Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:37

Toen ik de foto zag, dacht ik: Ach, momentopname. Een foto is niets meer en niets minder: een momentopname. Op basis daarvan mogen er geen oordelen geveld worden, vind ik :) Ik geloof dat iedereen wel een foto op de computer heeft staan waarvan je denkt: "Ehm... nee" en een andere foto waarbij "Wauw!" het eerste is wat er in je opkomt :)
Ik heb het filmpje net ook gezien. Een prachtig paard dat rustig gereden werd. Naar mijn idee kon de achterhand wel wat actiever, maar hé... Wie ben ik om daar een oordeel over te vellen? Ik heb zelf geen Grand Prix niveau, ik ben ook geen jurylid op dat niveau, dus als zij vinden dat dit paard een topproef heeft neergezet, dan is dat zo. Ik mis dan de deskundigheid om daarover in discussie te treden en ik denk dat dat met meer mensen is ;) We denken het allemaal beter te weten, niet waar? ;)

Als ik een paard uit duizenden moet noemen, dan zeg ik Totilas. Dat paard had alles; het plaatje was helemaal compleet. En nu? Waar is Totilas nu?
Zijn verhaal bewijst dat je meer nodig hebt dan alleen een goed achterbeen of een mooie front. Het gaat om de combinatie tussen ruiter en paard, hun band, hun samenwerking. Plus, het paard moet voor je door het vuur willen gaan, willen vechten. Doorzettingsvermogen is o zo belangrijk. Kijk maar naar de combi Edward Gal-Totilas en Matthias Rath-Totilas. De eerste combi had het allemaal, alles wat ik hier boven heb benoemd. De tweede combi mist op enkele punten. Totilas is een prachtig paard, een kwaliteitspaard met een goed achterbeen en mooi front, etc. etc. Maar als de klik er niet is, dan houd het al snel op.

Dus ik zeg: mensen, houd alsjeblieft op om een oordeel te vellen over een enkele foto, een filmpje, een ruiter of een paard. Een foto is een momentopname, een filmpje kan tonen dat ruiter en paard hun dag niet hadden maar normaal beter kunnen, de ruiter is ons onbekend en het karakter van het paard kennen wij al helemaal niet. We kunnen het beter houden bij wat we wel weten; onze eigen kwaliteiten en verbeterpunten, ons eigen paard met zijn/haar kwaliteiten en verbeterpunten, en het doel waar we naartoe willen werken :)

Dat is wat ik doe en ik moet zeggen, het bevalt me prima ;) What can I say? I just love my horse. En hij is voor mij het allerbeste en mooiste paard op deze planeet *\o/* <3

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:54

nadina schreef:
Och jee, weer een 'de beste stuurlui staan aan wal' topic...

Inderdaad.. Als iedereen met hun commentaar eens achter de pc vandaan gaat en zelf flink gaat oefenen, zijn ze wellicht ook ooit nog eens in staat om een GP kur te rijden.

Ik zie op het filmpje een correct bewegend paard, die vriendelijk gereden wordt, ontspannen, en een amazone die gewoon een goede kur rijdt. Beseffen mensen wel dat er meer voor nodig is om 84 % te rijden dan alleen een sterk achterbeen??

Kimmutjuh89

Re: Het voorbeeld van een dressuurpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:47

Precies!!! Jij zegt in enkele zinnen wat ik wil zeggen in een heel verhaal ^^

SBesseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:34

Ik neem liever dan als rijvoorbeeld anky, misschien cliché, maar rijden kan ze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:48

Nynke1 schreef:
nadina schreef:
Och jee, weer een 'de beste stuurlui staan aan wal' topic...

Inderdaad.. Als iedereen met hun commentaar eens achter de pc vandaan gaat en zelf flink gaat oefenen, zijn ze wellicht ook ooit nog eens in staat om een GP kur te rijden.

Ik zie op het filmpje een correct bewegend paard, die vriendelijk gereden wordt, ontspannen, en een amazone die gewoon een goede kur rijdt. Beseffen mensen wel dat er meer voor nodig is om 84 % te rijden dan alleen een sterk achterbeen??

Maar is dit het grote voorbeeld? Ik vind het knap hoor maar ik denk er nog volop verbeterpunten zijn. Dus om dit nu het ultieme voorbeeld te noemen. :n

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:31

[/quote] Maar is dit het grote voorbeeld? Ik vind het knap hoor maar ik denk er nog volop verbeterpunten zijn. Dus om dit nu het ultieme voorbeeld te noemen. :n [/quote]

Imo gaat paardrijden ook om ontwikkeling en niet al het perfecte voorbeeld zijn. Het perfecte voorbeeld bestaat niet. Het perfecte paard bestaat niet. Het is nog steeds een dier en geen robot. En de piloot is nog steeds een mens en geen perfect wezen. Als iemand er alles aan doet om een zo goed mogelijke en eerlijke ruiter te worden vind ik het oneerlijk om zo iemand volledig af te branden. Al zou ik ook maar een beetje in de buurt komen als de combinatie hierboven dan klap ik in mijn handjes. En natuurlijk kan het altijd beter en zie ook ik verbeter puntjes. Het verbaast mij dat er zoveel mensen zijn die zelf niets kunnen of willen laten zien van wat ook maar een klein beetje in de buurt van 'perfect' komt, maar wel overal commentaar op hebben en steeds weer aangeven dat het allemaal nergens op lijkt en werkelijk alles afkraken. Daar zit mijn ergenis. En niet in een fijn filmpje van een netjes voorgesteld paard dat inderdaad nog kan ontwikkelen en verbeteren. De beste stuurlui staan aan wal past dus weer perfect in mijn ogen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:55

ik heb niet alle reacties hier boven me gelezen, maar ik heb paarden gezien, met een véél sterkere achterhand. In de piaffe, in de passage en in de uitgestrekte draf, komt hij toch echt wat te kort, aan de achterkant.
De amazone rijd hem keurig netjes, vriendelijk in het rond.. .daar zal IK niks van zeggen

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:58

burl schreef:
Aranel schreef:
Ook op dat filmpje vind ik dit paard niet het toonbeeld van dressuur.. Gebeurt weinig achter. Ik heb ook alleen de eerste minuut gekeken trouwens dus als het daarna beter wordt, heb ik niks gezegd :P
Als je het ultieme dressuur paard wil benoemen, kies dan valegro.. Die heeft zich tenminste ook bewezen.

Euhm, ik denk eerlijk gezegd dat het perfecte dressuurpaard niet bestaat.
Nou ja, ik heb hem natuurlijk wel in mijn stal staan, hahaha

Aah jij hebt mijn dressuurpaard dus ontvoerd! xP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:13

:oo :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:16

Inderdaad die acherhand is niet erg sterk. Toen ik het filmpje zag viel mij dat meteen als eerste op.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:30

Ben ik nou de enige die dit nou simpelweg een fantastisch paard vindt?
Beestjeheeft ontzettend veek svhoudervrijhrid, heel duidelijk te zien in de uitgestrekte stap.
Achterhand zou wat sneller mogen, maar zijn overdreven gezwaai met de voorbenen vertekenen hetbeeld een beetje. Geen enkel paard is perfect, of perfect getraind. Snap niet dat zelfs Bij zo'n paard zoveel kritiek wordt geleverd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:37

Aranel schreef:
Ook op dat filmpje vind ik dit paard niet het toonbeeld van dressuur.. Gebeurt weinig achter. Ik heb ook alleen de eerste minuut gekeken trouwens dus als het daarna beter wordt, heb ik niks gezegd :P
Als je het ultieme dressuur paard wil benoemen, kies dan valegro.. Die heeft zich tenminste ook bewezen.

Nee wordt juist slechter naarmate het filmpje vordert.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:37

LisaFaded schreef:
Inderdaad die acherhand is niet erg sterk. Toen ik het filmpje zag viel mij dat meteen als eerste op.

Heel knap van jou. Wil je nu een lolly?

Een goed, perfect, uitmuntend hoe je het ook noemen wilt bestaat niet alleen uit een goed achterbeen! Dat niet iedereen dit paard "het voorbeeld" vind dat kan, dat is een mening. Maar waarom iedereen alleen zo op die achterhand loopt te hameren?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:41

malissapaard schreef:
ken het paard niet, mooi voorbeen maar een waardeloos achterbeen....

ik heb het filmpje ook gezien vind zijn achterbeen ook waardeloos, hij sleept er bijna mee over de grond.. soms zie je hem zelfs slepend gaan

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:02

Ik zou het paard weleens in een normale arbeidsdraf willen zien.
Volgens mij valt het reuze mee met dat achterbeen. Het wordt niet hoog opgetild maar dat hoeft ook niet, het moet naar voren worden weggezet en dat is volgens mij ook precies wat er gebeurt. Daarnaast leidt het voorbeen nogal af.
De foto is ook genomen op het moment dat het voorbeen het hoogst wordt opgeheven. Heel leuk om te zien maar om te beoordelen of het achterbeen ook goed is zou er een foto gemaakt moeten worden op het moment van afzet of het moment van neerkomen.
Het lijkt me een prima paard (zoals heel veel) voor de dressuursport. Wat een paard uiteindelijk nodig heeft is een hoop lef en wil om te werken.

Als je een echt dragend achterbeen wil zien moet het paard tegenwoordig steigeren lijkt het wel....

bij de piaffe op 6.30 (bijvoorbeeld) zie ik een dragend achterbeen en een zeer goed ruggebruik