Ik had ook last van wiebelbenen.. vroeger op de manege is me geleerd om elke pas aan te drijven. Hartstikke fout dus, maar ik wist toen niet beter (achttien jaar geleden). Nu drijf ik niet meer elke pas aan, maar als gevolg van al die manegelessen had ik wel wiebelbenen. Vooral in draf. Mijn eigen paard is hierdoor afgestompt geweest op mijn been, maar sinds twee jaar heb ik een super instructrice. Na veel lessen is mijn paard super aan het been, loopt heerlijk en is los in haar lichaam. En het beste is dat ik mijn benen bijna helemaal stil heb!
Het klinkt raar, maar mijn instructrice leerde mij, om mijn paard eerst alleen met mijn zweep te rijden. Op mijn been reageerde ze toch niet goed, dus waarom zou ik die hulp nog gebruiken; dat was haar redenering.
Ik mocht een aantal lessen lang niks, maar dan ook niks doen met mijn been. Alleen maar zo stil mogelijk houden.
Ik moest mijn paard steeds aantikken met de zweep (niet slaan, maar klein tikje op de kont) als ze langzamer ging lopen. Net zo lang tot ze begreep dat ze in één mooi, vlot tempo moest lopen en niet langzamer mocht gaan. Ook overgangen reed ik op een tikje met de zweep, in combinatie met mijn zit. Op een gegeven moment merkte ik dat ze veel automatischer begon te reageren op mijn zit en toen ik na een aantal lessen al licht mijn kuiten aandrukte reageerde ze daar meteen op.
Dus zelfs na achttien jaar kun je het drijven bij elke pas nog afleren!