5 kwartier dressuurtraining te lang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eveliienxx

Re: 5 kwartier dressuurtraining te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:50

Als je paard dit goed volhoud, zou ik het niet te lang noemen..

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:12

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:57

Ik vind het ook veel, in het verleden reed ik hooguit nog niet eens een halfuurtje!
Als het goed gaat, stop ik eerder :)
Ik vind het geen nut hebben om langer te trainen, omdat ik na dat half uurtje maar wat ga 'aankloten'!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 06:55

Ik snap nog steeds niet wat er mis is met langer rijden. Het is nou niet bepaald GP dressuur,pony is lekker op conditie, je bent samen bezig.
Trainen is dan ook een groot woord ik zou het gewoon lekker rijden noemen.
Een half uur per dag vind ik te weinig. Hoe doe je dat dan op wedstrijd waar je er al snel een uurtje op zit.
Paarden zijn niet van suiker hoor.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 07:16

We willen over 1,5-2 maand ook sgw gaan starten, daar komen we echt niet rond zonder conditie :p

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:25

Voor een goede conditie hoef je niet per se lang te rijden, als je maar een goed trainingsschema gebruikt. Een SGW is ook geen anderhalf uur crossen.

Lang trainen is niet per se beter dan kort trainen, het gaat hem erom wat je met je tijd doet en het effect dat je er mee hebt, mij viel op dat TS weinig variatie in de training aanbracht, de tijd niet goed indeelde, veel te veel in een training propte en oefeningen tot in den treure herhaalde.
Je kan dan wel anderhalf uur in het zadel zitten, maar als je de training goed in elkaar zet heb je met 45 minuten hetzelfde effect hebt of beter.

Marathonlopers trainen ook niet dagelijks 42 km hardlopen, zelfs niet eens per week. Toch hebben die genoeg conditie om een marathon uit te lopen.

Het gaan om de effectiviteit van de training niet de duur!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:05

ingvdh schreef:
Voor een goede conditie hoef je niet per se lang te rijden, als je maar een goed trainingsschema gebruikt. Een SGW is ook geen anderhalf uur crossen.

Lang trainen is niet per se beter dan kort trainen, het gaat hem erom wat je met je tijd doet en het effect dat je er mee hebt, mij viel op dat TS weinig variatie in de training aanbracht, de tijd niet goed indeelde, veel te veel in een training propte en oefeningen tot in den treure herhaalde.
Je kan dan wel anderhalf uur in het zadel zitten, maar als je de training goed in elkaar zet heb je met 45 minuten hetzelfde effect hebt of beter.

Marathonlopers trainen ook niet dagelijks 42 km hardlopen, zelfs niet eens per week. Toch hebben die genoeg conditie om een marathon uit te lopen.

Het gaan om de effectiviteit van de training niet de duur!

Hier ga ik helemaal in mee!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:09

Maar nog steeds zie ik niet het probleem van langer rijden.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:45

ik heb niet alle reactie's gelezen.

ik vind persoonlijk ook 5 kwartier behoorlijk lang om te dressuren, maar als het paard dat makkelijk kan en ook niet saai vind zo lang, vind ik dat het best kan.
zelf zou ik het niet moeten doen met mijn paard, hij zou heel erg vervelend worden als het zo lang zou duren. maar goed dat verschild per paard natuurlijk :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:02

Ik vind het wel kunnen als je je paard daarna een dag rust geeft, dus steeds een dag ertussen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:06

terpentijn schreef:
Al die schema's hebben ook geen zin... het is gewoon heel individueel (hoop ik) op elk paard/ruiter combinatie persoonlijk toegesneden, en dan ook nog eens is de ene dag de andere weer niet.

Ik ben in elk geval benieuwd naar een reactie van TS zelf.

_/-\o_

Ik snap het ook niet, je kijkt toch gewoon op het moment hoe het gaat en wat je van je paard het beste kan vragen? Dit kan nogal wisselend zijn.
En ja ik rijd ook weleens ruim een uur (met veel stapwerk) maar soms ook met een half uurtje klaar. En als ik iets moeilijks vraag en ze doet het goed nou dan geef ik toch ff een stukje lange teugel? Merk ik dat een oefening niet zo lekker ga dan hou ik me daar wat langer mee bezig en als het trainen gewoon heel goed gaat dan stop ik voordat het slechter gaat.

Het gaat allemaal om leren, en ik heb het idee dat veel mensen vergeten dat ze een paard aan het TRAINEN zijn, elke minuut, elke seconde...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:14

Ik vind het ook erg lang..
Zelf train ik ook zolang nodig is! De ene keer inderdaad 20 minuten de andere keer een uur
ligt er maar net aan hoe goed paardje luistert..
Als ik naar het bos ga is het ook verschillend hoelang ik ga rijden, de ene keer een klein rondje stap, draf, galop van een half uur de andere keer een stap ronde van een uur.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:35

Het schema is globaal, maar soms galopperen we al naar tien minuten en sinds pas na 30 min.
Maar het was ter extra informatie, zodat jullie kunnen zien wat we over het algemeen doen.
Maar het is afhankelijk van hoe mn pony is die dag. Als die niet goed aan het been is ga ik niet wijken, maar juist veel overgangen en veel schakelen.
Op het moment trainen we geen 5 kwartier, vanwege de vorst (die gelukkig weer weg is).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 05:41

Jullie hebben het steeds over trainen maar dat vind ik het niet op dit nivo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:18

Vijf kwartier RIJDEN is niet te lang, maar 5 kwartier DRESSUREN (of wat TS daar onder verstaat) naar mijn overtuiging dus wel. Veel te lang zelfs. En absoluut counter-productive. Een paard heeft maar een beperkt concentratie/opname/leer vermogen PER KEER. Als er iets dresuurmatigs goed gaat en iets nieuws er bij geintroduceerd is en dat is opgepakt/gaat, stop je, je gaat niet maar door zitten drenzen.
Dat doen zelfs top dressuur ruiters niet.

Het zou niet moeten gaan om kwantiteit maar om kwaliteit... als het goed gaat IS het ook goed, en ben je klaar.
Vijf kwartier op buitenrit is een gehele andere kwestie, maar dat was de aanhef van het topic niet.
Dat ging specifiek om dressuurrijden.

xpikolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:46

5 kwartier vindt ik niet te veel hoor !!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:10

Doordrengen doe ik zeker niet,
Vandaag maar 45 min gereden.
Veel geoefend op wijken, maar niet dat ik dat een kwartier ga zitten doen.
pak het een keertje in stap, dan sb. Nog een keertje in stap. Dan vhv in middenstap, dan andere kant keertje wijken, halthouden en pasje achterwaarts.
Dan in draf, ondertussen gebroken lijntje. Van hand veranderen, wijken. Toen veel gaan schakelen en voltes rijden.
Galopje beide kanten. SB beide kanten toen n beide kanten wijken. Pasje verruimen en langlaag uitdraven.
Dus niet alsmaar wijken ofzo.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:20

kohtje schreef:

Huh? :') Wat doen ze dan? Rondhobbelen? Wat apart dat je als het paard nog niet op hoog niveau loopt zogenaamd niet kan trainen.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 19:36

saskiakefie schreef:
kohtje schreef:

Huh? :') Wat doen ze dan? Rondhobbelen? Wat apart dat je als het paard nog niet op hoog niveau loopt zogenaamd niet kan trainen.

Inderdaad!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:38

Als je 5 kwartier nodig hebt om een denkbeeldig doel te halen, moet je kleinere doelen stellen die wél haalbaar zijn. Het kan als incident een keer voorkomen, maar ik vind het niet getuigen van inzicht en kennis.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:46

Ik vind 5kwartier echt veel te veel en het is nergens goed voor. Op buitenrit, oke, tuurlijk. Maar 5kwartier in de bak 'trainen'/'rijden' (hoe je het ook wilt noemen) is niet productief meer. Wat verwacht je daar zelf mee te bereiken? Is er overigens al vooruitgang geboekt in het rijden, sinds je deze trainingsmethode toepast?
Mijn ervaring is dat 10 minuten losstappen, beide kanten loswerken in draf, overgangen en stelling/buiging genoeg zijn als opwarming. Dat kost je dus een 20/25 minuten. Daarna max 15/20 minuten galop, wijken, achterwaarts en andere oefeningen. Dan zit je al aan een 3kwartier. En dan tussendoor nog even rustmomentjes.
Ik vraag me zelfs af hoe jij 5kwartier volhoud en hoe vul je dat? Ik ga inderdaad mee met wat vele anderen hier ook zeggen. Goed is goed en lukt het na een aantal keer niet, volgende keer beter.

Als jij zo iedere keer dat je rijd 4/5 keer in de week 5kwartier rijd, jeetje.. Ik mag aannemen dat je paard voor de rest ook gewoon buiten komt/beweging krijgt? Het zou in elk geval niet iets zijn waar ik al paardeneigenaar voor zou kiezen, maar als jij je hier fijn bij voelt moet je dat vooral doen. Ik zou me alleen wel afvragen of er vooruitgang te zien is en hoe je het zoal volmaakt en of dat wel zo effectief is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:23

saskiakefie schreef:
kohtje schreef:

Ik noem dat gewoon rijden. Op dat nivo is het stap.draf en galop en een stukje opzij. In mijn ogen is dat nou niet bepaald trainen maar gewoon lekker bezig zijn en dat kan in mijn ogen 5 kwartier.
Bv op Z nivo wat een hoop meer vraagt doe je dat niet .
Ik vind trainen een wat overdreven woord voor gewoon lekker rijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:31

Oke dat zal dan wel zo zijn in de engelse dressuur.. :O

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:38

Naar verbetering streven en vooruitgang als doel hebben is imo een training.
Ik snap eigenlijk niet waarom dat gewoon rijden zou zijn en in het z ineens wel trainen?
Zolang je spier opbouwt, nieuwe dingen leert en oude dingen verbetert ben je aan het trainen.

Verder vraag ik me vooral af hoe je langer bezig kunt zijn met dressuur dan met springen?
Voor de galoptraining moet hij een goede warming up hebben. Maar voor het springen wellicht een nog betere?

Persoonlijk vind ik 5 kwartier erg lang.
Ik rij max een uur maar stap al rustig 10 minuten in en uit.
Daarbij draaf ik ook aardige 5-10 minuten los en uit.
Dan houden we 30 minuten over voor trainen, wat vaak maar 20 minuten is, 10 minuten bevestigen herhalen ect, en dan 10 minuten iets nieuws mee nemen (of iets lastigs).

Je zegt dat je galop slecht is dan kun je ook heel veel stapoefeningen gaan doen, die versterken de achterhand namelijk heel sterk.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:15

Vind ik niet te lang, want je paard en jij zijn daarop getraind qua condite :)