Ik heb het filmpje net ook gezien. Een prachtig paard dat rustig gereden werd. Naar mijn idee kon de achterhand wel wat actiever, maar hé... Wie ben ik om daar een oordeel over te vellen? Ik heb zelf geen Grand Prix niveau, ik ben ook geen jurylid op dat niveau, dus als zij vinden dat dit paard een topproef heeft neergezet, dan is dat zo. Ik mis dan de deskundigheid om daarover in discussie te treden en ik denk dat dat met meer mensen is

Als ik een paard uit duizenden moet noemen, dan zeg ik Totilas. Dat paard had alles; het plaatje was helemaal compleet. En nu? Waar is Totilas nu?
Zijn verhaal bewijst dat je meer nodig hebt dan alleen een goed achterbeen of een mooie front. Het gaat om de combinatie tussen ruiter en paard, hun band, hun samenwerking. Plus, het paard moet voor je door het vuur willen gaan, willen vechten. Doorzettingsvermogen is o zo belangrijk. Kijk maar naar de combi Edward Gal-Totilas en Matthias Rath-Totilas. De eerste combi had het allemaal, alles wat ik hier boven heb benoemd. De tweede combi mist op enkele punten. Totilas is een prachtig paard, een kwaliteitspaard met een goed achterbeen en mooi front, etc. etc. Maar als de klik er niet is, dan houd het al snel op.
Dus ik zeg: mensen, houd alsjeblieft op om een oordeel te vellen over een enkele foto, een filmpje, een ruiter of een paard. Een foto is een momentopname, een filmpje kan tonen dat ruiter en paard hun dag niet hadden maar normaal beter kunnen, de ruiter is ons onbekend en het karakter van het paard kennen wij al helemaal niet. We kunnen het beter houden bij wat we wel weten; onze eigen kwaliteiten en verbeterpunten, ons eigen paard met zijn/haar kwaliteiten en verbeterpunten, en het doel waar we naartoe willen werken

Dat is wat ik doe en ik moet zeggen, het bevalt me prima