Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Anoeska schreef:Nu zeg jij toch ook klein beginnen en eventueel opbouwen. Wat is dat dan anders dan Jasmijn die zegt "harder doorkomen als er op de eerste hulp geen correcte reactie komt" (geen quote, mijn interpretatie)
_Marinke_ schreef:Sorry, hij staat er nu inderdaad een beetje raar door de reacties die er tussen zijn gekomen. Ik doelde op jou reactie (ijssnuiver) maar wel in zijn algemenheid. Jou paarden zijn waarschijnlijk al zo ver opgeleid dat je WEL na kunt denken of je het wel echt goed doet. Maar hoevaak komen we niet ruiters tegen die paarden gaan opleiden en continu gaan nadenken of ze het zelf wel goed doen? Dan word het ook onduidelijk...
knollentuin schreef:@ ijssnuiver de vraag, rij jij dan niet met aanleuning? dat zie ik namenlijk geregeld bij het academische..ik vraag me af waarom dat dan is?
jasmijn78 schreef:ijssnuiver schreef:Met zere vingers van je paard is nooooit goed, dan ben je in mijn ogen onnodig veel te hard bezig geweest. Ik snap niet waarom je eerst iets hard moet aanleren om dan vervolgens je hulpen af te kunnen bouwen. Imo heb je dan niks om af te bouwen.
Maar dan snap je mijn punt niet. Het punt is dat TS zere vingers heeft omdat ze (nog) niet in staat is om de juiste hulpen op een juiste manier te timen en te doseren. Daarom dendert wsl het paard in haar hand. Als ze op dit (jonge groene) paard goed wil leren rijden zal ze net zo lang door moeten oefenen (echt in uren en km maken) tot ze het wel kan. Helaas voor het (jonge) paard. Die moet op die manier 'boeten' voor haar leerproces. En dat klinkt nu heel hard/sneu zoals ik dat stel... Maar feitelijk boeten alle paarden min of meer voor ons leerproces. We moeten allemaal ergens beginnen. Hoe meer ervaren je bent, hoe minder je paard van jou te lijden heeft. Maar ergens moet je wel die ervaring opdoen. Mijn paard 'boet' helaas soms ook nog steeds. Maar wel al een heel stuk minder dan mijn eerste powny 30 jaar geleden.
.
maralyn schreef:Maar zo als jij schrijft, hoop ik niet dat je met paarden omgaat, en dan niet met wat je schrijft, maar de manier hoe je mensen aanspreekt.
Je zou ook eens dingen kunnen vragen ipv dingen concluderen.
ijssnuiver schreef:Ik wil de hulpen in de mond niet opbouwen in sterkte, ik doel dan zelf meer op bijvoorbeeld de drijvende hulpen.
Simpelman schreef:De hand is rustig, ontspannen, soepel, teder, tolerant echter als hij weerstand biedt is hij als een betonnen plaat.
Het is het paard dat de druk uitoefent en het is het paard dat deze kan opheffen, het beloont hiermee zichzelf en wordt hierheen geholpen door een compliment op het juiste moment van zijn ruiter.
ijssnuiver schreef:Ik heb 1 vrij kort beleerde pony, dus die is nog niet mega hoog opgeleid. Maar wel correct opgeleid en heeft een vreselijk goede basis gekregen.
ijssnuiver schreef:Waarom niet direct goed leren aan zowel paard als ruiter?
Anoeska schreef:Ik hoop wel dat Jasmijn net zo met 'r paard omgaat als ze schrijft. In tegenstelling tot vele anderen hier is Jasmijn gewoon duidelijk en rechtlijnig.
Het moeilijkste vind ik vooral het elke dag weer consequent zijn en alert blijven op de kleinste details. Dat vraagt heel veel discipline van jezelf. Ook als je moe bent, zorgen hebt, of gewoon even je dag niet (wat heel menselijk is). maralyn schreef:Maar zolang een paard geen PIJN heeft/krijgt door het rijden, door de ruiter of het harnachement, dan is er geen fout bij paardrijden.
Nageven moet dan ook niet het doel op zich zijn, het moet het gevolg zijn van .... blablabla _Esther_87_ schreef:Niet consequent zijn is bij de meeste paarden heel fout. Een enkele brave pikt het wel, maar de meeste paarden worden ofwel bang en in zichzelf gekeerd, ofwel hondsbrutaal als ze niet weten waar ze aan toe zijn.
)pol013 schreef:Jasmijn: bedankt voor je bijdrage. Je omschrijft heel mooi waarom ik wel eens moe wordt van alle 'stromingen' die zaken soms erg ingewikkeld voorstellen waardoor ruiters erg onzeker lijken te worden.
Ansie schreef:Paarden die niet in evenwicht lopen (en daar hebben we het hier over?) kunnen niet correct nageven en dus niet nageven op een weerstandbiedende hand.
Ansie schreef:Nageven moet dan ook niet het doel op zich zijn, het moet het gevolg zijn van ....
Simpelman schreef:Een paard kan toch helemaal zijn "balans" niet vinden als het niet nageeft, en daarmee de rug los laat en doorbuigt in de knieën. Als je niet direct begint met het jonge paard te leren nageven leer je hem slechts zijn lichaam op een onjuiste manier te gebruiken onder de ruiter.