Zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:09

Hmm interessant topic!

Mijn 4-jarige is onder het zadel beleerd maar ik heb op het moment nog geen zadel. Wel een barebackpad. Dus ik dacht, ik klim er eens zonder zadel op... Alleen ponylief vond mij op een krukje al bijzonder eng. Dus dat hebben we maar een tijdje geoefend en nu blijft ie braaf staan als ik het krukje naast zijn rug hem zet en er op ga staan. Heb er ook al zonder zadel op gehangen en mijn been op zijn rug gelegd (heerlijk onveilig, als ie dan schrikt, maar wist zo even geen ander tussenstapje) en wil er een dezer dagen wel voor het eerst op gaan zitten. Maar met een beetje terughoudender geworden omdat hij zo gek deed met dat krukje. Verder schrikt hij haast nooit en hij is hij ook niet gevoelig op aanrakingen en druk, maar een mens op je blote rug is natuurlijk wel iets anders dan een beetje duwen en hangen vanaf de zijkant en zo goed kennen we elkaar nog niet, dat ik zijn gedrag altijd kan voorspellen.. Dus ik vind het stiekem wel een beetje spannend.

Maar ja ik begrijp uit dit topic dat de een er niet van opkijkt, en de ander er juist flipt, als je er ineens zonder zadel op zit. Dus daar heb ik nog niet zoveel aan :D

Ik reed met mijn bijrijdpaard overigens regelmatig zonder zadel, ronde oudere merrie waarbij mijn hulpen dan veel duidelijker doorkwamen, was heerlijk, maar niet iets om elke dag te doen inderdaad. En dan reed ik haar ook altijd eerst los met zadel of aan de longe.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:22

Toen ik jaren geleden met mijn merrie voor het eerst zonder zadel ging rijden, vond ze dat wel een beetje vreemd. Ze deed geen rare dingen, maar was een beetje kriegelig en een klein beetje gespannen.
Mijn ruin heb ik zonder zadel beleerd en ook dat gaf geen enkel probleem. Het rijden met zadel daarna ook niet.

Wat mij betreft reageren de paarden op het feit dat ze de ruiter opeens goed kunnen voelen en iedere gewichtshulp (bewust/onbewust) van de ruiter veel meer voeleb.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:30

Hebben jullie trouwens ook wel eens meegemaakt dat paard het echt eng vindt als je op een verhoging gaat staan in zijn perifere gezichtsveld? Ik heb dat nooit eerder gezien, maar pony vloog er echt vandoor. Vraag me af of dat door een eerdere ervaring komt of dat hij het gewoon raar vindt dat ik ineens zoveel groter ben. Als ik recht voor hem ga staan accepteert hij het wel veel sneller, maar naast hem, dat was echt trainen.

Edit: ook als ik straks een zadel heb wil ik ook gewoon met krukje opstijgen, dus hij zal het toch moeten leren.

Dinopino

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:22

ijssnuiver een gewichtshulp met zadel voelen de paarden ook echt. Staat trouwens een leuk artikel over in Cavallo. Daar hebben ze gemeten met een pad wat de druk op de rug van een paard doet wanneer je scheef zit of een bocht rijd of naar voren zit of in een stoelzit. In verscheidene tempi

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:53

Dinopino schreef:
ijssnuiver een gewichtshulp met zadel voelen de paarden ook echt. Staat trouwens een leuk artikel over in Cavallo. Daar hebben ze gemeten met een pad wat de druk op de rug van een paard doet wanneer je scheef zit of een bocht rijd of naar voren zit of in een stoelzit. In verscheidene tempi

Dat weet ik wel :') .
Ik bedoel ook dat ze met een zadel iets minder duidelijk zijn als zonder. Als is het alleen al omdat veel ruiters minde stabiel zitten zonder zadel.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:18

Nou, dat was geen onverdeeld succes.

Ik kon er voor het eerst sinds een week op gaan hangen, en vervolgens op gaan zitten. Pony stond heel stil. Ik weer afgestapt, en weer opgestapt. Pony staat nog steeds stil. Braaf zo. Dan kunnen we ook wel een stukje stappen. Eeeh niet dus. Pony explodeert, geeft een rijtje bokken en aan de andere kant van de paddock lig ik er naast. Pony en ik allebei in de stress natuurlijk. Nog kunnen afsluiten met hangen... Niemand op stal gelooft dat hij echt beleerd is onder het zadel :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:24

de pony die ik eerder reed was aardig nerveus onder het zadel, toch maar zonder erop gesprongen en wat een braaf dier! Een makke pony ineens joh! Maar ik durf te wedden dat haar zadel ook niet toppie lag dus was vast een verademing. De rest van de paarden die ik heb gereden allemaal zonder zadel opgezeten en allemaal even braaf.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:28

Ik heb dat een keer gedaan: op een paard zitten die dat niet kende, zonder zadel.
Steiger-steiger-bok en ik lag ernaast, geen succes haha! Heb er gelukkig niks aan over gehouden!
Echt zo'n actie: ach laten we het gewoon proberen!
Maar iig, succes!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:18

JCDJK schreef:
Ik heb dat een keer gedaan: op een paard zitten die dat niet kende, zonder zadel.
Steiger-steiger-bok en ik lag ernaast, geen succes haha! Heb er gelukkig niks aan over gehouden!
Echt zo'n actie: ach laten we het gewoon proberen!
Maar iig, succes!

Waarom denk je dat een paard zo reageert? Dit paard laat tenminste merken dat hij het niet pikt. Zonder zadel rijden is gewoon slecht voor de rug en dat is een feit.

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:31

IngeK schreef:
Hebben jullie trouwens ook wel eens meegemaakt dat paard het echt eng vindt als je op een verhoging gaat staan in zijn perifere gezichtsveld? Ik heb dat nooit eerder gezien, maar pony vloog er echt vandoor. Vraag me af of dat door een eerdere ervaring komt of dat hij het gewoon raar vindt dat ik ineens zoveel groter ben. Als ik recht voor hem ga staan accepteert hij het wel veel sneller, maar naast hem, dat was echt trainen.

Edit: ook als ik straks een zadel heb wil ik ook gewoon met krukje opstijgen, dus hij zal het toch moeten leren.

soms vinden paarden die het niet kennen wel eng ja
wel gewoon door gaan daar mee en rustig omhoog komen en wel blijven praten
ik vlecht altijd op met krukje en meestal ook met krukje op stappen is beter voor rug van paard en beter voor je zadel

ik heb al wel heeel lang niet meer zonder zadel gereden eerder heel vaak en dan springen en dan val je weer en hup dr weer op
maar nu ik durf het niet meer
ik dacht een x onze oude fokmerrie (overleden) even zonder zadel uit te stappen, nou ik zat en ze ging er toch vandoor in dikke galop, phuuu
ik dacht zou ik laten vallen? nee uh op de volte trekken dan maar en na heel veel voltes en steeds kleiner eindelijk stil en ben er maar af gegaan zo hey niet weer haha
dus , maar nou lijkt mij zo'n pad wel wat ik weet niet of het wat is maar is dat wat?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:35

zabje2004 schreef:
dus , maar nou lijkt mij zo'n pad wel wat ik weet niet of het wat is maar is dat wat?

Een barebackpad verdeelt de druk niet of nauwelijks. Dus als je paard heftig reageert zonder zadel, grote kans dat ze het met bbp ook doet. Het zit wel wat comfortabeler voor jezelf, maar voor je paard gaat het niet zoveel uit maken.

Foasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:08

Op mijn pony reed ik wel eens zonder zadel, gewoon voor de lol of gewoon even zitten. Maar mijn paard vindt het echt niet fijn en daarom doe ik het dus ook nooit meer nadat ik het 1/2 keer heb geprobeerd. :)

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:27

IngeK schreef:
zabje2004 schreef:

Een barebackpad verdeelt de druk niet of nauwelijks. Dus als je paard heftig reageert zonder zadel, grote kans dat ze het met bbp ook doet. Het zit wel wat comfortabeler voor jezelf, maar voor je paard gaat het niet zoveel uit maken.

ja ik weet niet hoe mijn paard die ik nu heb er op reageerd heb nooit op haar geprobeerd
lijkt me wel lekkerder zitten dan zonder iets er op ha :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:07

Op mijn paard ga ik echt niet zonder zadel zitten :+ . Het is een beetje een smal typetje met een hoge schoft en een ruggengraat die erteveel bovenop ligt (hij is ook wat aan de dunne kant). Het zit echt voor geen meter :o . Alleen in de winter, als we lang moeten uitstappen omdat ze daarna de wei weer in moeten stap ik hem uit zonder zadel en met zweetdeken, stappen is het probleem ook niet zo, dat overleeft mijn achterste nog wel :+

sheilatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:52

}:0 weet ik nit ??

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:53

Als je dan toch zonder zadel rijdt, doe dat dan alsjeblieft niet tijdens in- en uitstappen. Bij de opwarming moeten alle spieren nog los worden en opwarmen, dus dan is het beter om de rug zo min mogelijk te belasten. En bij uitstappen moet het paard weer alle spieren lekker los kunnen laten en kunnen relaxen, dus dan leg je er ook beter weer een zadel op.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:14

Vroeger hebben ze het met me paard geprobeerd als het kon en toen het lekker aan de bok. Tijdje geleden ging ik het weer proberen kwam als poepen op. Was in het land bezig zei tegen me vriend geef me eens een zetje en hou jij gienie eens vast dan klim ik er op. Heel voorzichtig natuurlijk omdat ik weet wat ze eerst gedaan had. Zelf zat ik er ook gespannen op haar oren lagen vlak in der nek.. Ben er toen ook weer af gegaan. Als ze iets niet leuk vind laat ze het aan der oren zien.. Maar ga zeker weer een poging wagen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:16

lianne484 schreef:
Vroeger hebben ze het met me paard geprobeerd als het kon en toen het lekker aan de bok. Tijdje geleden ging ik het weer proberen kwam als poepen op. Was in het land bezig zei tegen me vriend geef me eens een zetje en hou jij gienie eens vast dan klim ik er op. Heel voorzichtig natuurlijk omdat ik weet wat ze eerst gedaan had. Zelf zat ik er ook gespannen op haar oren lagen vlak in der nek.. Ben er toen ook weer af gegaan. Als ze iets niet leuk vind laat ze het aan der oren zien.. Maar ga zeker weer een poging wagen

Waarom ga je het weer proberen als je weet dat je paard het niet leuk vindt? :\

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:21

DezeNaam schreef:
Als je dan toch zonder zadel rijdt, doe dat dan alsjeblieft niet tijdens in- en uitstappen. Bij de opwarming moeten alle spieren nog los worden en opwarmen, dus dan is het beter om de rug zo min mogelijk te belasten. En bij uitstappen moet het paard weer alle spieren lekker los kunnen laten en kunnen relaxen, dus dan leg je er ook beter weer een zadel op.

Zelfs als je gewoon rustig aan een lang teugeltje stapt? Want dan zit het wel stabiel genoeg om hem niet in de weg te zitten. En hij droogt zoveel sneller als hij geen zadel meer opheeft, scheelt zeker een half uur in de winter.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:34

Nee dan ook niet, je zit hem sowieso in de weg, hoe stabiel je ook zit. Even een uitleg van iemand anders: "
De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
Afbeelding

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
Afbeelding
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
Afbeelding

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
Afbeelding
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg(als je perfect in evenwicht zit)! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:41

Ah, bedankt voor de uitleg, erg duidelijk. Ik kan het laatste plaatje niet zien, maar ik snap denk ik het idee.
Het gaat er dus om dat wij met onze konten wel op de ruggengraat zitten, terwijl de ruggengraat onder het zadel vrij ligt en we als het waren zitten 'langs' de ruggengraat?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:44

Het laatste plaatje is inderdaad weg, ik hoop dat ik hem nog ergens terug kan vinden en opnieuw kan uploaden, maar fijn dat je het begrijpt.(:

Inderdaad, en op de rugspieren van het paard dus (blauwe lijntjes op het eerste plaatje).:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:46

Je hebt mijn paard een levenlang uitstappen zonder zadel bespaart :D ,

respect trouwens dat je dit allemaal weet, ik zag in je profiel dat je 14 bent, erg knap ;)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:48

Haha.:D Ik wist het eerst ook niet hoor, maar na een hele discussie te lezen waar zowel voor als tegen argumenten waren ben ik van mening veranderd.xD Het bovenstaande is wel niet door mij gemaakt.(:

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:49

Maar je wist het wel te vinden ;)