Jong paard vaker rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:56

het verschilt per paard natuurlijk, maar je kun ze beter iedere dag een kwatiertje pakken dan om de dag veel langer.
Vooral bij het zadelmak maken doe ik het vaak 2x per dag, 's morgens en 's avonds, hoeft maar eventjes, het gaat om de gewenning.

ArGieVai

Re: Jong paard vaker rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:10

@ intel; dit is precies wat ik bedoelde :) ik vind dat hier ook zo veel meer voorlichting over moet komen...

@ Knakker; ik ben het met je eens dat je beter een paar keer in de week wat korter kan rijden, dan 1 keer heel lang. Wat ik daarbij wel wil benadrukken: voor een korte periode achter elkaar om een bepaald iets beter te bevestigen, niet op de langere termijn precies om de redenen die intel noemt op de vorige pagina.

Ik ben nog steeds voor maximaal 2 of 3 dagen in de week, maximaal een kwartiertje als het paard drie is. Met genoeg voorwerk stap je zo op en rij je weg, bij wijze van, maar ik snap het zeker als je tijdens het zadelmak maken een week elke dag pakt voor een kwartiertje, puur vanwege de gewenning.

Maan heb ik ook zelf ingereden, binnen twee weken reed ik heel kleine stukjes in het duin / langs de weg. Had ook wel heel erg veel voorwerk gedaan, van schriktraining aan de hand tot handen in zijn mond steken, om hem heen springen, met spullen naar hem toe gooien, wandelen, stukjes longeren, noem maar op.. Dit heeft overigens echt HEEL veel gescheeld tijdens het zadelmak maken en inrijden. Ik vind dan ook dat een "persoon" zelf veel meer voorwerk zou moeten doen voordat deze hem naar een trainingsstal brengt of begint in te rijden...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:11

liefpaardjee schreef:
bij mijn oude manege was dat ook zo:

winter dat ze 2,5 werden begonnen ze met erop zitten aan de longeerlijn
en bij 3,5 werd verwacht dat ze al 6x per week mee liepen in de lessen

dat meen je niet ?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:16

Ikzelf zou met een 3/4 jarige 5 keer in de week 20 minuten rijden,
6 uur per week vind ik gewoon teveel.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:17

Knakker schreef:
het verschilt per paard natuurlijk, maar je kun ze beter iedere dag een kwatiertje pakken dan om de dag veel langer.
Vooral bij het zadelmak maken doe ik het vaak 2x per dag, 's morgens en 's avonds, hoeft maar eventjes, het gaat om de gewenning.

Hier ben ik het dus ech helemaal mee eens :)

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:19

Ik rijd met mijn 3,5 jarige vier keer in de week.
Een half uur tot drie kwartier (soms iets meer, soms iets minder).

Ik sta onder professionele begeleiding en ga de hoeveelheid van trainen niet aanpassen (mijn paard heeft het ook nodig), maar ik ben wel eens benieuwd naar jullie mening. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:21

Nagano schreef:
liefpaardjee schreef:
bij mijn oude manege was dat ook zo:

winter dat ze 2,5 werden begonnen ze met erop zitten aan de longeerlijn
en bij 3,5 werd verwacht dat ze al 6x per week mee liepen in de lessen

dat meen je niet ?

Vreselijk :n

Ik vind het ook allemaal zoveel en zo snel allemaal.

Ik heb helemaal geen ervaring met jonge paarden met inrijden maar ik zou het in het denk ik in het algemeen ook zo doen als in de openingspost.
En als je dan je paard een beetje kent van binnen en buiten kan je altijd zien of het nog wat rustiger of iets meer mag...

HeleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:22

Rijd ook met mijn 3 jarigen zodra na 2-3 weken de conditie goed genoeg is bijna elke dag rond de 20 minuten. Wat goed is voor jonge paarden is om ze (na det ze ingereden zijn), een half jaar lekker in de wei te zetten, zo geef je ze nog even de tijd om extra op te sterken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:26

Ik reed mijn 4-jarige in de vakantie ook 5 keer per week. Ik reed wel maximum een half uur incl. in -en uitstappen, en vaak ging ik ook gewoon met lange teugel in het bos rijden. Niet dat ze zwaar werk moest doen :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:29

Ik rijd mijn nu ondertussen 5 (vanaf januari natuurlijk) 4/5 x per week.. deed ik vorig jaar ook hoor. :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:30

mijn haflinger is over 2 maande 4 en we zijn pas bij longeren en een beetje hangen met wat stapjes hoop pas met 4 a 4,5 echt op hem iets te gaan doen langsaam en dan lees je hier dat het soms wel heel snel gaat

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:36

Mijn ruin is pas ingereden toen hij ruim vier was. Eerste anderhalf jaar zo'n drie keer in de week eenn half uur gereden. Laatste half jaar loopt hij vier keer in de week, ci half uur/ drie kwartier per keer, waarbij de arbeids intensiteit tijdens het half uur rijden langzaam wel opgebouwd is natuurlijk.Er wordt drie keer gedressuurd ( sinds heel kort ( dus pas vanaf zijn zesde) zo nu en dan ook een sprongetje) en hij gaat eigenlijk ook wel 1 x per week naar buiten. Daarnaast dagelijks ruime weidegang ( zomers 24/7, swinters van 8 tot ci 18.00) zodat er ook royaal onbelast bewogen kan worden. M.i. scheelt dit ook enorm in de blessuregevoeligheid/ gezond opgroeien/gezond blijven.

Kortom: ik ben dus duidelijk ook van de rustige opbouw, het lijf de kans geven uit te groeien en sterker te worden in het werk. Hoop daarmee mijn huidige paardje net zo lang gezond en heel te houden als mijn eerste pony ( 37 geworden en in de 37 jaar geen dag kreupel geweest)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 10:17

Wat ik hieronder zeg kan nogal "opdringerig" overkomen las ik, maar weet niet hoe het anders te zeggen, dit is puur mijn mening, je moet het natuurlijk aanpakken zoals jij zelf denkt dat het beste is :)

@ Riagr: vind dat jij het top aanpakt eigenlijk :)

@ _nvds, & xMurano; jezus wat rijden jullie veel met zo'n jonkie... Probeer het eens te vergelijken met een 12 jarig kind dat elke dag een uur moet turnen bijvoorbeeld, dat is gewoonweg niet goed. Helemaal xMurano vind ik echt veel te veel, of eigenlijk voornamelijk veeeel te lang rijden, je hebt zelf ook minimaal een jaar a half jaar nodig om klaargestoomd te worden voor een marathon, waarschijnlijk nog wel meer als je vanaf conditie bijna nul begint...

Zoals ik eerder al zei; proffesionele mensen willen liever zo snel mogelijk zo veel mogelijk tegenwoordig, helaas, en ik vind dat er veel meer voorlichting moet komen over het beenderen gestel van jonge paarden.

@ Heleenm; als de 20 min ook inclussief in en uitstappen is, en indd daarna een half jaar het land op, vind ik dit overigens ook niet echt te veel. Gewoon veel herhaling... Wel ben ik het niet met je eens wat je zegt over conditie: dit kan in 2 a 3 weken niet ineens zo goed zijn, dat kan gewoonweg niet.. Zoals ik hierboven ook al zei; je kan ook niet binnen 3 weken ineens een marathon lopen...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:33

Ik vind het ook enorm veel denk dat ik 1x per week voor een 3jr max 2x toch echt genoeg vind en dan liefste gewoon naar buiten recht uit recht aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:35

keona schreef:
Ik vind het ook enorm veel denk dat ik 1x per week voor een 3jr max 2x toch echt genoeg vind en dan liefste gewoon naar buiten recht uit recht aan.

Als je een hele brave hebt gaat dat prima en bij wat rustigere rassen ook. Maar als je een hele drukke hete KWPN-er of volbloed hebt, krijg je hier echt problemen mee. Die gaan dan muiten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:39

Suzanne F. schreef:
keona schreef:

Als je een hele brave hebt gaat dat prima en bij wat rustigere rassen ook. Maar als je een hele drukke hete KWPN-er of volbloed hebt, krijg je hier echt problemen mee. Die gaan dan muiten.

Dat is jou menig,paarden die misschien opgehokt staan ja.maar mijn paarden lopen 24/7 buiten en met geen enkel ras problemen,hun energie raken ze wel kwijt door te spelen.En ik heb 2volbloeden en die kan ik zelfs 1mnd of langer laten staan en is opstappen en weg rijden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:41

keona schreef:
Dat is jou menig,paarden die misschien opgehokt staan ja.maar mijn paarden lopen 24/7 buiten en met geen enkel ras problemen,hun energie raken ze wel kwijt door te spelen.

De paarden die ik bedoel staan ook de hele dag buiten en ik heb het niet over energie.
Ik heb het over muiten, ondeugend worden, dingetjes uitproberen omdat ze te weinig bevestigd worden. Ik heb het niet over een teveel aan energie. Als je een paard treft wat qua karakter gewoon ondernemend is en een aapie dan praat je wel anders. Die moeten gewoon meer lopen anders heb je echt een probleem.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:18

Eens per week rijden is juist voor een jong dier helemaal niet goed. Er zit dan teveel tijd tussen waardoor je eigenlijk iedere week op hetzelfde punt begint, de spieren worden niet sterker op die manier en conditie bouw je ook al niet op. In plaats van dat het steeds een beetje gemakkelijker wordt, is het rijden dan iedere week weer even moeilijk en zwaar...Dat maakt het er echt niet leuker op voor het beestje.

Edit: Ik heb op die manier overigens ook oudere paarden compleet kapot gereden zien worden. Hier wordt of helemaal niet gereden, of regelmatig. Maar eens per week gebeurt niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:25

Suzanne f muiten kan je beter oplossen vanaf de grond ipv met rijden. Grondwerk longeren etc. Mijn tin er van bijna 4 muit ook maar ik rij hooguit 1 keer per week. De rest is grondwerk recht richten en longeren en wandelen. Rijden is niet DE oplossing kan ook anders.

Ik ben ook geen voorstander van veel en lang rijden op jonge paarden. Groeiscbijven zijn nog niet dicht en waarom de haast

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:42

ik begin eigenlijk "pas" met paarden inrijden op hun 4e, dan zijn de meeste paarden er wel klaar voor. en turulijk zijn er ook uitzonderingen waar ik eerder mee begin omdat ze er gewoon helamaal klaar voor zijn, mentaal en lichamelijk. zo zijn er ook paarden waar ik later mee begin, meestal omdat ze mentaal er nog niet klaar voor zijn.
ik ben juist van mening dat een jong paard beter elke dag een kwartiertje wat kan doen dan 2 keer per week een uur.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:44

Dat van die manege :oo

Eef is 4 jaar en net onder het zadel, rijd 1x per week. Maar ik kan ook niet vaker, anders zou het 2-3 keer zijn :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:45

Of gewoon 2 x per week 15 minuten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:04

_Esther_87_ schreef:
Eens per week rijden is juist voor een jong dier helemaal niet goed. Er zit dan teveel tijd tussen waardoor je eigenlijk iedere week op hetzelfde punt begint, de spieren worden niet sterker op die manier en conditie bouw je ook al niet op. In plaats van dat het steeds een beetje gemakkelijker wordt, is het rijden dan iedere week weer even moeilijk en zwaar...Dat maakt het er echt niet leuker op voor het beestje.

Edit: Ik heb op die manier overigens ook oudere paarden compleet kapot gereden zien worden. Hier wordt of helemaal niet gereden, of regelmatig. Maar eens per week gebeurt niet.

er zijn nog meer dingen dan alleen rijden wat je met een 3jr kunt doen.snap niet dat jullie allemaal 3 a4x per week(of vaker0 er op moeten zitten.er zijn meer trainingsmetodes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:16

Lijkt me het beste om naar het paard zelf te kijken. Niet één manier is de juiste manier voor elk paard imo.

Zelf hou ik eigenlijk het liefst de leeftijd van het paard aan, 3 jaar = 3 keer, 4 jaar = 4 keer, etc. Mijn jongste is dit jaar 4 geworden maar die vind ik nu nog veel te iel om te rijden. Wacht nog tot de zomer. Mijn vorige paard reed ik wel gewoon al toen hij 3 was maar die was ook veel meer 'af'.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:26

Vind dat je naar het paard moet kijken. Ze moeten als je er weer op gaat fit (fris) zijn, is je paard dit niet is er niet aan toe dat je zoveel rijdt. Er van uitgaande dat het paard goed gevoerd wordt.
Naar het niveau kan je niet echt kijken, dit ligt voor een groot deel aan de ruiter. Een professional zal een paar sneller op een niveau hebben. Er zijn immers ook mensen die naar 10 jaar nog geen B proef kunnen rijden.

Als je kijkt naar je paard zie je waar die aan toe is. En voor de mensen die dit niet zien: ik hoop voor het paard dat de pensionhouder je er dan op aanspreekt!!

Succes allemaal en veel plezier!!