Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:58

Danseresje je beschrijft het precies goed! En ze had het ook over de buikspieren, die nu wat slap zijn ofzo. Schiet me nu te binnen!

In het begin vond ik het galopperen best eng ja, Aan het zadel zit een touwtje waar ik me aan vast houd. En ik wil toch kijken of ik zondag beide handen los kan houden zegmaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:03

Mag ik vragen waarom je zo met de galop bezig bent? Je schrijft dat het paard niet wil, echter geef jij het signaal aan je paard dat hij ook niet hoeft. Daarme bedoel ik je houding. Denk daarbij aan het naar achter vallen, in draf achter de beweging zijn, armen omhoog/achter.. In die opzichten zegt jou lijf tegen het paard dat hij eerder langzamer mag gaan en juist niet harder. Alsof je een auto vraagt om te gaan rijden met de handrem erop ;) Dat geeft niet, maar ga dan eerst daaraan werken. Waarom zou je niet eerst willen leren om te werken aan je balans, leren ontspannen, leren voelen want mijn inziens ga je dan veel sneller vooruitgang zien.. Dan komt die galop ook wel..
Laatst bijgewerkt door Marvel op 09-06-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:04

Je buikspieren heb je inderdaad nodig om de juiste houding aan te kunnen nemen. Alleen het aannemen van de juiste houding is nu gewoon wat lastig.
Enne, vraag anders om een stijgbeugelriem om de hals! Heb donderdag voor het eerst zonder zadel gereden (stap en draf) het laatste kwartiertje van de les. Door de stijgbeugelriem had ik zekerheid en kon deze na 1 rondje loslaten in draf!

En voor de ruiters die schrijven dat ze zwaarder zijn of zijn geweest en geen problemen hadden met galopperen. Mag ik jullie iets vragen? Reden jullie al langere tijd en zijn jullie toen zwaarder geworden? Dat maakt namelijk wel verschil in houding tov die iemand die zwaarder is en na een tijd weer opnieuw begint met rijden.
Vorig jaar was ik weer enkele kilo's aangekomen en ik merkte meteen dat ik anders ging zitten en probeerde dat weer te corrigeren. Echter, toen ik net weer begon met rijden, zat ik op dezelfde manier, maar toen wist ik niet hoe ik wel moest zitten en kon ik het eigenlijk niet corrigeren....
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 09-06-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:07

Omdat mn instructrise nu dus ook de galop behandeld in de les en ja ik wil ook wel leren galopperen.

Marvel

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:21

Ik bedoel het niet aanvallend :) maar als je wil rennen, moet je toch ook eerst kunnen lopen?
Je vind het zelf niet raar om van je paard te vragen dat hij naar voren moet (althans de juf met zweep vraagt dat), terwijl je eigenlijk vraagt of hij langzamer wik gaan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:23

Lasca_1987 schreef:
Omdat mn instructrise nu dus ook de galop behandeld in de les en ja ik wil ook wel leren galopperen.

Maar als ik je filmpje zo zie denk ik dat het beter is om voorlopig nog even te blijven draven en te oefenen voor een meer onafhankelijke zit.
Aan de longe en ga maar evenwichts oefeningen doen zoals tenen aanraken staart aanraken , met je armen draaien etc etc.
Het is zo jammer dat het zo weinig in de lessen gedaan word.

Daarnaast wi ik je adviseren om te gaan sporten. Ga naar een goede sportschool en vraag om begeleiding. Een goed programma zal je helpen met je afvallen en het opbouwen van je spieren. Er zijn legio oefeningen die je kunnen helpen met je balans. Ik doe zelf een oefeningen op een gymbal ivm mijn slechte rug. Alhoewel ik bijna niet meer op het paard zit merk ik wel dat als ik erop zit mijn balans vele malen beter is.

Verder niet opgeven want het komt echt wel :j .

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:37

@Danseresje: ik rijd sinds mijn 4e, ben altijd lang, grof en gespierd geweest. Helaas in mijn pubertijd tot een dieptepunt gedaald ivm ongelukken en medicatie, nu al een aantal jaar stabiel op gewicht en hartstikke fit. Ik merk vooral dat goede les mij echt ondersteunt heeft in het proces naar een betere zit. Ik ben nu heel bewust met recht zitten en daadwerkelijk in je paard zitten. Coordinatiegewijs is er een klein verschil te merken, maar dat heeft te maken met een ongeluk en komt ook in het dagelijkse leven tot uiting.

Nog wat voor de TS: thuis kun je hele goede oefeningetjes doen om je core stevig te krijgen. Om goed te zitten zijn je buik- en rugspieren inderdaad heel erg belangrijk. Een gemakkelijke oefening is de superman: ga op handen en knieeen op een matje zitten en strek nu de diagonaal overstaande ledematen uit en houd 5-10 seconden vast. Dus: linkerarm/rechterbeen en andersom :) Die oefening is goed voor je core en bil/beenspieren.

Nog een leuke oefening is om op je rug te gaan liggen, en dan je bovenlichaam en benen van de grond te heffen met een rechte rug. Hierbij kantel je je bekken en train je ook je buik, rug en benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:39

Ik kan om 2 redenen niet naar de sportschool.. 1 geld, ik kan het niet betalen! En mijn privelessen worden betaald door mn moeder! En 2 dan krijg ik weer last van een eerder opgelopen blesure *thnxpa* . Als ik bijv ga rennen dan gaat mn rechterzij zeer doen en dit kan wel een paar dagen aanhouden.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:06

IndianLady schreef:
Lasca_1987 schreef:
http://m.youtube.com/index?client=mv-go ... LVwmn7fPVY Dit is het meest recente filmpje van mij op Lasco galopperen. Kanaal; TheLatvfan

Poeh, ik viel bijna in slaap van zijn tempo.
Sorry maar zo kan ik ook niet galoperen, hij is totaal niet aan het been, niet voorwaarts.

Heeft mi niets te maken met jouw gewicht.

Inderdaad dat dacht ik ook, volgens mij is het meer dat je hem nietin de galop houdt omdat hij zo sloom is. Want met zweep doet hij het wel, maar als hij de zweep ontloopt valt hij weer terug?

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:16

Lasca_1987 schreef:
Ik kan om 2 redenen niet naar de sportschool.. 1 geld, ik kan het niet betalen! En mijn privelessen worden betaald door mn moeder! En 2 dan krijg ik weer last van een eerder opgelopen blesure *thnxpa* . Als ik bijv ga rennen dan gaat mn rechterzij zeer doen en dit kan wel een paar dagen aanhouden.

Ook een goede oefening is het zitten op een bal (bijv. een skippybal), dan hoef je niet naar de sportschool. Ga er eerst maar eens op zitten, zoals je op een stoel zit, gaat dit goed dan kun je een beetje gaan wiebelen of een voor een een been uitstrekken. Hierdoor versterk je je core-stability; je traint eigenlijk je buikspieren en rugspieren om te reageren op onbalans, waardoor er balans ontstaat. Dit moet eigenlijk ook onbewust op je paard gebeuren. Aanvoelen wordt het ook wel genoemd, maar zo kun je het trainen.

Ik heb ook een pauze gehad met paardrijden en ik heb nu mijn eigen paard, vond het eerst ook moeilijk om te blijven zitten in de galop. De eerste paar x was ik net een stuiterbal en ze viel er dan ook uit. Ik heb zelf ook zo getraind en nu voel ik haar beter aan en kan ik blijven zitten. Ook nu valt ze niet meer uit de galop, ze rijdt nu na veel training zelfs nageeflijk.

Dus proberen waard misschien?

P.s. persoonlijk vindt ik dat je instructrice je niet echt goed begeleidt met de hulpen om hem in de galop te rijden, ze zit er alleen maar met een zweep achteraan te jagen. Maar dat is mijn mening, verder niet raar bedoeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:29

De een ziet het misschien als jagen, maar zelf zegt ze dat ze hiermee helpt hem in galop te krijgen. Daarna moet ik zelf been geven. Ik heb een zweepje in mijn binnenhand. Maar omdat ik daarmee ook het touwtje aan het zadel vast houd, kan ik hiermee geen tikje erbij geven.

Ik zal eens kijken waar ik zo een bal kan aanschaffen en hoe duur ze zijn. Dan moet er thuis nog wel een opberg plek zijn, vrees dat die er niet is. Maar het is in ieder geval een goed idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:30

Heb je wel eens de verlichte zit geoefend in draf?
Als je dit redelijk stabiel kan volhouden zou je eens kunnen proberen om vanuit verlichte zit de galop aan te springen. Dan kan je het doorzitten even overslaan, waardoor het voor je paard makkelijker is aan te springen. Ook in de galop zelf is in verlichte zit makkelijker om je balans te vinden, dan kan je daarna rustig gaan zitten en hinder je je paard ook minder. (geen stuiter op zijn rug met aanspringen en eerste galop passen)

Natuurlijk hoort doorzitten er gewoon bij, en zal je dat ook moeten leren, maar het is nu voor jou nog niet optimaal om de moeilijke dingen (doorzitten, dan galop aanspringen, dan in galop blijven) allemaal achter elkaar te moeten doen.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:35

Om goed te leren zitten moest ik vroeger altijd zonder beugels rijden.
Dit doe je in het begin natuurlijk alleen in stap en dat ga je dan uitbreiden. Dan heb je alsnog steun van je zadel maar je moet wel echt op je billen gaan zitten.
Ik heb hierdoor een super stabiele houding gekregen.
Want als ik het filmpje zag hobbel je nog te veel waardoor het paard stopt met galopperen.
En wanneer je zit goed is, ongeacht je gewicht zal je het paard niet meer in de weg zitten en kan je fijn rond gaan rijden.
Heel veel suc6 met oefenen dan komt het vast allemaal goed!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:48

Even alle feiten op een rij:

TS weegt 94 kg bij een lengte van 1.72. Heeft dus flink overgewicht. Dat overgewicht is de oorzaak van het feit dat ze haar balans niet vindt op het paard waardoor het paard niet wil galopperen. Instructrice bevestigd dat en geeft aan dat het niet eerlijk is tegenover het paard galop van hem te verlangen met de TS.

TS is bezig af te vallen, maar wil graag tips om te kunnen galopperen met een maatje meer. Ze wil graag rijden op een friese merrie die max 60 kg mag dragen en ze hoopt dat ze daar op mag als ze 75-80 kg weegt.... Het paard waar ze nu op rijdt mag max 84 kg dragen.

TS wil niet naar de sportschool want daar heeft ze geen geld voor en van sporten krijgt ze pijn in haar zij.

Er worden hier veel tips gegeven variërend van zonder beugels rijden tot een riempje aan het zadel.

Wat mij betreft zijn veel tips die hier gegeven worden symptoom-bestrijding. De oorzaak van het balans/conditie/kracht/coördinatieprobleem is en blijft het overgewicht. Zolang je de oorzaak niet wegneemt blijft het probleem bestaan. Ik weet zeker dat als de TS haar overgewicht kwijt is en goed aan haar eigen conditie, kracht en balans heeft gewerkt, dat galopperen appeltje-eitje zal zijn. Zolang ze dat niet voor elkaar heeft zal ze het zichzelf en vooral ook het paard het onmogelijk maken fijn te galopperen. Als je goed wil leren rijden moet ze als ruiter ook zelf over een lijf en conditie beschikken waarmee dat mogelijk is. Een instructeur kan je 100.000 aanwijzingen geven, maar als je fysiek als ruiter gewoon niet in staat bent op die op te volgen dan is dat volkomen zinloos.

Haar moeder betaald de privelessen. Ze zou voor kunnen stellen om een periode niet te lessen en aan zichzelf te gaan werken. En het geld voor de privélessen aan een goed trainingsprogramma bij een sportschool kunnen besteden waarin ze goed wordt begeleid bij het afvallen en bij de opbouw van haar conditie, kracht en balans. Er zijn veel trainingsprogramma's waar je in een periode van een week of 6 tot 8 al hele goede resultaten haalt. (of gewoon een baantje zoeken en daarvan het trainingsprogramma bekostigen). Soms moet je even een stap terug of een zijstap maken om er weer een vooruit te kunnen.

Overigens worden wel goede tips gegeven om te oefenen met de balance-ball. Dat zijn goede oefeningen die je thuis kan doen. Maar opzichzelf zijn die oefeningen te kort om TS van haar overgewicht af te helpen en haar overgewicht en begeleiding op dit vlak zal haar ook beperken die oefeningen goed en effectief uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:32

Ik heb eerder al aangegeven dat ik niet meer kan sporten omdat dan de blessure aan mijn rechterzij weer terug komt. Ik ben blij dat ik met paardrijden er geen last van heb! Het is niet dat ik niet wil. Maar het is dat ik het niet kan.

Iets willen en kunnen zijn voor mij 2 heel verschillende dingen! Ik zou met alle liefde weer terug gaan naar de sportschool. Verder ga ik proberen meer te wandelen. Dan zal ik dus ook wat meer naar het bos gaan, wellicht kan ik daar proberen ook te joggen.

En Lasco mag 85 kilo dragen ;). En ja idd ik zou ook graag eens op de Fries mogen rijden.

Heb net mijn BMI berekend en die is 31,8. De site zegt er ook bij dat ik veel te zwaar ben voor mijn lengte. Wat ik trouwens ook wil doen, als ik het financieel kan behappen is naar weight watchers gaan.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:02

jasmijn78 schreef:
Wat mij betreft zijn veel tips die hier gegeven worden symptoom-bestrijding. De oorzaak van het balans/conditie/kracht/coördinatieprobleem is en blijft het overgewicht. Zolang je de oorzaak niet wegneemt blijft het probleem bestaan. Ik weet zeker dat als de TS haar overgewicht kwijt is en goed aan haar eigen conditie, kracht en balans heeft gewerkt, dat galopperen appeltje-eitje zal zijn. Zolang ze dat niet voor elkaar heeft zal ze het zichzelf en vooral ook het paard het onmogelijk maken fijn te galopperen. Als je goed wil leren rijden moet ze als ruiter ook zelf over een lijf en conditie beschikken waarmee dat mogelijk is.

Zonder nu te zeggen dat TS niet kan paardrijden, wil afvallen mi helemaal niet zeggen dat het probleem dan is opgelost! Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet rijden en sommige mensen hebben nou eenmaal een slechte balans.
Mijn balans is bv vrij slecht (niet alleen te paard, ook als ik met beide benen op de grond sta, en dat terwijl ik een hele poos Core Stability gedaan heb) en aankomen of afvallen heeft daar echt geen invloed op... TS geeft aan de ze stuitert (en als ik de reacties zo hoor, stuitert ze ook met doorzitten, kan het filmpje niet zien) Dat gaat echt niet zomaar veranderen door af te vallen. Gevoel heeft namelijk niets te maken met je gewicht. Ik kan nu pas na dik 4 jaar fatsoenlijk doorzitten op mijn paard. Gewoon gebrek aan 'ruitergevoel' :o
En als ik dat zo lees, kan dat ook wel eens het geval zijn bij TS. Geeft niks! We zijn niet allemaal Anky's. Vooral niet opgeven... Maar geef het wel de tijd!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:14

Lasca_1987 schreef:
Ik heb eerder al aangegeven dat ik niet meer kan sporten omdat dan de blessure aan mijn rechterzij weer terug komt. Ik ben blij dat ik met paardrijden er geen last van heb! Het is niet dat ik niet wil. Maar het is dat ik het niet kan.

Sorry, maar paardrijden is een sport van gemiddelde intensiteit en als je het goed doet wordt er aardig wat van je spieren verlangd. Dus als je kan paardrijden, zijn er ook andere oefeningen/sporten die je kunt doen. Verder kun je in zo'n trainingsprogramma aangeven wat je blessure is en daar kunnen ze dan rekening mee houden.

Verder hoef je niet (veel) hard te lopen of te joggen (alleen als warming up). Inzichten zijn veranderd en trainingen waarbij je veel traint op kracht en stabiliteit zijn vaak effectiever als je wilt afvallen dan hardlopen, fietsen etc (cadio-en). Dus korte explosieve krachttrainingen hebben meer effect dan eindeloos joggen en wandelen..

Lasca_1987 schreef:
En Lasco mag 85 kilo dragen . En ja idd ik zou ook graag eens op de Fries mogen rijden.

Maar jij weegt 94 toch? En de fries mag toch max 60 kg dragen? Dus als je op de fries wilt zou je 34 kg moeten afvallen. Dat is nogal een doelstelling... Daar kun je echt wel wat deskundige begeleiding bij gebruiken.

Lasca_1987 schreef:
Wat ik trouwens ook wil doen, als ik het financieel kan behappen is naar weight watchers gaan.

Het probleem is dat je daar alleen maar leert calorieën tellen.... Als je echt iets aan je conditie en gewicht wilt doen, dan zul je je hele leefstijl moeten aanpakken. Als je meer spieren opbouwt zul je ook gemakkelijker op gewicht blijven, want een gespierd lichaam verbrand in rust al veel meer calorieën. Daarom is krachttraining essentieel. Verder zul je met een juiste spieropbouw van je eigen lichaam echt veel beter gaan paardrijden. Een goede fysiek is 60% wat je eet en 40% hoe je traint. Als je gericht traint zul je naast het aanpassen van je eetpatroon veel sneller een goed resultaat bereiken.

Loetie84 schreef:
Zonder nu te zeggen dat TS niet kan paardrijden, wil afvallen mi helemaal niet zeggen dat het probleem dan is opgelost! Sommige mensen kunnen nou eenmaal niet rijden en sommige mensen hebben nou eenmaal een slechte balans.

Klopt. Daarom adviseer ik haar ook te werken aan haar balans naast het paard. Al ze dat naast het paard heeft verbeterd, is afgevallen en kracht en conditie heeft opgebouwd dan is het zeker mogelijk om te galopperen (iig op manege-niveau, gewoon over de hoefslag een paar rondjes galopperen zonder zodagin uit balans te raken dat het paard er mee wil stoppen).

Loetie84 schreef:
Gevoel heeft namelijk niets te maken met je gewicht. Ik kan nu pas na dik 4 jaar fatsoenlijk doorzitten op mijn paard. Gewoon gebrek aan 'ruitergevoel'

Het klopt dat de een meer gevoel heeft dan de ander. Maar (zwaar)overgewicht beperkt je wel je gevoel aan te spreken/verder te ontwikkelen. En juist als je al minder ruitergevoel hebt is je gewicht dus nog meer van belang.

Ik heb erg in gewicht geschommeld door 2 zwangerschappen. Ik heb van nature wel een goede balans, dus ik kan wel uit ervaring spreken dat gewicht en conditie zeker van invloed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:54

Ik zal nog even een paar filmpjes posten, let wel deze zijn niet meer heel erg recent.
http://youtu.be/Yrdyot8-_wA
http://youtu.be/JLVwmn7fPVY ( deze had ik al eerder gepost, alleen vanaf m'n Ipad, nu dus een goede link die hopelijk beter werkt)
http://youtu.be/rm4IqFHZnnc ( Dit was de 1e x galopperen!)
http://youtu.be/tSDpy9Lmbgc ( gepubliceerd 23 juli 2012, dus ik had nog niet veel privélessen gereden. Volgens mij was dit mijn 4e)
http://youtu.be/T73ZxlnFA1Q ( Zelfde privéles als die van hierboven, dus ook de 4e privéles) Uiteraard ben ik nu een stukje verder, hoop ik dat het iets beter gaat. Daarvan is het 1e filmpje het meest recent. Komende zondag nieuw beeldmateriaal!

Afbeelding Op Floris in mijn 10er jaren.
Afbeelding Nog eentje van mij op Floris.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:26

Sportschool Basic Fit kost 17 euro in de maand en dan kun je onbeperkt sporten.

Bij mijn sportschool van Basicfit zit ook een fysiotherapeut die zelfs gratis inloop uren heeft en een trainingsprogramma kan opzetten voor je. Er liggen ook kant en klare trainingsprogramma's of je kan 1x investeren en een personal trainer een programma op laten zetten.
Ik kan mijzelf niet voorstellen dat de blessure van TS van dusdanige aard is dat sporten echt niet kan.

Ik heb zelf 3 hernia's gehad mijn vriendin ligt nog meer in de prak en wij sporten 3x in de week.
En als ik naar de paralympics kijk dat stelt hetgeen wat wij doen nog geen ene reet voor.

Dus hop naar de sportschool en een krantenwijkje om dit te bekostigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:42

Nouja krantenwijkje gaat niet. Ik hoor in een stageperiode te zitten, kan alleen geen stageplek vinden. Dus hoogstwaarschijnlijk moet ik weer naar school. Maar bijbaantje is geen optie. ( Zal nog even zeggen ik moet in een hotel achter de receptie, 40 uur pw) En helaas is het met mijn blessure er niet bij "hup naar de sportschool". Jij weet niet wat mijn blessure is en kan niet bepalen of het van dusdanige aard is dat ik niet naar de sportschool kan.

Edit; hoe dat zit met school en stage en dat ik nu geen stage heb en wel en baantje nu op dit moment er naast zou kunnen nemen. Doet niet ter zake.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:05

Je wil of je wilt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:07

Cowgirl schreef:
Je wil of je wilt niet.

Wat is dit voor zinnig antwoord? :+

Nogmaals willen en kunnen zijn voor mij twee verschillende dingen. (Hoop niet dat ik onvriendelijk overkom, dat is niet de bedoeling :+ )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:27

Het kan er bij mij gewoon niet in dat je wel kunt paardrijden maar niet 1 of 2 uurtjes in de week kunt sporten met een al dan niet aangepast programma.
Beetje krachttraining kan iedereen en een half uurtje op de fiets ook.

Je wilt afvallen en beter kunnen paardrijden en daarvoor zul je iets moeten doen.

Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die niet kunnen sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:30

Paardrijden doe ik maar zo een 30 min en ook niet regelmatig, waardoor ik geen last krijg van mijn zij. Ik wil kijken of ik eventueel meer kan wandelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:55

Zwemmen een optie?
Is fijn bewegen, niet te veel belasting.
2 x per week baantjes trekken, afhankelijk van het zwembad hoeft dat niet duur te zijn.
(mits je simpel zwembad uitkiest)

En ga zo je filmpjes kijken.
Gekeken, kwaliteit van het filmpje stuk beter dan andere filmpje.
Blijf erbij dat het rijtecnische problemen zijn en dat je totaal niet meegaat met de beweging van het paard,
maar er volkomen tegen in zit te hutseklutsen.
(sorry, mooier kan ik het niet maken)
Paard beweegt verder dusdanig traag dat het een wonder is dat ie nog net niet omvalt :D .
Ook filmpje van april is ie niet vooruit te branden.
Slim manegepaard, nooit harder werken dan strikt noodzakelijk.

Terug van paard naar jou, je zit in stoelzit, te ver achterop de lepel en butst mee, dat is niet fijn voor een paard.
Niet met 40 kilo, maar zeker niet met 90.
Stilzitten meebewegen en ontspannen! Maar niet als een zoutzak erop hangen, dus wel rechtop zitten.
Verder zie ik je niet echt rijden, dus dat Lasco op zijn elvendertigst door de bak tuft is niet zo vreemd.
Goed les hebben is ook nog eens heel belangrijk. Niet iemand die de hele tijd goedzo loopt te roepen, maar iemand die
de vinger op de juiste manier op de zere plek legt en je op goede manier corrigeerd.

Denk dat je helaas niet met het meeste ruitergevoel geboren bent, kan je ook niets aan doen en veel is te leren,
maar denk dat het jou veel meer moeite gaat kosten dan iemand met lekkere dosis ruitergevoel en dus veel meer tijd en meer investering.
Tel daar bij op je niet geheel voordelige postuur en dan wordt het nog moeilijker.
Ik zei moeilijker, niet onmogelijk!
Maar dan moet je fors in jezelf investeren op meerdere vlakken.