Ik had het daar laatst ook toevallig met een vriendin over.. Ik heb nu namelijk zelf een 2 jarige Fjord X Pinto hengst. Hij is van januari en wordt dus januari 2015 3 jaar. Zodra het winterseizoen in de opfok begint, dus als ze eind oktober van de weide komen, haal ik die van mij naar mijn rijstal. Dan is hij 2 jaar en 10 maanden. Hier zal hij geruind worden en langzaam aan het longeerwerk gaan oppakken. Ik ben bekend met het Fjordenras en weet dat dit ook laatbloeiers kunnen zijn qua ontwikkeling. Dat ze nog tot hun 4e doorgroeien. Nu is die van mij niet het standaard Fjord type door zijn kruising. Hij heeft de looks, maar tot nu toe is hij smal gebouwd door zijn kruising.
Ik zou graag met 3 jaar ongeveer (komt niet op een paar weken of maanden neer) met hem willen beginnen. Dus het zadelmak maken en erop proberen. Onder begeleiding van mij instructeur die inrijden van paarden volledig beheerst. Ben ook heel tevreden met zijn aanpak en weet dat hij niet een jong over vraagt. Die van mij is bedoeld voor de buitenritten, lol met je knol. Zou graag wat leuke oefeningetjes met hem willen kunnen doen, misschien een klein sprongetje, maar vooral braaf buiten. Hij komt uiteindelijk thuis te staan waar we alleen maar velden en bos tot beschikking hebben. (op 30 minuten afstand wel de manege waar hij eerst ingereden wordt, voor vervolg lessen)
Ik dacht dus ook, hem eerst te beleren en daarna lekker met rust te laten. Zij adviseerde eigenlijk ook om door te gaan met rijden. Dan goed oplettend wat je paard aan kan en niet. Dus niet over grenzen gaan. Al is het maar 2x per week rijden, maar wel de routine erin houden. Hij kan daar ook elke dag naar buiten en als hij thuis komt te staan zal hij van s'morgens tot s'avonds op de weide staan. En ik moet zeggen dat ik me daar ook best in kan vinden.. Die van mij hoeft geen sportpaard te worden en elke dag zwaar getraind te worden. Het zwaarste wat hij uiteindelijk zal doen is langere buitenritten maken, en misschien ooit een onderlinge wedstrijd. Maar dan praat ik al over de toekomst, 2 á 3 jaar vanaf nu.
Dus ergens is het ook wel afhankelijk van wat je doelen met je paard zijn.
Natuurlijk.. als die van mij dadelijk aangeeft dat het teveel is, dat hij inderdaad langer nodig heeft om te ontwikkelen, zal ik de eerste zijn die het zadel in een kast opbergt en mijn paard de weide opgooien. Dan gaat hij terug naar de opfok waar hij nu staat om de zomer bij te komen, of als de stallen zover klaar zijn, komt hij naar huis. Tot hij weer fris genoeg in zijn koppie is om aan de slag te gaan.