Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:08

Koper schreef:
Tuurlijk krijg ik te maken met de vooroordelen van driegangermensen, maar er zijn ook zat mensen uit de IJslanderwereld die heel anders met hun paard omgaan dan ik.

Wat een geweldige term _O-

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 03:34

Ik weet niet zo heel veel van Western af, maar denk dat het verschil vooral gemaakt wordt in het verschil in karakter bij jullie zelf en de opvatting van goed opgevoede paarden.
Zij vind die van haar op zijn eigen manier goed opgevoed, lijkt mij, anders zou ze er wel wat aan doen.
Jij vind dat weer anders.
Die van mij bijvoorbeeld(springpaard waarmee gedressuurd wordt) moet gewoon stilstaan op de gang, ook als ik naar mijn kast loop. Als ik mijn staldeur open heb, hoort hij gewoon netjes in zijn box te blijven. Opde trailer, hoort hij gewoon netjes stil te staan zonder de boel af te breken(oke dit lukt niet omdat die grapjas uit probeert te breken. Maar hij blijft gewoon staan tot het zijn beurt is). Ook met rijden, als er een jas hangt in de hoek en hij vind hem eng, tja pech, gewoon die hoek door. Net als mest ruimen, ik zet die van mij in de hoek of laat hem met mij meelopen(zonder de teugels vast te houden), hij loopt braaf mee of blijft staan. Ook als er andere in de bak rijden. Dat is hoe hij is opgevoed, ondanks zijn dominante karakter. Toen ik hem 2 jaar geleden net had, kon dit namelijk echt niet. Is ook een kwestie van tijd in steken en niet iedereen wil of doet dat.
Zoals al eerder is gezegd, bij dressuur tellen de gangen mee, sommige steken meer tijd erin om die gangen zo mooi mogelijk eruit te laten komen en andere aan beide.
Tuurlijk zijn er ook dingen die ik niet met hem doe. Buitenrijden vind ik niet leuk, daarbij is hij niet braaf. Dat doen wij ook niet, ik heb geen zin in ongelukken. Doordat hij niet braaf is en dan dus heel de tijd "straf" krijgt en ik het niet leuk, is er voor ons beide geen plezier aan te beleven.

Voor jullie is het verschil in opvatting hoe een paard moet zijn denk ik het grootste probleem. Wat je best eens kan voorstellen is om 1 van de paarden voor een week ofzo te ruilen beide. Dan wel op de manier van elkaar. Zo krijgen jullie ook respect voor elkaar.
Jullie hebben samen zo te horen een superplekje, het zou toch zonde zijn om dat op te geven.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 05:46

TAO-->RT-D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:04

Het verhaal waar dit item mee begonnen is klinkt me zeer vertrouwd in de oren.
Wij hebben jaren gewerkt en gedacht zoals de nicht van Roos werkt en denkt, toen mijn dochter engels reed omdat het ons zo geleerd werd.
Geleidelijk aan vonden wij dat de omgang met paarden anders en beter moet kunnen en zijn we op zoek gegaan naar dit anders en beter en hebben dit gevonden in de western wereld, bij onze trainers.
Zij hebben ons geleerd om te denken en te werken zoals Roos doet en wij voelen ons daar zeer goed bij.

De afgelopen jaren heb ik ondervonden dat de meeste niet-western ruiters niet openstaan voor de wijze waarop wij denken en werken en ik heb het dat ook groten deels opgegeven om te discussiëren.

Nog een woordje over de discussie tussen Roos en haar nicht:

Haar standpunt; Quarters zijn nu eenmaal koel en hebben een heel braaf karakter.
Mijn standpunt; Het is maar hoe je ze opvoedt en wat je er wel/niet mee doet.

Toen wij nog nieuw waren in de western wereld viel het mij op dat de paarden zo rustig waren en ik vroeg aan een van onze trainers, een man met tientallen jaren ervaring en zijn uitleg was het volgende.
Enerzijds besteden de meeste western ruiters veel aandacht aan de opvoeding van hun paarden.
Anderzijds hebben de meeste quarters en paints een rustig cool karakter omdat, voor het werk met vee, de ruiters vroeger een paard nodig hadden dat 100 % rustig en betrouwbaar was.
Paarden die niet zo waren eindigde als biefstuk en stoofvlees en met de rustige karakters werd verder gekweekt.
Zo zie je dat in deze discussie de beide zijden gelijk hadden.

Cassidy

Re: Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:21

Een Quarter kan net zo schrikken als een KWPN-er. Het verschil is doorgaans dat de Quarter een keer schrikt waar de KWPN-er meerdere keren schrikt. En dat is dan een stukje character en temperament (en dan heb je ook bij de Quarters hittepetitten) En verder is het een stukje opvoeding. Als ik een Quarter wedstrijd zie waar er gejoeld en geschreeuwd wordt, of een Dressuurwedstrijd waar je een speld kunt horen vallen, dan is dat een verschil ja. Daar komt ook nog bij dat velen een KWPN-er in de wedstrijd op het randje van onhanteerbaar moeten/willen rijden omdat men toch spectakel in de ring wil zien, paard moet showen.

Voor de rest idd een kwestie van verschil in visie. En als niemand het verschil in standpunt van de ander accepteerd kunnen de gemoederen aardig oplopen ja. Weet je nichtje dat je om deze discussies wilt gaan verkassen en haar dat misschien haar werk gaat kosten? Ik zou er met haar over praten hoe je je op dit moment voelt, laat de gemoederen niet te hoog oplopen en als je ermee gaat dreigen om te verhuizen, maar wees bereid om dat dan ook uit te voeren als je het opnoemt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:36

Ik heb een tijdje op een stal gestaan waar een gedeelte western was, en een gedeelte dressuur. Wat ik daar wel vaak zag (niet bij iedereen) is dat de gemiddelde KWPN-er daar niet stil kon (blijven) staan onder het poetsen zadelen ed.
Wat mij ook opviel, is dat de dresuur ruiters een probleem vaak uit de weg willen gaan, terwijl de western ruiters het probleem juist opzoeken en het paard er met hun neus bovenop zetten.
Bijvoorbeeld publiek aan de bak. Als een paard, wat voor paard dan ook, dat niet gewend is, zal hij dat eng vinden.
Dressuur ruiters gaan dan liever aan de andere kant van de bak rijden (dus het probleem uit de weg), terwijl de westernruiters het paard pal voor het publiek zetten en daar moeilijke dingen gaan vragen, en net zo lang doorgaan tot het paard daar relaxed is.

Dus ja, ik ben van mening dat het ligt aan opvoeding, ik krijg veelal de indruk dat dressuurders hun paard, paard willen laten zijn. Terwijl er vergeten wordt dat een paard nog steeds paard kan zijn als hij bepaalde regels heeft.

Nogmaals, niet alle dressuurruiters zijn zo, maar uit mijn ervaring tussen de 2 werelden, is een groot gedeelte wel zo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:54

Ik ga hier niet eens op in, jullie zijn gewoon ECHT zussen, dat gaat nooit meer over. :')

Als ik een keer bij mijn ouders eet (ben ook meer western) en mijn zusje (dressuurtut) verteld iets, dan zit mijn moeder alweer kwaad te kijken dat ik géén commentaar mag leveren. Zo gaat dat nu eenmaal met zusjes. Zeker als ze allebei iets met paarden doen. We hebben het ook wel leuk samen, alleen we verschillen over ALLES van mening!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:58

Ik ben na 20 jaar dressuur overgestapt op western en het eerste dat me opviel is dat er vanuit het paard wordt gedacht ipv vanuit het plaatje/het spektakel/het uiterlijk. Ik deed al veel grondwerk met mijn haflinger, maar met rijden was het een enorme heethoofd. Halthouden? Dat resulteerde in pasje voor, pasje achter. De oplossing: aan het werk zetten en laten lopen, opnieuw proberen halthouden.
Nu halthouden is gewoon stil staan. Gaat hij lopen? Opnieuw stilzetten. Wachten. Na een paar weken stond mijn haf stil, aan een lange teugel, gemoedelijk om zich heen te kijken, met altijd 1 oor op mij gericht.

Wat me ook opviel is dat je met dressuur altijd aan het bewaken bent. Je bent altijd aan het controleren met hulpen, om je paard voor een fout te behoeden. Je hebt altijd contact.
Met western is dat anders. Je doet niets, tot je paard een fout maakt en die corrigeer je, vervolgens laat je weer los. Je geeft een hulp, je krijgt reactie en weer los.
Dit maakt dat er veel minder ruis is. De hulpen zijn heel zwartwit en alleen wanneer je echt reactie wil. Bewaken doe je eigenlijk niet. Hierdoor is mijn haflinger veel meer op mij gefocust en staat veel scherper aan de hulpen, waardoor je met veel minder hulp veel meer reactie krijgt.

En inderdaad, dressuurruiters (uiteraar niet allemaal) gaan het 'gevaar' uit de weg, terwijl westernruiters het opzoeken. Ik heb laatst nog een schriktraining gedaan. Mijn haflinger is echt een meut en kan behoorlijk stressen met vreemde dingen en vreemde paarden. Maar door het vele grondwerk was hij het braafste jongetje van de klas. Hij vond het megaspannend, maar volgde mij overal doorheen. Terwijl de meeste paarden liever hun eigen angst volgden. Dat was ook wel heel leuk om te zien.

TS: hier in de omgeving rijdt 99% dressuur en maar een klein deel western. Ik hoor er regelmatig commentaar op en vooral ook vooroordelen. Maar door die mensen op een leuke manier kennis te laten maken met western, zien ze ook wel in dat dit iets is dat bij mij en mijn paard past. En voor de mensen die het niet willen zien of horen: leven en laten leven. Ik weet niet of dit houdbaar is op zo'n kleinschalig terrein. Maar kun je niet eens met haar om de tafel gaan zitten, het eens over de verschillen hebben en de afspraak maken dat jullie allebei je ding doen en elkaar daar in respecteren. Je hoeft het andere niet leuk te vinden, maar elkaar proberen te overtuigen, terwijl je toch niet naar elkaar wil luisteren geeft alleen maar ruzie en irritatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:53

VivaLaVida schreef:
Westernmensen zijn ook wat nuchterder over het algemeen. Denk ik.

En tigra: jij weet dus gewoon niet wat western is.. dat is zon fout beeld. . Beetje rond hobbelen met lange teugel op een relaxed paard. .. die van mij is en heethoofd. Die staat ook graag te dribbelen op de poetsplaats. Het mag alleen niet van mij.

Dat is wat jij er nu van maakt hé? Ik heb nooit gezegd dat ze maar wat rond hobbelen hoor. Ik heb gewoon gezegd dat de sfeer op een ranch heel anders is en dat het enerzijds positief is en anderzijds het ding wat mij tegen staat. Maar goed wat jij wil ik weet best wat western is het ligt mij alleen niet misschien moet je dat accepteren dat niet iedereen er fan van is?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:04

Buck Brannaman zegt: treat your horse the way you want him to be or to become, jij wilt blijkbaar brave paarden die openstaan voor de wereld om zich heen, en je nicht wil paarden die spectaculair door de baan gaan, maar geen idee hebben van het leven daarbuiten...

Ik denk wel dat de wissel van paarden een goed idee kan zijn, jij een maand haar jonkies onder je hoede, en andersom.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:16

Ach die discussie is ook altijd over menpaarden. Menners eisen nu eenmaal dat hun paarden onvoorwaardelijk stilstaan bij het in- en uitspannen. Wel zo veilig als passagiers in willen stappen, dat de koets niet alvast vetrekt.
Dat zijn ook vaak KWPN ers voor de koets en echt die kunnen met training ook leren stilstaan. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ook bij het opstappen op het zadel. Zelfde paarden, gewoon kwestie van trainen en consequent zijn.

Ts wat maakt het uit dat jouw nicht het anders doet? Laat haar lekker. Zonde als je zou verkassen, want zo te horen vermaken jullie elkaar dagelijks en houden elkaar scherp door de discussies. Geniet vsn de verschillen, je leert ervsn

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:28

Zelf heb ik een springpaard van 1.75 waar ook heel serieus dressuurmatig mee gereden word. In de omgang met mijn paard ben ik heel consequent, stilstaan is stilstaan. Als ik zet wachten slaat ze op de rem. Om is omdraaien en kom maar dan mag ze meelopen en noem maar op. Het is een ontzettens gevoelig en heet paard l, maar ook zij kan gewoon aan mijn basiseisen voldoen die ik stel aan de omgang. Tsja, en als ik opstap waar geen krukje is, blijft ze niet stilstaan en ik kan het haar niet kwalijk nemen aangezien het simpelweg gewoon pijn doet. Verder kan ieder paard op deze manier opgevoed worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:46

Tigra_ schreef:
VivaLaVida schreef:
Westernmensen zijn ook wat nuchterder over het algemeen. Denk ik.

En tigra: jij weet dus gewoon niet wat western is.. dat is zon fout beeld. . Beetje rond hobbelen met lange teugel op een relaxed paard. .. die van mij is en heethoofd. Die staat ook graag te dribbelen op de poetsplaats. Het mag alleen niet van mij.

Dat is wat jij er nu van maakt hé? Ik heb nooit gezegd dat ze maar wat rond hobbelen hoor. Ik heb gewoon gezegd dat de sfeer op een ranch heel anders is en dat het enerzijds positief is en anderzijds het ding wat mij tegen staat. Maar goed wat jij wil ik weet best wat western is het ligt mij alleen niet misschien moet je dat accepteren dat niet iedereen er fan van is?

Je hoeft er geen fan van te zijn. Maar jij beschrijft western op een manier die niet klopt. Je beeld er van klopt niet. Dus dat geef ik aan. Ik vind dressuur nog steeds leuk hoor dus daar ligt het niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:53

Tigra_ schreef:
Ik denk dat western en dressuur best ver uit elkaar liggen. Zowel in de omgang als met rijden. Grotendeels ligt dit wel aan opvoeding, huisvesting en voeding. Maar er is niet iets fout. Als heel eerlijk ben ligt western mij ook niet. Meerdere malen op een ranch geweest. Ergens heeft het iets omdat je toch een hele andere sfeer treft. Heel rustig en relax anderzijds is het ook het geen wat mij tegen staat ik werk wel met een paard en ik heb toch graag dat er wat in zit . Ik hoef mijn paard niet een half uur op de poetsplaats te laten staan in haar uppie. Ook heb ik liever niet dat ze bijna in slaapt valt ik wil gewoon een lekker fit en alert paard . Ze hoeven niet te staan draaien en huppelen daar houd ik ook niet van maar mijn menig is toch dat ik niet een al te relax paard wil. En ik denk dat het heel lastig is om elkaar te begrijpen. Je hebt er beide een hele andere kijk op. Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn. Maar misschien is het optie om er niet meer in een discussie verzeilt te raken. Leven en laten leven. Jij doet het zo dat is jouw ding. En zij doet het liever anders.
Als je inderdaad denkt er niet mee door te kunnen gaan zul je eens met haar moeten praten of het niet beter is je eigen plekje te zoeken.

Dit is blijkbaar jouw beeld van een westernpaard. Wat dus niet klopt.
Een westernpaard hoort getraind te zijn, fit, altijd alert op zijn ruiter, reageert super snel.quarters zijn ook nog eens erg slim.

Ik kraak je niet af en je mening ook niet, mijns inziens klopt jouw beeld gewoon niet (heel veel mensen hebben dit beeld helaas. ..)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:08

VivaLaVida schreef:
Tigra_ schreef:
Ik denk dat western en dressuur best ver uit elkaar liggen. Zowel in de omgang als met rijden. Grotendeels ligt dit wel aan opvoeding, huisvesting en voeding. Maar er is niet iets fout. Als heel eerlijk ben ligt western mij ook niet. Meerdere malen op een ranch geweest. Ergens heeft het iets omdat je toch een hele andere sfeer treft. Heel rustig en relax anderzijds is het ook het geen wat mij tegen staat ik werk wel met een paard en ik heb toch graag dat er wat in zit . Ik hoef mijn paard niet een half uur op de poetsplaats te laten staan in haar uppie. Ook heb ik liever niet dat ze bijna in slaapt valt ik wil gewoon een lekker fit en alert paard . Ze hoeven niet te staan draaien en huppelen daar houd ik ook niet van maar mijn menig is toch dat ik niet een al te relax paard wil. En ik denk dat het heel lastig is om elkaar te begrijpen. Je hebt er beide een hele andere kijk op. Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn. Maar misschien is het optie om er niet meer in een discussie verzeilt te raken. Leven en laten leven. Jij doet het zo dat is jouw ding. En zij doet het liever anders.
Als je inderdaad denkt er niet mee door te kunnen gaan zul je eens met haar moeten praten of het niet beter is je eigen plekje te zoeken.

Een westernpaard hoort getraind te zijn, fit, altijd alert op zijn ruiter, reageert super snel.quarters zijn ook nog eens erg slim.

Ik kraak je niet af en je mening ook niet, mijns inziens klopt jouw beeld gewoon niet (heel veel mensen hebben dit beeld helaas. ..)

Ik ga volledig met je mee VivaLaVida!
Een lekker fit en alert paard heeft niets te maken met hoe ze op de poetsplaats staan. Mijn paard volgt mijn aanwijzingen, ze moet rustig zijn wanneer ik dat van haar vraag, maar dit betekend absoluut niet dat ze een slome duikelaar is in de bak.

Sterker nog, ik heb haar moeten trainen rustiger te worden in de bak, omdat ze een heethoofd was. Zodra ik op was gestapt was ze in staat de hele bak in volle rengalop te verkennen.

Ga alsjeblieft een keertje kijken bij een fatsoenlijke westernstal Tigra, om een normaal beeld van de westernpaarden te krijgen, want het beeld dat jij voor ogen hebt klopt voor geen meter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:02

VivaLaVida schreef:
Tigra_ schreef:

Jouw beeld van een westernpaard of western wereld is misschien anders maar dat wil niet zeggen dat die van mij niet klopt. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief ik snap niet waarom jullie jezelf zo aangevallen voelen. Ik zeg nergens niet dat ze niet snel reageren. Ik vind de manier van omgang en rijden gewoon totaal anders en dat past niet bij mij. Gaat om de uitstraling van het geheel. Ben weleens op een westernwedstrijd wezen kijken qua sfeer is het gemoedelijker dan je op een dressuurwedstrijd mee krijgt maar qua stijl past niet bij mij en dat is enorm lastig uitleggen maar het is mij gewoon te relaxt en natuurlijk heb je in de western onderling ook veel verschil en verschillende takken die je kan beoefenen. En dat heel veel mensen dat beeld hebben dat kan toch? Toch niets mis mee. Je pakt het echt veel te aanvallend op.

@PowerReiner Ik hoef niet op een westernstal te gaan kijken het trekt mij totaal niet dan mag toch? Je hoeft mijn mening niet te veranderen hoor.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:12

Tigra_: Jou uitspraken hebben helemaal niets met de westernwereld te maken, maar met het soort paard dat jij graag onder de kont hebt. Ik kan je verzekeren dat je ook onder de westernrassen heethoofden kan vinden. Dus ook ik vind dat jou beeld niet klopt, het heeft immers niets met de tak van de sport noch met de rassen te maken, maar met het type paard dat jij prefereert. Ik vind het daarom ook vrij raar dat je dat reflecteerd op de westernwereld, terwijl het daar in principe niets mee te maken heeft. :=

TS: jullie meningsverschil is een verschil in persoonlijke aanpak, dat heeft weinig met de tak van de sport te maken. Het zijn jullie eigen paarden die jullie opvoeden zoals je wil, waarom dan in discussie gaan? Creëert enkel slechte sfeer.

Roosjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 11:38

Wat grappig om te zien dat hier de meningen ook verdeeld zijn.

Ruilen van paarden vind ik geen optie, lijkt mij voor de paarden ook niet fijn.

Mijn nicht is veel dominanter en meestal reageer ik niet en waait het wel over maar ik heb gewoon dingen die ik echt niet begrijp;

Zo is zij een paard heel erg hard aan het trainen voor de wedstrijden, ze wilt hem binnenkort gaan starten maar zit met het probleem dat hij 'bang' is voor andere paarden.
Zij rijdt hem s'morgens vroeg daarna 'mag' (ook een verloren discussie) ik mijn paarden pas in het land zetten die aan de bak grenst.
Zodra ik ze buiten zet is het kop naar beneden en eten, ze maken geen poppenkast op de weide ofzo.
Zij rijdt dus alleen in de bak en hij is nog niet eerder op een andere locatie geweest.

Als ik een paard zou hebben die 'bang' is voor andere paarden dan zal ik hem op sleeptouw nemen en juist zoveel mogelijk tussen de andere paarden gaan rijden, dan is die er zo aangewend :+

Als ik dat tegen haar zeg dan snap ik er niks van en zijn we weer terug bij af dat quarters nu eenmaal braver zijn...

Het is moeilijk omdat ik al vaak aan heb gegeven dat ik mij niet met haar omgang met paarden wil bemoeien maar zij elke dag van alles vraagt als ik dan mijn mening geef dan zijn wij weer terug bij af |( |(

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:45

Hmm dat klinkt wel vervelend inderdaad.

In principe is het prima om beiden je paarden anders op te voeden maar dit soort zaken gaan dan wel door elkaar lopen.
Ik zou mijn paarden wel gewoon op de weide willen hebben, ook in de ochtend. Dat is dan maar pech voor haar, want zoals ik het zie hou jij op deze manier wel rekening met haar maar zij niet met jou.

Daarnaast, op wedstrijden gaan wordt toch echt een probleem als dat ene paard "bang" is voor andere paarden, zij zal namelijk niet de enige zijn op wedstrijd -O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:58

Ik denk niet dat het zo disciplinegebonden is eigenlijk. Ik heb keurig gereden en opgevoede Quarters gezien en westernruiters die een heftige Quarter gewoon zijn mondhoeken ongeveer openscheurden tot zijn oren zodat ie maar braaf zou worden. Ik heb zeikerige dressuurmutsen gezien die de hele omgeving aanpasten aan hun paard wat vanzelf neurotisch werd :P en dressuurruiters die expres de enge dingen opzochten om de driejarigen mak te krijgen voor ze mee mochten. Ik weet springruiters die een bang paard het snot voor zijn ogen slaan en schoppen zodat ie geen verzet meer geeft en ik weet springruiters die heel relaxed en cool met de dieren zijn en dat van nature overbrengen.
Van de westernfokkerij weet ik niet veel, ik heb ook nog nooit een Quarter gereden. Ik denk wel dat er erg op karakter gelet wordt, je kunt in die discipline denk ik geen kijkerige paarden gebruiken bijvoorbeeld lijkt me. Wel weet ik dat bepaalde bloedlijnen in de dressuurpaardenfokkerij echt heel ril zijn, dat andere weer erg kijkerige paarden geven. Omdat de kwaliteit van bewegen voorop staat en zoals men zegt: 'Aan de echt goede paarden is altijd een steekje los.' Als een paard fenomenaal beweegt, levert men graag in op het karakter, mits nog wel werkwillig.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:09

ach, ik las laatst bij een bokker in haar profiel over ijslanderwedstrijden versus dressuurwedstrijden.
Dit is gewoon een verschil van mening kwestie, praat met elkaar, leer van elkaar en vooral respecteer elkaar
juist omdat jullie verschillende opvattingen hebben is juist ontzettend fijn omdat je nadenkt over wat je doet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:15

Urielle schreef:
Van de westernfokkerij weet ik niet veel, ik heb ook nog nooit een Quarter gereden. Ik denk wel dat er erg op karakter gelet wordt, je kunt in die discipline denk ik geen kijkerige paarden gebruiken bijvoorbeeld lijkt me. Wel weet ik dat bepaalde bloedlijnen in de dressuurpaardenfokkerij echt heel ril zijn, dat andere weer erg kijkerige paarden geven. Omdat de kwaliteit van bewegen voorop staat en zoals men zegt: 'Aan de echt goede paarden is altijd een steekje los.' Als een paard fenomenaal beweegt, levert men graag in op het karakter, mits nog wel werkwillig.

Van wat ik ervan weet wordt er meer naar sportprestaties gekeken bij de fokkerij, en het zuiver fokken. Omdat bijna alle quarters van dezelfde voorouders zijn, zijn er in de loop der jaren heel wat ziektes en aandoeningen in gefokt. De laatste jaren is men er heel erg mee bezig om die er juist weer uit te fokken.
Ik weet wel dat bepaalde bloedlijnen ook bepaalde karaktereigenschappen met zich mee brengen, maar ik weet niet in hoeverre hierop gelet wordt door fokkers.

Hierbij zal ook weer gekeken worden naar vraag en aanbod denk ik zo.

Ik ken wel een aantal echt moeilijke paarden en kijkerige paarden binnen de western, maar hier wordt gewoon mee omgegaan zoals het ieder paard. Opvoeding gelijk, alleen soms met wat lichte aanpassingen.
Een kijkerig paard is prima minder kijkerig te trainen.

Betreft het in de mondhoeken scheuren en snot voor de ogen slaan, tja, overal ter wereld zijn er rotte appels helaas.
Die mensen mogen zichzelf geen paardenliefhebbers noemen en kunnen beter niets meer met paarden doen.

Roosjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 12:54

De reden dat ik het in de titel zo gezet heb is dat wij ook wel met elkaar meegaan naar training/wedstrijd en wij beide hele grote verschillen zien.
Zoals eerder al gemeld de geluiden en de omgang.

Zijn er meedere mensen die op een gemengde stal staan en zoveel verschil zien?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:04

Ik heb eerder op een stal gestaan die verdeeld was tussen 2 stalhouders. De ene dressuur en de andere western.

En ja, er zit enorm veel verschil in werkelijk alles. Van het benaderen tot het paard tot in de manier van het halster om doen.
Dit is ook een van de redenen waarom ik heb gekozen uiteindelijk voor western. De hele manier van omgang met de paarden (rotte appels even achterwege gelaten uiteraard) en de filosofie erachter en natuurlijk de cowboy roots vind ik prachtig. Ik ben zelfs dit jaar op vakantie geweest in Texas, om daar eens een kijkje te nemen in de paardenwereld.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:09

Ik zie ook een groot verschil.
Ik krijg nu dressuurles op een westernstal, en heb er een heel relaxed paard aan overgehouden.