Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
[***] schreef:Juliarks schreef:Te jong, wel vind ik dat je vast kan beginnen met longeren/grondwerk.
Longeren met een paard van net 2 jaar ??
Dat is niet goed hoor, heel belastend voor de pezen.
I.m.o. hoort een paard van 2 jaar lekker met vriendjes in de wei / opfok te staan. Met 3 een beetje leren wennen aan allerlei dingen, dus wat wandelen en basis commando's leren ( Bijvoorbeeld ho, vooruit, achteruit ) aan de hand . Op 3.5 jarige leeftijd laten wennen aan de longe en bit en als 4jarige inrijden.
.
detos240 schreef:Paard inrijden op 2 is inderdaad een beetje jong.
Ik rij mijn shetlandpony's (als ze GOED ontwikkeld zijn op 2,5 -jarige leeftijd!!!!, hier bedoel ik mee dat ze aardig aan de vette kant zijn.) op 2,5 jarige leeftijd met een klein licht kind van hooguit 30 kg. in.
Ze mogen dan alleen stappen en draven (en in draf alleen lichtrijden) dit doen we dan 2 keer per week.
Tot sept/okt en dan gaan ze op rust tot het volgend voorjaar.
Heb ervaring als je wacht tot ze 3 zijn dat ze dan giga bevangen KUNNEN worden!!!!!! Een pony die bij mij op 2,5 jarige leeftijd enkel is en niet al te dik wacht ik zeker tot ze 3 zijn en dan op dezelfde manier als bovengenoemd en dan pas na half jaar onder t zadel eens een keertje een galopje.
DanielleHop schreef:detos240 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit nogal jong.. Dikke pony is niet altijd sterker dan dunne pony, het gaat hier puur om bespiering.
En is dat ze anders bevangen worden de enige reden? Dan zou ik zeggen, gewoon wat vaker op kaal land zetten of binnen, maar om daar nou een half jaar eerder voor in te rijden..
DanielleHop schreef:detos240 schreef:Paard inrijden op 2 is inderdaad een beetje jong.
Ik rij mijn shetlandpony's (als ze GOED ontwikkeld zijn op 2,5 -jarige leeftijd!!!!, hier bedoel ik mee dat ze aardig aan de vette kant zijn.) op 2,5 jarige leeftijd met een klein licht kind van hooguit 30 kg. in.
Ze mogen dan alleen stappen en draven (en in draf alleen lichtrijden) dit doen we dan 2 keer per week.
Tot sept/okt en dan gaan ze op rust tot het volgend voorjaar.
Heb ervaring als je wacht tot ze 3 zijn dat ze dan giga bevangen KUNNEN worden!!!!!! Een pony die bij mij op 2,5 jarige leeftijd enkel is en niet al te dik wacht ik zeker tot ze 3 zijn en dan op dezelfde manier als bovengenoemd en dan pas na half jaar onder t zadel eens een keertje een galopje.
Eerlijk gezegd vind ik dit nogal jong.. Dikke pony is niet altijd sterker dan dunne pony, het gaat hier puur om bespiering.
En is dat ze anders bevangen worden de enige reden? Dan zou ik zeggen, gewoon wat vaker op kaal land zetten of binnen, maar om daar nou een half jaar eerder voor in te rijden..
detos240 schreef:Dan staan ze dus al op kaal land hoor! En je gaat een shet in de zomer toch niet binnen zetten?
De shet die hier op 2,5 jarige leeftijd zijn ingereden hebben nu allemaal de leeftijd van 14 jaar en ouder
en die mankeren nooit wat
senna21 schreef:Zelf zou ik niet snel een paard jong inrijden, maar ik vraag me af op welke 'bewijzen' men doelt die er zouden zijn voor het 'vroeg slijten door jong inrijden'.
Want volgens mij gaat het er veel meer om hoe het paard opgroeit, wordt getraind en belast.
Dat verhaal van die groeischijven heb ik ook nooit echt onderbouwd zien worden.
Iets hard roepen is een ding, maar om een onderbouwde mening te kunnen vormen heb je een behoorlijke dosis ervaring, brede kennis en uitgewogen oordeel nodig.
.