Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:28

Ik denk dat hij heel goed weet wat hij doet.nuchtere man.
Ik zie nergens mishandeling,paardje is wat overdonderd,het gaat snel,maar net zo snel komt het paardje erachter dat het geen kwaad kan.Dat als hij meewerkt dat het goed is.Lekker duidelijk.Het zijn geen suikerpopjes,maar paarden.
Respect dat hij zo goed als elk paard kan helpen.ik zou er niet opstappen. :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:39

Ik snap al helemaal niet wat die losse man met de zweep nog eens komt doen.. die blijft maar klappen met de zweep, zelfs als met longeren er hoooo word gezegd e.d.
beetje raar :')

Daarnaast, lekkere eerste ervaring voor zo'n paard. Alles in 1x tegen zijn zin in.
Drukte, luidsprekers, vreemden, en dan ook nog die man met die zweep..
Leuk als dat de manier is voor dit paard, maar ik zou dit absoluut niet willen voor mijn paard..

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:49

Nou Diaz,dat is toch niet zo moeilijk?Hij houdt het paard voorwaarts,omdat het de neiging heeft om stil te staan en achterover te klappen.wordt ook gezegd in het filmpje.
Dus hij houdt het paard gewoon aan het lopen,meer zie ik hem niet doen hoor.
En hooo is handig als hij wat te hard gaat.Toch?
Zou het beest naar een psychiater moeten nu? :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:50

Traber schreef:
Ik denk dat hij heel goed weet wat hij doet.nuchtere man.
Ik zie nergens mishandeling,paardje is wat overdonderd,het gaat snel,maar net zo snel komt het paardje erachter dat het geen kwaad kan.Dat als hij meewerkt dat het goed is.Lekker duidelijk.Het zijn geen suikerpopjes,maar paarden.
Respect dat hij zo goed als elk paard kan helpen.ik zou er niet opstappen. :')

''Dat als hij meewerkt dat het goed is''
Het is toch verdorie geen machine :/ Het is geen slaaf.
Paarden kunnen al niet praten, alleen met hun eigen taal. Laten we dat lekker onderdrukken, zodat als wij wat fout doen, een zadel niet meer past, je het lekker niet te weten komt, lekker makkelijk :)

Ik ben nou wel benieuwd of de mensen die dit normaal vinden het ook normaal vinden om hun kind als het angst heeft te pushen tot ze niet anders kunnen dan opgeven.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:58

Jawel,paard is toch de voorloper van een auto?Vervoersmiddel?
Handig als je vervoersmiddel zelf bepalen mag wat hij gaat doen vandaag,want ja,ik ben toch je slaaf niet?Hoezo door het bos?Ik neem vandaag de snelweg.laat die ruiter maar aaitjes geven,en zacht in mijn oortje fluisteren. :')

En als je kind alleen maar snoepjes wil eten ipv andijvie,geef je je kind zijn zin maar?Omdat hij ander slecht behandeld/mishandeld worden?lol.wateen vergelijk.Een paard is toch geen kind?En heb je het nu over een slechtpassend zadel?ik snap niet wat dat ermee te maken heeft.

Ben dikke vrindjes met mijn paardjes,maar ze moeten gewoon luisteren hoor.
Hilarisch dit. :+

Urielle

Re: Is dit normaal als je een paard wilt laten in rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:59

Meen je dat nou echt serieus Air of zit je gewoon wat te dissen? :oo

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:06

Traber schreef:
Jawel,paard is toch de voorloper van een auto?Vervoersmiddel?
Handig als je vervoersmiddel zelf bepalen mag wat hij gaat doen vandaag,want ja,ik ben toch je slaaf niet?Hoezo door het bos?Ik neem vandaag de snelweg.laat die ruiter maar aaitjes geven,en zacht in mijn oortje fluisteren. :')

En als je kind alleen maar snoepjes wil eten ipv andijvie,geef je je kind zijn zin maar?Omdat hij ander slecht behandeld/mishandeld worden?lol.wateen vergelijk.Een paard is toch geen kind?En heb je het nu over een slechtpassend zadel?ik snap niet wat dat ermee te maken heeft.

Ben dikke vrindjes met mijn paardjes,maar ze moeten gewoon luisteren hoor.
Hilarisch dit. :+

Een dier zijn zin geven is wel heel wat anders dan een dier, of kind waar ik naar doelde, monddood maken.

Paarden die bokken of steigeren, niet willen luisteren, worden als snel als stout gezien, als een probleempaard, terwijl het juist bizar vaak gepaard gaat met lichamelijk ongemak.
Is het dan de oplossing om het paard maar monddood te maken, zodat je in ieder geval geen last meer hebt van ''gezeur''?

De vraag van TS is of dit normaal is bij het inrijden, ik mag toch hopen dat iedereen het erover eens is dat dit geen normale manier van inrijden is, maar alleen een optie bij paarden is waarbij echt alles al geprobeerd is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:14

Dat laatste ben ik met je eens. Ik denk ook dat de meeste ruiters niet die rijvaardigheid (zitvaardigheid :P ) van Gert hebben om zelf thuis zo aan de slag te gaan.

En er zit een verschil in monddood maken of zeggen He, wat er ook is, nu wordt er even geluisterd naar de baas! Je kunt altijd bekijken of het zadel nog past, of er een rugblessure speelt, of het weer tijd is voor de tandarts of wat dan ook, maar op het moment dat het paard groot verzet geeft zul je het toch op moeten lossen en niet afstappen en na laten kijken, want dan heb je gelijk een staker/bokker/... zelf gecreeerd.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:18

Wat je nu zegt snap ik Air.
Maargoed,zoveel mensen zoveel meningen.

Ik zie geen verkeerde dingen in het fimje.Goed,het paard probeerde hem eerst van zijn rug te krijgen,logisch.
Maar later zie je het al lekker ronddraven.De ontspanning was er nu nog niet ,maar ik wil wedden dat het de derde en vierde keer vast al stukken beter ging.
Ik zie de man niet schreeuwen,slaan of niets.hij zit alleen op zijn rug.Dat is eerst een beetje gek.Maar dat vind ik wat anders dan mishandeling,onderdrukking,of pijn doen.Het paard mag gewoon bokken.hij zit het wel uit :D

Ik heb er niks tegen als mensen twee jaar willen doen over het inrijden hoor.Maar ik heb hier ook niks tegen.Ik vind heb respect voor wat hij voor elkaar krijgt.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:28

Leuk dat de discussie weer helemaal opnieuw gaat beginnen met dezelfde "spelers" als de vorige keer :)
Om de vraag van TS te beantwoorden. Nee dit is vrij uniek, er zijn maar weinig mensen die dit zou doen en kunnen doen. Zelf zou ik dit nooit durven (maar eerlijk: ik durf sowieso geen paard zadelmak te maken). Als je het zelf gaat doen, zou ik dit niet adviseren ;).

Maar als ik een paard zou hebben wat een probleem zou hebben waar ik zelf bang van was zou ik hem zonder twijfel naar Gert brengen. Naar mijn mening een echte paardenman.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:35

Hoe denk je dat ze vroeger de western paarden beleerden

Wij zien alles als mens en redeneren dat wij het altijd beter weten.

Een paard is geen mens hoor dus we moeten het ook niet vermenselijken ga het eens anders bekijken sta er open voor.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:38

lady62 schreef:

Een paard is geen mens hoor dus we moeten het ook niet vermenselijken ga het eens anders bekijken sta er open voor.

Je zegt het zelf, een paard is geen mens... Maar een dier. Precies. En waarom specifiek western als ik vragen mag?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:42

Gimme_Spurs schreef:
lady62 schreef:

Je zegt het zelf, een paard is geen mens... Maar een dier. Precies. En waarom specifiek western als ik vragen mag?

Ik heb wel eens gezien hoe ze het vroeger in Amerika en misschien nog steeds deden
Dat was opstappen en je er niet af laten bokken tot het paard zich overgaf.
Met western zadel dus vandaar.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:50

Ja hoewel ik die ouderwetse break in the horse methode nou niet echt top vind.
Persoonlijk vind ik dat Gert het niet zo doet. Die is veel rustiger en er komt geen geweld aan te pas.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:50

Ja.... Ik begrijp het... Met western zadel.... Dus als het een dressuurzadel geweest zou zijn zou het zo zijn gegaan in de dressuur?

Want ik vind het jammer dat western altijd in een hoek wordt geduwd bij dit soort discussies...

Maar dat terzijde

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:58

Zucht. Alweer zo'n topic met een heel bombardement over Gert vd Hof heen. Mensen. Voor jullie van alles gaan lopen roepen. Lees je eerst even volledig over zijn methode in en ga dan je mening rond bazuinen. Serieus, ik word er zoooo moe van. Ik ben echt ongelofelijk blij dat mensen als Gert bestaan en vind zijn manier geweldig. Amen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:00

O nee hoor dat is jou interpretatie vind western rijden super maar je moet niet vergeten dat het bij de cow boys vandaan komt ook het western zadel want daar reden ze mee.
En dat is gewoon een feit.
Niet te gevoelig reageren hoor nergens voor nodig
De western sport afkraken ik zou niet durven.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:08

Renske1987 schreef:
Persoonlijk vind ik dat Gert het niet zo doet. Die is veel rustiger en er komt geen geweld aan te pas.

Ik zie ook geen geweld in het filmpje? Hij rijdt zelfs gewoon op het halster als ik het goed zie?
Niet iedereen zal zijn manier van werken leuk vinden, maar hij heeft wel al veel mensen en paarden geholpen.

Het paard zal hier geen trauma aan overhouden, hij heeft een hele tijd geprobeerd hem eraf te bokken maar uiteindelijk is hij toch rustiger geworden omdat hij merkte dat die ruiter hem geen kwaad deed.

Ik heb wel veel respect voor hem, ik zou dit echt nooit durven!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:12

GeekGirl schreef:
Renske1987 schreef:

Ik zie ook geen geweld in het filmpje? Hij rijdt zelfs gewoon op het halster als ik het goed zie?
Niet iedereen zal zijn manier van werken leuk vinden, maar hij heeft wel al veel mensen en paarden geholpen.

Het paard zal hier geen trauma aan overhouden, hij heeft een hele tijd geprobeerd hem eraf te bokken maar uiteindelijk is hij toch rustiger geworden omdat hij merkte dat die ruiter hem geen kwaad deed.

Helemaal mee eens +:)+

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:47

GeekGirl schreef:
Renske1987 schreef:

Dat zeg ik toch ook. Ik zeg dat hij rustig is en dat er geen geweld aan te pas komt ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:53

Rosanne__ schreef:
Zucht. Alweer zo'n topic met een heel bombardement over Gert vd Hof heen. Mensen. Voor jullie van alles gaan lopen roepen. Lees je eerst even volledig over zijn methode in en ga dan je mening rond bazuinen. Serieus, ik word er zoooo moe van. Ik ben echt ongelofelijk blij dat mensen als Gert bestaan en vind zijn manier geweldig. Amen.

Dat jij ze geweldig vindt betekend nog niet dat iedereen ze geweldig (moet) vinden..
Ik heb over hem gelezen, ben naar een demo van hem geweest, en nee ik vindt de methode niet goed. Ik zou mijn paard er nooit heen brengen.
Iedereen heeft een eigen mening, maar ik vindt het nu een beetje lijken of de mensen die Gert goed vinden, vinden dat de mensen die Gert zijn methode niet goed vinden maar wat roepen, er niks van af weten etc.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:15

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet zo beroerd uit zien... Vind de mensen heel rustig blijven, gaat niet op een nare manier.
Zou ik mijn paarden zo laten beleren? Nee. Want de een gaat door tot ie er dood bij neervalt en de ander doet álles voor je, als je het maar heeeeel rustig uitlegt. Lijken me beiden niet de meest geschikte paarden voor deze methode. :+

Neemt echter niet weg dat ik het helemaal geen beroerd idee vind... Doen we zelf niet allemaal wel eens een paard ''overdonderen''? Zal uiteraard met kleinere dingen zijn, maar dan nog, de methode mankeert volgens mij niks aan, mits deze ook bij het paard past. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:01

Air schreef:
Tja..... en wat ben je dan als je probleempaard roept Saintelette? Imo. roep je DAN maar wat :)

En dat vaak ''als laatste hoop'' is bullshit. Liep laatst nog een topic van een bokker die het paard nog maar 3 maand had. Van paard zonder problemen naar paard met problemen... goed laten onderzoeken is teveel moeite dus dan maar Gert.

Een paard geschikt voor een demo... maar natuurlijk :D Angst + angst is zo simpel als 1+1=2. En nee de paarden zijn niet een ring met grote massa's mensen gewend, ze zijn immers zelfs nog niet zadelmak.

Prima dat je een andere mening hebt, maar ga geen dingen lopen verheerlijken.

Het is gewoon geen normale manier van inrijden.
Mensen die dat wel vinden zou ik adviseren om maar te gaan fietsen en niet om te gaan met dieren. Dan heb je blijkbaar geen gevoel meer.

Ik had mijn paard al 3 jaar onder mijn hoede. Alle grondwerk gedaan ter voorbereiding, maar een singel accepteerde hij gewoonweg niet.
Dit kwam niet voort uit een probleem, maar is ook iets wat je blijkbaar door kunt fokken.
Moeder van ruin deed hetzelfde en heeft ook een hekel aan een singel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:07

En ach mensen, als we toch zo zeker willen zijn, dat we een paard perfect behandelen, waarom klim je er dan in vredesnaam op.
Wel commentaar hebben, terwijl je eigenlijk helemaal niet weet hoe een paard zich voelt, maar wel weten,dat een paard niet met zadel op geboren is en er toch op gaan zitten. Hoe dubbel?

Gert heeft mijn paard met rust die hij nodig had zadelmak gemaakt, maar wel doorgepakt waar nodig. Dat is toch juist wat een paard moet hebben? Duidelijkheid! Een leider!

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:14

Tendance schreef:
En ach mensen, als we toch zo zeker willen zijn, dat we een paard perfect behandelen, waarom klim je er dan in vredesnaam op.
Wel commentaar hebben, terwijl je eigenlijk helemaal niet weet hoe een paard zich voelt, maar wel weten,dat een paard niet met zadel op geboren is en er toch op gaan zitten. Hoe dubbel?

Gert heeft mijn paard met rust die hij nodig had zadelmak gemaakt, maar wel doorgepakt waar nodig. Dat is toch juist wat een paard moet hebben? Duidelijkheid! Een leider!

amen _/-\o_