Juiste manier besturen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:03

Interessant artikel wat ik een tijdje geleden op Facebook tegenkwam:
http://horselistening.com/2013/07/23/wh ... o-instead/
Ik rijd hoofdzakelijk op buitenteugel ( als ik al teugel gebruik), binnen been tegen het paard, buitenbeen "duwt/ bumpt" om de richting aan te geven net als de gewichtshulp die de juiste richting aan geeft.
Als ik een wending rijd, leg ik mijn binnenbeen aan, buitenbeen bumpt en gewichtshulp betekent dat ik mijn binnenzitbeen knobbel meer belast ( maar niet scheef ga hangen!) en evt. teugelhulp met buitenteugel tegen de hals en binnen teugel ervan af.
Aanleuning vragen doe ik afwisselend met beide teugels, maar evt. ook met binnen/ buitenteugel ( flexen/ inbuigen links / rechts ); geheel afhankelijk van wat er op dat moment nodig is maar wel in combinatie met zit/ been hulp om de achterhand "in werking" te zetten! Anders is het geen aanleuning!

Halthouden/ achterwaarts doe ik in feite zonder druk op de teugel, maar puur op zit/ stem.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:06

nombrado schreef:
Het gaat op voor elk paard.

Ben ik helemaal mee eens!

lauraatjxx

Re: Juiste manier besturen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:13

Is mijn manier van sturen dan zo apart? :p
Ik kijk waar ik heen wil, en denk dat ik daar heen wil.. meestal gaat mijn paard die kant dan al op :D
Ik gebruik natuurlijk wel mijn teugels, als ik stuur dan geef ik net zo veel als dat ik neem. Je hebt geen teugeldruk nodig om je paard naar beneden te laten lopen, ik vind "aan de teugel" ook geen goede uitspraak.. Als het paard aan het been is, zakt hij vanzelf aan de voorkant. Als hij het vertrouwen heeft om te zakken tenminste. Dit ligt natuurlijk aan de hand van de ruiter :Y)

Dit is mijn inzicht op sturen :D

nombrado

Re: Juiste manier besturen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:23

als je recht in je lijf zit op je paard, en je neemt je hele lichaam mee naar de kant waar je heen wilt.(wel minimaal en dus ook je bekken.)
komt je binnenbeen op je singel te liggen (iets gedraaid) , je buitenbeen er iets achter en heb je juist minder gewicht op je binnenzitbeenknobbel zodat het paard aan de binnenzijde ruimte krijgt te gaan buigen.
meer is het niet ;-)
kmoet altijd wel lachen om die ingewikkelde uitleg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:24

lauraatjxx schreef:
Is mijn manier van sturen dan zo apart? :p
Ik kijk waar ik heen wil, en denk dat ik daar heen wil.. meestal gaat mijn paard die kant dan al op :D
Ik gebruik natuurlijk wel mijn teugels, als ik stuur dan geef ik net zo veel als dat ik neem. Je hebt geen teugeldruk nodig om je paard naar beneden te laten lopen, ik vind "aan de teugel" ook geen goede uitspraak.. Als het paard aan het been is, zakt hij vanzelf aan de voorkant. Als hij het vertrouwen heeft om te zakken tenminste. Dit ligt natuurlijk aan de hand van de ruiter :Y)

Dit is mijn inzicht op sturen :D

super, in principe kan je een paard op minimale aanwijzingen sturen.
ook op gedachten :+

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:26

nombrado schreef:
super, in principe kan je een paard op minimale aanwijzingen sturen.
ook op gedachten :+

Haha ja zo heb ik het geleerd, zelfs met overgangen maken gebruik ik mijn gedachten en dat werkt eigenlijk bijna altijd. :+
Vind het wel leuk dat ik niet de enigste ben die denkt dat je niet hoeft te trekken en te plukken voordat je de bocht om kan. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:40

nombrado schreef:
als je recht in je lijf zit op je paard, en je neemt je hele lichaam mee naar de kant waar je heen wilt.(wel minimaal en dus ook je bekken.)
komt je binnenbeen op je singel te liggen (iets gedraaid) , je buitenbeen er iets achter en heb je juist minder gewicht op je binnenzitbeenknobbel zodat het paard aan de binnenzijde ruimte krijgt te gaan buigen.
meer is het niet ;-)

Een paard zal altijd proberen om onder het ruitergewicht te blijven, dus je zal meer gewicht op de binnenkant moeten nemen. Als ik mijn paard zonder teugels rondstuur zal hij de kant opgaan waar ik meer gewicht op zet ( gaat om fracties maar zo werkt het wel). Naar links is dus linkerzitbeenknobbels meer belasten en paard gaat naar links zonder teugel of beenhulp ( en vice versa). Als je je binnenbeen op de singels legt en zeker als je die iets draait zal je die kant ook meer belasten; anatomisch gezien kan dat ook niet anders!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:51

ElCid schreef:
nombrado schreef:
meer is het niet ;-)

Een paard zal altijd proberen om onder het ruitergewicht te blijven, dus je zal meer gewicht op de binnenkant moeten nemen. Als ik mijn paard zonder teugels rondstuur zal hij de kant opgaan waar ik meer gewicht op zet ( gaat om fracties maar zo werkt het wel). Naar links is dus linkerzitbeenknobbels meer belasten en paard gaat naar links zonder teugel of beenhulp ( en vice versa). Als je je binnenbeen op de singels legt en zeker als je die iets draait zal je die kant ook meer belasten; anatomisch gezien kan dat ook niet anders!

ja, een paard zal idd met zijn lijf onder het ruitergewicht willen blijven
wij zitten boven de ribben (coconnetje) middelpunt, die zal als een paard naar rechts wil altijd iets naar buiten gaan buigen (rompkanteling) om juist een wending in te gaan. Om je paard een wending in te zetten, zal je het buitenachterbeen moeten stimuleren een wending in te gaan. (die zet namelijk af)
als je zelf je linkerbekken iets naar voren doet voordat je een bocht inzet? ( incl bovenlijf) dan komt automatisch je binnenheup ietsje omhoog.