Colway schreef:Stel nou dat het echt waar zou zijn, wetenschappelijk bewezen dat het echt voor forse toename slijtage zorgt als we een paard met meer dan 10% belasten (en ja ik weet zoiets kan je nooit als een statistisch iets zeggen omdat het afhankelijk is van zoveel factoren) maar stel....
(dan mag ik ook niet op mijn paard hoor)
Ja, dat zou erg zuur zijn voor de meeste onder ons, zoals visitor al noemt, omdat je dan een keuze moet gaan maken tussen rijden terwijl je weet dat het ten koste gaat van het paard of niet meer rijden en dus je geliefde hobby aan de kant zetten.
Maar er kan meer spelen.
Wat als rijden gewoon pijnlijk is voor de rug?
We weten tenslotte allemaal dat paarden veel meer tolereren dan goed voor hen is.
(behalve sommigen, en die komen dan vaak bij de slacht terecht)
Nevzorov (schrijf ik dat goed?) heeft ooit onderzoek gedaan (laten doen) naar wat er precies gebeurt in een paardenrug als je erop zit. En daarbij bleek dat de bloedtoevoer na ik meen 10 of 15 min in het gedrang komt en dat er sprake is van pijnbeleving.
Nu vind ik hem eerlijk gezegd een klein beetje eng en weet ik ook wel dat zijn onderzoeken wellicht niet objectief zijn, maar stel nu eens -in samenhang met de stelling van dit onderzoek- dat hij gelijk heeft.
Dat het dus niet alleen tot voortijdig slijtage lijdt maar ook gewoon pijnlijk is.
Wat dan?
We kunnen niet langs het feit af dat letsel aan gewrichten, pezen en vooral ruggen en nekken orde van de dag zijn bij vaak nog jonge paarden.
Mijn vroegere instructeur bracht zijn paarden pas uit als ze een eind boven de 10 waren (hij was een kleine lichte man die op massieve grote paarden reed) omdat ze dan zijn inziens na pas volwassen en voldoende sterk waren en idd... op hun top. (zijn paarden werden ook erg oud in zeer goede gezondheid)
Maar idd.... de meeste paarden die nu te koop staan rond een jaar of veertien/vijftien worden toch al als ouder gezien
Dat moet toch ergens een oorzaak hebben
Net als het feit dat paarden gewoon heel erg vroeg versleten zijn?
ps 10% wordt als max gezien, maar van schade wordt pas boven 15% gesproken.
Maar ik kan mij ook voorstellen dat de verwachtte belasting van paarden ook wordt gekleurd door wishfull thinking van de meesten onder ons.