Slofteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:41

Deze post was bestemd voor mensen die na kunnen denken.... ;)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:46

Je bedoelt dat je geduld moet hebben en eerst op zoek moet gaan naar een lichamelijke oorzaak?
Ik vind topicstarter niet overkomen als een onbezonnen ruiter die zo snel mogelijk en veel mogelijk met haar paard wilt bereiken. Gewoon iemand die op een verantwoorde manier naar buiten wilt met haar jonge paard.
Een zoektocht naar de oorzaak van het afwijkende gedrag buiten lijkt me niet nodig, ik zou me eerder zorgen maken als dat niet zo zou zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:57

ik rij ook altijd met slof buiiten. Dit gewoon voor de zekerheid voor áls ze er eens van door schiet. Voordeel is dat je gewoon veel ruimte kan geven als je m niet nodig hebt en als je m wel nodig hebt dat je dan kan je m erbij pakken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:59

Simpelman: waarom moet je altijd zo uit de hoogte doen?
Omdat mensen een andere visie hebben dan jij betekent het niet dat ze niet kunnen nadenken.

Wortelsussie: precies :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:26

Renske1987 schreef:
Sonador schreef:
Ik snap nog steeds niet hoe jullie een paard vertrouwen willen geven, dmv van het gebruik van kracht.

Je geeft hem m.i. geen vertrouwen. Je bent dan meer bezig met onderwerpen.
Ook niks mis mee opzich, maar dat is dan weer een andere benadering.

Jij blijft er maar vanuit gaan dat de slof er strak aangaat.
Het gaat om je eigen vertrouwen en als dat groeit kan je dat ook aan je paard geven.

Ben het er helemaal mee eens dat als je zijn kin op zijn borst ermee trekt en het bos ingaat dat hij daar geen vertrouwen van zal krijgen.
Maar waarom ga je er vanuit dat dit gebeurt?

Ik ga er niet vanuit dat hij er strak aangaat, maar je beperkt er een paard giga mee, zeker als hij zijn hoofd omhoog moet doen.

Maar het is een zinlose discussie die ik voer hellaas.
Ik ben niet anti slof teugel, het enigste wat ik gewoon mis is wat de reden is waarom het paard het bit vastpakt en ervandoor gaat.

Er word m.i te snel naar een hulpmiddel gepakt, daarom pleit ik voor eerst een oor zaak weten voordat je een gevolg gaat bestrijden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:31

Zoals ik al eerder aangaf doe ik de slof vast boven aan het zadel bij ringetjes aan de zijkanten van de schoft.
Mijn paard kan hiermee zijn hoofd nog echt helemaal omhoog doen als hij wil, maar ik heb wanneer nodig wel een extra rem. Dat laatste geeft me echt een fijn gevoel.

Ik snap je punt wel, maar er hoeft toch niet altijd een reden te zijn waarom een paard ervandoor gaat? Als hij schrikt iets, dan kan hij toch gaan rennen?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:55

Joh, als het paard in de bak toch wel normaal doet, dan is er lichamelijks ook niks mis mee. Stel hij zou op een buitenrit dan toch wegrennen, dan is er toch niet opeens lichamelijks iets mis mee. Het paard is wat fris of schrikt ergens van, of heeft vroeger geleerd dat het op buitenrit alleen maar mag rennen. Nu is dat laatste niet het geval bij TS.
Dan kan je ellenlang in die bak rondjes blijven rijden tot je scheel ziet, maar daar wordt je paard niet verkeersmak van. Ooit moet de eerste keer buiten zijn en dan kan je beter een noodrem hebben (de slof in dit geval), dan geen noodrem en dus jezelf en andere weggebruikers in gevaar brengen.

Zoals ik al zei, de merrie die ik rijd luistert in de bak heel goed naar me, maar zodra ik met haar die bak uit ga verandert ze in een heel ander paard. Ze is nog jong, ze moet het nog leren, dus ik vind het niet heel erg (al moet ze wel normaal blijven doen en hanteerbaar blijven), maar dan heeft het geen nut om alleen maar in de bak te rijden. Daar luistert ze wel, buiten is het 'probleem'.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:06

Ik heb verder geen ervaring met een slofteugel.. maar er kan altijd wel wat gebeuren
(al is bij mij een paard er nog maar 1 x vandoor gegaan in een euhm jaar of 6? En dan ook meerdere keren per week naar buiten :) )
Ik moest van de eigenaar van mijn vorige vzp ( haflingers die erg sterk waren ) Buiten gaan rijden met een menbit. ;)
Bovenste teugel mee rijden en als er is wat gebeurd en de rem werkte niet zo best konden we de onderste teugel gebruiken. Dit bood wel een bepaalde zekerheid waarna volgens mij de TS ook naar opzoek is?

Verder rijd ik nu alle paarden op me gewone 'bak bitje' buiten. Dit verloopt allemaal prima maar ik zou in het begin oppassen met de galop.. of deze in het begin even overslaan en vooral het eerste jaar niet hard laten gaan!
Succes TS :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:15

Mijne had er vroeger een handje van om soms, ene keer wel andere niet dus, uit joligheid in het bos vanuit een handgalopje ineens keihard te vetrekken. Niks aan te houden dan, terwijl ze met trainen heel soepel en licht was. Slof er om gedaan, denk 3x gebruikt en toen was de lol van het sjezen er af voor haar... en zat ik weer met een fijn gevoel in galop :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:58

Het gaat eigenlijk niet eens om die slof....

Waarom zou je naar buiten gaan met een paard, dat je in de bak nog niet onder controle hebt?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:15

Mijn superbrave en keurig gereden Z paard reed ik buiten ook met een slofje,puur voor de veiligheid van mijn mede weg gebruikers en mezelf en mijn paard, want ja, zelfs een paard op niveau schrikt wel eens en dan is het fijn dat er een nood stuur of een extra rem aan hangt... Sommige paarden hebben nu eenmaal veel temperament en ik hang er liever een slofje bij aan en dan lekker ontspannen dan dat ik mijn paard als hij schrikt niet onder controle kan houden en ongelukken veroorzaak.. Net voor het eerst mijn jonge paard alleen mee gehad en had toch 2 x een situatie waar het even fijn was om de slof eraan te hebben, ondanks dat ze goed aan de hulpen staat en we eerst met andere paarden of begeleiding op de fiets geoefend hadden. Veiligheid voor alles.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:04

Renske1987 schreef:
Omdat mensen een andere visie hebben dan jij betekent het niet dat ze niet kunnen nadenken.

Ik denk dat je je vergist, ik doe niet uit de hoogte, dat is tenminste niet mijn bedoeling.
De reden waarom ik aan dit forum meedoe is voornamelijk omdat er zoooo verschrikkelijk veel onzin op geschreven wordt en ik wil hier op mijn manier wat tegenwicht in bieden.

In dit geval, een slofteugel is geen noodrem voor vluchtende paarden, het is een correctieteugel die gebruikt mag worden door mensen die heel precies weten wat en waarom en hoe je dit instrument gebruikt, op paarden die door anderen verreden zijn.
Als je een noodrem voor je vluchtende paard nodig hebt ben je verder gegaan met je paard dan dat je aankunt.
Een paard dat stapje voor stapje juist is opgevoed kan schrikken, maar gaat er niet vandoor met een ruiter op zijn rug, dit is een paard dat geen vertrouwen heeft in zijn ruiter.

Het is het stapje voor stapje en het vertrouwen waar veel ruiters geen of weinig tijd en aandacht aan besteden, iedereen begint in het midden te rommelen, zonder kennis of ervaring en zonder zich in te spannen het gebrek aan ervaring te om te zetten door luisteren, kijken, lezen en vooral nadenken.

Overigens kan ik me permitteren met overtuiging te schrijven, ik heb me jaren bezig gehouden met het corrigeren van "probleempaarden" en mijn laatste rijbroek is ouder dan het merendeel van de bokt deelnemers.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:18

Ach ja, ideale situaties zijn mooi, maar als je langs een drukke straat moet over een industrieterrein met erg weinig ruimte of langs een snelweg om in het bos te komen, dan heb je naast het vertrouwen van je paard soms even wat extra's nodig. Dat blabla geloof ik dan ook wel; toen ik nog gewoon op een plek stond waar stapvoets gereden werd, of meer ruimte in de vorm van bermen en fietspaden waar je makkelijk uit kon wijken e.d. reed ik ook nooit met slof en had ik datzelfde blabla uit kunnen kramen hoor, want in principe heb je wel een punt. Echter; er zijn slechtere dingen in paardenland dan buitenrijden met een slofje die er 99,9 % van de tijd er wat losjes aan hangt.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:27

Bedankt voor de vele reacties.

Lichamelijk is er met Taz echt niets aan de hand, 100% zeker want hij is daarop nagekeken.

Voor de mensen die denken dat ik de slof gebruik in de zin van hem strak eraan houden, nee.
Als ik ga buitenrijden ben ik genoodzaakt om over een smalle weg te gaan met aan weerszijden een sloot,
over die weg komen ook nog auto's. Hier zou ik het fijn vinden als ik de zekerheid heb dat, mocht er iets gebeuren, ik de tot dan toe loshangende slof eventjes kan vastpakken.

Ik heb het van iemand via pb uitgelegd gekregen als 'zijwieltjes als je begint met fietsen' je hebt ze even nodig en ze geven je zekerheid, daarna kan je zonder.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:42

Dus omdat jij geen zin en tijd hebt om het paard eerst in de bak fatsoenlijk af te richten, vertrek je al bang op buitenrit, maar compenseer je dit door er een slof aan te hangen en te denken zo, dat is snel opgelost, ik zit goed!

Dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen, een paard dat het niet voor je wil doen, doet het gewoon niet.

Mensen die hem er echt voor die ene 0,0001 procent aan hebben hangen, als jij je zo veiliger voelt, prima. Maar uit je verhaal maak ik op dat je 'm hoogstwaarschijnlijk nodig gaat hebben. Je hebt het paard immers in de bak nog niets eens helemaal onder controle. Dan hoor je imo niet op de openbare weg. Met of zonder slof.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:41

Simpelman schreef:
Renske1987 schreef:

Ik denk dat je je vergist, ik doe niet uit de hoogte, dat is tenminste niet mijn bedoeling.
De reden waarom ik aan dit forum meedoe is voornamelijk omdat er zoooo verschrikkelijk veel onzin op geschreven wordt en ik wil hier op mijn manier wat tegenwicht in bieden.

In dit geval, een slofteugel is geen noodrem voor vluchtende paarden, het is een correctieteugel die gebruikt mag worden door mensen die heel precies weten wat en waarom en hoe je dit instrument gebruikt, op paarden die door anderen verreden zijn.
Als je een noodrem voor je vluchtende paard nodig hebt ben je verder gegaan met je paard dan dat je aankunt.
Een paard dat stapje voor stapje juist is opgevoed kan schrikken, maar gaat er niet vandoor met een ruiter op zijn rug, dit is een paard dat geen vertrouwen heeft in zijn ruiter.

Het is het stapje voor stapje en het vertrouwen waar veel ruiters geen of weinig tijd en aandacht aan besteden, iedereen begint in het midden te rommelen, zonder kennis of ervaring en zonder zich in te spannen het gebrek aan ervaring te om te zetten door luisteren, kijken, lezen en vooral nadenken.

Overigens kan ik me permitteren met overtuiging te schrijven, ik heb me jaren bezig gehouden met het corrigeren van "probleempaarden" en mijn laatste rijbroek is ouder dan het merendeel van de bokt deelnemers.

Oke dank voor het uitleggen.

Ik zie het in mijn situatie (kan alleen voor mezelf spreken) anders. Ik ben een angstige ruiter met een super fijne (bijna) 6 jarige. In de bak is hij lief en braaf en dressuur pakt hij goed op, buiten is dat precies hetzelfde. Als hij schrikt springt hij 1 stapje opzij/vooruit, wil ernaar kijken en loopt weer door. Dit heb ik zo gevormd doordat ik buiten hem durf lost te laten. Ik durf los te laten omdat ik die slof eraan heb hangen. Hij zit dus boven aan mijn zadel vast en kan dus niet zijn hoofd ermee naar beneden trekken al zou ik willen. Dit zit tussen mijn oren, want ik heb het ding nooit nodig. Maar als dat er nu voor zorgt dat ik lekker het bos in durf en lol heb met mijn knol, dan ben ik toch niet verkeerd bezig?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:43

Gypsy schreef:
Dus omdat jij geen zin en tijd hebt om het paard eerst in de bak fatsoenlijk af te richten, vertrek je al bang op buitenrit, maar compenseer je dit door er een slof aan te hangen en te denken zo, dat is snel opgelost, ik zit goed!

Dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen, een paard dat het niet voor je wil doen, doet het gewoon niet.

Mensen die hem er echt voor die ene 0,0001 procent aan hebben hangen, als jij je zo veiliger voelt, prima. Maar uit je verhaal maak ik op dat je 'm hoogstwaarschijnlijk nodig gaat hebben. Je hebt het paard immers in de bak nog niets eens helemaal onder controle. Dan hoor je imo niet op de openbare weg. Met of zonder slof.

Wat een belachelijke conclusie... Waar haal je vandaag dat het paard niet fatsoenlijk afgericht is? Waar haal je vandaag dat het paard het niet voor haar wil doen?
Overigens vind ik het juist goed dat mensen lekker met hun paarden naar buiten gaan, daar worden ze toch echt relaxter en blijer van dan alleen maar rondjes in de bak.
Overigens kan een paard in de bak nog zo braaf zijn, maar dit betekent niet dat het paard in het bos ook heel braaf is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:09

TS geeft zelf aan dat het paard zich in de bak sterk durft te maken.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:12

Tja als elk paard wat zich sterk durft te maken in de bak niet meer mee naar buiten mag, dan kunnen we de ruiterpaden in Nederland wel opdoeken.
Wat een onzin.. sorry hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:25

Ik heb het hele topic doorgelezen. :)

Ik vindt dat Simpelman een hele fijne theorie te pakken heeft, misschien wat onhandig verwoord met zijn voorbeeld, maar de manier is wel een goede. :)

TS, is het geen optie om met je paard een aantal keer samen met iemand langs die plek te gaan die jij eng vindt? Als je ziet dat er niks gebeurt groeit het vertrouwen bij jou ook. :) Daardoor ben je in staat dat vertrouwen over te dragen aan je paard en heb je toch samen die hindernis overwonnen.
Overigens ben ik niet zozeer tegen het gebruik van een slofteugel en als je bang bent en blijft op die plek zie ik er niet zoveel bezwaar in om er een slofje omheen te gooien om bij jezelf het vertrouwen te kweken dat je goed zit. :)

En Gypsy, ik vind je opmerkingen kul. Omdat het paard in de bak dus nog niet als een brave bok z'n rondjes loopt vind jij dus dat het dier niet naar buiten kan?
Sorry, maar mijn pony knalt als ze er soms ook geen zin in heeft met d'r kop in de lucht de bak door in versnelling 5, maar guess what, buiten is het het allerliefste en braafste dier wat je kunt hebben. (Alleen bang voor kleine bruggetjes, maargoed, iedere gek zo z'n gebrek. ;) ) En weet je hoe dat komt? Door het te doen, naar buiten met die handel!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:36

Buitenrijden leer je door naar buiten te gaan. En eens is de eerste keer dat je van het eigen terrein af moet. Als je dan voor je eigen veiligheid een slofje eromheen hangt, is daar niks mis mee.

Mijn voorwaarden zijn wel dat de slof niet inwerkt als je paard braaf is. En dat vereist wel een beetje een handige ruiter. En de slof moet een tijdelijke oplossing zijn. Even voor de eerste (paar) keer als hulpmiddel, maar daarna snel eraf.

Ik heb 100-en paarden gereden, en eigenlijk maar bij 1 paard gebruik gemaakt van een slof bij buitenrijden. Het is voor mij dus ook helemaal niet iets wat ik er standaard aanhang. Maar als het een korte periode kan helpen om een issue op te lossen, vind ik het geen probleem.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:37

dus omdat een ruiter angst heeft en daardoor onkundig is mbt het rijtechnisch goed onder controle houden van haar of zijn paard is het grijpen naar hulpmiddelen om je eigen zwaktes te camoufleren goed?

Zoals ik ook al eerder schreef is het gebruik van hulpmiddelen voor mij geen probleem mits gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.

Ik begrijp dat TS graag naar buiten gaat met haar paard. Maar waarom zoekt ze geen mederuiter (als ze dat al niet doet) met een paard/pony die buiten rustig is en de klappen van de zweep kent. Ook geeft ze aan dat ze het fysiek niet aan kan ivm een schouderbreuk. Dus lijkt het mij het verstandigst dat ze eerst zorgt dat ze lichamelijk en ook psychisch beter in haar vel zit.

dus nogmaals. Zorg ervoor dat je paard goed beleerd is en dan niet alleen door kermisrondjes te draaien in de bak ;) maar ook via grondwerk en goed longerwerk voordat je problemen gaat creëren door eigen tekortkomingen.

Maar ja. Wie ben ik met mijn ruim 20 jaar ervaring ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:45

Ikeje schreef:
Simpelman schreef:
Een verhaaltje: een echt praktijkvoorbeeld, van hoe dingen werken bij een paard.
Voor wie na kan denken vindt hier alle argumenten voor en tegen het gebruik van bv een slofteugel zoals TS voorstelt.

Een manegepaard, een grote gezonde sterke tuigpaard ruin met veel bravoure, werkt 3 uur per dag, 6 dagen per week, 18 ruiters per week.
Hij wil niet meer één bepaalde hoek van de manege door, hij is bang. Behoorlijk storend voor een manege dit gedrag daar hij dus per dag een 100 keer of meer de "lessen" verstoord in alle gangen, door 12 m voor de hoek af te wenden naar de andere zijde.
In een aantal maanden van geëtter, slaan, schreeuwen, wordt de druk opgevoerd tot geweld. Veel verschillende experts hebben zich er aan gewaagd met als resultaat nul, nooit van zijn leven gaat hij de hoek in met niemand. De overblijvende oplossing is de slager...
Het probleem werd opgelost door één ruiter in 3 sessies van 15/20 minuten.
1/ een écht contact leggen door rustig voelend te poetsen en te masseren, échte aandacht, rustig de dominantie installeren 15 min
2/ vervolgens in het zadel zonder enige dwang zo ver in de richting van het gevaar gaan als dat het paard tolereert, het paard hiervoor zeer uitbundig te prijzen, wég gaan van het gevaar rustig een ander grapje doen, het gevaar opnieuw benaderen, niet verder dan kan zonder dwang, prijzen, einde van de les, slapen gaan.
3/volgende sessie, volgende dag(belangrijk), idem als 1 en 2
paard gaat door de hoek.

En drie weken later? Na 54 nieuwe ruiters? Mijn gok.. er is een andere hoek waar het paard niet meer doorheen gaat.
Ik zie niet zo goed in wat dit te maken heeft met de slofteugel van topicstarter. Of moet ze afstappen om hem te masseren, mocht hij aan de kletter gaan?

Dit manegepaard was na de "correctie" uitsluitend door de bovengenoemde ruiter door de hoek te rijden.
En dat is nu juist de les!

Wat dit te maken heeft met een slofteugel is dat als je paard bang is en je daar als ruiter pijn, ongenoegen of zelfs geweld aan toe voegt dat het resultaat is dat het paard de angst gaat verbinden aan de "straf" die het daarbovenop toebedeeld krijgt. Dus als het bang is wordt het nog banger....
Afhankelijk van het temperament van het paard en de hoeveelheid toegepast geweld geeft het zich over of gaat in de verdediging.
Als je paard in angstsituaties zich niet kan beheersen moet je DAAR aan gaan werken en niet als een roekeloze dwaas je in gevaarlijke situaties begeven.
Ieder paard kan als het netjes opgevoed is aan een pink over de kermis wandelen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:47

AlexVB schreef:
dus omdat een ruiter angst heeft en daardoor onkundig is mbt het rijtechnisch goed onder controle houden van haar of zijn paard is het grijpen naar hulpmiddelen om je eigen zwaktes te camoufleren goed?

Zoals ik ook al eerder schreef is het gebruik van hulpmiddelen voor mij geen probleem mits gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.

Ik begrijp dat TS graag naar buiten gaat met haar paard. Maar waarom zoekt ze geen mederuiter (als ze dat al niet doet) met een paard/pony die buiten rustig is en de klappen van de zweep kent. Ook geeft ze aan dat ze het fysiek niet aan kan ivm een schouderbreuk. Dus lijkt het mij het verstandigst dat ze eerst zorgt dat ze lichamelijk en ook psychisch beter in haar vel zit.

dus nogmaals. Zorg ervoor dat je paard goed beleerd is en dan niet alleen door kermisrondjes te draaien in de bak ;) maar ook via grondwerk en goed longerwerk voordat je problemen gaat creëren door eigen tekortkomingen.

Maar ja. Wie ben ik met mijn ruim 20 jaar ervaring ;)

Volgens mij is een slofteugel bedoeld om te begrenzen en daar wordt het voor gebruikt in het bos (in ieder geval door mij en zo te lezen ook door TS).
Gelukkig is mijn paardje echt heel braaf buiten en kan ik beide teugels los laten hangen en ik weet zeker dat TS dit ook als doel heeft (uit de posts te lezen).

Nogmaals: volgens mij is het beter om zo het bos in te gaan, dan altijd maar rondjes in de bak omdat je niet durft. Daar word je paard ook niet blij van.
Persoonlijk zie ik niet in hoe longeren een paard buiten braver kan maken en grondwerk... tja.

Maar ik twijfel niet aan je 20 jaar ervaring,ik heb gewoon een andere mening.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:54

En hier schieten we het doel van de slofteugel dus voorbij. Een slofteugel is niet bedoelt als extra rem of begrenzer.

Citaat:
Een slofteugel is, net als een martingaal, een lange riem die aan de singel wordt vastgemaakt. De riem wordt opgesplitst in twee smallere riemen, die door de bitringen naar de hand van de ruiter lopen. Ze worden niet ergens aan vastgemaakt, en de ruiter heeft dus twee paar teugels in zijn handen. Het doel van de slofteugel is om een opwaartse beweging te begrenzen; het paard kan zijn hoofd niet te ver omhoog brengen. Wanneer de slofteugel strak getrokken wordt, wordt het hoofd van het paard richting de singel getrokken. Doordat de riemen van de slofteugel door de bitringen gaan, werkt de slofteugel in via het bit.

Een slofteugel wordt gebruikt om een paard of pony te leren om na te geven en zo zijn of haar rug te ontspannen. Dit kan je je paard of pony ook leren door grondwerk zonder dwang en vooral zonder druk op het bit.