onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:20

Colway schreef:
Stel nou dat het echt waar zou zijn, wetenschappelijk bewezen dat het echt voor forse toename slijtage zorgt als we een paard met meer dan 10% belasten (en ja ik weet zoiets kan je nooit als een statistisch iets zeggen omdat het afhankelijk is van zoveel factoren) maar stel....

(dan mag ik ook niet op mijn paard hoor ;-) )

Ja, dat zou erg zuur zijn voor de meeste onder ons, zoals visitor al noemt, omdat je dan een keuze moet gaan maken tussen rijden terwijl je weet dat het ten koste gaat van het paard of niet meer rijden en dus je geliefde hobby aan de kant zetten.

Maar er kan meer spelen.
Wat als rijden gewoon pijnlijk is voor de rug?
We weten tenslotte allemaal dat paarden veel meer tolereren dan goed voor hen is.
(behalve sommigen, en die komen dan vaak bij de slacht terecht)

Nevzorov (schrijf ik dat goed?) heeft ooit onderzoek gedaan (laten doen) naar wat er precies gebeurt in een paardenrug als je erop zit. En daarbij bleek dat de bloedtoevoer na ik meen 10 of 15 min in het gedrang komt en dat er sprake is van pijnbeleving.
Nu vind ik hem eerlijk gezegd een klein beetje eng en weet ik ook wel dat zijn onderzoeken wellicht niet objectief zijn, maar stel nu eens -in samenhang met de stelling van dit onderzoek- dat hij gelijk heeft.
Dat het dus niet alleen tot voortijdig slijtage lijdt maar ook gewoon pijnlijk is.
Wat dan?

We kunnen niet langs het feit af dat letsel aan gewrichten, pezen en vooral ruggen en nekken orde van de dag zijn bij vaak nog jonge paarden.
Mijn vroegere instructeur bracht zijn paarden pas uit als ze een eind boven de 10 waren (hij was een kleine lichte man die op massieve grote paarden reed) omdat ze dan zijn inziens na pas volwassen en voldoende sterk waren en idd... op hun top. (zijn paarden werden ook erg oud in zeer goede gezondheid)
Maar idd.... de meeste paarden die nu te koop staan rond een jaar of veertien/vijftien worden toch al als ouder gezien
Dat moet toch ergens een oorzaak hebben
Net als het feit dat paarden gewoon heel erg vroeg versleten zijn?

ps 10% wordt als max gezien, maar van schade wordt pas boven 15% gesproken.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat de verwachtte belasting van paarden ook wordt gekleurd door wishfull thinking van de meesten onder ons.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 27-03-13 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:21

ik denk dat de vraag naar Shires gaat stijgen :+

liljebo

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:29

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:29

geerke schreef:
ik denk dat de vraag naar Shires gaat stijgen :+

:') _O-

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:32

Poeh, ik hoop niet dat dit onderzoek waarheid is :+ Dan moet ik echt drastisch afvallen, haha.

Maximaal 15% vind ik wel een goede richtlijn. Hoe meer daar onder, hoe beter natuurlijk. Ik heb trouwens geen idee hoe zwaar een gemiddeld (dressuur)zadel is, weet iemand dat? :o

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:34

Een wintec zadel compleet weegt al bijna 10kg dus ik denk zo'n 15 kg?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:40

Echt joh?! Vind ik best veel.. Ik dacht eerder aan 10 kilo max :')

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:41

En dan heb je nog dat de meeste mensen hun paarden veel te licht inschatten.

Mijn paard die mss net de 1.70 aantikt wordt door veel mensen geschat op 580-600. Maar op de kliniek is hij in nov 2011 onbespierd gewogen op 650. Nu is hij gespierd, dat is toch zeker 700 nu.
Ik weeg 62, dus ik mag nog aankomen ook volgens die regel.

Maar ik zie veel gewichten voorbij komen hier, en dan heb ik toch zoiets van, zet je paard/pony op een weegschaal, want zo weinig kan niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:46

@AnneM_Ajax
Mijn Fjord weegt echt ''maar'' 425 dat betekend dat ik iemand moet zoeken die incl kleding en zadel max 42,5 kilo weegt. Dan is zelfs mijn (smalle, lange) dochter van 10 jaar te zwaar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:04

anneM_Ajax schreef:
En dan heb je nog dat de meeste mensen hun paarden veel te licht inschatten.

Mijn paard die mss net de 1.70 aantikt wordt door veel mensen geschat op 580-600. Maar op de kliniek is hij in nov 2011 onbespierd gewogen op 650. Nu is hij gespierd, dat is toch zeker 700 nu.
Ik weeg 62, dus ik mag nog aankomen ook volgens die regel.

Maar ik zie veel gewichten voorbij komen hier, en dan heb ik toch zoiets van, zet je paard/pony op een weegschaal, want zo weinig kan niet.

De mijne is een wat grover gebouwd springpaard van 1.70 en is recent officiëel op een weegschaal gewogen op 553 kg, niet te mager of te onbespierd

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:06

liljebo schreef:
Maar er kan meer spelen.
Wat als rijden gewoon pijnlijk is voor de rug?
We weten tenslotte allemaal dat paarden veel meer tolereren dan goed voor hen is.
(behalve sommigen, en die komen dan vaak bij de slacht terecht)

Nevzorov (schrijf ik dat goed?) heeft ooit onderzoek gedaan (laten doen) naar wat er precies gebeurt in een paardenrug als je erop zit. En daarbij bleek dat de bloedtoevoer na ik meen 10 of 15 min in het gedrang komt en dat er sprake is van pijnbeleving.
Nu vind ik hem eerlijk gezegd een klein beetje eng en weet ik ook wel dat zijn onderzoeken wellicht niet objectief zijn, maar stel nu eens -in samenhang met de stelling van dit onderzoek- dat hij gelijk heeft.
Dat het dus niet alleen tot voortijdig slijtage lijdt maar ook gewoon pijnlijk is.
Wat dan?

We kunnen niet langs het feit af dat letsel aan gewrichten, pezen en vooral ruggen en nekken orde van de dag zijn bij vaak nog jonge paarden.
Mijn vroegere instructeur bracht zijn paarden pas uit als ze een eind boven de 10 waren (hij was een kleine lichte man die op massieve grote paarden reed) omdat ze dan zijn inziens na pas volwassen en voldoende sterk waren en idd... op hun top. (zijn paarden werden ook erg oud in zeer goede gezondheid)
Maar idd.... de meeste paarden die nu te koop staan rond een jaar of veertien/vijftien worden toch al als ouder gezien
Dat moet toch ergens een oorzaak hebben
Net als het feit dat paarden gewoon heel erg vroeg versleten zijn?

ps 10% wordt als max gezien, maar van schade wordt pas boven 15% gesproken.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat de verwachtte belasting van paarden ook wordt gekleurd door wishfull thinking van de meesten onder ons.

Dat zou wel heel erg zijn. Al denk ik wel dat als het echt pijnlijk is dat er meer paarden bij de slacht terecht zouden komen. Paarden geven inderdaad vaak te laat ongemak pas aan, maar denk wel dat als paarden echt vanaf 10% al pijn zouden voelen dat er veel meer onhandelbare paarden zouden zijn. En wat is pijn? Ongemak? Branderigheid? irritatie? Drukking?

Het is allemaal zo lastig te 'meten'. Hoop wel op meer onderzoeken, ook als dat de paardensport ongunstig beinvloed

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:11

@Brainless
Fjorden staan toch bekent om hun draagkracht? Die zouden veel meer mogen dragen.
Was het niet iets met hun korte rug, daardoor veel sterker?

Colway
Wow, dat is echt weinig zeg!

Het was ook geen aanval hoor :P Ik zie het gewoon vaak om me heen gebeuren.
Ik heb 3 jaar terug daarom depaardenweegschaal.nl laten komen, en daar schrokken sommige wel van.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:32

Ik merk juist dat mensen hun paarden overschatten qua gewicht

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:42

anneM_Ajax schreef:
@Brainless
Fjorden staan toch bekent om hun draagkracht? Die zouden veel meer mogen dragen.
Was het niet iets met hun korte rug, daardoor veel sterker?

Maar een korte rug heeft een minder groot draagvlak dus ook minder ruimte om de kilo's te dragen dus minder kilo's?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:01

Een rug is sowieso niet om op te zitten, dus de draagkracht is gewoon gering. Hoewel het draagvlak van de korte rug kleiner is, zijn in verhouding korte ruggen wel sterker.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:06

Tuurlijk is een korte rug sterker. Een korte plank is ook sterker dan een lange plank....

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:08

de bron is the daily mail.....

Niemand met redelijk verstand hier leest the daily mail.
De daily mail probeert alleen lezers op stang te jagen en is eigenlijk niks meer dan een veredeld roddelblad.

Artikelen uit the daily mail kun je beter niet serieus nemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 13:22

Oh dat is best mogelijk, maar het is de vraag of je het hele discussiepunt dan maar meteen van de tafel moet vegen
Er zijn al heel wat discussies geweest in de paardenwereld over de overschatting van de draagkracht van een paard.
Nevzorov komt met 'bewijzen' dat rijden per definitie pijn veroorzaakt
en er zijn mensen die die mening delen
http://www.amlanedre.no/stormy3.php

Wetenschappelijk onderzoek komt uit op de max van 20%, maar dan gaat het puur om een momentopname en niet over het effect op de rug en niet over lange-termijn-effecten
http://www.ker.com/library/EquineReview ... e/SU41.pdf

We kunnen er niet omheen dat rugproblemen bij paarden misschien wel invaliditeits en doodsoorzaak nummer 1 is, waarschijnlijk meteen gevolgd door problemen aan gewrichten en pezen.
Ook dat moet een oorzaak hebben en kan onmogelijk alleen maar genetisch zijn.

Lijkt mij toch een goede reden om er goed over na te denken en nieuwgierig te zijn naar nader onderzoek?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:25

En dan nog een ethische vraag (naast alle andere relevante vragen mijn inziens is gewicht namelijk maar een zeer weinig bepalende factor bij draagkracht, bouw bijvoorbeeld lijkt me veel belangrijker..): tuurlijk slijt een paard als je hem belast, maar is dat eigenlijk wel zo erg? Wij hebben het dier voor ons plezier dus kunnen we niet anders dan accepteren dat we het dier met onze plezier drang beschadigen immers?

Als we besluiten dat gezondheidsbeschadiging voor ons genot onacceptabel is dan moeten we alle paarden acuut vervoeren naar natuurgebieden en vrijlaten...
Laatst bijgewerkt door troi op 27-03-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:25

liljebo schreef:
snuggle schreef:
Ik vraag me toch af hoe ze aan die 10% komen. Ik heb altijd begrepen dat 20% het maximum is. (Bijvoorbeeld dit artikel : http://www.horsesciencenews.com/horseba ... -carry.php)

Als je het gewicht van je zadel en kleding erbij telt ( toch al gauw 10kg), mag je dus alleen op een paard van 600 kg als je zelf niet meer dan 50 kg weegt?

.

Twintig procent lijkt mij veel? Dat zou betekenen dat een paard van 600 kilo een ruiter van 120 kilo zonder probleem zou moeten kunnen dragen. Lijkt mij niet correct?

Dat is waar. Maar die 20% is misschien wel haalbaar voor bepaalde rassen, bijvoorbeeld een ijslander. Voor mijn eigen paard heb ik altijd 15 procent aangehouden, in zijn geval maximaal 80kg.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:26

Ik heb altijd gelezen dat het gewicht tussen de 10%-20% van het eigen lichaamsgewicht mag liggen, maar dat dit ook afhankelijk is van het ras.

Dus een Arabier zou eerder 10% van zijn eigen gewicht mogen dragen, terwijl de forsere rassen (Fjord, Tinker, Fries, ik zeg maar wat) eerder naar die 20% gaan.

Verder hangen zo'n dingen ook af van de gezondheid en leeftijd van het paard. Op een schrale tinker met zo'n 80kg ondergewicht, zet je niet dezelfde persoon als op een breedgespierde, die netjes op zijn gewicht zit.
Maar op een Arabier van van 25 jaar met een lichtjes doorgezakte rug, zet je ook niet dezelfde ruiter als 10 jaar daarvoor..

Effe rekenen, ik noem hier maar een gewicht, is al tijdje geleden dat ik ze gewogen heb.. Maar stel dat mijn paard 500kg weegt.
Quarter, 500kg, reken ik aan 15%: mag 75kg dragen.
Over 10 jaar reken ik nog maar aan 10%, dan mag ze 50kg dragen. Dus ik moet afvallen, of ik rij zonder zadel :D

Maar dat zou allemaal veranderen als ze last krijgt van de artrose, dan reken ik aan 0% en kom ik er niet meer op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:28

natuurlijk is het niet goed om de rug teveel te belasten,maar ik vraag mij af of dat nu aan het gewicht van de ruiter gerelateert is of wat de ruiter er mee doet?
In de slechte zin van het woord bedoel ik....te jong,teveel...zijgangen,springen noem maar op.
Als ik soms zie ,ook op bokt wat jonge paarden al moeten presteren vind ik het niet vreemd dat ze stuk zijn voor hun achtste.

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:28

Ik zou trouwens wel interesse hebben in zeer lichtgewicht zadels. Met moderne materialen moet daar toch iets mee te doen zijn. Stel dat je een zadel kan ontwikkelen dat 2 kg weegt....lijkt me al behoorlijk schelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:31

Maar het is toch ook logisch dat een paard (sneller) slijt door het rijden?!
Als ik ga hardlopen dan slijten mijn knieën ook harder dan dat ik alleen maar ga wandelen.

Wil je je paard niet belasten, dan moet je ermee gaan fietsen/wandelen.
Alles wat je meer belast (dan natuurlijk zo bedoeld) slijt nu eenmaal sneller.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:33

Brainless schreef:
Maar het is toch ook logisch dat een paard (sneller) slijt door het rijden?!
Als ik ga hardlopen dan slijten mijn knieën ook harder dan dat ik alleen maar ga wandelen.

Wil je je paard niet belasten, dan moet je ermee gaan fietsen/wandelen.
Alles wat je meer belast (dan natuurlijk zo bedoeld) slijt nu eenmaal sneller.

Dat is zo...maar iets wat uitgegroeit is kan wel meer hebben.