paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelle_DL

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:24

Tsja, zelf ben ik van mening dat paarden rond hun 3e jaar ingereden kunnen worden. Maar de renpaarden worden na 1 jaar al beleerd. Verschillende meningen dus. c:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:56

Zelf zou ik niet snel een paard jong inrijden, maar ik vraag me af op welke 'bewijzen' men doelt die er zouden zijn voor het 'vroeg slijten door jong inrijden'.
Want volgens mij gaat het er veel meer om hoe het paard opgroeit, wordt getraind en belast.
Dat verhaal van die groeischijven heb ik ook nooit echt onderbouwd zien worden.
Iets hard roepen is een ding, maar om een onderbouwde mening te kunnen vormen heb je een behoorlijke dosis ervaring, brede kennis en uitgewogen oordeel nodig.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:31

Hier ook draver die rond zijn 8e van mij is geworden! Ook een draver en meneer is inderdaad ook beleerd op 2 jarige leeftijd en gelijk bij de koersen ingezet. Hij kwaim uit Zweden en daar heeft hij heeeel wat koersen afgelopen hoor als 2 jarig paard! Nu is hij inmiddels 16 en nog nooit kreupen/last gehad en gaat nog als een van de snelste paarden door de bak heen ;)

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:04

Veels te jong. Gebeurd toch nog er vaak terwijl de paarden nog niet eens volgroeid zijn. En als men het te intensief doet kunnen ze lichamelijke klachten krijgen ook nog. Zou eigenlijk moeten gebeuren wanneer paarden lichamelijk en geestelijk volgroeid zijn

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:47

Ik vind 2 jaar wel erg jong! Ik zie paarden het liefst pas ingereden op 4 jarige leeftijd. Laat ze daarvoor maar lekker in de wei spelen met vriendjes, vooral op 2 jarige leeftijd!

Juliarks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:42

[***] schreef:
Juliarks schreef:
Te jong, wel vind ik dat je vast kan beginnen met longeren/grondwerk.

Longeren met een paard van net 2 jaar ??
Dat is niet goed hoor, heel belastend voor de pezen.

I.m.o. hoort een paard van 2 jaar lekker met vriendjes in de wei / opfok te staan. Met 3 een beetje leren wennen aan allerlei dingen, dus wat wandelen en basis commando's leren ( Bijvoorbeeld ho, vooruit, achteruit ) aan de hand . Op 3.5 jarige leeftijd laten wennen aan de longe en bit en als 4jarige inrijden.

Met longeren bedoel ik meer zonder longeerlijn en dat bouw je dan op. Als het paard dan wat ouder is gebruik je wel een longeerlijn.

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:44

Ik vind dat een paard pas mag zadelmak maken als het 3/4 jaar is
Al spelenderwijs beginnen mag natuurlijk wel

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:50

Paard/pony krijgt niet eens de tijd om groot te worden bij wijze van spreken :n
Paarden moeten op die leeftijd nog lekker spelen etc.
jammer dat sommige daar anders over denken !

DanielleHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:43

Eigenlijk zou het inderdaad het beste zijn als je je paard op 6 (sommige rassen ouder, sommige jonger) in te rijden omdat ze dan helemaal volgroeid zijn. Maar eerder zijn de nodige botten en spieren er ook al klaar voor op zich.. Maar 2 is echt te jong. De mijne is redelijk laat, pas vlak voor haar 6e, ingereden maar nu ze 8 is merk je geen verschil. Ze was al wel eerder gelongeerd en kon al canailles vanaf de grond maar erop gingen we toen ze zo oud was omdat ze nog zo speels was.

JNFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:41

2 jaar is veel te jong. Het paard is dan nog volop in ontwikkeling. Op deze leeftijd kun je al wel spelenderwijs dingen leren, maar zwaar werk is naar mijn mening uit den boze.
3/4 jaar is een mooie leeftijd om rustig aan te beginnen.

Sapulcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:36

Wat veel verschillende reactie's :D.
2 vind ik ook erg jong, maar bijvoorbeeld alleen zadeltje opleggen en bitje in doen lijkt me geen probleem.
2.5 jaar beginnen met longeren, 3 jaar er op, dan halfjaar stilzetten en weer verder gaan :)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:51

Paard inrijden op 2 is inderdaad een beetje jong.

Ik rij mijn shetlandpony's (als ze GOED ontwikkeld zijn op 2,5 -jarige leeftijd!!!!, hier bedoel ik mee dat ze aardig aan de vette kant zijn.) op 2,5 jarige leeftijd met een klein licht kind van hooguit 30 kg. in.
Ze mogen dan alleen stappen en draven (en in draf alleen lichtrijden) dit doen we dan 2 keer per week.
Tot sept/okt en dan gaan ze op rust tot het volgend voorjaar.

Heb ervaring als je wacht tot ze 3 zijn dat ze dan giga bevangen KUNNEN worden!!!!!! Een pony die bij mij op 2,5 jarige leeftijd enkel is en niet al te dik wacht ik zeker tot ze 3 zijn en dan op dezelfde manier als bovengenoemd en dan pas na half jaar onder t zadel eens een keertje een galopje.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:55

Vergeet niet dat dravers op 2 jarige leeftijd voor de sulky worden beleerd. Dat is een hele andere belasting dan onder het zadel, en kan in principe ook eerder. Het zou mijn keuze absoluut niet zijn, maar ik vind zeker dat er verschil moet worden gemaakt tussen onder het zadel en voor de kar beleren.

DanielleHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:57

detos240 schreef:

Ik rij mijn shetlandpony's (als ze GOED ontwikkeld zijn op 2,5 -jarige leeftijd!!!!, hier bedoel ik mee dat ze aardig aan de vette kant zijn.) op 2,5 jarige leeftijd met een klein licht kind van hooguit 30 kg. in.
Ze mogen dan alleen stappen en draven (en in draf alleen lichtrijden) dit doen we dan 2 keer per week.

Heb ervaring als je wacht tot ze 3 zijn dat ze dan giga bevangen KUNNEN worden!!!!!! Een pony die bij mij op 2,5 jarige leeftijd enkel is en niet al te dik wacht ik zeker tot ze 3 zijn en dan op dezelfde manier als bovengenoemd en dan pas na half jaar onder t zadel eens een keertje een galopje.

Eerlijk gezegd vind ik dit nogal jong.. Dikke pony is niet altijd sterker dan dunne pony, het gaat hier puur om bespiering.
En is dat ze anders bevangen worden de enige reden? Dan zou ik zeggen, gewoon wat vaker op kaal land zetten of binnen, maar om daar nou een half jaar eerder voor in te rijden..

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:33

DanielleHop schreef:
detos240 schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dit nogal jong.. Dikke pony is niet altijd sterker dan dunne pony, het gaat hier puur om bespiering.
En is dat ze anders bevangen worden de enige reden? Dan zou ik zeggen, gewoon wat vaker op kaal land zetten of binnen, maar om daar nou een half jaar eerder voor in te rijden..

Dan staan ze dus al op kaal land hoor! En je gaat een shet in de zomer toch niet binnen zetten?
De shets die hier op 2,5 jarige leeftijd ingereden zijn hebben nu allemaal de leeftijd van 14 jaar en ouder
en die mankeren nooit wat :)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:35

DanielleHop schreef:
detos240 schreef:

Dan staan ze dus al op kaal land hoor! En je gaat een shet in de zomer toch niet binnen zetten?
De shet die hier op 2,5 jarige leeftijd zijn ingereden hebben nu allemaal de leeftijd van 14 jaar en ouder

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:36

Kan nog veel erger, mijn ruin (was hij nog hengst bij vorige eigenaresse) is al bereden met anderhalf jaar.
Kwamen we later achter.
En ze was er nog trots op ook. 8)7

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:41

Sorry detos, maar net als Danielle vind ik het ook te jong. Maakt dat echt zoveel verschil, 2x per week stappen en draven (ik weet natuurlijk niet hoe lang je dan bezig bent)? Dan zie ik eigenlijk meer heil in andere manieren van beweging geven, zoals buiten een stuk gaan lopen en misschien een drafje. Wennen ze ook gelijk aan verkeer en alles. Verder ben ik van mening dat je ook Shetjes prima op gras kunt houden zonder dat er per definitie bevangenheid aan te pas komt (er staan er hier 2) dus ik vind dat rijden dan nog niet echt nodig. Ik zie paarden het liefst ingereden met 4 jaar en soms zelfs later, afhankelijk van het paard.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:46

Met 2.5 je shet gewoon lekker naast de fiets mee nemen. Word de rug nauwelijks belast dus je kan flinke stukken draven (mits conditie goed is). Valt ie een stuk meer van af dan 2 keer in de week wat stappen en draven hoor..

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:55

detos240 schreef:
De shet die hier op 2,5 jarige leeftijd zijn ingereden hebben nu allemaal de leeftijd van 14 jaar en ouder

Dan nog er zijn zat andere manieren om shetlanders jonger dan 3 wat beweging te geven. Zomaar gelijk doorrijden op die leeftijd heeft grote gevolgen. Van atrosse tot inzaking van de rug.
Ik snap overigens sowieso niet dat als er een dieet bij te pas komt waarom mensen dan opeens zo veel moeten rijden. Zijn zat andere manieren waarmee je afwisseling kan creëren.

Daarbij kan je kwa dieten ze ook op zandgrond zetten, of een bak en ze alleen droog hooi voeren. Vallen ze prima van af ^^ en het feit dat er toevallig nog niks is zegt niet dat er niks is.
Paarden zijn prooidieren voordat ze laten zien dat er wat is moet het al heel ver heen zijn.

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:00

bij een 'gemiddeld' paard zou ik zelf beginnen met zadelmak maken als ie 3 is. maar sommige paarden ook niet want die zijn dan nog niet 'rijp':) dus zou ik met zulke paarden iets later beginnen. maar 2 jaar... nee dankje:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:13

senna21 schreef:
Zelf zou ik niet snel een paard jong inrijden, maar ik vraag me af op welke 'bewijzen' men doelt die er zouden zijn voor het 'vroeg slijten door jong inrijden'.
Want volgens mij gaat het er veel meer om hoe het paard opgroeit, wordt getraind en belast.
Dat verhaal van die groeischijven heb ik ook nooit echt onderbouwd zien worden.
Iets hard roepen is een ding, maar om een onderbouwde mening te kunnen vormen heb je een behoorlijke dosis ervaring, brede kennis en uitgewogen oordeel nodig.

Er word inderdaad heel hard veroordeeld en een naar mijn idee nogal willekeurig geplaatste grens van 3/4 jaar aangegeven om te starten. Maar het lijkt niet echt ergens op gebaseerd te zijn. Hoe schadelijk inrijden is lijkt mij veel meer afhankelijk van een correcte trainingsopbouw, goede ruiter etc. dan van de leeftijd van een paard, je kan een uitgegroeid paard namelijk ook prima vast en kapot rijden. Ik denk niet perce dat een dier uitgegroeid moet zijn om te kunnen sporten/werken, voldoende beweging is juist goed voor de ontwikkeling van botten en pezen zolang je maar niet overbelast. Waar de grens tot overbelasten ligt zal misschien wel verschillen per leeftijd. Maar wie nu ooit heeft bedacht dat de grens voor erop bij 3 ligt en waarom is mij nog een raadsel hoor.

In mijn omgeving houd iedereen zich trouwens wel aan de grens van 3 met beleren, heel af en toe begint ieman 1 of 2 maanden eerder en daar word dan schande van gesproken natuurlijk :') .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:16

2 jaar.....zooow wat vroeg!!

2 jaar, dan gooi ik er een dekje op, ga er mee wandelen, doe spelletjes, gehoorzaam het dier voor alles. En tijdens het wandelen verkeers mak maken, zodat je er later profijt van hebt.

Spelenderwijs in de bak los zonder lijn de beginselen van longeren aan leren. Het naar voren drijven en terug komen op stem.

Pas met 3 een keer longeren met een lijn, ook niet al te lang. 10 minuten is al genoeg.
3.5 oefenen met een zadel op, zonder singel. Lekker aan de hand aan het werk. Beetje aan de hand wat buigwerk doen (recht richten)
Met 4 pas een ruiter er op, langzaam opbouwen. En pas met 5 jaar echt meer aan het werk.

Maargoed.
Dat is mijn vizie

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:20

Joliieeenn schreef:
Ik vind 2 jaar wel erg jong! Ik zie paarden het liefst pas ingereden op 4 jarige leeftijd. Laat ze daarvoor maar lekker in de wei spelen met vriendjes, vooral op 2 jarige leeftijd!

+ 1

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:23

Mijne was 4,5 :+ ..