Discussieer mee L1 proef 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:43

Jurroen schreef:
Verder had ik voor onderdeel 19 nog een 8 staan. Kunnen jullie je hier in vinden?

Ik had een 7, maar een 8 vind ik ook goed te verantwoorden. Zo vind ik ook onderdeel 21 (vergelijkbare oefening) een 7/8 waard. Omdat ze hier naar de jury toe rijdt, kun je goed zin dat het paard mooi recht blijft!

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:51

Femke_K schreef:
Jurroen schreef:
Verder had ik voor onderdeel 19 nog een 8 staan. Kunnen jullie je hier in vinden?

Ik had een 7, maar een 8 vind ik ook goed te verantwoorden. Zo vind ik ook onderdeel 21 (vergelijkbare oefening) een 7/8 waard. Omdat ze hier naar de jury toe rijdt, kun je goed zin dat het paard mooi recht blijft!

En het halthouden...?

Femke_K

Re: Discussieer mee L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:45

Jammer dat die daar tegen de hand komt. Dat gedeelte zou ik dan een 5 geven. Helaas is het 1 onderdeel, dus dan is een 8 idd. wel wat hoog.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:02

Ja de wending bij A is goed en de rechtgesteldheid is ook goed tot de overgang naar het halt. De aanleuning zou wel stiller mogen en de stap zelf een fractie actiever.
De overgang is te weifelend en komt daarbij teveel tegen de hand. Daarbij blijft hij niet mooi recht en zet rechtsachter buiten de massa. Ik zou zelfs naar een 5 gaan...

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:12

haha, ik moet duidelijk nog even oefenen voordat ik jury wordt :P .

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:15

Ik heb bijna al de cijfers hetzelfde als Jurroen :P

Ik had voor halthouden idd ook een 5.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:12

Hoeveel punten had je in totaal Jurroen, of heb ik daar overheen gekeken?

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 18:28

Ik ben benieuwd wat t volgende week op mn debuut krijg.
Er zijn zeker nog een hoop werkpunten maar het begin is er zeker na een lange weg die we in 1,5 jaar hebben afgelegd.

Ik kan mijzelf ook veel in het commentaar van jullie vinden. Voor diege wat gereageerd hebben alvast bedankt en ik waardeer het day jullie je de moeite en de tijd nemen

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:13

vur schreef:
Hoeveel punten had je in totaal Jurroen, of heb ik daar overheen gekeken?

195. Ik post nog een totaaloverzicht...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:14

Ik dacht al zoiets. Ik vond de meeste punten hier erg laag voor een L1 proef en ik begreep uit je commentaar dat je ook wel wat hoger zat. Ik zat zelf ook eerder dichter bij de 190 dan 180 punten, maar baseer dat meer op het algemene beeld en heb een voorzichtige schatting gemaakt. Ik ben geen jury maar trainer. Ben je zelf toevallig jury?
Laatst bijgewerkt door vur op 11-04-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:15

Laurahh schreef:
Ik heb bijna al de cijfers hetzelfde als Jurroen :P

Ik had voor halthouden idd ook een 5.

Voor de galop heb ik wel een hoger cijfer... Op zich heeft dit paard een correcte/zuivere galop, hij zou alleen nog meer sprong mogen hebben.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:19

Ja dat is waar, ik moet zeggen dat ik het meer heb gedaan op mn gevoel. Door het weinige sprong vind ik het hele beeld minder en aangezien ik ook niet echt middengalop heb gezien heb ik het cijfer lager gedaan :)

Totaal komen we wel op hetzelfde uit!

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 00:06

miicchhellee schreef:
Ik ben benieuwd wat t volgende week op mn debuut krijg.
Er zijn zeker nog een hoop werkpunten maar het begin is er zeker na een lange weg die we in 1,5 jaar hebben afgelegd.

Ik kan mijzelf ook veel in het commentaar van jullie vinden. Voor diege wat gereageerd hebben alvast bedankt en ik waardeer het day jullie je de moeite en de tijd nemen

Laat even weten wat het geworden is :-)

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 00:07

vur schreef:
Ik dacht al zoiets. Ik vond de meeste punten hier erg laag voor een L1 proef en ik begreep uit je commentaar dat je ook wel wat hoger zat. Ik zat zelf ook eerder dichter bij de 190 dan 180 punten, maar baseer dat meer op het algemene beeld en heb een voorzichtige schatting gemaakt. Ik ben geen jury maar trainer. Ben je zelf toevallig jury?

Ik jureer t/m ZZ-Licht

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:28

Jurroen, ik zal zeker hier nog zeker laten weten hoe t gegaan is en evt met filmpje en protocol.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:43

Laurahh schreef:
Ja dat is waar, ik moet zeggen dat ik het meer heb gedaan op mn gevoel. Door het weinige sprong vind ik het hele beeld minder en aangezien ik ook niet echt middengalop heb gezien heb ik het cijfer lager gedaan :)

Totaal komen we wel op hetzelfde uit!

Vind een 5 in dit geval wel te laag. Paard loopt verder in takt en zuiver. Naar een onvoldoende ga je pas als paard niet zuiver is. Ik ga voor de 6 omdat gang opzich niks mis aan is maar paard moet meer spprong krijgen voor die 7

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:45

En als je geen mgalop hebt gezien neem je dat toch alleen mee in dat onderdeel en niet onderin bij de galop toch?

-kijkt de juryleden hier even aan-

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 18:30

1. 7 De combinatie toont een mooi ontspannen beeld met een mooie hoofd-hals houding en voldoende buiging in de wendingen. Probeer niet te vroeg de wending in te zetten voor de hoeken en voor een hoger punt zou het met nog meer afdruk en souplesse mogen.
2. 7 De buiging zou misschien nog een fractie meer mogen maar wel voldoende en het omstelling gaat heel mooi vloeiend.
3. 8
4. 6 de wending bij A is goed gereden, de inzet is goed, het wijken zelf zou wat meer mogen scharen en een fractie meer stelling vragen en kantelt op einde een beetje en de buitenschouder op einde fractie meer begrenzen.
5. 4 volgt de hand te weinig naar beneden, tweede helft is beter maar nog steeds te weinig.
6. 6 Er is verruiming maar mag nog meer en meer bergop.
7. 6 Inzet weer goed gereden, naar het einde toe teveel impulsverlies en let op kantelen
8. 6
9. 6 let op nageeflijkheid bij het oprijden. Zoals hij hier begint te galopperen, met deze activiteit en sprong zou wat mij betreft de hele proef mogen.
10. 7 overgang goed gereden, na de overgang kleine ritmestoring
11. 6 duidelijker doorrijden tot X
12. 7 goed gereden overgang, probeer de stap meteen daarna nog iets actiever te krijgen
13. 6 voldoende middenstap, mag nog wat actiever en nog losser door lijf
14. 6 meer impuls
15. 7 goede buiging en goed omgesteld, aanleuning mag daarin nog stiller blijven
16. 6 nageeflijker
17. 6
18. 7
19. 8 goed gereden wending, stapt hier mooi actief tot X
20. 7 goede wending en daarna mooi recht, probeer actiever te stappen
21. 5 overgang bij A correct, probeer aanleuning nog stiller te krijgen. De overgang naar het halt is te weifelend en komt daarbij iets teveel tegen de hand en zet rechtsachter net teveel buiten de massa.
22. 6 meer activiteit en souplesse
23. 7 mag met nog meer afdruk
24. 7 mag met nog meer sprong
25. 6 voldoende maar zie bovenstaande 3 onderdelen
26. 7 rechtgerichtheid is opvallend goed, nageeflijkheid mag soms nog net iets beter en de ontspanning is ook prima maar zou nog meer souplesse mogen laten zien
27. 7 in de basis heel correct, probeer je handen nog iets hoger en meer voor je te houden en wat meer te dragen. De beugels zouden wat mij betreft net een gaatje langer mogen.
28. 7 Fijn gereden proef met ruimte voor verbetering
29. 7

In het algemeen vind ik het een correct gereden proef waarbij met name het recht gerichte positief opvalt. In de basis heef hij drie correcte gangen die alle drie door meer met meer impuls te gaan rijden te verbeteren zijn. De stap is zuiver maar mag echt met meer activiteit gereden worden. Dat komt denk ik de souplesse ten goede en dan kan ook de aanleuning stiller blijven. De draf en galop zijn prima en zouden beiden nog meer afdruk mogen tonen.
Probeer in je training veel voorwaarts neerwaarts te rijden om de rugbespiering soepeler en sterker te maken. In de proef liet je te weinig halsstrekken zien, terwijl dit in deze fase erg goed zou zijn voor de ontwikkeling van de rugbespiering van je paard. Probeer hier dus meer aandacht aan te geven.
Voor het wijken heb je een goede basis gelegd, het scharen is voldoende en je zet het wijken goed in en werkt het daarna ook weer correct af. Probeer met nog een fractie meer impuls te rijden en probeer meer controle te krijgen over de nageeflijkheid en het kantelen.
Ik kom op 195 punten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:38

Dan wordt mijn vermoeden bevestigd Jurroen. Vaak zijn juryleden die hoger jureren (lees subtop en hoger) vaak milder dan juryleden die alleen B en L jureren. Ik zeg niet deze (altijd) super streng zijn, maar toch leggen subtopjuryleden veelal andere accenten. Nou jureer je nog niet echt subtop maar zit er dus wel dicht tegen aan.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:49

het verbaasd mij dat niemand iets zegt over het spoorgebruik. soms tot drie maal per pas. dat vind ik het eerste wat mij opvalt. Het betekend gewoon dat je daar geen inwerking van je spoor meer over hebt, en dat is onhandig, en wellicht niet heel toonbaar.

wil wil echt niet zeuren, maar mij is de overall indruk toch wel het belangrijkste.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:55

Ja, voor mij ook, en die was goed voor een L1-proef.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:34

Airnt schreef:
het verbaasd mij dat niemand iets zegt over het spoorgebruik. soms tot drie maal per pas. dat vind ik het eerste wat mij opvalt. Het betekend gewoon dat je daar geen inwerking van je spoor meer over hebt, en dat is onhandig, en wellicht niet heel toonbaar.

wil wil echt niet zeuren, maar mij is de overall indruk toch wel het belangrijkste.

Ik kan me er wel in vinden dat de voeten stiller zouden mogen. Ik heb niet het idee dat iedere pas de sporen overmatig gebruikt worden of dat het paard op dit moment daardoor afgestompt is. Overall vind ik dat dit paard ruim voldoende aan de hulpen staat.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 21:39

Queelens schreef:
En als je geen mgalop hebt gezien neem je dat toch alleen mee in dat onderdeel en niet onderin bij de galop toch?

Het kan best gebeuren dat je bijvoorbeeld voor de staponderdelen een onvoldoende krijgt, bijvoorbeeld door spanning of andere fouten, terwijl je onderaan wel een hoog punt krijgt voor de kwaliteit van de stap. Andersom is wel moeilijker...

Dus de middengalop of andere afzonderlijke onderdelen zijn niet de maatstaaf voor de kwaliteit van de galop.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:42

Jurroen schreef:
Queelens schreef:

Het kan best gebeuren dat je bijvoorbeeld voor de staponderdelen een onvoldoende krijgt, bijvoorbeeld door spanning of andere fouten, terwijl je onderaan wel een hoog punt krijgt voor de kwaliteit van de stap. Andersom is wel moeilijker...

Dus de middengalop of andere afzonderlijke onderdelen zijn niet de maatstaaf voor de kwaliteit van de galop.

Dit was ook mijn gedachte inderdaad. :j

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:45

Jurroen schreef:
Jurroen schreef:
Voor het eerste wijken naar links geven jullie tot nu toe 5-en en 6-en.

Ik moet zeggen dat ik hem niet echt tegen de hand vind... naar het einde toe is hij wel minder nageeflijk en kantelt hij een beetje.
Ik vind hem ook niet echt over de buitenschouder wegvallen... naar het einde toe komt de achterhand niet optimaal mee.

Hier had ik wel wat meer reactie op verwacht eigenlijk :-)
Jullie hoeven het niet met mij eens te zijn he... ;-)

Het wijken naar rechts had ik ook een 6 in gedachten.
Hier is het scharen wat beter maar nu is er richting het einde teveel impulsverlies.

Juist om verschil te maken tussen links en rechts zou ik voor de eerste keer wijken een 5 geven omdat de tweede keer beter is (nog niet goed genoeg maar ik zou in het L1 wel een 6 geven) en het paard in de eerste keer echt te weinig schaart