Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

'Aan de teugel lopen' mogelijk zonder contact met de mond?

Poll eindigt op

Ja
62 (52%)
Nee
57 (47%)

Totaal aantal stemmen: 119

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:57

Fijn dat we het op dat vlak eens zijn! :) Goed geschreven dat laatste stukje, de biomechaniek van het paard is inderdaad al perfect zonder ons. Wij zijn juist de storende factor. Het uiteindelijke doel is onder het zadel dicht mogelijk bij de natuurlijke beweging te komen.

Eline_S_S

Re: Zonder contact met de mond 'aan de teugel' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:07

Maar lezen is ook een vak he?
Ze vraagt of het zonder contact met de MOND mogelijk is, niet helemaal zonder contact.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:20

Maar ik denk dat je wel mag aannemen in de discussie die nu onttstaan is, dat contact = contact met de mond.
Zonder contact is dus (voor mij) alles vanaf loshangende teugels tot geen hoofdstel. In princiepe zou dat geen verschil moeten maken toch? Of je er nu iets aanhang wat je niet gebruikt (een hoofdstel in dit geval), of niks, dat is toch hetzelfde?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:34

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:00

Aan de teugel is dat het paard geleerd heeft de juiste reactie op de teugel te geven. Net als "aan de hulpen" en "aan het been". Voor het "aan de teugel" zijn, heb je logischerwijs een teugel nodig :D

Als je een teugel in je hand hebt, danwel aan bit, danwel aan neus, en je paard luistert goed naar de hulpen die jij met deze teugel geeft, dan is het paard aan de teugel. Er zit natuurlijk heel veel verschil in de kwaliteit van aan de teugel zijn per niveau.

De houding die het paard aanneemt, de gewelfde hals (wat veel mensen als "aan de teugel" zien), kan een gevolg zijn van het correct reageren op teugelhulpen.
Natuurlijk kan een paard deze houding ook zonder teugel aannemen.
De houding an sich is dus niet "aan de teugel".

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:29

Naar mijn idee is het niet mogelijk om zonder contact (zonder teugel [gebruik]) je paard op correcte wijze 'aan de teugel te rijden'. Rijd je paard maar eens aan het been, zonder dat je contact maakt met je been.. Beetje tegenstrijdig. Of een paard aan je zit hebben.. zonder dat je er op zit. :P

Je kan een paard wel prima leren een bepaalde houding aan te nemen, ook zonder teugels, maar dat is niet hetzelfde als aan de teugel zijn.
Net als een voorwaarts paard niet vanzelfsprekend voor het been is.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:35

ik denk ook zeker dat het kan!
nageeflijkheid komt naar mijn mening als een paard helemaal niet meer scheef is en ontspannen.
alle paarden die ik heb gereden, reden na een tijd geheel ontspannen en niet meer scheef, dan ging een paard daarna vanzelf met het hoofd zakken. en dan niet het hoofd laten hangen.
veel te vaak wordt een paard gewoon in houding getrokken en zie je dan een valse knik. dat ga je inderdaad niet bereiken zonder bit en hoofdstel, maar dat wil ik ook helemaal niet.
voor mij is het ideaal als het paard zelf zijn hoofd draagt, het hoofd mooi recht is en de nek niet opgekropt.
dat kan je ook bereiken zonder hoofdstel, gewoon met je zit, benen en stem.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:17

sanne83 schreef:
Aan de teugel is dat het paard geleerd heeft de juiste reactie op de teugel te geven. Net als "aan de hulpen" en "aan het been". Voor het "aan de teugel" zijn, heb je logischerwijs een teugel nodig :D

Als je een teugel in je hand hebt, danwel aan bit, danwel aan neus, en je paard luistert goed naar de hulpen die jij met deze teugel geeft, dan is het paard aan de teugel. Er zit natuurlijk heel veel verschil in de kwaliteit van aan de teugel zijn per niveau.

De houding die het paard aanneemt, de gewelfde hals (wat veel mensen als "aan de teugel" zien), kan een gevolg zijn van het correct reageren op teugelhulpen.
Natuurlijk kan een paard deze houding ook zonder teugel aannemen.
De houding an sich is dus niet "aan de teugel".

Maar de hals houding heeft in princiepe niks te maken met de teugels.
Want wat noem jij dan aan de teugel? En hoezoo "juiste reactie op de teugel?" Dat lijkt mij toch het stoppen & sturen en dat gaat ook zonder teugels

Denk dat er een beetje een begrippen probleem is, want vooor mij is aan de teugel het begrip voor een correct gaand paard.

En NoekAa, dat klopt niet helemaal. Als je een paard goed rijdt op je zit en met je benen, zala hij vanzelf in oprichting lopen. Het is erg lastig maar het kan wel!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:21

bij dressuur weet ik het niet,maar bij western hoort het."aan de teugel "lopen, met losse-doorhangende -teugels..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:22

spicegirl schreef:
bij dressuur weet ik het niet,maar bij western hoort het.

Ik weet niet zoveel van western, maar looptt je paard dan ook verzameld en opgericht?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:24

de opgerichte houding is niet gewenst,maar verzameld zeker.anders zijn al die moeilijke oefeningen niet correct uit te voeren..
dit is niet de beste foto,maar de enige die ik bij de hand heb, om een idee te geven..
Afbeelding
en er word niet alleen met losse teugel gerden, ook maar met 1 hand.
een kennis van ons reed op een Quarter, met bosal (bitloos), met losse teugel en 1 hand, correcte wissels om de pas.heb je toch een goede verzameling nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:30

een paard kan over de rug lopen en qua hoofdhalspositionering voor het ook ok lopen, maar imo nooit "aan de teugel"
bij aan de teugel lopen versta ik dat het paard qua hoofdhalshouding op eender welke "hoogte" kan ingesteld worden afhankelijk van de africhtingsgraad. Als jouw vriendin zonder contact rijdt, dan is het paard niet "aan de teugel" en weet ook niet wanneer het vw-nw moet of hogerop en meer verzameld.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:45

Alsof je je teugels nodig hebt om een paard hoger of lager in te stellen, dat kan perfect op zit en beenhulpen.
Alledaagse, normale, gewone ruiters (no offense) hebben (soms) een probleem met het out of the box denken maar als je je een beetje verdiept in de biomechanica van het paard en de oefeningen per beweging en per lichaamsdeel gaat ontleden dan kun je heel erg verrassende dingen ontdekken ;) .
Laatst bijgewerkt door maximuss op 15-03-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:48

aan de teugel: aanleuning, nageeflijk?
Mensen die zonder bit rijden, rijden ook zonder contact met de mond aan de teugel en dan zijn er nog de mensen die
alleen met ring rijden en het paard nageeflijk laten lopen..
Mijn antwoord is dus ja.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:52

LoveBodin schreef:
Maar de hals houding heeft in princiepe niks te maken met de teugels.
Want wat noem jij dan aan de teugel? En hoezoo "juiste reactie op de teugel?" Dat lijkt mij toch het stoppen & sturen en dat gaat ook zonder teugels

Denk dat er een beetje een begrippen probleem is, want vooor mij is aan de teugel het begrip voor een correct gaand paard.

En NoekAa, dat klopt niet helemaal. Als je een paard goed rijdt op je zit en met je benen, zala hij vanzelf in oprichting lopen. Het is erg lastig maar het kan wel!

Als je gewoon uit logica kijkt en "aan de teugel" vergelijkt met "aan het been", dan weet je wat de betekenis is van aan de teugel.

Stoppen & sturen doe ik niet met het bit, dat doe ik (als het goed is) met m'n zit.
ook een paard hoger of lager instellen gaat prima op houding en zit.

Hoezo heeft de halshouding niets te maken met de teugels?
Je kan het paard met de teugels uitnodigen om te kauwen en daarmee de kaak te ontspannen. Je kan heel subtiel de nek bewegen (stelling) en daarmee de nek losmaken. Je kan het paard uitnodigen je hand te volgen en zo een kader laten ontstaan waarbinnen je paard beweegt.
Als het paard snapt hoe hij licht en soepel moet reageren op alle manieren van communicatie met de teugel, dan is het paard aan de teugel. Grote kans dat hij dan ook een specifieke houding heeft aangenomen ;)

Natuurlijk kan je ook een paard op een andere manier die houding en manier van beweging aanleren, maar dan heet het alleen niet aan de teugel, want er is geen teugel ;)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:31

maar je kan ook prima zonder bit aan de teugel of nageeflijk rijden.
ik kan met een halstertje ook gewoon aan de teugel rijden en mooi ontspannen en dan zit ik niet de hele tijd te trekken.
Dan is er dus geen contact met de mond, waar wel met het hoofd.
daarvan kan je dan wat mij betreft niet zeggen dat het niet aan de teugel rijden is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:06

Je hebt dan toch nog steeds teugels ;)

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:28

MarZarascha schreef:
Nog even voor de duidelijkheid; Ik vraag niet om een reden waarom het paard zo kan lopen met volgens haar 0 druk, maar of het mogelijk is om de term 'Aan de teugel' erop toe te passen.

Dus het is eigenlijk een puur semantische vraag? Wel als het paard zonder teugels zo loopt (bijvoorbeeld halsring) kan je dat - puur semantisch - niet "aan de teugel" noemen, omdat er geen teugel aan te pas komt. Met een hoofdstel, al dan niet met bit, met teugels, kan dat wel.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:36

sanne83 schreef:

klopt, een paar posts terug hen ik trouwens al gewoon gezegd dat het ook prima met alleen je zit, benen en stem kan. Daar is geen bit of teugels voor nodig.
Er wordt juist veel te vaak getrokken, waardoor paarden een valse knik in hun hals krijgen. dat is zonde.
en ik vind het onzin dat je alleen door teugels een paard nageeflijk kan rijden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:42

Dat vroeg ik me dus ook af, hoe zit het dan met western? Lopen al die paarden dan dus in een valse knik? Die lopen allemaal niet nageeflijk?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:52

Leuk om dit even te volgen. Volgens mij moet mijn paard van het bit afblijven. Verzameling is belangrijk, om het ruitergewicht te dragen, maar ook om zijn eigen gewicht te dragen. Als het paard verzamelt, krijg je de "nageeflijke " houding. Mooi gebogen lichaam met oprichting. Ik gebruik het bit voor kleine aanwijzingen.
Nageeflijkheid aan de teugel is iets anders, daar leg je druk in de paardenmond en begrenst het paard dus in de voorwaartse beweging. Het paard zal het hoofd naar beneden brengen en vaak krult de hals. Dat ziet er al gauw heel aardig uit, voor de leek. De achterhand komt vaak niet mee, en dat is juist de plek, waar de buiging vandaan moet komen. Dus...wat is nageven? Wat wil je zien bij je paard, hoe wil je dat hij zijn lichaam gebruikt, hoe wil je je bit gebruiken? Ik zie veel "hangijzers" in de paardenmond. Achteroverhangende berijders die letterlijk aan de teugels hangen. Dat doet pijn bij paard en berijder, je kan mij nl niet wijs maken dat je je paard niet op een andere manier in de hand kan houden. Ik prefereer een paard dat los van het bit loopt, een berijder die kleine aanwijzingen geeft dmv teugel naar bit. Rijdt wel zo rustig.
Ik stem niet in deze poll. Het is te zwart/wit.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:21

Marit schreef:
Dat vroeg ik me dus ook af, hoe zit het dan met western? Lopen al die paarden dan dus in een valse knik? Die lopen allemaal niet nageeflijk?

inderdaad, die kunnen ook mooi nageeflijk en ontspannen lopen, ook al is er dan veel minder spanning op de teugel.

jetta: dat vind ik dus ook, nageeflijk is niet aan de teugels hangen en je paard in een krul dwingen, nageeflijk is van achter naar voor rijden, je zit goed gebruiken en je handen alleen gebruiken voor eventuele steun.
Je handen moet je zeker niet gebruiken voor het aan de teugel rijden, dan krijg je geen mooie ontspanning.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:49

jasz schreef:
sanne83 schreef:

klopt, een paar posts terug hen ik trouwens al gewoon gezegd dat het ook prima met alleen je zit, benen en stem kan. Daar is geen bit of teugels voor nodig.
Er wordt juist veel te vaak getrokken, waardoor paarden een valse knik in hun hals krijgen. dat is zonde.
en ik vind het onzin dat je alleen door teugels een paard nageeflijk kan rijden.

Aan de teugel heeft toch echt iets met een teugel te maken, dus zonder teugel kan dat niet. Heeft gewoon te maken met bewoording.
Natuurlijk kan je paard in vrijheid en zonder teugels ook in een juiste houding lopen.

Wat men onder nageeflijk verstaat, verschilt ook. Het woord nageven slaat vaak op het nageven of meegeven met de druk van het bit (en dat staat niet gelijk aan trekken!), waardoor het paard de kaak en nek loslaat.
Nageeflijkheid is een woord dat vaak gebruikt wordt voor het duitse durchlassigkeit. Dit gaat dus om de doorlaatbaarheid van de hulpen. In hoeverre geeft het paard ongedwongen mee op je hulpen. Eigenlijk geeft het paard dan na op al je hulpen; zit, been, hand.
Het verschillende gebruik van termen maakt het allemaal nodeloos ingewikkeld.

In de western reageren de paarden enorm goed op de hulpen, ze moeten ook nageeflijk zijn op alle hulpen. Ze hebben alleen net iets andere afspraken met hun paard en hebben een indirect contact met een lossere teugel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:21

Tuurlijk kan dat :) "Aan de teugel" is nageeflijkheid, ontspanning in kaak en nekgewricht. Prima mogelijk zonder teugeldruk dus ;) Zolang het paard maar de kans krijgt om te ontspannen :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:23

Ik werk met mijn paard aan de lange lijnen. Hij loopt verzameld, zonder druk te houden op de teugel. Even een kleine ophouding en drijven en dan gaat ie. Direct die teugel ontspannen. Een dragend achterbeen. Mooi in balans!
Dat is dus het enige dat nodig is.