nambi schreef:Ik ben zelf een instructrice en ik denk dat een open relatie tussen de klant en jou ook heel belangrijk is. Ik geef les op een manege aan tieners, en die durven mij alles te vragen, wanneer dan ook. Begin, midden en eind van de les maar ook voor of na de les. Verder vind ik de punten die hier vaak genoemd worden ook van belang.
Wat ik wel vaak mis is het stukje rijden op de zit. Toen ik 4 jaar geleden mijn huidige lessen overnam (dus toen de meeste nog kids en sommige wel al tiener), werd er veel op de teugel gestuurd en weinig op zit. Ik heb ze heel veel met halster laten rijden. Nu hebben ze de teugels praktisch niet nodig, behalve in het begrenzen, maar ze rijden heel netjes op zit. Ik vind dus dat iemand eerst op zijn zit moet leren rijden, voordat je iets met die teugels gaat doen. Hoe denken jullie daarover?
Ik heb mijn paardje ingereden op zit! Ze was 3,5 jaar, toen ik haar al zonder tuig kon rijden.
Op wedstrijd moet je zoveel mogelijk laten zien, terwijl het lijkt alsof je zo min mogelijk doet. Ik vind dat iedereen, jong en oud, moet beginnen met het leren rijden op zit!