waar stuur jij mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:01

oke, maar die binnenbil wordt wel lastig voor je paard om een rompkanteling te maken dan.
(dan komt namelijk de binnenkant omhoog)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:03

Rompkanteling? wat bedoel je daarmee Nombrado (aangezien ik dit al eerder in jouw posts heb gelezen en dit fenomeen verder nooit ben tegengekomen), kun je daar een biomechanische onderbouwing voor geven? Ik heb geleerd dat een paard bij correcte lengtebuiging vooral buigt vlak achter de schoft en een beetje in de ribben. Door je binnenbeen iets naar voren te leggen en daarbij je bekken iets naar binnen/naar voren te kantelen en zodoende iets meer je balans naar de binnenkant te verplaatsen, maak je het voor het paard gemakkelijker om om je been heen te buigen. Verder is sturen in het algemeen een samenspel van subtiele zit-, been- en teugelhulpen. Wat voor mij wel een eye opener was, was de opmerking van mijn instructrice om in voltes en wendingen niet/nauwelijks te begrenzen met buitenbeen en -teugel. Een paard dat in balans een wending doorloopt, wordt door een begrenzende buitenteugel en dito buitenbeen nl juist gestoord in zijn balans en buiging. Bovendien kun je dan veel beter nuanceren tussen lengtebuiging en travers/renvers (hoek door: buitenbeen neutraal, travers inzetten door buitenbeen aan te leggen).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:08

paard kan niet in de ribben buigen (om je been) dat is onmogelijk...zo ook voor een mens.(maar als je dat al eerder gelezen hebt, had je dat toch kunnen lezen?)
als een paard buigt, gebeurd dat bij de hals en de lendenen , waar de ribben zitten komt het coconnetje ribben ietsje omhoog aan de binnenzijde (je kan het zo zien aan de achterkant van je paard als je hem bij de lendenen buigt.)
als jij naar links buigt, gebeurd het precies hetzelfde
daarom is het van belang NIET teveel op de binnenzijde te zitten/hangen en het paard juist ruimte te geven met je bekken aan de binnenkant. (scheelt weer getrek om je paard in de juiste stelling te krijgen, want op die manier gaat het namelijk vanzelf)

hier zie je een buiging( in wel een sprong) waar je kan zien dat de boven/binnenzijde van de rug iets omhoog komt. (coconnetje ribben draait iets naar omhoog aan de binnenzijde)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 02-08-13 13:22, in het totaal 3 keer bewerkt

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:12

even iets anders, hoe stuur je dan een jong paard dat net beleerd is? Die zal toch niet snappen dat die naar links moet als je je rechterbeen aanlegt? Dan heb je toch je teugels + bit nodig.

Ik ben heel eerlijk, ik stuur toch met teugels + bit, maar gebruik mn benen en zit hierbij. Maar mijn paardje reageert nog niet altijd op mn zit, dus dan heb ik toch dat bit nodig. Maar ze begint het te snappen en reageert wel steeds beter op mn been :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:16

Ik doe net als Anky van Grunsven. Naar rechts is rechterteugel en géén been, tenzij het mis gaat. Links precies zo.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:17

Precies zoals je het zelf zegt! Zo doe ik het in ieder geval. Hij zal vanzelf gaan leren dat je met je zit en benen ook de hulpen voor het sturen met de handen kan geven. Als je vanaf het begin alles combineert (handen, teugels, zit en benen) gaan ze dat vanzelf met elkaar associeren als zijnde hetzelfde.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:19

DynamiteS schreef:
even iets anders, hoe stuur je dan een jong paard dat net beleerd is? Die zal toch niet snappen dat die naar links moet als je je rechterbeen aanlegt? Dan heb je toch je teugels + bit nodig.

Ik ben heel eerlijk, ik stuur toch met teugels + bit, maar gebruik mn benen en zit hierbij. Maar mijn paardje reageert nog niet altijd op mn zit, dus dan heb ik toch dat bit nodig. Maar ze begint het te snappen en reageert wel steeds beter op mn been :)

elk paard (ook net beleerd) reageert op zit, als je het juist doet.
enige is dat ze door hun nog onbalans met een ruiter erop, soms op de buitenschouder kunnen vallen, waardoor je je buitenhand erbij hebt als "steun" voor je paard. Niet voor het sturen.
een paard stuurt zelf ook niet met zijn hoofd, dus waarom zouden wij het wel doen dan?
wij sturen ook niet met ons hoofd...je kan gewoon naar links kijken en rechtdoor lopen
dat kan een paard ook prima.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:46

Ik rij natuurlijk ook met zit-en beenhulpen. Teugels zijn m.i. niet om aan te trekken, maar om mee toe te staan. Ik heb op de buitenteugel iets meer contact dan op de binnenteugel. De binnenteugel dient voor ondersteuning van de stelling. Dus als ik de buitenhand wat open, kan het paard wenden.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:48

ik rij nu vooral (altijd :o ) een hele jonge manegepony, die stuur ik eigenlijk vooral met mijn benen en een beetje teugel. Maar als ik op de ouder pony's rij is met je benen sturen bijna onmogelijk

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:57

Ik stuur ook met m'n teugels: neckreining :D rechterteugel tegen de hals, gaat pony naar links. Goed kijken waar ik heen wil doet zeker op een snelle galop cirkel ook wonderen. Mijn pony is nooit iets anders gewend, en gaat dus ook niet naar links op druk op de linkerteugel.

Zo dus:

Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:02

Ik stuur ook wel met mijn teugels (ik rijd wel op twee teugels trouwens), maar het is niet dat ik ze ineens naar links naar rechts sjor of zo. Been en zit zijn er wel bij inbegrepen :+ Gebruik de teugels met name om stelling te houden, kleine ophoudingen als ze te hard gaat (samen met me stem) en om te ondersteunen wat ze wilt nog wel eens haar schouder naar buiten te gooien. Ik probeer nu wel om steeds beter mijn zit en benen er bij te gebruiken en minder teugel hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 07:56

nombrado schreef:
elk paard (ook net beleerd) reageert op zit, als je het juist doet.
enige is dat ze door hun nog onbalans met een ruiter erop, soms op de buitenschouder kunnen vallen, waardoor je je buitenhand erbij hebt als "steun" voor je paard. Niet voor het sturen.
een paard stuurt zelf ook niet met zijn hoofd, dus waarom zouden wij het wel doen dan?
wij sturen ook niet met ons hoofd...je kan gewoon naar links kijken en rechtdoor lopen
dat kan een paard ook prima.

Nombrado, ik kan het wederom niet met je eens zijn.

Wanneer jij op de fiets zit, in de auto of gewoon loopt en je gaat achterom kijken, dan weet ik zeker dat ook jij van je rechte lijn gaat afwijken.
Wanneer jij een paard aan de hand lijdt dan duw jij toch ook niet zijn achterhand opzij om de bocht te nemen?
Het stuur van het paard zit wel degelijk aan de voorkant en niet zoals jij beweerd in de achterhand.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je alleen met de hand moet rijden maar het is wel zo dat het paard zijn lichaam de richting van het hoofd volgt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:08

mijn paarden kunnen prima helemaal naar links kijken en rechtdoor lopen. Mijn paarden sturen dus niet met hun hoofd.
ik kan ook prima naar links kijken en rechtdoor lopen.
zo ook ik, stuur niet met mijn hoofd

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:13

Bij Western oefenen we juist specifiek dat een paard z'n hoofd onafhankelijk van z'n romp beweegt. Dus een rechte lijn met hoofd naar links gebogen (de rest van het paard recht) gaat prima. Ik heb altijd geleerd dat de schouders bepalen waar het paard heen gaat, en dat het dus het belangrijkste is om deze te kunnen sturen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:13

grappig genoeg, ligt het western rijden veel dichter bij het klassiek rijden, dan de huidige dressuursport.
Bij mijn training kan het hoofd en hals ook alle kanten opbuigen zonder dat het iets veranderd in de romp.
Maar voor mij, gaat het sturen met de schouder niet op......
nog steeds zal het buitenachterbeen een wending inzetten, niet de schouders. Voor mij zit daar dan ook het stuur.
Als ik dus, als ruiter, het buitenachterbeen kan activeren een wending in te zetten, gaat alles vanzelf.
en dat vergt zeker bewust zijn van de ruiter. (wij mensen doet dit precies zo. Als we naar rechts "wenden" zetten we af met ons linkerbeen)
hier het filmpje van tracy westvall (vast wel eens gezien)
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg
maar je kan er veel uithalen betreffende de beweging van een paard. Mooi ook bv de spin, daarin zie je dat in die snelheid het paard zijn hoofd als balansstok gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:23

Nombrado, Het filmpje vind ik een slecht voorbeeld. Het paard is aangeleerd met hoofdstel. Hetgeen hij hier op het filmpje laat zien is niet meer dan aangeleerd gedrag. En aangezien een paard een gewoontedier is en dit paard in het filmpje ook nog eens een superkarakter heeft, zorgt dat ervoor dat hij de kleine aanwijzingen van de amazone ook zonder hoofdstel kan doen. Gewoon macht der gewoonte.
En dan nog een kanttekening; ik mis de stelling en de buiging in de wendingen. Mocht deze amazone een reguliere dressuurproef rijden dan scoort zij zeker onvoldoende omdat er essentiele onderdelen uit het door jouw regelmatig aangehaalde FEI regelement ontbreken.
Ik vind het wel knap wat de amazone doet maar met de klassieke dressuur mag het niet vergeleken worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:33

Met mij benen, zit (gewicht) en teugels. Ik vind het ook lichtelijk overdreven teugels echt hulpmiddelen te noemen, maar dat is omdat ik heel realistisch ben over mijn niveau. Ik zet een wending in met mijn benen en begeleidt met de buitenteugel, daarna vraag ik eventueel stelling met mijn binnenbeen en binnenteugel. Ook gebruik ik mijn teugels om zijn schouder te plaatsen en te begrenzen daar waar nodig als het mijn buitenbeen niet lukt alleen. Ik gebruik ze dus ten aanvulling van mijn benen en zithulpen en ze hebben (voor mij) toch nog een belangrijke rol. Daarbij ben ik er niet vies van toe te geven dat ik ook correcties geef met mijn teugels. Is hij doof op mijn been en zithulpen dan herinner ik hem nog maar eens met de binnenteugel wat afwenden is en als hij niet op zit langzamer gaat of halt houdt dan zit ik hem in de mond. Nu gebeurd het zelden, maar ik schaam me niet om het toe te geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:50

famke43 schreef:
maar je kunt moeilijk zo'n klein hummeltje dat nog zo onstevig als wat zit gaan leren om te sturen met dr benen, :D

mee eens. En zeker als je van die beren van lespony's beschikbaar hebt die je eigenlijk moet sturen met je kont als volwassene omdat ze zo sterk zijn en op de voorhand trekken, dan is het voor de kinderen gewoon links is links en rechts is rechts en probeer ik alle zithulpen voor een wending uit te smeren over meerdere lessen zodat het behapbaar is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:58

Lara_Silver schreef:
Met mij benen, zit (gewicht) en teugels. Ik vind het ook lichtelijk overdreven teugels echt hulpmiddelen te noemen, maar dat is omdat ik heel realistisch ben over mijn niveau. Ik zet een wending in met mijn benen en begeleidt met de buitenteugel, daarna vraag ik eventueel stelling met mijn binnenbeen en binnenteugel. Ook gebruik ik mijn teugels om zijn schouder te plaatsen en te begrenzen daar waar nodig als het mijn buitenbeen niet lukt alleen. Ik gebruik ze dus ten aanvulling van mijn benen en zithulpen en ze hebben (voor mij) toch nog een belangrijke rol. Daarbij ben ik er niet vies van toe te geven dat ik ook correcties geef met mijn teugels. Is hij doof op mijn been en zithulpen dan herinner ik hem nog maar eens met de binnenteugel wat afwenden is en als hij niet op zit langzamer gaat of halt houdt dan zit ik hem in de mond. Nu gebeurd het zelden, maar ik schaam me niet om het toe te geven.

Denk dat dit wel aardig overeenkomt met het bericht dat ik wilde typen! Hoewel ik het afwenden bij een correctie ook met zoveel mogelijk buitenteugel doe, niet met de binnenteugel. Anders probeert mijn paard al snel over de buitenschouder weg te lopen. Dus een correctie gaat dan met een duidelijk buitenbeen en buitenteugel, dan is het vaak duidelijk.

Heb daarnaast een aantal jaren bitloos moeten rijden op mijn vorige paard. Daardoor veel meer gevoel ontwikkeld voor het rijden op zit.
Ik dacht altijd al dat ik op mijn zit reed, maar dat was niet zo. Heb er veel baat bij gehad!

Vind het wel goed om hier eens bij stil te staan. Weet zeker dat heel veel bokkers een tijdje na moesten denken hoe ze nou eigenlijk sturen. :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:40

Je kunt een kind wel degelijk van het prille begin aanleren op zit te rijden. Daarvoor moet je echter wel een pony of paard ter beschikking hebben dat op zit gereden is (en op lichte signalen), anders kan het kind doen wat ze wil, de signalen komen niet door. Op de manege vind je helaas weinig pony's die op zit gereden worden.. Maar met een goed paard of pony is het dus wel degelijk mogelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:43

Je kunt een kind wel degelijk van het prille begin aanleren op zit te rijden. Daarvoor moet je echter wel een pony of paard ter beschikking hebben dat op zit gereden is (en op lichte signalen), anders kan het kind doen wat ze wil, de signalen komen niet door. Op de manege vind je helaas weinig pony's die op zit gereden worden.. Maar met een goed paard of pony is het dus wel degelijk mogelijk.

daNiielle_: Ik vind het ook een interessant topic, nu ben ik vrij bewust van mijn rijden en de signalen en correcties die ik geef. Ik vind jou vorm van correctie wel vriendelijker en beter, dus dat ga ik zeker overnemen. Ik rijd nu al een tijdje regelmatig alleen maar met kaptoom (in het bos wel vaak op de bosal, maar dat is een eitje), in het begin was dat wel een flinke confrontatie, maar het gaat nu een stuk beter, gewenning van beide kanten. Bitloos is inderdaad een goede manier om te controleren in hoeverre je afhankelijk bent van het bit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:54

Thuis lukt het me ook wel aardig. Maar het is idd lastig als je lesgeeft aan beginners met paarden van een ander, maar ook wel een uitdaging.

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:12

teugels, lichaam en benen!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:44

Benen en zit hier, en soms wel eens getrek aan de neckrope als meneer voor de duizendste x richting stal draait ipv de kant die ik wil. Als ik 'moeilijkere' dingen uitsteek dan gebruik ik een bit, oldat hij bij contact direct bit aanneemt en mijn lichaamshulpen duidelijker doorkomen als ik mijn teugel van/op de hals doet. Hij steigert ook enkel met bit in btw :P

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:48

Heb op de manege ook geleerd met veel teugels en beetje been.
Ben nu bezig met dit om te keren, zoveel mogelijk met been.
Af en toe gebruik ik m'n teugels nog wel wat teveel... Maar we zijn ermee bezig :)