Toch valt het mij ontzettend op dat bij iedere pas aansporen wel een normale gang van zaken blijkt te zijn. Bekijk een aantal willekeurige filmpjes die hier op bokt geplaatst worden (laatst nog van een z ruiter) en je ziet dat er iedere pas aangespoord wordt. Ik kan daar persoonlijk niet langer dan 30 sec naar kijken, maar aan de reacties in het topic te zien, hadden anderen daar een stuk minder last van. Het is dus blijkbaar nog wel gewoon geaccepteerd om dat te doen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:41

Elk paard kun je leren scherp maken voor je been.
zelfs een lui niet loopgraag paard krijg je dit geleerd(knol, tinker what ever).
Ik stel een vraag aan mn paard en daar op wil ik antwoord.
Geen antwoord: tik achter mn kuit.
En dit hoef je maar een paar keer te doen en dat snapt het paard erug snel!
Soms misschien weer een keer aan helpen herinneren.
En daar heb je geen scherpe sporen voor nodig alleen een lang zweepje.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 07:54

lijkt me echt niet goed voor het paard, paard luistert op een gegeven moment gewoon niet meer naar je beenhulpen, je kunt af en toe een x beentje bij geven maar niet contstant! zelfs als je een heel langzaam paard heb doe je dat niet, dan gebruik je spoortje of zweepje!

niemand1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:09

Als je paard niet de eerste keer reageer doen het de 2e keer dan harder, wat ook helpt als je pard niet goed voor het been is om je teugels in 1 hand te nemen en als je been geeft meteen een tik geven met je zweep bij je been. (DOE DIT ALLEEN ALS JE EEN GOEDE BALANS HEBT!)

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:28

Ik heb gekeerd dat je maximaal drie keer, en dat is dus eigenlijk al best wel vaak, mag aansporen, en als dat nog geen reactie geeft een tikje met je zweep. Aan sporen doe ik niet, dus er zij. Ook niet zoveel andere keuzes ;)

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:59

heb nu wel een les gehad van me instructrice en die zei, als het paard zijn been optilt moet je met jou been heel licht aandrukken, zo reikt het paard zijn been verder naar voren en komt zijn achterbeen er ook beter onder!

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:40

Dus schatjecindy jij gaat iedere pas drijven omdat hij zijn been dan verder weg zet? Dat is echt gekke werk. Het paard moet eerst gehoorzamen, daarna kun je pas letten op de achterhand en als aller laatste het been gebruik.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 17:21

schatjecindy, ik ben het niet eens met je instructrice. Een paard kan zijn voorbenen beter strekken/optillen als hij gaat 'zitten' op de achterhand, en deze dus goed gebruikt. Als je wil dat hij z'n achterhand goed gebruikt moet het paard met impuls gereden worden en dus aan je been zijn. Dit is onmogelijk als je elke pas aanspoort. ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:38

Jolandaa_ schreef:
Leg mijn paard maar eens uit wat zijn natuurlijke loop is dan. De mijne staat het liefst stil.
Ik wil dolgraag niet iedere pas hoeven aan te sporen maar mevrouw blijft niet constant. Met de zweep blijven tikken tot ze het wel doet heeft 2 stappen zin. Ze valt weer terug. Misschien omdat ze van mij boven haar basis tempo moet lopen.
Ik rijd een tinker, een met een gouden karakter maar met de looplust van een bejaarde. Ook buiten loopt ze traag.

Als iemand een goede tip heeft. en haver is niet de oplossing dan word ze hysterisch.
Met mijn les is niets mis, momenteel focussen we op hoe ik mijn schouder niet vast moet zetten. Heb fysio hiervoor deze blokkeerd vaak. Maar zodra dat goed gaat en we verder gaan op een ander onderdeel lijkt het of mn pony het andere al weer vergeten is.

En toch hè.
Wij hebben toen ik nog op een africhtingstal werkte z'n 3 haar lang Elk jaar 50 paarden zadelmak gemaakt of Door gereden.
Nog nooit een lui paard gehad.
En wij hebben allerlei rassen gehad.

Het ligt echt aan je eigen discipline.
Soms kregen wij wel eens een lui beest.
1 week en de waren netjes voor het been.

Het is elke keer opnieuw testen of het paard voor je been is.
Als je aandrukt en je krijgt geen reactie dan gaven wij of een keer een harder been of een tikje met de zweep.
Dan weet opnieuw terug naar de stap.
weer aandraven met een lichte aandrukking van het been.
Geen reactie, zelfde verhaal opnieuw.

1 week en ze snappen het.
Die van mij was van nature ook een beetje lui.
Maar nu echt niet meer hoor.
Kan hem nu ook rustig zonder een spoortje rijden en met zweep rij ik sowieso nooit.