Werking van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:48

Ik vind het een beetje overdreven hoor, je laat het bit zo scherp inwerken zoals je zelf wil.
Ik rijd gewoon met bit, zie geen reden om zonder te gaan rijden zolang mijn paard geen pijn heeft. Met een bitloos hoofdstel kan je trouwens ook het neusbotje van je paard breken als je te hard trekt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:21

DezeNaam schreef:
Ik vind het een beetje overdreven hoor, je laat het bit zo scherp inwerken zoals je zelf wil.
Ik rijd gewoon met bit, zie geen reden om zonder te gaan rijden zolang mijn paard geen pijn heeft. Met een bitloos hoofdstel kan je trouwens ook het neusbotje van je paard breken als je te hard trekt.

Dat is een fabeltje, of je moet met drie man aan de teugels gaan hangen.
Verder met je eens.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:27

EskeGirl schreef:
DezeNaam schreef:

Dat is een fabeltje, of je moet met drie man aan de teugels gaan hangen.
Verder met je eens.

Met een hackmore (oké is dan ook wel direct wat straffer) is dat wel mogelijk volgens mij. Maar oké, het zou wel kunnen dat het niet zo is inderdaad.(:

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:36

DezeNaam schreef:

Hoe weet jij dat het bit jou paard geen pijn doet? Heeft hij/zij dat ooit gezegt?
Dit filmpje is idd een beetje overdreven, maar jullie en ik (rijdt zelf ook heel soms met bit) kunnen toch niet ontkennen dat het paard soms haar/zijn mond open doet? Of wacht, sommige paarden kunnen dat niet eens want hij wordt dicht gesnoerd met een neus en sperriem.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:38

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je het bit door de mond van je paard trekt op rukken geeft aan de teugels. Helaas gebeurd dit wel nog veel.
Maar er zijn ook mensen die vriendelijk met een bit rijden.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:40

Citaat:
Maar er zijn ook mensen die vriendelijk met een bit rijden.

Gelukkig zijn die er idd ook

Mona81

Re: Werking van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:05

Onder andere door dit filmpje ben ik ook overgestapt op bitloos. Voor mij was het ook echt een eye-opener. Mijn paard is er veel relaxter door geworden.
Het is maar goed dat dit soort filmpjes er zijn. Hierdoor gaan mensen nadenken over hun eigen handelen en zo hoort het ook. Het is niet verkeerd om eens stil te staan bij wat je aan het doen bent. Velen rijden nog met bit gewoon omdat ze niet beter weten. Een bit is en blijft een stuk metaal dat je in je paard zn mond hangt, hoe zacht je het ook gebruikt. Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar eens stilstaan bij een alternatief is nooit verkeerd.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:09

Mona81 schreef:
Onder andere door dit filmpje ben ik ook overgestapt op bitloos. Voor mij was het ook echt een eye-opener. Mijn paard is er veel relaxter door geworden.
Het is maar goed dat dit soort filmpjes er zijn. Hierdoor gaan mensen nadenken over hun eigen handelen en zo hoort het ook. Het is niet verkeerd om eens stil te staan bij wat je aan het doen bent. Velen rijden nog met bit gewoon omdat ze niet beter weten. Een bit is en blijft een stuk metaal dat je in je paard zn mond hangt, hoe zacht je het ook gebruikt. Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar eens stilstaan bij een alternatief is nooit verkeerd.

Dus het doet ook al pijn als het bit er nog maar in hangt? :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:11

Mona81 schreef:

Dan zou ik me toch eens achter het oor krabben over je eigen rijkwaliteiten en eventuele kwaliteit van les..........

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:11

Mona81 schreef:

Heb je dit topic daadwerkelijk gelezen? Ook mijn opmerking over dit filmpje op de eerste pagina?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:13

Als je goed leest, zie je dat ik dat nergens heb gezegd... :')
Ja hoor, ik heb alles gelezen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:17

Dan weet je dus ook dat dit filmpje beter zo genoemd kan worden: "De effecten van een slecht passend bit en harde ruiterhanden op de paardenmond".

M.a.w. hij is niet objectief en overdreven, hoe kan zoiets als dé waarheid aangenomen worden. Als je dat wel vind, dan raad ik je aan om eens écht kritisch te gaan kijken naar dit filmpje en een ruiter met een zachte hand en goed passend bit. Het verschil zal enorm zijn.
Maar ja als je verstandige ruiters filmt heb je geen aansprekend materiaal. :roll: .

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:18

" Velen rijden nog met bit gewoon omdat ze niet beter weten. Een bit is en blijft een stuk metaal dat je in je paard zn mond hangt, hoe zacht je het ook gebruikt. " Daaruit begrijp ik dat een bit altijd pijn doet. Er bestaan ook plastic bitten trouwens. :')

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:19

ikke schreef:
Mona81 schreef:

Dan zou ik me toch eens achter het oor krabben over je eigen rijkwaliteiten en eventuele kwaliteit van les..........

Goh, dat zijn veel aannames voor iemand die niets weet over het paard, de situatie en de achtergrond van mij of mijn paard. Wat een oppervlakkige opmerking.

Voor de mensen die mijn bericht niet begrijpen, ik zal wat duidelijker zijn. Ik bedoel het hele idee van een bit, een stuk metaal in de mond van mijn paard, staat mij niet (meer) aan. Ik zeg niet dat alle ruiters het bit misbruiken, zeker niet. Er zijn genoeg ruiters met een zachte hand. Persoonlijk vind ik een bit niet meer echt van deze tijd, dat is mijn mening, maar ieder zijn ding. In mijn ogen is een bit een dwangmiddel, er zijn andere manieren om een paard iets duidelijk te maken. De gevoelige mond vind ik daar niet de juiste plek voor.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:36

Met een hoofdstel zonder bit kan je je paard ook dwingen lijkt me, soms zelfs makkelijker dan met bit.
Als je paard een bit in de mond heeft en je constant te hard kan het paard het bit vastpakken, en hup, je hebt niks meer te zeggen. Bij een bitloos hoofdstel kan je als je wil je paard zo naar beneden trekken (lijkt me toch zo, heb er geen ervaring mee).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:04

Mona81 schreef:
ikke schreef:

Goh, dat zijn veel aannames voor iemand die niets weet over het paard, de situatie en de achtergrond van mij of mijn paard. Wat een oppervlakkige opmerking.

Apart dan ook dat jij uit een zinnetje mijn volledige (gebrek aan) paardenkennis denkt te kunnen distileren.

Laat ik het dan ook even anders verwoorden: Het wel of niet onaangenaam zijn van die mop ijzer in de paardenmond is 100% het gevolg van het handelen van de ruiter.

Daarnaast is alles wat een paard doet voor ons een geconditioneerde reactie. Wil je dat negatief benaderen, dan is dat een vorm van dwang. Het paard kiest er niet vrijwillig voor om samen te werken, laat staan bereden te worden. Het is de oppertunistische insteling van het paard dat dit mede mogelijk maakt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:12

Ik ben het met Mona81 zeker eens, want waarom gebruik je een bit als je er toch niet aan trekt?
Op vele foto's waar de ruiter zo genaamd met een zachte hand rijdt zie ik de teugels niet in een boogje.
En die neusriem dan! Heel erg overbodig en onaangenaam voor het paard ook al trek je er niet aan.
Jullie kunnen toch zeker niet ontkennen dat jullie wel eens aan de teugels trekken (doe ik ook wel eens als ik heel soms met een bit rijdt)?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:59

Een bit in de mond is niet harder of zachter dan optomingen die op het neusbeen inwerken.
De neus van een paard is teer.

Het bit heeft als voordeel dat het de mogelijkheid biedt om met uiterst subtiele aanwijzingen de houding en richting van het paard te beïnvloeden.
Aanwijzingen op de juiste manier met een bit (ondersteund door zit en been) gegeven zijn vrijwel onzichtbaar.
Wanneer een ruiter het bit juist gebruikt dan zal een paard het contact hiermee opzoeken zelfs zonder nageeflijkheid en aanleuning, het paard vraagt hiermee om aanwijzingen.

Het is een belangrijke taak van de ruiter om het paard nooit in zijn mond te frustreren, het vertrouwen van het paard gaat hiermee absoluut verloren.
Het bit is geen rem, "aanhalen, stop"!
De rem van het paard zit in zijn hersenen. Het paard moet eerst onherroepelijk leren halt te houden begeleid aan een halster op een stem commando.
Het stemcommando kan later, in het zadel, aan een lichte aanwijzing van het bit gekoppeld worden.
Trekken aan het bit leidt er bij het paard toe dat het zich gaat beschermen, het schermt zich tegen het onaangename gevoel af door er tegen in te gaan. Wij doen dat net zo.
Alle "noodzakelijke" dwang tot geweld zijn tekenen dat er ergens in de basisafrichting een etappe is overgeslagen

Vanzelfsprekend moet een bit netjes in de mond van een paard passen.
Wanneer er weinig ruimte is kunnen een dubbel gebroken trens of een ongebroken trens een oplossing bieden.
De fijnste en duidelijkste werking geeft een enkel gebroken trens niet te groot en niet te klein met grote zijringen. Bijvoorbeeld en D trens.

Bij alle neusbeen optomingen moeten de hulpen veel "openener", overdrevener geven worden, zij vragen om grove hulpen.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:09

Wat een rare vergelijkingen hier. Alsof een bit altijd hard wordt gebruikt. Wat velen al hebben geprobeerd uit te leggen zal ik ook nog eens proberen. Het contact dat je maakt met via het bit hoort zacht te zijn, zoals je ook een normale toon praat met iemand. Als iemand tegen je schreeuwt is niet leuk, maar als iemand te zacht praat is het te onduidelijk. Of vergelijk het eens met een hand geven, de ene mens vind een stevige hand fijn de ander een (in mijn ogen) slap handje. Je zult met elke persoon en elk paard moeten uitzoeken hoe deze behandeld wilt worden. Het gezegde: behandel iemand zoals je zelf behandeld wilt worden" is niet juist. Een fijngevoelig heet paard zal je heel voorzichtig moeten rijden, een "lomper" paard verwacht duidelijkere aanwijzingen. Of je de communicatie nu bitloos of met bit doet, met beide kan je een paard pijn doen, maar een goede ruiter zou met beide overweg moeten kunnen.
En donna123, ja ik ontken dat ik aan de teugels trek, omdat ik mij ervan bewust ben wat het met een paardenmond doet en vooral omdat het geen oplossing is. (Ik heb daarentegen wel mijn leerproces gehad, en in het verleden heb ik vaak genoeg wel in een mond getrokken)
Wat is er onaangenaam aan een neusriem? (met 2 vingers ertussen, niet die sjor neusriemen). Ik ben het met je eens dat neusriemen niet nodig zijn, behalve op het slagveld (of slachtveld) daar waren ze onmisbaar. Teugels in een boogje betekent geen contact, als dat DE manier zou zijn, waarom dan niet zonder hoofdstel gaan rijden?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:10

donna123 schreef:
Ik ben het met Mona81 zeker eens, want waarom gebruik je een bit als je er toch niet aan trekt?
Op vele foto's waar de ruiter zo genaamd met een zachte hand rijdt zie ik de teugels niet in een boogje.
En die neusriem dan! Heel erg overbodig en onaangenaam voor het paard ook al trek je er niet aan.
Jullie kunnen toch zeker niet ontkennen dat jullie wel eens aan de teugels trekken (doe ik ook wel eens als ik heel soms met een bit rijdt)?

Dat je er aan trekt wil niet zeggen dat het pijn doet. Een paard is overal gevoelig, maar dat wil niet zeggen dat als ik hem aanraak hij vergaat van de pijn. En de teugels hangen inderdaad niet altijd een een boogje, doet aanleuning pijn dan?
En over de neusriem, wat is bitloos dan? Dan zit er toch ook een neusriem.

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:16

Simpelman, wat kan jij dit mooi verwoorden. Ik hoop ooit te leren rijden zoals jij het in je posts beschrijft. Ik denk dat de anti bit rijders niet begrijpen of voorbeelden gezien hebben dat je met een bit kan fluisteren in plaats van schreeuwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:56

donna123 schreef:

Toon mij dat je je paard tussen duim en wijsvinger nageefelijk kunt rijden, ongeacht de optoming, praten we daarna verder......

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:13

ikke schreef:
donna123 schreef:

Toon mij dat je je paard tussen duim en wijsvinger nageefelijk kunt rijden, ongeacht de optoming, praten we daarna verder......

Geduld is het toverwoord.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:35

Simpelman schreef:

Inderdaad. Ik moet gewoon lichtjes contact op de teugels houden en dan wordt mijn paard vanzelf nageeflijk, het is ook niet de bedoeling om met een bit het paard naar onder te zagen, je mag wel met je teugels spelen, 'eens spons uitknijpen' zoals mijn lesgever het zegt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:44

DezeNaam schreef:
Simpelman schreef:

Inderdaad. Ik moet gewoon lichtjes contact op de teugels houden en dan wordt mijn paard vanzelf nageeflijk, het is ook niet de bedoeling om met een bit het paard naar onder te zagen, je mag wel met je teugels spelen, 'eens spons uitknijpen' zoals mijn lesgever het zegt.

Hhmm,als ik alleen maar afwacht, gebeurt er niet veel; hij wordt in ieder geval niet vanzelf nageefelijk.......