Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:39

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:
Duhhuh! Dat doe je dus vanaf het allereerste moment dat je op het paard stapt. Vanaf de eerste minuut dat je op dat dier stapt zal je moeten gaan werken aan een recht paard dat op beide zijden even sterk/soepel is. Basis van de basis. Of laat jij ze eerst jaren krom zijn?

Vind het erg knap dat je die soepelheid al kunt bereiken in het basiswerk dan, aangezien er eerst een heleboel andere dingen op orde moeten zijn wil je überhaupt een rechtgericht paard hebben.
Maar zou je mijn paarden dan ook kunnen trainen? Weet zeker dat ik er dan zo mee op de OS kan verschijnen.
Natuurlijk werk je vanaf het begin of aan al een beetje om het paard recht te richten. Maar "basis van de basis" is het ab-so-luut niet.
Het zou overigens fijn zijn als je een iets minder denigrerende toon aan zou slaan in je posts.

Ik vind het inderdaad erg vreemd dat je niet vanaf moment een aan de gang gaat met een soepel rechtgericht paard.

Daarnaast vind ik je nou ook niet erg lief tegen mij
Citaat:
Maar zou je mijn paarden dan ook kunnen trainen? Weet zeker dat ik er dan zo mee op de OS kan verschijnen.

Niet zo een aardig zinnetje!

Het is helemaal niet knap dat je de soepelheid bereikt in het basiswerk, en zeker niet met een jong paard. Het wordt wel wat lastiger als een paard al jaren in een scheefheid zit om dat weer soepel te krijgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:39

Nies_ schreef:
Ceriadwen schreef:
Hoe kan een paard zijn lichaam optimaal gebruiken om de ruiter te dragen als je niet vanaf moment een aan de gang gaat met de verticale scheefheid?

Wie zegt dat je er niet gelijk mee aan de gang gaat? Dat wil alleen nog niet zeggen dat ie ook echt gelijk recht is!

Sorry mijn fout heb het een beetje verkeerd verwoord in mijn andere post := Wat ik bedoelde is dat je andere scheefheden wel goed kunnen zijn maar je verticale scheefheid later pas echt beter kan worden, dus piaffe en passage zijn oefeningen die pas veel later in de training komen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:40

Nies_ schreef:
Ceriadwen schreef:
Hoe kan een paard zijn lichaam optimaal gebruiken om de ruiter te dragen als je niet vanaf moment een aan de gang gaat met de verticale scheefheid?

Wie zegt dat je er niet gelijk mee aan de gang gaat? Dat wil alleen nog niet zeggen dat ie ook echt gelijk recht is!

Maar dan ben je er wel mee bezig, zoals het hoort.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:42

saskiakefie schreef:
Sorry mijn fout heb het een beetje verkeerd verwoord in mijn andere post := Wat ik bedoelde is dat je andere scheefheden wel goed kunnen zijn maar je verticale scheefheid later pas echt beter kan worden, dus piaffe en passage zijn oefeningen die pas veel later in de training komen.

Ik snap de link niet met recht en soepel paard en piaffe en passage? Alsof hier mensen zijn die daar mee bezig zijn.

saskiakefie

Re: Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:46

okee ik had die hele verticale scheefheid er niet in moeten zetten, excuses!! Alleen het hoort wel bij rechtrichten dat is waar ik op doelde.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:49

Bizzybijtje schreef:
Zo te zien heb jij niet helemaal door wat rechtrichten is.
Rechtrichten is namelijk niet zozeer het letterlijk recht maken (niet meer knetterscheef lopen, dat is basiswerk ja...) maar ook het "even soepel maken" op beide kanten. Paarden hebben, net als mensen, een voorkeurskant. Je kunt het een beetje voorstellen dat wij als mens met twee handen even goed moeten leren schrijven..

Inderdaad, zo heb ik het ook altijd geleerd & daarbij dus je eigen " scheefheid" niet vergeten!
Als ik er niet op let, rij ik zo mijn paard rechts vast, omdat ik daar zelf ook vast ga zitten....

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:50

Rechtrichten van je paard begint al voordat je er op gaat zitten. Dus vanaf het eerste moment dat je op je paard gaat zitten begin je wel degelijk al gelijk met het rechtrichten. Want als het goed is ben je voor die tijd ook al aan de hand bezig met het rechtrichten doormiddel van het longeren en grondwerken.

En de piaffe en passage is wel degelijk een manier om scheefheden in je paard op te lossen alleen begin je daar niet gelijk mee omdat je eerst je paard op de andere manieren rechtgericht moet worden voordat je de achterhand kunt laten zakken en richting de passage of piaffe kunt gaan werken. En dit betreft dus jaren en jaren van werk.

Volgens mij zijn er heel erg veel mensen die niet weten wat het rechtrichten in houdt inderdaad.
Dus mijn tip is vooral om daar eens in te gaan verdiepen door bijvoorbeeld te kijken op http://www.paardenbegrijpen.nl of http://www.atletischerijkunst.nl

Ceriadwen

Re: Meer mensen die hun paard rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:54

Waarom hebben jullie het in hemelsnaam over piaffe en passage? Probeer eerst eens een gewoon recht lijntje te rijden.

En inderdaad Karin, je bent al bezig met het paard recht te hebben voordat je er überhaupt opstapt.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:56

Ik heb een jonge tinker en ben nu al met rechtrichten aan de hand bezig. Pas als hij het verzetten van de schouder, een lichte buiging enz zowel links als rechtsom doorheeft en die ontspannen uitvoerd gaat het zadel er pas op.

Voor mij begint rechtrichten echt al meteen bij de basis, aan de hand.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:57

Jane2 schreef:
Ik heb een jonge tinker en ben nu al met rechtrichten aan de hand bezig. Pas als hij het verzetten van de schouder, een lichte buiging enz zowel links als rechtsom doorheeft en die ontspannen uitvoerd gaat het zadel er pas op.

En dat deel is dus wat het meerendeel van de mensen vergeet ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:59

Jane2 schreef:

Top! Dat is de juiste volgorde! :D Wat ben ik blij met sommige reacties hier en die links hierboven zijn zeker een kijkje waard.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:00

Ceriadwen schreef:
Bizzybijtje schreef:

Vind het erg knap dat je die soepelheid al kunt bereiken in het basiswerk dan, aangezien er eerst een heleboel andere dingen op orde moeten zijn wil je überhaupt een rechtgericht paard hebben.
Natuurlijk werk je vanaf het begin of aan al een beetje om het paard recht te richten. Maar "basis van de basis" is het ab-so-luut niet.
Het zou overigens fijn zijn als je een iets minder denigrerende toon aan zou slaan in je posts.

Ik vind het inderdaad erg vreemd dat je niet vanaf moment een aan de gang gaat met een soepel rechtgericht paard.

Daarnaast vind ik je nou ook niet erg lief tegen mij
Citaat:

Niet zo een aardig zinnetje!

Het is helemaal niet knap dat je de soepelheid bereikt in het basiswerk, en zeker niet met een jong paard. Het wordt wel wat lastiger als een paard al jaren in een scheefheid zit om dat weer soepel te krijgen.

Nee, maar dat kun je wel verwachten dan op den duur :D
Het is wél knap om een jong paard recht te richten, aangezien geen enkel jong paard t/m Z-dressuurpaard (en wel hoger ook trouwens) überhaupt echt rechtgericht is.
Nageeflijkheid, lossigheid, dat is basis. Dat je paard uiteindelijk recht is is het resultaat van de rest van de training. En het feit dat zijgangen van erg groot belang zijn om je paard recht te richten laat wel ongeveer zien hoe "basis" het is.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:01

Juultjeeeh schreef:
Hallo!

Ik ben met rechtrichten begonnen omdat ik deze manier van rijden (van Antoine de Bodt) een hele vriendelijke en goede manier vind. Het spreekt me heel erg aan! Ik ben er mee in 'aanraking' gekomen omdat ik tijdelijk met mijn pony bij mijn oom heb gestaan en hij rijdt ook op deze 'manier'. Ik heb 2x les gehad van zijn lesgeefster. En ik vond het super! We (mijn pony en ik) zijn nog maar net begonnen, maar het gaat steeds beter. Als hij heel stijf is aan het begin, krijg ik hem lekker losjes. Als hij al lekker losjes is aan het begin, ontspant hij zelfs al een beetje. Maar we doen rustig aan!

Nu wilde ik weten wie er nog meer hun paarden rechtrichten. Hebben jullie leuke ervaringen met rijden of met instructeurs? Hebben jullie tips met rijden? Leuke oefeningen? Ik vind het leuk om er meer te weten over te komen, misschien jullie ook? Dus deel hier je ervaringen:)

Ik ben zelf tijdens het rijden bezig met (na het instappen):

Vierkantjes rijden en slangenlijnen.

Sorry als het hier verkeerd staat of er al een topic over is, maar ik kon er niet heel veel over vinden.

Groetjes, Julia.

Aangezien ik hier ook mee bezig ben, en alle info welkom is, graag even weer ontopic....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:02

Heel basis dus. Dat veel paarden dit niet zijn ligt aan de rijerij en/of de instructie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:02

Hoezo? De discussie begon net interessant te worden :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:03

Ceriadwen schreef:
Heel basis dus. Dat veel paarden dit niet zijn ligt aan de rijerij en/of de instructie.

Wauw wat doe jij eigenwijs :D Je kunt ook gewoon toegeven dat je het misschien toch verkeerd begrepen had? :) Is echt niet erg hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:04

Ceriadwen schreef:

Inderdaad echt basis :j :j :j

Afbeelding

Even voor de vertaling mochten de begrippen vreemd voor je zijn;
1. Takt
2. Lossigheid/losgelatenheid
3. Aanleuning
4. Schwung
5. Rechtrichten
6. Verzameling

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:04

Ik ben nu een kleine 3 weken bezig. Mijn tinkertje is een import, en kan dus echt helemaal niks. Zag er beroerd uit en heeft ook nog droes gehad. Toen kocht ik hem en mijn lesgeefster zei, je moet er doorheen kunnen kijken. Kijk wat je al eens bereikt heb met rechtrichten. Alleen beginnen we nu echt aan het begin. Ik zou er zo graag op gaan zitten, maar gelukkig luister ik erg goed naar mijn lesgeefster en die vind dat we zeker nog een maand (3keer per week) aan de hand door moeten gaan. We bereiken nu echt ontzettend veel.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:05

saskiakefie schreef:
Hoezo? De discussie begon net interessant te worden :')

Dat zal, maar een meisje van 14 jaar vraagt om tips, ervaringen etc. Niet om deze discussie... misschien een ander topic openen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:06

saskiakefie schreef:
Ceriadwen schreef:

Wauw wat doe jij eigenwijs :D Je kunt ook gewoon toegeven dat je het misschien toch verkeerd begrepen had? :) Is echt niet erg hoor!

Wat heb ik verkeerd begrepen? Ik zeg dat dit vanaf moment 1 is waar je mee bezig moet zijn. Zodra je op een paard klimt ga je aan de gang met recht, zoals Karin al zei, zelfs voordat je erop klimt. En dat een recht en soepel paard de basis is voor alles, dus de basis van de basis.

Anderen zeggen dat je daar later mee aan de gang kan gaan, lees maar terug.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:07

Bizzybijtje schreef:
Ceriadwen schreef:

[ Afbeelding ]

1. Takt
3. Aanleuning
4. Schwung
5. Rechtrichten
6. Verzameling

Wat heeft dit met een recht soepel paard te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:08

Ceriadwen schreef:
saskiakefie schreef:

Wat heb ik verkeerd begrepen? Ik zeg dat dit vanaf moment 1 is waar je mee bezig moet zijn. Zodra je op een paard klimt ga je aan de gang met recht, zoals Karin al zei, zelfs voordat je erop klimt. En dat een recht en soepel paard de basis is voor alles, dus de basis van de basis.

Nee. Anderen zeggen dat je later pas een rechtgericht paard hebt.
Je werkt naar het rechtrichten toe door eerst met de basis aan het werk te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:08

Ceriadwen schreef:
Bizzybijtje schreef:

[ Afbeelding ]

1. Takt
3. Aanleuning
4. Schwung
5. Rechtrichten
6. Verzameling

Wat heeft dit met een recht soepel paard te maken?

Oh niks hoor, het heeft er alleen maar alles mee te maken.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:09

Jane2 schreef:
Ik ben nu een kleine 3 weken bezig. Mijn tinkertje is een import, en kan dus echt helemaal niks. Zag er beroerd uit en heeft ook nog droes gehad. Toen kocht ik hem en mijn lesgeefster zei, je moet er doorheen kunnen kijken. Kijk wat je al eens bereikt heb met rechtrichten. Alleen beginnen we nu echt aan het begin. Ik zou er zo graag op gaan zitten, maar gelukkig luister ik erg goed naar mijn lesgeefster en die vind dat we zeker nog een maand (3keer per week) aan de hand door moeten gaan. We bereiken nu echt ontzettend veel.

Mag ik vragen wat voor oefeningen je zoal aan de hand doet?

Heb zelf op het moment een paard staan wat voor mij lastig is.. hij kan in de krul lopen, maar niet mijn hand volgen.. leek me voor dit paard erg nuttig om eerst eens los te worden door vanaf de grond te werken. Heb hier alleen geen ervaring mee.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:09

Ceriadwen schreef:
saskiakefie schreef:

Ceriadwen schreef:
Een recht paard, is de basis van de basis. En voor de mensen die dit niet weten, dan is echt een moment om achter je oren te krabben of je nou wel zo goed les hebt gehad al die tijd.

Dat heb je verkeerd begrepen, aangezien rechtrichten dressuur is en niet de basis. De basis is gehoorzaamheid van de hulpen. En vanaf het moment dat je op een paard klimt ben je nog niet bezig met rechtrichten, maar met gehoorzaamheid van de hulpen. (en het aanleren natuurlijk)