Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:16

http://www.youtube.com/watch?v=VraCZueLmfQ
Hier zie je een paardje dat L startgerechtigd is en duidelijk moeite heeft om rustig te galopperen. Rechtsom is voor haar de zwakste galop vandaar dat ik dit foute! filmpje plaats. Als het goed gaat is het namelijk minder leerzaam en expres heb ik dus dit fouten filmpje geplaatst.
De galop rechts was mooi, goed aangesprongen in de juiste stelling (alleen nog mijn binnenhand na laten geven, benen langer maken!!), Netjes en keurig vergeleken bij hoe het was een half jaar geleden. Dat maakt blij want om de zoveel tijd maak ik filmpjes om te kijken of er wel of niet progressie zit en die stuur ik dan naar mijn instructrice (heb hier in Frankrijk geen les meer dus moet het op die manier doen).
Aandachtspunt is: uit de galop halen naar de draf:
Beter is als ik haar op de volte in galop zet, zodat ik mijn activiteit behoud dus haar goed laat door springen, dan volte sluiten en op weinig (hand) naar de draf voor een vloeiende overgang van áchteren uit rijd (dus daar zit nog veel werk aan waar ik zin in heb!).
Ze mag dus niet gaan rennen zoals ze hier doet en daarmee dus op de voorhand stormt, zoals in het filmpje. Goed te zien is dat ze dan direct uit elkaar valt. Dus opdracht is meer rust, wel actief, en op de volte zetten zodat ze niet kan rennen. Wat mij betreft dus heel leerzaam. Maar voor een overbouwd paardje dat met de gat in de lucht en hoofd in de grond in draf en galop haar oefeningen deed twee jaar geleden is dit al een behoorlijke progressie en Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd. Dat is voor mij het belangrijkste, niet om perfecte filmpjes te laten zien maar dat er progressie is en plezier bij paard en ruiter met het rijden. Dat laatste zit bij ons wel goed *\o/* .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:47

listiglistje schreef:
ZUCHT.....waarom denken mensen toch altijd als je Z1 rijdt, jij en je paard alles al kan en alles perfect moet gaan :+

zelfs op WB of Olympisch nivo GP gaan er dingen fout...en dan moet je met Z1 nivo alles maar kunnen? Yeah right...dream on :')

Wel realistisch blijven hè.....

Ik ben zeker realistisch. Maar hoe wil jij een nette eenvoudige galopwissel doen, als je hem niet kunt verzamelen in de galop? Geef daar dan ook antwoord op. Want weet uit eigen ervaring dat je dat niet voor elkaar krijgt, als je hem niet richting die verzameling kunt rijden in de galop. En dat is hetzelfde met de voltes van 8 meter. Dus in plaats van steeds kritiek op mij te hebben, mag jij eens uitleggen hoe je dat dan voor elkaar krijgt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:55

Scoor jij soms een 8, 9 of 10 voor elk onderdeel, NEE...dus doe ff normaal :+ ik ben geen Anky en krijg ook maar een 6 of 7 omdat het nog niet helemaal goed en voor elkaar is :Y)

Als je het allemaal zo goed weet en kan (ik niet btw) dan laat maar eens wat protocollen zien :7 En ik verwacht nu wel allemaal 10'en!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:10

listiglistje schreef:
turquoises schreef:

Wanneer het voorbeen in de galop eerder landt dan het achterbeen dan is hij volgens mij toch echt onregelmatig/ taktfout.
Juist in het terugrijden uit een voorwaartse galop naar een verzamelde galop moet het achterbeen ondertreden en niet eerst het voorbeen landen. ;)

Volgens mij ben jij live bij deze proeven aanwezig geweest in Liempde met scores van > 200 in het M2....heb je toen onzuiverheden geconstateerd?
Naar je eigen zeggen toen: snapte je deze scores wel....

Paard komt gewoon meer op de voorhand door het sterk terugnemen, dat is mi niet onzuiver/onregelmatig wat beweerd werd,
maar puur onbalans door nog niet voldoende op het achterbeen kunnen komen met het terugnemen/sluiten.
Dat is een fout in de africhting, maar niet onzuiver....daar versta ik toch echt wat anders onder!

Je verward mij met iemand anders. :j

Jij zet deze foto's als voorbeeld dus ga ik er vanuit dat je tevreden bent met het getoonde. Ik zet enkel mijn kanttekening. Niet om te katten maar omdat ik zie dat hetgeen je als voorbeeld stelt, de galop die beter wordt in een hogere klasse , hier dus niet van toepassing is. Een paard mag in galop niet eerder met het voorbeen landen dan op het achterbeen. Dat is gewoon altijd ongewenst.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:17

sorry had je met iemand anders verward waar je boktnaam op lijkt :o sorry....niet goed gekeken

Ja ik ben tevreden met hoe mijn paard gaat (en de jury's ook gelukkig) :D

Maar dat was niet de insteek van het topic/de foto, de vraag was waarom krijg je minder spectaculaire foto's op hoger nivo....nou vaak hierdoor!
Daar was de foto voor bedoeld, juist dat je controle wil omdat de oefeningen kort achter elkaar komen, je kleinere wendingen moet draaien ed,
daarvoor moet je wel eens je paard heftig terugnemen (en het is nog niet helemaal voor elkaar) en daar is deze foto een goed voorbeeld van en dus daarom geschikt :)

Genoeg foto's in mijn profiel waar hij wel eerst achter land, maar daar heb je niets aan voor een antwoord op TS vraag.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:29

FriesWytske schreef:
listiglistje schreef:
ZUCHT.....waarom denken mensen toch altijd als je Z1 rijdt, jij en je paard alles al kan en alles perfect moet gaan :+

zelfs op WB of Olympisch nivo GP gaan er dingen fout...en dan moet je met Z1 nivo alles maar kunnen? Yeah right...dream on :')

Wel realistisch blijven hè.....

Ik ben zeker realistisch. Maar hoe wil jij een nette eenvoudige galopwissel doen, als je hem niet kunt verzamelen in de galop? Geef daar dan ook antwoord op. Want weet uit eigen ervaring dat je dat niet voor elkaar krijgt, als je hem niet richting die verzameling kunt rijden in de galop. En dat is hetzelfde met de voltes van 8 meter. Dus in plaats van steeds kritiek op mij te hebben, mag jij eens uitleggen hoe je dat dan voor elkaar krijgt.

Waarschijnlijk lukt dat omdat het voor een paard gemakkelijker en veel minder zwaar is om enkele passen te verzamelen en dan een overgang te maken, dan om continu en in balans in die verzameling door te blijven galopperen. Juist door die overgangen maak je een paard sterk genoeg om de verzameling langer en constanter vol te kunnen houden...Dus hoewel ik je vraag wel snap, denk je imo verkeer om hierin.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:38

0000 het is gewoon een onrealistische gedachte dat een Z1 paard al voor elkaar moet zijn qua verzameling....Z1 is immers de eerste klasse waar (stukjes) verzameling gevraagd wordt, dus het begin :)

Een illusie dus dat een Z1 paard continu op het achterbeen moet zijn, als dat zo zou zijn is de africhting afgerond en rijdt met wel GP.

Nou daar is hier geen sprake van, nog genoeg werk aan de winkel wil het paard sterker worden en 100% voor elkaar zijn....al bestaat mi 100% voor elkaar zijn niet :o

Voor nu is wat we laten zien goed genoeg voor onze klasse, ruimte voor groei en verbetering is er altijd :)

0000

Re: Hoe hoger het niveau, hoe vlakker de galop lijkt wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:42

Listiglistje, mocht het niet uit mijn vorige post gebleken zijn, ik was het al met je eens he....Heb zelf ook een aantal keer M en Z gereden en weet dat paarden dan echt nog niet altijd constant zijn in de verzameling. Mijn post was als aanvulling bedoeld, verzameling krijg je uiteindelijk onder andere door overgangen (en dus ook eenvoudige wissels) te rijden dus de gedachte dat je paard eerst verzameld moet zijn en blijven en je dan pas Z oefeningen kunt gaan rijden kwam op mij wat vreemd over.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:46

Paard is gewoon op de foto, misschien in het echt heel even, in viertakt.
Waarschijnlijk net een moment even te traag en gemis van sprong, dat kan gebeuren, op ieder nivo.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:51

0000 schreef:
Listiglistje, mocht het niet uit mijn vorige post gebleken zijn, ik was het al met je eens he....Heb zelf ook een aantal keer M en Z gereden en weet dat paarden dan echt nog niet altijd constant zijn in de verzameling. Mijn post was als aanvulling bedoeld, verzameling krijg je uiteindelijk onder andere door overgangen (en dus ook eenvoudige wissels) te rijden dus de gedachte dat je paard eerst verzameld moet zijn en blijven en je dan pas Z oefeningen kunt gaan rijden kwam op mij wat vreemd over.

Mijn post was ook een aanvulling, want ik vond de gedachte van FW ook vreemd :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:48

listiglistje schreef:
Scoor jij soms een 8, 9 of 10 voor elk onderdeel, NEE...dus doe ff normaal :+ ik ben geen Anky en krijg ook maar een 6 of 7 omdat het nog niet helemaal goed en voor elkaar is :Y)

Als je het allemaal zo goed weet en kan (ik niet btw) dan laat maar eens wat protocollen zien :7 En ik verwacht nu wel allemaal 10'en!

Ben jij soms met het verkeerde been uit bed gestapt. Ik vraag je een normale vraag. En bovendien is dit een discussietopic.
Hier wordt namelijk wel verwacht dat je in de Z je paard al goed in de verzameling kan rijden. Anders krijg je maar hele lage cijfers. Daar komt dus mijn reactie vandaan. En nee, het hoeft in mijn ogen ook nog niet perfect te zijn.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:16

Jammer dat de discussie nu lijkt te gaan over het niveau van paard en ruiter op de foto's in plaats van het onderwerp dat door de TS is in gebracht en waar de ruiter de foto's voor geplaatst had, ter illustratie.

Het is heel makkelijk om op specifieke foto's te schieten, maar het is juist interessant om achterliggend te bespreken, zoals eerder gebeurde. Ik vond in het filmpje met de vos en de Portugese (?) ruiter mooi om te zien dat het paard vanuit de schoft de hals strekte en heel mooi in evenwicht liep met een ontspannen rug en ben benieuwd hoe dit dan uitgebouwd zou kunnen worden naar het meer naar de achterhand van het gewicht, vooral in de galop, gezien dit topic over de galop gaat :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:58

FriesWytske schreef:
listiglistje schreef:

Ben jij soms met het verkeerde been uit bed gestapt. Ik vraag je een normale vraag. En bovendien is dit een discussietopic.
Hier wordt namelijk wel verwacht dat je in de Z je paard al goed in de verzameling kan rijden. Anders krijg je maar hele lage cijfers. Daar komt dus mijn reactie vandaan. En nee, het hoeft in mijn ogen ook nog niet perfect te zijn.

Volgens mij heb jij geen bord voor je kop, maar een hele grote dikke vette betonnen muur |o

En nee ik krijg geen lage punten (zie onderschrift B-) ), zit iedere wedstrijd in de prijzen, dus zo slecht zal het getoonde wel niet zijn, iig goed genoeg voor het nivo ;)

Daar laat ik het bij...weer ontopic! Want ik en mijn paard staan niet ter discussie, laat dat maar aan de jury op wedstrijd over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:44

Dus LL, omdat je hoge punten krijgt ga je er vanuit ddat het getoonde correct is?
Dan wil ik nog wel even vermeld hebben dat er heel veel kritiek op het jurycorps is. Ik vind de vraag van de TS een goede vraag en m.i. heb je met je getoonde foto's getoond dat haar vraag wel eens bevestigend beantwoord kan worden.

Om bij de vraag van de TS te blijven kan ik wel zeggen dat ik vind dat bij veel GP combinaties de galop niet meer gereden wordt zoals die zou moeten zijn. De tact is vaak verloren gegaan en het lijkt meer een hakketakgalop dan een goed gereden verzamelde galop. Dat is ook zo met de stap en de zwaardere oefeningen zoals de passage en de piaffe. De correctheid is vaak ver te zoeken. En dat komt omdat de jury's te veel beoordelen op naam en spectakel en vaak niet meer kijken naar correctheid van het getoonde.

Listiglistje, ik wil niet te veel ingaan op jouw getoonde foto's maar aangezien je ze hebt geplaatst als voorbeeld en er zelf erg content mee bent wil ik er wel iets over zeggen. Jouw paard loopt erg op de voorhand en dat is er de oorzaak van dat de galop die getoond is in foto 3, niet correct is aangezien je paard op zijn vorbeen landt en niet het achterbeen eerst de grond raakt.
Natuurlijk weet ik dat het niet altijd even makkelijk is maar dat is niet aan de orde in een dressuurproef. Een jury behoort punten te geven voor het geen hij ziet. En weten tegenwoordig de meeste jury's niet hoe een goed gaand paard eruit ziet.
Te veel wordt gekeken naar het plaatje. En ruiters weten dat eigenlijk ook wel. Waarom denk je anders dat men met een gekleurd jasje, laklaarzen en blingbling indruk wil maken?

Nogmaals, het is niet mijn bedoelinng om op de man te spelen maar ik wil enkel aantonen aan de hand van de getoonde foto's van Listiglistje waar het met de galop mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:45

Ik lees mee, ben wel benieuwd wat jullie van deze galop vinden.

Volgens mij gaat hij ook te vroeg met zijn linkervoorbeen naar de grond.

Voor het hele mooie is hij net een fractie van een seconde te laat genomen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:54

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij ListigListje. Het voorbeen landt ook bij jouw paard eerder en dat is eigenlijk ongewenst. Ik denk dat het komt doordat je je paard aan de voorkant te strak voorsteld. Wanneer de voorkant wat 'opener' was geweest was zeer waarschijnlijk de galop meer op de achterhand geweest.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:56

Die van jou gaat ook eerst voor landen Yvon, dus ben je hier ook het haasje....niet op de achterhand (maar in het B hoeft dat natuurlijk nog niet!) :7 En dat terwijl jou dier ook heel fijn kan galloperen....

Maar goed voor de doorzanikkers over mij en mijn paard hier een recente foto waar het achterbeen eerst is geland, al gaat het topic daar niet over (en over ons) maar goed :roll:
(ook vreemd dat er allemaal lege profielmensen zitten te azijnpissen, ik vraag mij af wat zij zelf presteren of is het alleen in de achtertuin GP :o )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:57

Zou zomaar kunnen! Hij mag veel meer op de achterhand, maar nog niet aan toe.
Hij kan echt galopperen als een dolle, maar het schort nogal aan mijn ruitergevoel.

Misschien een kanttekening dat dit paard pas goed 5 maanden onder het zadel was bij het maken van deze foto. Ik denk dat ik terug aan het rijden was na het voorwaarts galopperen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:06

...ik heb even gescrolled, zodat ik de hoeven niet kon zien op het scherm.

Ik vind de bekkenkanteling van het paard indrukwekkend en ik zie een keurige, rechte lendenpartij. Rond de knie zie ik allerlei "lijntjes", die wijzen op spieractiviteit.
Ook vind ik bij de ruiter de rechte lijn tussen elleboog en bit keurig netjes.
Heupgewricht en schoudergewricht van het paard staan op 1 horizntale lijn.
(De verticale lijn voor de ruiter is (eventjes?) verstoord.)

De foto is een paar graden heuvelopwaarts genomen - en bij nog verder scrollen blijkt toch de buitenvoorhoef dichter bij de grond te staan dan de binnenachterhoef.

Maarrre - ik heb geleerd, mijn oordeel op te schorten. De afstand grond - hoef is "luid en duidelijk" zichtbaar.
Echter: het criterium is, dat die 2 hoeven tegelijkertijd landen.
En: ik kan me voorstellen, dat die 2 hoeven dat ook daadwerkelijk doen.
De "baan" die de achterhoef gaat afleggen - en de functie van het achterbeen is een andere dan de baan en de functie van het voorbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:11

Janneke, je verhaaltje over mijn foto?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:11

Interessant! Heb geen nuttige info toe te voegen maar lees graag mee

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:13

vonneke schreef:

Eh, ja, wat ik schreef ging over jouw foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:14

Janneke2 schreef:
[naam] schreef:

Eh, ja, wat ik schreef ging over jouw foto.

Bedankt! Super aardig!!

Hij kan behoorlijk lopen maar zijn galop is wel zijn opvallendste gang.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:16

turquoises schreef:
Het voorbeen landt ook bij jouw paard (= foto van Vonneke, J.) eerder en dat is eigenlijk ongewenst.

...weten we dat?

Het voorbeen staat dichter bij de grond. Maar in de eerste fase van de galop zijn beide voorbenen hoog verheven...

Bij de foto van Listig Liesje is het een feit: 2 achterhoeven staan in het zand, 2 voorhoeven in de lucht.

Maar: gebruik daarna je scrollfunctie van je toetsenbord: het heupgewricht van het paard staat lager dan zijn schoudergewricht.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-07-13 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:17

vonneke schreef:
Bedankt! Super aardig!!

Hij kan behoorlijk lopen maar zijn galop is wel zijn opvallendste gang.

;) Als ik gemeen ben, dan zeg ik van "niets te danken, ik schrijf gewoon wat ik zie...."