[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:30

Crista schreef:
Leatitia, ik zie een gedwongen paard wat een een eigen houding loopt maar niet onspannen is. Vooral op de eerste foto zie ke dat hij/zij niet onder treedt en eigenlijk niks doet met zijn benen... 2e foto kan ik vanuit die hoel noet goed beoordelen. 3e foto is al beter als de eerste. Maar ik zoe een vlase knik. Je paard kniks wel in het nal kaak gewricht maar niet in de hals.

Denk dat veel figuren en overgangen rijden en je richten om langer en lager voor nu zou werken. Dan la gzaam ietsje oprichten en zorgen dat je geen valse knik krijgt . Snap je?

Boston: super leuk paar maar sluit me volledig bij bertie aan. Zonde van je stoelzit en geef ke paard wat ruimte aan de voorkant. Dan heb je kans dattie zijn benen nog beter lwijt kan en hebt ke strals misschien wel een heuse tottilas onder je kont!

Laat hem je hand volgen en zoek de ruimte op. Probeer wat rechterop te zitten en minder onderuit. Succes!

Dankje! Ik ga hier zeker wat mee doen en hoop snel nieuwe foto's met verbetering te hebben! We doen ons best! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:31

_Roxanne schreef:
Dan heb ik ook nog twee foto's in de aanbieding. Foto's zijn afgelopen zondag gemaakt tijdens het ijkmoment.

[ Afbeelding ] (begin uitgestrekte stap)
Het positieve aan deze foto is dat ik mee ben in mijn hand, en mijn paard mijn hand begint te volgen. Wel moet ze nog meer verlengen, ik zou haar veel meer naar die loodlijn toe mogen rijden. Verder zou ze van achteren wat meer eronder mogen komen, oftewel, nóg meer ruimte van voren en meer aanvullen vanuit mijn been.

[ Afbeelding ]
En dan deze draffoto. Ik weet niet zo zeker of ik hier negatief of positief over moet zijn. Neusje is op de loodlijn en nek is denk ik zo wel het hoogste punt. Toch lijkt het een beetje vastgehouden (onderhals+ mijn ietwat verkrampte rug+ handen vrij hoog). En valt dit beeld al onder 'uit elkaar vallen' of is dit nog een 'in frame'?
Als ik haar ertoe kan zetten om vanuit het achterbeen actiever te worden (dus niet mijn onderbeen afsteken) zodat zij wat gaat zakken in haar bekken, kan ze van voren omhoog 'rijzen'.

Wat vind Bokt? Brand los! :)

Afbeelding
Hoewel er op deze foto wel iets aan te merken is (dat doe je zelf al heel goed!) was ik bepaald aangenaam verrast toen ik deze foto zag! <3
Dit soort foto's zien we hier niet vaak!

wat ik zo leuk vind van deze foto is dat je blij kunt zijn, ook al is er wel iets te zeuren.
We gaan hier NIET zeuren. _/-\o_

Want wat is er WEL fijn, hier?

Die handen, bijvoorbeeld.
Een ontspannen zit, bijvoorbeeld.
Maar vooral ...

Kijk eens naar de amazone!
Ze zit niet naar het paard te turen, maar kijkt ONAFHANKELIJK van het paard naar DAAR waar ze naartoe wil.
Die onafhankelijkheid: haar lijf rijdt - en ontspannen ook nog - en haar hoofd kan onafhankelijk blijven rondkijken.

PRACHTIG! <3

en voor de rest gaan we niet zeuren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:40

Deel vier voor nog meer rijplezier *\o/*

Allereerst SheeNegro, bedankt voor je openings post!

Crista schreef:
Al een hele poos een stille meelezer. Maar wat ik me afvraag. Ik zie allemaal foto's van onder de man ruiters. Maar zien jullie nou bij een aangespannen paard hetzelfde? Of moet je die in jullie ogen heel anders beoordelen (ben zelf fanatiek mennen namelijk haha)?

In mijn ogen (maar ik ben maar amateur, blij dat ik rij menner (men hoogstens! 1 x in de 14 dagen en ben in de afgelopen 4 jaar ook al wel 4 x gestart) voor een groot deel wel.
Uiteraard is mennen geen rijden, maar aantal dingen kan je best vergelijken.

Ik denk dan aan algehele houding van het paard en de manier waarop hij loopt.
Klein voordeel in mijn ogen, als ik als een hark op de bok zit heeft paard daar minder last van dan dat ik als hark op zijn rug zit.
Klein nadeel in mijn ogen, je hebt minder mogelijkheden om een paard aanwijzingen te geven.

mooney schreef:
Heel interessant topic, ik zal eens proberen te volgen.

Ik ben wel benieuwd naar tips voor mijn situatie.
Ik heb een zeer sensibele pony, wel ontzettend werklustig. Ze bouwt snel spanning op en heeft dan de neiging om de onderhals aan te spannen en haar hoofd eruit te zwiepen terwijl ze het op een lopen zet.
Vaak loopt ze (te) snel, maar niet actief. Ik probeer zo veel mogelijk op mijn zit te rijden, want als je teveel van voren stoort zorgt dat dus voor spanning en verzet. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Als ze spanning heeft opgebouwd is dit heel lastig weer af te vloeien, door de spanning zet ze de rug vast en reageert ze slecht op zit waardoor ik mijn handen te veel laat werken en de spanning alleen maar erger wordt. Wat zijn nu fijne oefeningen om de spanning kwijt te raken op zo'n moment?
Mijn eigen oplossing is het rijden van slangenvoltes en dergelijke figuren waardoor ze op beide kanten weer wat ingebogen wordt. Maar ik heb het idee dat het nog effectiever moet kunnen.

Ik heb van de bovenstaande problemen geen foto's, maar ik heb wel foto's van wat fijnere momenten waar ons andere probleempje opduikt. Als ik het gevoel heb dat ze lekker los is, loopt ze vaak toch achter de loodlijn. Maar als ze goed loopt, ben ik haar bij minimale spanning binnen een seconde 'kwijt'. De foto's zijn van afgelopen zomer (met oude zadel, paste niet meer 100% daarom de pad).
[ Afbeelding ]
Wat ik van deze foto vind: Ik vind het beengebruik prettig, de V vormen lijken niet helemaal gelijk maar de foto is van schuinvoor genomen, dus van een zijaanzicht waren ze (in mijn mening) wel gelijk geweest. Ik mis wat ruggebruik en ze loopt net wat achter de loodlijn. Ik blokkeer mijn rug door naar beneden te kijken en er zit een lichte knik in mijn pols.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4754_n.jpg
Foto is te groot. Beginnen van halsstrekken in de proef. Dit is een halshouding waarmee ik de training probeer te beginnen en te eindigen. Ik zit wat te ver naar voren, maar zou niet helemaal kaarsrecht moeten zitten vanwege houding pony.

Mooney, heb al gezien dat er al wat gediscusseerd wordt over wijken etc.
Jouw paard is geod vw zeg je, dan kan je allicht dit proberen.
Wijken langs de wand, je hoeft dan namelijk niet aan de voorkant van je paard te zitten, dus hoofd richting de bakrand. (let op eventuele spanten) Zo begrens je aan de voorkant met de bakrand, hoef je zelf weinig te doen,
terwijl je haar wel aan het werk kan zetten, zonder spanning op te laten lopen.
Voorwaarde is dan wel dat je paard 1 zijdige kuitdruk kent, accepteerd en kan verwerken.
Galopje is vaak ook fijn om rug los te maken.

Reusje0504 schreef:
Hoi allemaal, ik had op het einde in deel III ook al mijn foto geplaatst maar volgens mij is dat niet helemaal goed gegaan dus probeer ik het hier in deel IV weer:) Ik heb deel III helemaal doorgelezen en veel geleerd! Echt een leuk en fijn topic dit! Ik rij deze ruin van 7 jaar oud nu iets meer dan een jaar, met een paar tussenpauzes ivm stage in het buitenland en een val van hem met als resultaat een gebroken pols. Ik moet nog veel leren maar wil graag weten of ik wat op de goede weg ben. Ik ben zelf namelijk best wel tevreden met deze foto's, en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. De foto's zijn vlak na elkaar gemaakt. Op de eerste foto loopt hij nog iets te veel op de voorhand, wel zie ik ontspanning. ik zit zelf met mijn bovenlichaam iets naar voren (loopt ie daarom op de voorhand?) Ik heb naar mijn idee redelijk goed teugelcontact. Echt aan de teugel is dit niet natuurlijk, maar ik werk nu eerst aan ontspanning. Op de tweede foto zijn de driehoekjes van de benen ongeveer even groot. Ik heb nog steeds mijn bovenlichaam te ver naar voren en nu vooral mijn handen te ver naar voren (alsof ik hem nog meer naar beneden wil 'duwen'). ik zie nog steeds een ontspannend paard.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Reusje, hadden we geen commentaar bij jou geplaatst, iemand in het topic? Meen me te herinneren dat ik toch iets geschreven had? (allicht ruzie met bokt die avond en afgesloten zonder te plaatsen)

Hele vriendelijke ruiter die paard probeert te helpen <3 , allicht te veel, waardoor je eigenlijk naar voren gaat zitten.
Wat zonde is van je zit en waardoor je onderbenen iets naar achteren gaan (2e foto).
Bij een jonkie wil je vaak wat uit de rug blijven, maar het is veel makkelijker ze van achteren aan te laten sluiten als je wel recht op zit.
Tevens is je verbinding met de voorkant weg, met teugels in boogjes.
Maar zoals Bertie zou zeggen, ik zie mogelijk heden! Want je rijdt heel vriendelijk en bent op weg, alleen moet je
volgende stapje ook gaan zetten.
Paarden neigen natuurlijk toch al naar meer gewicht op de voorhand (aangezien ze nou eenmaal zo gebouwd zijn).
1e foto zie je dat er 1 voorvoet aan de grond is, rest is in de lucht, als het ware maakt hij achter een hupje / voor de juist lager, terwijl je dat natuurlijk andersom zou willen.

Ga even verder lezen, jullie zijn me iets te hard van stapel gelopen afgelopen dagen. :')

Dus rechter op gaan zitten, constanter contact met de voorkant houden, zodat je paard achter aan kan gaan sluiten en uiteindelijk onder kan gaan treden.

Sjolvir

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:47

Marieke S.
Wat leuk dat je je hier meldt.
Leuke bijrijdt haf overigens.
Wat me op valt is dat je eigenlijk heel netjes rijdt, maar naar mijn idee, nogal boven het tempo, wat wel klopt me je verhaal.
Lijkt me overigens best leuk paardje om te rijden, ijverig paard, maar moet nog veel leren.
Wat ik vnl mis is lossigheid, allicht door het gehaaste, lossigheid in de bewegingen, maar ook bij het rijden van wendingen zou ik iets meer stelling/buiging verwachten.
Maar je rijdt haar nog maar sinds december en Rome is ook niet in een dag gebouwt.
Gezien je verhaal over hoe ze was en hoe ze is op het filmpje denk ik dat je al een heel eind op de goede weg bent, moet wel zeggen dat ik haar op het december filmpje veel losser in het lijf vond lopen, dus pas
wel op dat je niet te veel in 1 x wilt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:50

Hasjam_Poe schreef:
Boven iedere pagina staat -links boven auteur- een balk met:
<plaatje van een papiertje> | Abonneer | Bookmark | Print | E-mail vriend

Het plaatje van het witte papiertje betekent: "Toevoegen aan eigen berichten" :)*
Als je op dat "witte papiertje" klikt (links naast abonneer) verschijnt het stipje!
(en hoeft dat dus niet meer hier gemeld te worden ;) )

Ach, vind het wel leuk om nu te zien wie er meelezen, "de stipjes" :+

En voor de menners dan maar een bijdrage.

Paard is in december beleerd voor voor de wagen (laten doen) heb er daar en toen 4 x of 5 x mee gemend.
Vervolgens brak de winter aan, kon dus niet rijden/mennen.
Vorige week woensdag op beleer adres les gehad.
Die zaterdag (Filmpje) voor het eerst op eigen verenging, voor het eerst met eigen wagen en voor het eerst met
broek gemend (voor de leken, dan ding op zijn achtereind met staartriem, die als functie heeft, dat als ik op tijd vergeet te remmen de kar niet in de hakken van mijn paard eindigt).

Ben heel blij met dit beeld, bij lange na niet perfect, maar wel aansluitend op de laatste blz van vorige topic,
namelijk een ontspannen paard.
Werkpunten, gaarne leidsels op 1e gat niet 2e, maar aangezien ik het niet op mijn geweten wou hebben mini's te pletten voor veiligheid gekozen.
Hij moet actiever, maar niet sneller en meer bij elkaar gereden worden, nu is hij erg lang.
Maar ben niet zo'n goede menner en moet er met hem duidelijk nog in komen, hoewel hij heel heel heel fijn te mennen is!
Ben zoekende naar juiste tempo met juiste activiteit en voldoende contact, maar niet te veel druk op voorkant,
waarbij hij wat meer opgericht is, doordat hij wat meer in elkaar schuift.
Met stelling en buiging ben ik als beginnend menner momenteel wel blij.
Afwenden op de middenlijn zit nog even niet in ons assortiment evenals rechtrijden op korte zijde, die is net paar meter te kort voor ons op dit moment.
Dan zou ik moeten rukken en plukken en dat wil ik niet, aangezien hij super lekker loopt en vanuit deze basis
ongetwijfeld aan het werk kan gaan.

Ja, de angsthaas die met bp rijdt en de helft van de tijd niet zonder slof durft te rijden, knoopt er wel een kar achter :+ logisch, nee... maar ja, ben ook maar een mens.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:15

Sjolvir, hier commentaar van een mede mennen (zal morgen eens kijlen voor foto's van mezelf en poon).
Wat een fijn beeld! Ontspannen, 1 mooi gelijkmatig tempo en geen uitbrekingen! Wauw! Hier mag je trpts op zijn. Die korte wendingen komen vanzelf!
Probeer ietsje meer aanleuning te zoeken zodat je paardje wat meer bij elkaar komt en jullie kunnen zo tegen chardon en de ronde rijden hoor. Super em ga zo door!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:26

Hallo,

Het is voor mij nieuw om echt foto's te laten zien van het rijden met mijn pony, al helemaal om ze te laten zien in een 'aan de teugel' topic.
Sinds een jaar heb ik wekelijks les, in het begin zijn we vooral bezig geweest met voorwaarts rijden en tempocontrole (hij ging of te hard of te langzaam). Sinds een half jaar zijn we begonnen met het rijden naar onstpanning. Ik vind het zelf echt enorm lastig, heb de neiging om hem helemaal los te gooien als hij met z'n koppie gaat zakken.

De volgende foto's zijn van de afgelopen zaterdag tijdens m'n les.
Afbeelding
Deze foto is in het begin v/d les (ik was nog aan het luisteren naar m'n instructrice). Het enige wat ik er fijn uit vind zien is z'n hoofdhouding en dat hij een actief achterbeen heeft, van derest weet ik niet wat ik ervan moet denken. Ik ben echt nog een leek op het gebied van dressuur (vandaar ook de les ;))

Afbeelding
Wat ik zelf zie op deze foto is dat de ruimte tussen de benen gelijk is, en naar mijn idee loopt hij precies op de loodlijn. Zn neus wijst ook naar de plaats waar z'n been/hoef neerkomt.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:29

Ziet er leuk uit wat een mooi paardje

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:31

Crista schreef:
Leatitia, ik zie een gedwongen paard wat een een eigen houding loopt maar niet onspannen is. Vooral op de eerste foto zie ke dat hij/zij niet onder treedt en eigenlijk niks doet met zijn benen... 2e foto kan ik vanuit die hoel noet goed beoordelen. 3e foto is al beter als de eerste. Maar ik zoe een vlase knik. Je paard kniks wel in het nal kaak gewricht maar niet in de hals.

Denk dat veel figuren en overgangen rijden en je richten om langer en lager voor nu zou werken. Dan la gzaam ietsje oprichten en zorgen dat je geen valse knik krijgt . Snap je?

Boston: super leuk paar maar sluit me volledig bij bertie aan. Zonde van je stoelzit en geef ke paard wat ruimte aan de voorkant. Dan heb je kans dattie zijn benen nog beter lwijt kan en hebt ke strals misschien wel een heuse tottilas onder je kont!

Laat hem je hand volgen en zoek de ruimte op. Probeer wat rechterop te zitten en minder onderuit. Succes!

tanx ja ben nu veel bezig met overgangen etc. deze foto's zijn ong 2 maanden geleden zat er voor de 2e keer op tijdens de 3e foto voor de 4e keer (ja en dan al n wedstrijd nu is ze al veeeeel meer ontspannen en echt veel meer actief op r achterbeen ze is wel een diesel pas na 3 kwartier begint ze echt over die rug te zakken en echt nagevelijk te lopen vanuit die schoft (liever de laatse 10 min dan helemaal niet) ben nu steeds meer bezig om dat punt te vervroegen maar we zijn lekker aan het lessen etc. dus veel oefenen en dan komt alles goed

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:15

MariekeS_ schreef:
Zo, nieuw topic dus ik kan even reageren op het laatste deel van de vorige.

De Haflinger-combinatie ben ik met mijn bijrijdproject. Ik rij haar sinds december en 2x per week. Haf is een 13 jarige merrie.

Ten eerste wil ik S_en_Z complimenteren met haar analyse. Erg knap hoe je jouw observaties ook kan verwoorden en je slaat de spijker op zijn kop :)

Deze merrie is een harstikke sensibele en hete merrie en ze is ontzettend fanatiek. Op dit moment is het grootste probleem de balans en het tempo: ze is loperig, reageert overal heel heftig op en maakt zich heel sterk in overgangen/tempowisselingen terug.

Deze foto is van de 2e training sinds mijn eerste les met haar. Daarvoor gingen we in een noodtempo de bak door, leverde elke poging tot afremmen een strijd op (ik heb een praktijkproblemen topic lopen over tempocontrol dmv zit) en reageerde ze heel overdreven op mijn hulpen.
Inmiddels heb ik met mijn instructrice een manier gevonden om haar rustiger en ontspannen te houden en van dit prille stadium heb ik veel vertrouwen dat we heel snel vooruit zullen gaan :)

Op het moment wil ik haar vooral rond in de hals hebben en los in de hand.
Ze komt hierbij af en toe te diep maar dat kan ik ook weer makkelijk oplossen met lucht geven en voorwaarts wil ze toch wel ;)
Op dit fotomoment begrensde ik haar wat extra op de buitenkant vanwege de volte en door die begrenzing kwam ze iets te diep. Dit hangt uiteraard samen met gebrek aan kracht en balans in wendingen.
Dit uit zich dan ook in tactfouten en op de voorhand vallen doordat ze uit onbalans gaat versnellen.

Dus, ja ze is loperig en loopt nog vaak onder me uit. Gelukkig kan ik dit inmiddels een beetje opvangen en gaat het per keer makkelijker.

Ik plaats graag over een maand weer een plaatje, maar dan zelf met mijn eigen commentaar :)

Hier 2 filmpjes. De 1e is waar bovenstaande still uit genomen is en de 2e is van een maand geleden, nog voor mijn les en toen ik eigenlijk 0,0 controle had. Ze liep hier in haar eigen houding, hield haar kaak en onderhals vast en buiging was al helemaal moeilijk ;)

De 1e bevat 1,5 minuut uit slechts 8 minuten beeldmateriaal ergens midden in mijn training. Helaas stopte hij met filmen doordat de sd kaart vol was.

http://www.youtube.com/watch?v=7Lp_i69BEcA

http://www.youtube.com/watch?v=-GAcuxmxyss

Ik ben blij met het uitgebreide commentaar van S_en_Z en kan me helemaal vinden in haar analyse :) we zijn nog maar net zo aan het trainen en ze gaat nu al gigantisch veel relaxter en makkelijker door de baan.

Over een poosje dus een update waarin we hopelijk met meer rust en meer lucht aangespannen door de baan gaan :)

Ik zie je graag terug! Hou ons op de hoogte van je vorderingen! En fijn dat jullie een manier hebben gevonden waarop ze fijner reageert. Ben benieuwd hoe het er over een maandje (of 2) uit ziet. Neem je tijd :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:38

Djeradalover schreef:
Hallo,

Het is voor mij nieuw om echt foto's te laten zien van het rijden met mijn pony, al helemaal om ze te laten zien in een 'aan de teugel' topic.
Sinds een jaar heb ik wekelijks les, in het begin zijn we vooral bezig geweest met voorwaarts rijden en tempocontrole (hij ging of te hard of te langzaam). Sinds een half jaar zijn we begonnen met het rijden naar onstpanning. Ik vind het zelf echt enorm lastig, heb de neiging om hem helemaal los te gooien als hij met z'n koppie gaat zakken.

[ Afbeelding ]
Wat ik zelf zie op deze foto is dat de ruimte tussen de benen gelijk is, en naar mijn idee loopt hij precies op de loodlijn. Zn neus wijst ook naar de plaats waar z'n been/hoef neerkomt.

Afbeelding

Hier word ik nou blij van! <3

Mooi ruim over de benen, halshouding is mooi rond. Neusje op de loodlijn. De handen van de amazone zijn mee, keurige rechte lijn van bit naar elleboog. Rug is mooi aangespannen. Hier zie je een paardje die contact heeft met de ruiterhand maar toch lucht krijgt. Heel fijn om te zien!

En als ik dan toch even mag zeuren := Kijk zelf ook mooi vooruit!!! Net als je paardje! En je mag van mij iets minder je best doen om "keurig" te zitten. Je zit een beetje achterover waardoor je lichtrijden voor jezelf erg lastig maakt en jij achter de beweging van je paardje neigt te komen waardoor je sneller uit balans raakt. Enneee.. niet stiekem op je tenen gaan staan met lichtrijden he!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:47

S_en_Z schreef:
Djeradalover schreef:
Hallo,

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier word ik nou blij van! <3

Mooi ruim over de benen, halshouding is mooi rond. Neusje op de loodlijn. De handen van de amazone zijn mee, keurige rechte lijn van bit naar elleboog. Rug is mooi aangespannen. Hier zie je een paardje die contact heeft met de ruiterhand maar toch lucht krijgt. Heel fijn om te zien!

En als ik dan toch even mag zeuren := Kijk zelf ook mooi vooruit!!! Net als je paardje! En je mag van mij iets minder je best doen om "keurig" te zitten. Je zit een beetje achterover waardoor je lichtrijden voor jezelf erg lastig maakt en jij achter de beweging van je paardje neigt te komen waardoor je sneller uit balans raakt. Enneee.. niet stiekem op je tenen gaan staan met lichtrijden he!

Echt super om te horen, ben blij dat het harde werken zo'n resultaat geeft :D.
Het vooruit kijken word ik heel vaak op gewezen tijdens de les,
dan gaat het een paar passen goed en vervolgens ga ik weer stiekem naar beneden kijken.
Het lichtrijden ga ik op letten, en m'n tenen ja :Y) . We hebben er een half jaar aan gewerkt om hem goed voorwaarts te krijgen
en sneller te laten reageren op m'n been. Hij reageert nu (de meeste keren) wel, maar ik blijf de neiging hebben om naar achteren toe te drijven.
Afbeelding
Tips daarvoor zijn van harte welkom!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:37

Ympi schreef:
@ SheeNegro: ik denk dat ik filmpjes nog maar pas, bij foto's wil ik een van de volgende keren wel graag mee reageren, vind het daar nog makkelijker om te zeggen wat ik zie. Bij je eerste filmpje zou ik niet verder komen dan dat ik me stoor aan je spoorgebruik rond 1:22 (en verder) en daar ben je niet zoveel mee natuurlijk :o

Voor jou en de andere die liever foto's zien ;) :
http://img577.imageshack.us/img577/4702/img54341.jpg
Paardje lief was lekker wakker, je kan ook niet anders met veel wind, bloot velletje en een open veld :Y)
Lekker actief dus en dan vergeet die opslag dat die wel eens stijf kan zijn, de clown :+ Hier probeer ik niet tegen te houden met mijn mijn hand en hem er alsnog naartoe te rijden, niet met zo'n lange teugels als in de piste, want dan ben ik wel eventjes onderweg :')

Afbeelding
Een beetje verder en daar begint mijn probleem al, dat geen wat ik voel maar je dus over het hoofd ziet.. Het loshangend teugeltje, de verbinding kwijt zijn en als ik dan met mijn been naar mijn hand duw..
Dan krijgen we eerst:
Afbeelding
Dit is dus wat ik in het miniem ook voel wat hij doet, nu voor de foto's heb ik meer achter zen gat gezeten, om het 1 een beetje uit te lokken, maar ook omdat hij echt wel actiever moest..

http://img90.imageshack.us/img90/6568/img55111.jpg
Hij geeft zich dan toch uiteindelijk wel gewonnen, sneller op deze hand als op de andere..

http://img163.imageshack.us/img163/9163/img56651.jpg
Doorzitten na de galop, stoute hand! In de piste lukt het wel vaker om eraan te denken "handen voor"!

Als hij zelf lekker actief is blijft hij lekker over de benen en zijn de V's wel compleet, maar dan vind ik de halshouding nog niet altijd oké.. Voor deze foto's heb ik echt geprobeerd naar mijn handen toe te rijden, meer als anders. Anders ook wel, maar braver.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:50

Roxanne: Vindt de eerste foto veel fijner als de 2e foto. Op de eerste foto vindt ik de nek halshouding erg fijn en je paard loopt lekker zelfstandig, super! Ziet er echt super fijn uit, staart is ontspannen en paard oogt erg op zijn gemak. Ondanks dattie eigenlijk ietjes te diep loopt (niet op de loodlijn maar zelf ietsje er achter), hoeft dat soms helemaal niet erg te zijn! Bij de 2e foto zie ik meer spanning, komt de staart voor mijn idee ook ietsje omhoog. Wel blijft hij naar mijn idee los in de rug, dat is wel weer heel goed!

Denk dat jullie er wel komen samen ;)

Djeradalover: Paardje loopt lekker onspannen en actief. Mooie houding en geen extreme spanning in de hals of rug naar mijn idee. Wat S_en_Z zegt sluit ik me bij aan. Probeer iets minder hard je best te doen om rechtop te zitten en het hele plaatje veranderd al! Verder weinig aan te merken, ziet er gewoon fijn uit!
En voor je aandrijf probleem (been naar achter) kun je een touwtje aan je beugel maken welke aan je singel zit, dan kun je je been niet meer zo ver naar achteren brengen. Eerste paar x met rijden vreselijk k*t, maar het went! haha Succes!

SheeNegro: Wat je zelf al aangeeft, je verliest af en toe het contact met de mond van je paard. Probeer hier ALTIJD zo actief naar toe te rijden, dan gaat je paard het vanzelf begrijpen en zal hij sneller uit zichzelf naar je hand toe komen. Vindt het op zich wel een fijn beeld geven, deze plaatjes. Probeer je been alleen wat langer te maken ipv naar achter te brengen bij het drijven en kijk wat meer voor je uit, be proud! Je paard is hardstikke knap en loopt fijn, dus geen rede om constant naar hem te kijken hihi
Wat je zelf zegt over de halshouding, dat die niet altijd helemaal oke is, zie ik niet terug op de foto's!
Vindt hem mooi gelijkmatig lopen met een fijne hals houding!

Zo, dit was weer even mijn rondje, hoop dat jullie mijn commentaar nuttig vinden haha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:11

Interessant topic dus ik meld me ook. Ik zie overigens voornamelijk foto's ohz, door verschillende omstandigheden ben ik nu helemaal met de basis overnieuw begonnen (grondwerk), mag ik dat hier ook plaatsen?
Ik heb nu nog geen beeldmateriaal, maar zou wel alvast wat vragen willen stellen..

Edit: hier de een foto van september 2011, ik had hem toen 2 maanden:
Afbeelding

Er volgden zitlessen, cavaletti's lopen, bijgezet longeren en wekelijks rijles.
Foto augustus 2012:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echter voor mij geen tevreden resultaat. Ik zie een paard scheef is, schuivend zadel en dit uit zich in spanning maar bijv. ook in de open mond.

Voor nu nog wat materiaal van waar ik nu ben. Loswerken, lange teugel en cavaletti's staan op het menu. Gister merkte ik dat de aanleuning al een stuk prettiger is, echter is het vw nog niet constant.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 06-02-13 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:50

@Crista: Dankjewel voor de tip en het commentaar :). Is het niet gevaarlijk om m'n beugel vast te maken aan de singel? Of kan ik hiervoor beter zo'n touwtje gebruiken die losspringt bij hoge druk?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:00

Djeradalover, nee hoor, is niet gevaarlijk. geen touw van 10 cm dik gebruiken inderdaad, gewoon iets wat idd bij grote druk los gaat, of zo'n rubbertje wat je bij veiligheidsbeugels gebruikt.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:06

Crista schreef:
Djeradalover, nee hoor, is niet gevaarlijk. geen touw van 10 cm dik gebruiken inderdaad, gewoon iets wat idd bij grote druk los gaat, of zo'n rubbertje wat je bij veiligheidsbeugels gebruikt.

Oke ga ik eens naar kijken, bedankt!

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:37

Interessant topic, ik doe even mee.
Best spannend voor mij, omdat ik met m'n nieuwe merrie wel wat rijtechnische problemen heb gehad.

Toen ze pas thuis stond, was ze heel erg gespannen. Eerst dacht ik dat het gewoon door de nieuwe omgeving kwam, maar ondertussen weet ik dat ze gewoon een gevoelig paard is dat snel gespannen raakt.

Dit zijn we, de allereerste keer thuis in de piste (mei 2012):

Afbeelding
In die tijd schudde ze erg met d'r hoofd. Ze liep sowieso erg hoog, en daarbovenop ging ze dan nog eens schudden ook. Erg moeilijk om dan een stille en zachte hand te houden.

Afbeelding
Ik probeerde haar ruimte te geven en vooral niet te streng te zijn in de mond, omdat ik dacht dat ze zo schudde met d'r hoofd omdat ik te hard was. Dat hielp helaas niet echt.
Op deze foto's is dus een gespannen paard met een harde rug en hals, én een gespannen ruiter, met een geblokkeerde rug en een verkrampte nekhouding te zien.

De volgende foto dateert van een maand later:
Afbeelding
Het paard loopt misschien al een tikje beter, maar nog steeds weinig tot geen ontspanning.
Ook ikzelf zit er nog steeds maar verkrampt en ineengedoken bij.

Begin september:
Afbeelding
Ze loopt uit zichzelf meer naar beneden. Ik heb onder begeleiding van een goede lesgever geprobeerd om haar te sterk ontwikkelde onderhals te verminderen en de spieren bovenaan helpen ontwikkelen. Daardoor steekt ze haar hoofd niet meer zo hoog in de lucht.

Afbeelding
Hier is haar hals best goed, denk ik, maar haar neusje mag een tikje lager.

Afbeelding
Haar gangen lijken ook ruimer geworden. Ze loopt nu af en toe te diep, maar volgens mijn lesgever is het voor haar beter om iets te diep te lopen dan terug te vallen in haar oude gewoonte en de "hoofd-in-de-lucht" houding.

Afbeelding

Wat mijn eigen houding betreft: die is verre van perfect. Ik ben nog steeds te veel bezig met haar hoofd, waardoor ik altijd de neiging heb om naar haar te kijken in plaats van rechtdoor. Ook mijn rug is niet kaarsrecht, maar ik vind het wel al beter dan in het begin. Natuurlijk ook omdat zij niet meer zo hard is in haar lichaam. Ze is nog steeds niet volledig ontspannen, maar er is toch vooruitgang zichtbaar.

Afbeelding
Hier loopt ze achter de loodlijn.

Ik ben ook iets strenger geworden in de hand. Daar was ik bang voor, omdat ik haar zo sneller "in de krul" zou trekken. (Wat ook wel zichtbaar is op de laatste foto) Maar het lijkt wel alsof ze eerst een duidelijk signaal moet krijgen, vooraleer ze goed weet wat er verwacht wordt. Vanaf het moment dat ze ontspant, kan ik dan ook weer met een veel zachtere hand rijden.

Graag wat tips, en opbouwende kritiek. Maar wees lief. :+

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:44

Sjolvir schreef:
Hasjam_Poe schreef:
Boven iedere pagina staat -links boven auteur- een balk met:
<plaatje van een papiertje> | Abonneer | Bookmark | Print | E-mail vriend

Het plaatje van het witte papiertje betekent: "Toevoegen aan eigen berichten" :)*
Als je op dat "witte papiertje" klikt (links naast abonneer) verschijnt het stipje!
(en hoeft dat dus niet meer hier gemeld te worden ;) )

Ach, vind het wel leuk om nu te zien wie er meelezen, "de stipjes" :+

En voor de menners dan maar een bijdrage.

Paard is in december beleerd voor voor de wagen (laten doen) heb er daar en toen 4 x of 5 x mee gemend.
Vervolgens brak de winter aan, kon dus niet rijden/mennen.
Vorige week woensdag op beleer adres les gehad.
Die zaterdag (Filmpje) voor het eerst op eigen verenging, voor het eerst met eigen wagen en voor het eerst met
broek gemend (voor de leken, dan ding op zijn achtereind met staartriem, die als functie heeft, dat als ik op tijd vergeet te remmen de kar niet in de hakken van mijn paard eindigt).

Ben heel blij met dit beeld, bij lange na niet perfect, maar wel aansluitend op de laatste blz van vorige topic,
namelijk een ontspannen paard.
Werkpunten, gaarne leidsels op 1e gat niet 2e, maar aangezien ik het niet op mijn geweten wou hebben mini's te pletten voor veiligheid gekozen.
Hij moet actiever, maar niet sneller en meer bij elkaar gereden worden, nu is hij erg lang.
Maar ben niet zo'n goede menner en moet er met hem duidelijk nog in komen, hoewel hij heel heel heel fijn te mennen is!
Ben zoekende naar juiste tempo met juiste activiteit en voldoende contact, maar niet te veel druk op voorkant,
waarbij hij wat meer opgericht is, doordat hij wat meer in elkaar schuift.
Met stelling en buiging ben ik als beginnend menner momenteel wel blij.
Afwenden op de middenlijn zit nog even niet in ons assortiment evenals rechtrijden op korte zijde, die is net paar meter te kort voor ons op dit moment.
Dan zou ik moeten rukken en plukken en dat wil ik niet, aangezien hij super lekker loopt en vanuit deze basis
ongetwijfeld aan het werk kan gaan.

[ Video ]

Ja, de angsthaas die met bp rijdt en de helft van de tijd niet zonder slof durft te rijden, knoopt er wel een kar achter :+ logisch, nee... maar ja, ben ook maar een mens.
Jij moet gewoon hartstikke tevreden zijn! Gezien de africhtingsfase van jou en paard, kan je niet verwachten dat hij al mooi bij elkaar loopt. Ik vind het hartstikke knap dat Tobago zich zo goed lang durft te maken. Pas als een paard zich lang durft te maken, kan je paard korter gaan maken (meer verzamelen). Zijn horizontaal evenwicht is al redelijk netjes. *\o/* Verder heb ik ook totaal geen verstand van mennen, maar dressuurmatig gezien zijn jullie al best ver. Ik zou wat kleine tempowisselingen gaan rijden om het achterbeen actiever te krijgen, maar hem niet op zijn voorhand te dwingen. Bij kleinere tempowisselingen is het ook makkelijker om verbinding/aanleuning te houden.

SheeNegro schreef:
Ympi schreef:
@ SheeNegro: ik denk dat ik filmpjes nog maar pas, bij foto's wil ik een van de volgende keren wel graag mee reageren, vind het daar nog makkelijker om te zeggen wat ik zie. Bij je eerste filmpje zou ik niet verder komen dan dat ik me stoor aan je spoorgebruik rond 1:22 (en verder) en daar ben je niet zoveel mee natuurlijk :o

Voor jou en de andere die liever foto's zien ;) :
http://img577.imageshack.us/img577/4702/img54341.jpg
Paardje lief was lekker wakker, je kan ook niet anders met veel wind, bloot velletje en een open veld :Y)
Lekker actief dus en dan vergeet die opslag dat die wel eens stijf kan zijn, de clown :+ Hier probeer ik niet tegen te houden met mijn mijn hand en hem er alsnog naartoe te rijden, niet met zo'n lange teugels als in de piste, want dan ben ik wel eventjes onderweg :')

[ Afbeelding ]
Een beetje verder en daar begint mijn probleem al, dat geen wat ik voel maar je dus over het hoofd ziet.. Het loshangend teugeltje, de verbinding kwijt zijn en als ik dan met mijn been naar mijn hand duw..
Dan krijgen we eerst:
[ Afbeelding ]
Dit is dus wat ik in het miniem ook voel wat hij doet, nu voor de foto's heb ik meer achter zen gat gezeten, om het 1 een beetje uit te lokken, maar ook omdat hij echt wel actiever moest..

http://img90.imageshack.us/img90/6568/img55111.jpg
Hij geeft zich dan toch uiteindelijk wel gewonnen, sneller op deze hand als op de andere..

http://img163.imageshack.us/img163/9163/img56651.jpg
Doorzitten na de galop, stoute hand! In de piste lukt het wel vaker om eraan te denken "handen voor"!

Als hij zelf lekker actief is blijft hij lekker over de benen en zijn de V's wel compleet, maar dan vind ik de halshouding nog niet altijd oké.. Voor deze foto's heb ik echt geprobeerd naar mijn handen toe te rijden, meer als anders. Anders ook wel, maar braver.

Wat was destijds de diagnose van dierenarts dan met zijn knieën? Heeft de dierenarts niks gezegd over (te verwachten) belastbaarheid?

Deze foto's geven al een heel ander beeld dan de filmpjes! Denk je er om dat je hem niet over tempo rijdt als je hem met je been naar je hand toe wilt drijven?
Als we bijvoorbeeld naar de derde (de tweede direct zichtbare) foto kijken, zie je dat hij op zijn voorhand loopt en zijn lichaam naar voren duwt. Als hij exact hetzelfde zou blijven lopen qua tempo en beenzetting maar zijn hoofd meer naar voren zou doen (en daarbij de kaken/rug loslaat), zou hij voorover vallen (dat is uiteraard geen optie voor een vluchtdier, dus moet hij wel strak worden en hoofd omhoog gooien). Ik zou dus proberen iets minder tempo te vragen, zodat zijn achterbenen het ook bij kunnen benen. Op deze foto kunnen de achterbenen niet genoeg naar voren grijpen, waardoor hij op de voorhand valt.

Een goede oefening om de achterhand er meer bij te krijgen én daarbij de rug ontspannen te houden, is proberen een overgang (van draf naar stap bijvoorbeeld) in bijvoorbeeld 15 (kan iets meer of iets minder; hoe langer, hoe moeilijker) tellen te rijden en daarbij de overgang ook over die 15 seconde te spreiden. Dus steeds iets langzamer en pas bij 15 (of 0, als je aftelt :p ) echt naar de stap gaan. Tijdens deze overgang er goed op letten dat je paard langer durft te worden in de hals en bij de kaak, mét aanleuning en nagevelijkheid (als je paard loopt te sterrenkijken helpt deze oefening uiteraard niet om de achterhand er onder te krijgen).

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:58

Jotoma schreef:
Interessant topic dus ik meld me ook. Ik zie overigens voornamelijk foto's ohz, door verschillende omstandigheden ben ik nu helemaal met de basis overnieuw begonnen (grondwerk), mag ik dat hier ook plaatsen?
Ik heb nu nog geen beeldmateriaal, maar zou wel alvast wat vragen willen stellen..

Edit: hier de een foto van september 2011, ik had hem toen 2 maanden:
[ Afbeelding ]

Er volgden zitlessen, cavaletti's lopen, bijgezet longeren en wekelijks rijles.
Foto augustus 2012:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Echter voor mij geen tevreden resultaat. Ik zie een paard scheef is, schuivend zadel en dit uit zich in spanning maar bijv. ook in de open mond.

Voor nu nog wat materiaal van waar ik nu ben. Loswerken, lange teugel en cavaletti's staan op het menu. Gister merkte ik dat de aanleuning al een stuk prettiger is, echter is het vw nog niet constant.

Dit is inderdaad niet wat je verwacht als je rijles krijgt :(:)
Hij loopt evenveel op de voorhand, maar bij je laatste foto's helaas ook nog in een houding getrokken, daardoor een strakke rug, onderhals er op en nog stijver. |( Maar het goede nieuws: jij hebt dat door *\%/* *\o/* +:)+ _/-\o_ Dus het komt allemaal goed. Zoek maar snel een andere instructeur, want deze heeft jou en je paard niet geholpen!

Ik ben heel benieuwd naar je foto's van grondwerken. Want ik neem aan dat je nu al anders bent gaan trainen en ook rijden, nadat je deze foto's hebt bekeken. Dan heeft hier commentaar op geven niet zoveel zin. We helpen je graag! :D
Jij sluit je ogen niet en ziet dat je niet de goede kant op gaat, ondanks dat hij "leuk" in de krul loopt. Dat is de basis voor een goede ruiter *\o/*

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:13

Rochlie_ schreef:
[ Afbeelding ]
Hier is haar hals best goed, denk ik, maar haar neusje mag een tikje lager.

Kijk eens goed welke kant de neus op moet. Let daarbij eens op de bovenlijn (dus staart, rug, schoft, hals, nek). Een paard dat goed aan de teugel loopt, brengt zijn schoft iets omhoog.
In het vorige deel stond daar een mooi plaatje van.

Kijk bijvoorbeeld naar deze plaatjes:
Het onderste paard is wat je graag wil; rug is ontspannen (een gespannen rug is hol, ontspannen is bol), paard laat daardoor het hoofd mooi "vallen", waardoor het op de loodlijn komt
Afbeelding

Plaatje II en III wil je niet (de halswervels worden "in elkaar gedrukt", kan leiden tot slijtage, irritatie, etc.).
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 06-02-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:16

@idj: dank voor je reactie, die is zowel pijnlijk als grappig :). Ik ben ooit begonnen met Gustav Steinbrecht en het rechtrichten, door anderen werd mij duidelijk gemaakt dat ik zooo verkeerd bezig was -O- Dus ja, onzeker dat ik daar van werd lessen genomen en er een stuk ongelukkiger uitgekomen. Dat ik nu mn eigen plan trek wordt dan ook totaal niet gewaardeerd :Y)
Zoals je zegt; op bovenstaande foto's hoef ik geen opbouwende kritiek, maar voor jullie ter beeldgeving wel interessant.

Ik ben inderdaad op mijn eigen manier verder gegaan. Ik werk nu sinds november vanaf de grond ivm het slecht passende zadel, nieuwe zadel van Ninon Schutte is in de maak en wordt vrijdag gebracht :)
Nu werk ik alleen met kaptoom, leadrope en lange teugel. Ik zal een filmpje laten zien van de eerste week:
http://www.youtube.com/watch?v=V0cu2ojIUks
Belangrijkste voor mij is nu ontspanning en ik vraag wat buiging, voorwaarste krijg ik er nog wat moeilijk in en ik raak de rest dan gelijk weer kwijt..
Mijn doel voor nu is juiste LVO en ik denk dat ik ohz ook eerst weer bitloos ga beginnen, gezien dat veel prettiger bevalt. Hij is sneller ontspannen, maar helaas ook wat flegmatieker en wil gaan hangen, dus blijft pittig.

Overigens heb ik over 2 weken les van een nieuwe mogelijke instructrice, ik weet nu wat ik belangrijk vind en wat ik níet wil, dus ik ben benieuwd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:20

Oh wauw wat een hoop deelnemers ineens! Op mijn mobiel kan ik wat lastiger beoordelen dus als ik tijd heb komt dat goed.

Djeradalover op de laatste foto die je toont zie je idd weer een mooie halshouding. Paardje laat zich niet zo snel storen in zijn werk.

Vergeet niet dat het terugvallen in tempo ook te maken kan hebben met jouw naar achter hellende zit. Je geeft dan been veel te ver naar achter maar dan zal hij vaak alleen sukkelig voorwaarts gaan. Wees consequent en probeer je onderrug ietsjes boller te maken. Dat komt je bekken kantelen ten goede (het voelt alleen wat gek in het begin) 1x been is weg. Reageert hij niet geef er dan eens twee korte (geen harde) "schopjes" achteraan. Of 1x doorknijpen (niet te lang!). Reactie is direct ontspanning bieden!

Wanneer jij zeker bent dat jouw zit hem niet vertraagd heeft (ga je dus extra op letten) rijd je zelf een tempootje terug en dan weer op 1x been weg. Reageert hij snel mag je best met een vrolijke stem belonen.

Kwartje zal snel vallen denk ik. Lijkt me een leuke haf om mee te werken!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:28

Jotoma ik ben ook (met adhd) aan het wachten op mijn Schutte zadel!

Die van mij kon door het schuiven van het zadel ook behoorlijk spanning opbouwen :j nu wist ik die spanning grotendeels wel af te vloeien.. Maar echt fijn rijden deed ik niet met in mijn achterhoofd te weten dat het zadel ons geen goed deed.

Momenteel rijd ik met een leenzadel. Best een beetje simpel aan het trainen want het zadel zit voor mij niet helemaal fijn.

Heb je foto's nog niet bekeken :) vervelend dat je instructie je niet vooruit heeft kunnen helpen. Ik duim voor je vrijdag!

Bitloos heb ik geprobeerd maar ik vind het hangen en afknikken een groot minpunt. Wat voor bit heb je er nu in?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 06-02-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt