Goed geschreven dat laatste stukje, de biomechaniek van het paard is inderdaad al perfect zonder ons. Wij zijn juist de storende factor. Het uiteindelijke doel is onder het zadel dicht mogelijk bij de natuurlijke beweging te komen. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne83 schreef:Aan de teugel is dat het paard geleerd heeft de juiste reactie op de teugel te geven. Net als "aan de hulpen" en "aan het been". Voor het "aan de teugel" zijn, heb je logischerwijs een teugel nodig![]()
Als je een teugel in je hand hebt, danwel aan bit, danwel aan neus, en je paard luistert goed naar de hulpen die jij met deze teugel geeft, dan is het paard aan de teugel. Er zit natuurlijk heel veel verschil in de kwaliteit van aan de teugel zijn per niveau.
De houding die het paard aanneemt, de gewelfde hals (wat veel mensen als "aan de teugel" zien), kan een gevolg zijn van het correct reageren op teugelhulpen.
Natuurlijk kan een paard deze houding ook zonder teugel aannemen.
De houding an sich is dus niet "aan de teugel".

. LoveBodin schreef:Maar de hals houding heeft in princiepe niks te maken met de teugels.
Want wat noem jij dan aan de teugel? En hoezoo "juiste reactie op de teugel?" Dat lijkt mij toch het stoppen & sturen en dat gaat ook zonder teugels
Denk dat er een beetje een begrippen probleem is, want vooor mij is aan de teugel het begrip voor een correct gaand paard.
En NoekAa, dat klopt niet helemaal. Als je een paard goed rijdt op je zit en met je benen, zala hij vanzelf in oprichting lopen. Het is erg lastig maar het kan wel!

MarZarascha schreef:Nog even voor de duidelijkheid; Ik vraag niet om een reden waarom het paard zo kan lopen met volgens haar 0 druk, maar of het mogelijk is om de term 'Aan de teugel' erop toe te passen.
sanne83 schreef:Je hebt dan toch nog steeds teugels
Marit schreef:Dat vroeg ik me dus ook af, hoe zit het dan met western? Lopen al die paarden dan dus in een valse knik? Die lopen allemaal niet nageeflijk?
jasz schreef:sanne83 schreef:Je hebt dan toch nog steeds teugels
klopt, een paar posts terug hen ik trouwens al gewoon gezegd dat het ook prima met alleen je zit, benen en stem kan. Daar is geen bit of teugels voor nodig.
Er wordt juist veel te vaak getrokken, waardoor paarden een valse knik in hun hals krijgen. dat is zonde.
en ik vind het onzin dat je alleen door teugels een paard nageeflijk kan rijden.