Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DezeNaam schreef:Ik vind het een beetje overdreven hoor, je laat het bit zo scherp inwerken zoals je zelf wil.
Ik rijd gewoon met bit, zie geen reden om zonder te gaan rijden zolang mijn paard geen pijn heeft. Met een bitloos hoofdstel kan je trouwens ook het neusbotje van je paard breken als je te hard trekt.
EskeGirl schreef:DezeNaam schreef:Ik vind het een beetje overdreven hoor, je laat het bit zo scherp inwerken zoals je zelf wil.
Ik rijd gewoon met bit, zie geen reden om zonder te gaan rijden zolang mijn paard geen pijn heeft. Met een bitloos hoofdstel kan je trouwens ook het neusbotje van je paard breken als je te hard trekt.
Dat is een fabeltje, of je moet met drie man aan de teugels gaan hangen.
Verder met je eens.
DezeNaam schreef:Ik vind het een beetje overdreven hoor, je laat het bit zo scherp inwerken zoals je zelf wil.
Mona81 schreef:Onder andere door dit filmpje ben ik ook overgestapt op bitloos. Voor mij was het ook echt een eye-opener. Mijn paard is er veel relaxter door geworden.
Het is maar goed dat dit soort filmpjes er zijn. Hierdoor gaan mensen nadenken over hun eigen handelen en zo hoort het ook. Het is niet verkeerd om eens stil te staan bij wat je aan het doen bent. Velen rijden nog met bit gewoon omdat ze niet beter weten. Een bit is en blijft een stuk metaal dat je in je paard zn mond hangt, hoe zacht je het ook gebruikt. Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar eens stilstaan bij een alternatief is nooit verkeerd.
Mona81 schreef:Onder andere door dit filmpje ben ik ook overgestapt op bitloos. Voor mij was het ook echt een eye-opener. Mijn paard is er veel relaxter door geworden.
Het is maar goed dat dit soort filmpjes er zijn. Hierdoor gaan mensen nadenken over hun eigen handelen en zo hoort het ook. Het is niet verkeerd om eens stil te staan bij wat je aan het doen bent. Velen rijden nog met bit gewoon omdat ze niet beter weten. Een bit is en blijft een stuk metaal dat je in je paard zn mond hangt, hoe zacht je het ook gebruikt. Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar eens stilstaan bij een alternatief is nooit verkeerd.
. ikke schreef:Mona81 schreef:Onder andere door dit filmpje ben ik ook overgestapt op bitloos. Voor mij was het ook echt een eye-opener. Mijn paard is er veel relaxter door geworden.
Dan zou ik me toch eens achter het oor krabben over je eigen rijkwaliteiten en eventuele kwaliteit van les..........
Mona81 schreef:ikke schreef:Dan zou ik me toch eens achter het oor krabben over je eigen rijkwaliteiten en eventuele kwaliteit van les..........
Goh, dat zijn veel aannames voor iemand die niets weet over het paard, de situatie en de achtergrond van mij of mijn paard. Wat een oppervlakkige opmerking.
donna123 schreef:Ik ben het met Mona81 zeker eens, want waarom gebruik je een bit als je er toch niet aan trekt?
Op vele foto's waar de ruiter zo genaamd met een zachte hand rijdt zie ik de teugels niet in een boogje.
En die neusriem dan! Heel erg overbodig en onaangenaam voor het paard ook al trek je er niet aan.
Jullie kunnen toch zeker niet ontkennen dat jullie wel eens aan de teugels trekken (doe ik ook wel eens als ik heel soms met een bit rijdt)?
donna123 schreef:Ik ben het met Mona81 zeker eens, want waarom gebruik je een bit als je er toch niet aan trekt?
Op vele foto's waar de ruiter zo genaamd met een zachte hand rijdt zie ik de teugels niet in een boogje.
En die neusriem dan! Heel erg overbodig en onaangenaam voor het paard ook al trek je er niet aan.
Jullie kunnen toch zeker niet ontkennen dat jullie wel eens aan de teugels trekken (doe ik ook wel eens als ik heel soms met een bit rijdt)?
ikke schreef:donna123 schreef:Ik ben het met Mona81 zeker eens, want waarom gebruik je een bit als je er toch niet aan trekt?
Toon mij dat je je paard tussen duim en wijsvinger nageefelijk kunt rijden, ongeacht de optoming, praten we daarna verder......
Simpelman schreef:Geduld is het toverwoord.
DezeNaam schreef:Simpelman schreef:Geduld is het toverwoord.
Inderdaad. Ik moet gewoon lichtjes contact op de teugels houden en dan wordt mijn paard vanzelf nageeflijk, het is ook niet de bedoeling om met een bit het paard naar onder te zagen, je mag wel met je teugels spelen, 'eens spons uitknijpen' zoals mijn lesgever het zegt.