Colway schreef:Ik geloof wel dat een paard voorkeuren kan hebben, maar soms lees ik advertenties dat een paard verkocht wordt omdat hij het dressuren in de bak niets aan vindt..Dan zit er meer een gedragsprobleem, onkundige ruiter, te weinig afwisseling etc
Ik heb er zo een verkocht
Ik ben een afwisselende ruiter. Rij heel graag dressuur, maak op zijn tijd een sprongetje en regelmatig naar buiten. In 20 jaar nog nooit echt problemen mee gehad met welk paard dan ook, maar dit paard was anders. Die werd gewoon depresief als ze door slecht weer een weekje niet het bos in kon.
Buiten een topper, in de bak een wrak. Nog speciale motivatie trainer bij gehaald, maar meer dan 'nou voorruit omdat jij het perse wil' kwam er echt niet uit dat paard. Ik kon beter bij -5 in de sneeuw in het donker op een akker gaan rijden, dan was het voor beide leuk, in de bak was het puur overleven. Het dier stond prima aan de hulp overigens, maar de uitdrukking op de kop sprak boekdelen.
Is nu 100% recreatiepaard en doet kleine circuskunstjes. Beter had het niet gekund.
Dus ja, na deze ervaring geloof ik daar helemaal in 
Overigens kende ik ook wel een merrie die erg goed kon springen, maar het heel erg eng vond en ondanks dat er nooit was mis gegaan is daar ook echt niet mentaal overheen kwam (tot koliek aan toe). Dat was ook geen succes
Verder heeft de mate dat een paard zich kan concentreren er ook nog wat mee te maken. Sommige paarden hebben gewoon een attentiespan van ongeveer 1 minuut. Genoeg om een parcours te rijden, maar in de dressuur is dat een drama....soort ADHD paarden...