Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:35

Gypsy schreef:
Tja... Dat zijn geldzaken.
Verder keur ik het af, ik kan er niets aan doen maar ik ben eerder geneigt om een wetenschapper met een rontgenfoto te geloven, die er financiel niets mee te winnen heeft, dan een vent met een hoop drogredenen en een wandelende goudmijn in zijn achtertuin.

Briljant verwoord :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:34

schoentje schreef:
@anneliesdj, dus als ik niet met de mening van de rest mee wil praten, dan moet ik het maar negeren en me hier niet in de discussie mengen? Dan kunnen ze beter het hele discussie forum opdoeken, of niet?

:? Waar doel je nu op?
Ik vraag hier toch om verschillende meningen of niet soms?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:51

anneliesdj schreef:
Daar kunnen de profs het wel niet mee eens zijn (duh) maar als je vind dat de kritiek volledig onterecht is kun je het ook gewoon negeren.

Hierop doelde ik...

anneliesdj

Re: Negatieve reacties op Van Vivaldi onder het zadel terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 16:56

En ik doelde daarmee op de sneer die Eugene geeft.
Bij mijn weten hebben de eigenaren van Van Vivaldi ook nergens op gereageerd, die vinden dat blijkbaar niet nodig omdat ze overtuigd zijn dat ze weten waarmee ze bezig zijn.

Als de eigenaren of Eugene zich hier in de discussie willen mengen zijn ze van harte welkom maar dat is wat anders dan zo'n onliner waarmee iedereen op een hoop geveegd wordt.
Iemand zei al eerder dat iedereen op bokt ook gewoon individuen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:09

Geen problemen mee.
Liever dat een paard in goede kundige handen jong word opgeleid, dan een 5 jarige door een hobbelende beginner.
En bovendien vind ik dat er wel ergere dingen bestaan aan paarden- of dieren leed en dan ben ik de laatste die zich hier druk om maakt.
Heb zelf mijn haflinger met 2 maanden voor hij 3 werd zadelmak gemaakt. Omdat ik wist dat ik het kon, en hem kende. En omdat ik hem daarna moest verkopen, het zadelmak maken wilde ik zelf dus nog doen.
Geen spijt van gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:16

En over een tijdje gaan we beginnen met een 1,5 jarige, want hoe eerder je ze inrijdt hoe makkelijker het gaat toch :+ En dan zet je er gewoon iemand op van 40 kilo. Kunnen ze tenminste een wisseltje springen en de zijgangen als ze naar de keuring gaan -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:29

Inderdaad ;-}

Viva:logisch dat jij daar geen spijt van hebt gehad..de slijtageklachten komen pas op latere leeftijd en daar heb je door de verkoop zelf geen last van..;-}

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:09

Jullie redenaties:
1: alle jonge paarden slijten vroeg als ze vroeg gereden worden, ook als dit door kundige mensen gedaan word.
2: het gaat de profs alleen maar om het geld.

Dit zijn in mijn ogen 2 tegenstrijdigheden. Als alle paarden die vroeg gereden worden vroeg zouden slijten, dan brengen ze dus uiteindelijk weinig geld op tegen de tijd dat ze de leeftijd hebben om op niveau te lopen, omdat ze dan kreupel zijn.
Als dat dus zo zou zijn dat die paarden vroeg zouden slijten, dan zouden mensen die hun inkomen uit paarden halen dus nooit vroeg op hun paarden zitten.

Ik ben wel van mening dat dit met zeer veel gevoel, verstand en spelenderwijs moet gebeuren. Mensen die jarenlang honderden of duizenden paarden hebben getraind hebben dit gevoel meestal wel. Ik ben ook van mening dat een 3 jarige waar een paar keer in de week een goede ruiter heel even op gaat zitten, minder te lijden heeft dan een paard van 6 jaar of ouder die dagelijks een uur gereden wordt door een ruiter met weinig gevoel, weinig balans en scheve zit. In mijn ogen zijn die er veel meer dan jonge paarden die goed gereden worden, maar daar hoor je op Bokt niet veel mensen over, omdat er dan vaak een spiegel voorgehouden moet worden en dan is het natuurlijk veel leuker en makkelijker om die goede ruiter die je persoonlijk niet kent, maar wel in de belangstelling staat te bekritiseren. Dat is ook waar Eugene met zijn opmerking op doelt denk ik...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:43

Tuurlijk lijden er nog een hele hoop anderen paarden doordat ze foutief gereden worden..de slijtage treed vaak pas op als ze boven de 10 zijn..daarvoor kunnen ze dus best presteren en hun geld opbrengen..ik ben gewoon principeel tegen op het rijden van een 2.5 jarige en wel hierom..http://correctedressuur.webklik.nl/page ... tijd-paard

Dus ongeacht of dat goed of slecht gebeurd..juist de profs hebben een voorbeeldfunctie..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:29

Tja, ik vind het eigenlijk volkomen verantwoord. Natuurlijk wordt er inbreuk gemaakt op het paard voor commerciele belangen. Het is een bedrijf, geen filantropische instelling zoals de amateur/recreatie ruiter dat wel is (en met die term bedoel ik nu even iedereen die niet van hun paard hoeft te eten).
De vraag is in mijn ogen hoever mag je inbreuk plegen op het welzijn van het paard voor die commerciele belangen. Tja dat is lastig maar imo is die grens bij lichte belasting op 2.5 jaar zeker niet bereikt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 12:13

schoentje schreef:
Jullie redenaties:
1: alle jonge paarden slijten vroeg als ze vroeg gereden worden, ook als dit door kundige mensen gedaan word.
2: het gaat de profs alleen maar om het geld.

Dit zijn in mijn ogen 2 tegenstrijdigheden.

Is ook wel zo, maar als het je om geld gaat is de korte termijn verlijdelijker natuurlijk.
Als je hem jong rijd en goed kunt presenteren op de HK en in de jonge paardenproeven, dan levert het je direkt meer dekkingen, meer publiciteit op. Het geduld kunnen bewaren, zo'n dier laten staan tot hij ouder is levert pas over een veel langere periode geld op en dan moet hij zich intussen natuurlijk niet vastrollen in stal, zijn been breken in het parcours, zich verstappen als hij de trailer op gaat of noem maar wat geks.

En geduld zijn wij mensen niet eenmaal niet zo goed in, we hebben het geld liever meteen in de portemonnee.

Niet elk paard wat jong ingereden is zal sneller slijten, maar dat je het risico flink vergroot zijn we het vast wel over eens. Daar zijn inmiddels ook genoeg voorbeelden van bekend, jonge paarden die de sterren van de hemel lopen en waar je 3 jaar later niets meer van hoort.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:11

Had er dan iemand gedacht dat ze zouden zeggen, goh we hebben de verkeerde keuze gemaakt? Nee natuurlijk doen ze dat niet, ze zijn overtuigd van hun gelijk en van het belang van het vroeg inrijden.

Er is nog altijd een groot verschil tussen de mensen die het paard gebruiken als middel om een doel te bereiken en de mensen die het paard gebruiken als partner om een doel te bereiken.
En de kloof tussen die 2 is zo groot, die gaat in geen mensenleven overbrugd worden. Hoe hard wij ook roepen van achter onze PC, volkomen zinloos, ik stop die tijd liever in mijn eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:28

Elisa2 schreef:
Inderdaad ;-}

Viva:logisch dat jij daar geen spijt van hebt gehad..de slijtageklachten komen pas op latere leeftijd en daar heb je door de verkoop zelf geen last van..;-}

Nee inderdaad, dan is het mijn probleem toch niet meer dat ie niet meer kan lopen omdat hij wel 2 maanden eerder 1x in de week een paar rondjes moest lopen met al mijn 56 kilo's er op... :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:43

Mensen die zo denken: NU kan hij het wel, waarom, niet alles er uit rijden en halen, en het gaat toppie, NIKS AAN DE HAND ERMEE TOCH? gaan er maar mee door zijn natuiurlijk helemaal niet verantwoordelijk voor de vroegtijdige teloorgang van zo een paard. :Hij dsoet het toch?"
of "Hij kan het echt wel, kijk dan wat hij nu al kan?"
Even verder is het al :"wat hij aanbiedt" of "zo'n talent".
Kan allemaal zijn.

TE VROEG is gewoon TE VROEG. Jammer dat er niet om het paard wordt gedacht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:06

troi schreef:
Tja, ik vind het eigenlijk volkomen verantwoord. Natuurlijk wordt er inbreuk gemaakt op het paard voor commerciele belangen. Het is een bedrijf, geen filantropische instelling zoals de amateur/recreatie ruiter dat wel is (en met die term bedoel ik nu even iedereen die niet van hun paard hoeft te eten).
De vraag is in mijn ogen hoever mag je inbreuk plegen op het welzijn van het paard voor die commerciele belangen. Tja dat is lastig maar imo is die grens bij lichte belasting op 2.5 jaar zeker niet bereikt.

Volgens mij hoeft er in NL niemand van zijn eigen paard te eten :+

Maar als je bepaalde berichten voorbij ziet komen vraag ik me toch af hoe goed het inzicht dan is.
En dat valt dan weer samen met wat ik daar eerder al over zei.

[VN] Jan Brink kritisch over management van hengst Ampère

Arual87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:44

Ik kan het filmpje ook niet vinden, heeft iemand een link?

Tot die tijd ga ik geen oordeel geven over dit onderwerp, wel vraag ik me af waarom iemand überhaupt op zo'n jong paard wil rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:05

Het gaat mij niet om een discussie om het filmpje, het gaat mij om het rijden van jonge(re) paarden in het algemeen.
Er staat een filmpje op de eerste pagina van Van Vivaldi op de HK.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:55

Gypsy schreef:
Tja... Dat zijn geldzaken.
Verder keur ik het af, ik kan er niets aan doen maar ik ben eerder geneigt om een wetenschapper met een rontgenfoto te geloven, die er financiel niets mee te winnen heeft, dan een vent met een hoop drogredenen en een wandelende goudmijn in zijn achtertuin.

Welke wetenschapper? "proffesor internet" zeker, die schrijft hij vooral pseudo-wetenschappelijke artikelen op verschillende website's zonder degelijke bronvermeldingen. Waar vaak andere pseudowetenschappers en kwakzalvers aangeprezen worden als schijnbaar onuitputtelijke bron van onverifieerbare kennis en onvoorstelbare (maar vaak ook niet te controleren) talenten met paarden. Bijna niemand heeft daadwerkelijk onderzoek gedaan naar de invloed van training op jonge leeftijd op de verdere ontwikkeling van een paard en als ze dat doen is dat echt niet één rotngenfoto :Y)

Het is heel jammerlijk dat die kennis er niet is en ik zou daarom ook voor een voorzichtige aanpak kiezen maar ik hoef mijn centen er niet mee te verdienen. Ik denk trouwens dat training op jonge leeftijd niet slecht hoeft zijn, dat is sporten voor kinderen immers ook niet, het is alleen de vraag welk niveau bij welke leeftijd hoort.

Citaat:
Daar kunnen de profs het wel niet mee eens zijn (duh) maar als je vind dat de kritiek volledig onterecht is kun je het ook gewoon negeren.

Vraag me af of dat kan, dit soort ophef waarbij je als paardenhouder word uitgemaakt voor dierenbeul en wat niet meer is denk ik niet zo goed voor je reputatie of die van de paardensport in het algemeen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 06:32

liedje89 schreef:
Het is heel jammerlijk dat die kennis er niet is en ik zou daarom ook voor een voorzichtige aanpak kiezen maar ik hoef mijn centen er niet mee te verdienen. Ik denk trouwens dat training op jonge leeftijd niet slecht hoeft zijn, dat is sporten voor kinderen immers ook niet, het is alleen de vraag welk niveau bij welke leeftijd hoort.

Sporten met jonge kinderen is zeer zeker slecht. Een 4-jarig kind drie keer per week een halfuur correcte dressuurles geven, ik denk niet dat je ermee wegkomt. ;)

En kunnen we dan hierbij de vergelijking mens-paard laten rusten. Ik vind dat altijd zo van die kromme vergelijkingen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:29

Liedje89: neehoor, er is genoeg bekend over o.a. het sluiten van de groeischijven. Ook dierenartsen weten hiervan, maar goed je moet je klanten behouden. Geld geld geld.
En of dit schade oplevert? Jazeker, kijk maar in de praktijk.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 08:42

Ik vind het commentaar, met name van Coby, ronduit beledigend voor al die mensen die ook hun leven lang al met paarden bezig zijn. Alsof de mensen die niet hoog in de sport rijden en die er niet van leven maar er flink voor betalen elke maand onozele wezens zijn.
Je hoeft je paard echt niet op 2,5 jarige klaar te hebben om te kunnen cashen met dekkingen en handel. Kijk naar totilas. Die heeft in een klap alle jaren dat hij niet heeft gedekt goedgemaakt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:20

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:35

De kritiek was dan ook niet omdat hij talent heeft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 10:39

anneliesdj schreef:
De kritiek was dan ook niet omdat hij talent heeft.

Men moet niet mauwen anders moeten ze maar wat cavia's gaan strelen. :+

Sven Rothenberger zie ik niet als een "dierenbeul" dan zijn er wel andere te noemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:43

Het kan niet ergens tussen zwart en wit in of niet?
Het gaat er helemaal niet om wie er een dierenbeul is, daar is imo helemaal geen sprake van.

Wanneer klim jij op je paarden?