Discussieer mee M2 dressuurproef 22

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Discussieer mee M2 dressuurproef 22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:05

Ik heb net de M cursus afgerond. Dat in mijn achterhoofd houden, zou ik voor beide keertwendingen op een 4 uitkomen, misschien net aan een 5. Ze zijn inderdaad niet voldoende om het spilbeen gedraaid, en de inzet was ook niet de allerbeste. Een 6 is hier zeker te hoog, de 'essentie van de oefening' zoals mijn cursusleidster het altijd zei, is niet goed terug te vinden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:21

Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de middendraf/uitgestrekte draf. Over de benen lijkt het nog aardig, maar het paard zet zich helemaal vast in de rug. Komt misschien ook omdat hij wat hoog is in het kruis, maar ik zou hier wel aandacht aan besteden in je training.

En: je rijdt met zweep. Loopt hij zonder ook?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:05

Hij zou zonder zweep deze proef hetzelfde hebben gelopen als met zweep ik gebruik hem ook niet tijdens de proef maar had m nog in mn hand van het losrijden/trainen ervoor. ;)
Dat hij zichzelf vast zet in zijn bovenlijn klopt met midden/uitstrekte draf en daar ook mee bezig. Het bizarre is dat zodra ik schakel in mijn training op bijvoorbeeld de lange zijde er helemaal niks aan de hand is dus ben nu bezig om het bijvoorbeeld 2meter van de hoefslag af te doen en op andere plaatsen behalve de diagonaal waar hij geen bakrand als steun heeft.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:24

Hoe zitten jullie qua totaal aantal punten?

Ikzelf zat op 175.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:01

Proef 22. Klasse M2 Uitgave 2011 Datum :
Ring:
Volgnr.: Ruiter :
Naam vereniging: Paard :
Combinatienummer: Jury :
Rijtijd: 6.00 minuten
Rijbaan: 20x40 meter Doorzitten Cijfer Corr. Bemerkingen
6 slingerend halt en weg A-X
X
C Binnenkomen in arbeidsdraf
Halthouden en groeten
Voorwaarts in arbeidsdraf
Linkerhand

5 tackfouten H-X-F
F Van hand veranderen in middendraf
Arbeidsdraf

6 K-E Travers, daarna rechtuit

5 tacktfouten M-X-K
K Van hand veranderen in uitgestrekte draf
Arbeidsdraf

6 meer lengtebuiging F-B Travers, daarna rechtuit

4 niet 4kant en stil, te diep M
G Afwenden
Halthouden

7 H 4 passen achterwaarts
Voorwaarts in arbeidsstap
Linkerhand

6 iets scheef E Arbeidsgalop links

5 buiging stelling F-X-M Gebroken lijn in contragalop

6 meer bodem pakken H-K
K Middengalop
Arbeidsgalop

6 A Volte 10 meter

5 niet progressief, kw te ruim, mist buiging door het lijf A
F
Tussen D en K
F Verzamelde stap
Afwenden
Keertwending om de achterhand naar links
Linkerhand

6 1e deel voor een 7, 2e deel een 5, terugnemen dribbelen, tdh, scheef F-E-H
Voor H Van hand veranderen in uitgestrekte stap
Verzamelde stap

5 zie eerste kw H
Tussen G en M Afwenden
Keertwending om de achterhand naar rechts

7 H Rechterhand

6 C Arbeidsgalop rechts

5 buiging stelling M-X-F Gebroken lijn in contragalop

6 meer bodem K-H
H Middengalop

Arbeidsgalop
7 C Volte 10 meter

5 tdh C Verzamelde stap

6 M Arbeidsdraf

5 scheef, niet 4kant B-X
G Halve volte halve baan
Halthouden en groeten
Bij A in stap de rijbaan verlaten

7 Stap
5 Draf
6 Galop
5 moet meer op achterbeen en rustiger en verzamelder De impuls en verzameling

5 veel spanning in de mond Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard

7 De houding en zit van de ruiter/amazone

6 kw geen reactie op hulp. Rijvaardigheid en het effect van de hulpen 2x

Subtotaal
Strafpunten
Totaal 175

dit is waar ik op uit kom. 175 punten

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:33

Jurroen schreef:
nova_zodiax schreef:
Heb ook een poging gegaan.
Bij de eerste keer van hand veranderen, komt het paard aan het einde inverzet bij het terug nemen.
Bij de tweede keer vind ik hem rechts achter niet helemaal zuiver.

Wat bedoel je precies met rechts achter niet helemaal zuiver?

Ik heb het idee dat hij rechtsachter niet 100%zuiver loopt.

ik kom trouwens qua punten op een totaal van 175

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:37

het gem. ligt wel rond de 175 he :P

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:11

Jurroen, ik ben wel benieuwd naar jouw punten per onderdeel. Zou je die hier ook kunnen posten? Ikzelf kwam op 173 punten uit.
Vind dit heel interessant om te lezen!

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:41

lisannee93 schreef:
Jurroen, ik ben wel benieuwd naar jouw punten per onderdeel. Zou je die hier ook kunnen posten? Ikzelf kwam op 173 punten uit.
Vind dit heel interessant om te lezen!

heb ze nu niet bij de hand, zal ze vanavond posten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:35

Allereerst jullie zijn samen een heel mooie combi! Ook vind ik je proef lekker voorwaarts gereden.

Waar ik over zou vallen is het niet aanwezig zijn van LB, daarom mislukken je keertwendingen. Verder is de nageeflijkheid net niet voldoende waardoor je paard vaak tegen de hand komt en in het strekken niet voldoende overde rug gaat.
Je laat een hele nette proef zien, maar vanwege die puntjes zou ik er net geen winst voor geven. Maar als de genoemde punten verbeteren zit je zeker op winst. Ik zou nog eventjdes een maandje of wat doortrainen en dan lekker starten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:23

Complimenten voor je dat je je proef op internet wilt laten beoordelen. Als opbouwende kritiek wil ik je meegeven dat het wel lekker actief is, maar dat de controle wat mij betreft meer moet zijn. Impuls is tenslotte onder controle van de ruiter. Nu is het wat mij betreft te gehaast. Met betrekking tot de diverse posts die gaan over te weinig verzameling, dan is dat volgens mij niet aan de orde (muv bij de keertwendingen). In de proeven kom ik verder het woord verzameling namelijk NIET tegen. Oprichting en geslotenheid ja, dat is wat mij betreft wel gevraagd, maar verzameling niet. Dus daar mag je volgens mij ook niet afgerekend worden. De aanleuning is nog te onrustig voor hetgeen ik in de M2 zou verwachten, dus daar is ook nog veel winst te behalen. Succes verder met je paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:28

Waarom staat er op het protecol onderaan dan impuls en verzameling?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:32

Voor de verzamelde stap? Verder kom ik het bij de onderdelen niet tegen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:53

TjaH. Ik mijn beleving houd het toch in dat het over de gehele proef gerekend word.

Ik rij zelf L2 en zelfs daar verwachten ze al verzameling en daar is geen enkel onderdeel verzameling. Leg dat dan eens uit :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:55

Ik kom er even tussen! :D
Naar mijn ervaring word vanaf het M1 licht wat verzameling verwacht en vanaf het M2 zie je ook onderaan de protocol dat er 'verzameling' tussen staat ergens bij de aanleuning (kan dat kloppen?)
Zelf ben ik ooit (1 jaar geleden) bij een jurycursus geweest (dit was dan wel voor het L) en was wel verteld dat het onreel is om bijvoorbeeld een aanleuningsfout ELK onderdeel af te rekenen en dat je zoiets onderaan in de protocol meeneemt. Weet niet hoe dit bij de verzameling en in het M is hoor..

Kan begrijpen dat je op een onderdeel afrekent dat die van mij wat in mn hand duikt en op de voorhand valt maar als die in een normaal onderdeel over het algemeen niet verzameld en ondertredent genoeg is dat je dit onderaan in de protocol meeneemt.

Er word dus wel 'verzameling' verwacht zover ik weet en ik vind ook zeker dat daar op afgerekend mag worden in het M2 en zelfs ook al M1

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:57

Het staat bij Impuls ;-)

Zoals ik eerder typte. Ik rij L2 en zelfs daar word al wat verzameling verwacht.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:58

Ja dat kan kloppen ik wist het even niet meer uit mijn hoofd dus was een wild gokje. Het viel mij een half jaar geleden op toen ik al eens oefendressuur M2 had gestart namelijk dat dat er 'ineens' tussen stond!

In het L2 vind ik wel apart hoor. Kan me nog goed herinneren dat ik in het L2 op mijn flikker kreeg van een jury dat ik hem te opgericht reed en die veel meer lengte in de hals mocht hebben en lager mocht lopen en niet zo bij elkaar gereden en verzameld als ik toen deed en daarom kreeg ik op aantal onderdelen zelfs een lager punt :P
De man zei: dat ga je maar in het M doen, in het L nog niet :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:01

Dan is er wat veranderd, want ik heb nu al een.paar keer het commentaar gekregen dat ze verzamelder moet. Nu waren dat ook nog een jurys die normaal Z of hoger jureerde.... En dus erg streng gejureerd.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:04

Dat was zomer 2011 geloof ik wel een 'oudere' man gok jaartje of 60.
Toen ik voorreed op jurycursus (1 jaar geleden) verwachtte ze ook nog geen op en top verzameling maar gaven ze wel aan dat als ik M1 ging rijden hij wel iets meer verzamelder mocht maar voor L2 goed was!

Vind het best apart als ze tegenwoordig in de L2 al verzameling verwacht. Ik kan heus begrijpen dat ze niet willen zien dat je paard in 3 delen loopt maar ze kunnen toch niet verwachten dat die opgericht en verzameld loopt?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:06

Wij gaan straks L1 starten en krijgen nu al te horen dat hij meer bovenin moet...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:07

Als ik die 1e foto in je profiel zie dan loopt die toch hoog zat met zn kop hoor!
Vind het apart want je kunt niet van bijvoorbeeld een 3 jarige in de B oprichting vragen. Of ben ik nu op mn voorhoofd gevallen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:10

:j soms vraag ik me af waar het naartoe gaat, aangezien L2 bijv. Nog geen verzameling word gevraagd op de proef of protecol

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 21:17

In principe worden alle onderdelen van het skala in iedere proef meegenomen in de beoordeling.
In de lagere klassen wordt gestreefd naar een horizontaal evenwicht, vanaf de M wordt verwacht dat de achterhand al wat verder onder het zwaartepunt treedt en dat er dus enigszins sprake is van verlichting van de voorhand.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:26

En toch word dat niet gevraagd in de L2 en heb ik nu door 2 juryleden dat commentaar gekregen. En ze loopt zeker in horizontaal evenwicht.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:52

Ook al wordt er geen verzamelde galop gevraagd wordt, wordt toch al wel een zekere mate van verzameling verwacht in de volte 10m (immers, als een paard niet kan verzamelen, zal hij uit balans en met sprongverlies en zonder controle die volte lopen) en daarna naar de overgang naar stap, daar heb je verzameling nodig. Je kunt niet in een volle arbeidsgalop ineens de overgang naar stap maken. De mate waarin je dit mag verwachten is in de M2 nog laag natuurlijk, in de ZZL wordt al veel meer verzameling verwacht en daar zwaarder aan gewogen.

In de L2 zou ik het woord verzameling niet gebruiken, omdat dat verwarrend kan zijn. Maar zou er van maken dat het paard meer gesloten gereden mag worden, meer in balans. Bij aan elkaar gereden.