''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:45

Open mind is absoluut van belang, en dat heeft mijn ex-instructrice, mijn instructrice van nu en ook een Duits meisje bij me op stal die zware tour rijd is ook erg open mind.

Ik vind het zo leuk omdat ik juist van de laatste 2 het niet verwacht had want tja ik heb "maar" een haflinger.
Alleen zij zien het als sportpony en ze zien het helemaal zitten, mijn instructrice is Z2 geweest met een haf vroeger tussen de paarden (NOOIT verwacht) en dat was nog een ouderwetse ook terwijl die van mij chique type is.

Mijn ex instructrice was Z2 met een Welsh cob ook tussen de paarden.

En gisteren heeft dat Duitse meisje erop gezeten, geweldig om te zien.
Daarna heeft ze mij nog geholpen in het Engels , maar zelfs in het Engels kan ook zij heel goed onder woorden brengen wat ze bedoelt en wat ze graag wil zien en vooral niet wil zien.

Dus mijn vooroordeel over GP mensen en tour mensen die haflingers niks vinden is over, zij zijn juist vol vertrouwen en heel duidelijk in hun taal en inzicht :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:47

Geryon schreef:
Precies :j

Ik zie ook best vaak dat Z-ruiters stappen overslaan.

Maar hoe krijg je mensen die er vanuit gaan dan tot het verstand dat Z-ruiters niet altijd gelijk hebben? Ik hoop dat die mensen dit topic tegenkomen.

Bij ons op stal een vrouwtje die ook hoog niveau rijdt en vaak zat paarden ''opnieuw'' rijdt voor oa Z ruiters omdat ze vastlopen. Blijkt uiteindelijk vaak zat dat zelfs de basis er niet in zit en de paarden niet eens normaal om het been kunnen buigen. Zit er natuurlijk nog altijd wel een verschil in of die mensen wel of niet les zouden geven, 9 vd 10 doen dat wrs zelf niet, maar je zou dan wel verwachten dat ze les zouden moeten krijgen van iemand die zelf ook op hoog niveau rijdt en dit soort dingen toch ook wel eerder opgemerkt hadden moeten worden...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:47

Geryon schreef:
Fijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er veel mensen zijn die het met de TT eens zijn hoor. Klinkt meer als een uitspraak van een 12-jarig pennymeisje. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:51

Geryon schreef:
Precies :j

Ik zie ook best vaak dat Z-ruiters stappen overslaan.

Maar hoe krijg je mensen die er vanuit gaan dan tot het verstand dat Z-ruiters niet altijd gelijk hebben? Ik hoop dat die mensen dit topic tegenkomen.

Oh, dat soort mensen moet je je helemaal niet mee bezighouden, is voor jezelf veel rustiger.

Mensen die iets perse willen geloven, overtuig je toch niet van het tegenovergestelde, en zij die twijfelen, gaan zelf wel op zoek naar info. Het is veel lonender om hén te helpen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:52

cmgxlvhh schreef:
ja ik ook. laatst gingen we voor een klant een buitenrit maken op het strand dus wij lekker rengalop en het paard waar zij op zat natuurlijk ook mee. nou ze wist niet hoe snel ze eraf moest stappen en terug ging lopen sjonge. ze zat bijna te janken en te zeggen dat die paarden niet goed getraind waren, ach hou toch op man dacht ik.

Ja zo hadden we er ook 1, Asra ging er vandoor toen ik uitstapte.
Bij de A ging hij er vandoor helemaal jolig, ik hield mn teugels losjes en moest er wel om lachen, terwijl een andere ZZ ruiter die onderhand weg is , niet wist hoe snel ze die teugels weer strak moest grijpen en 'ho braaf hooo braaf' moest gillen. :=

Yamcha schreef:
[RT-D] Over lesgeven en leerstijlen

Heb een tijdje terug een topic over hetzelfde onderwerp geopend.

Lesgeven is imo een vak op zich. Je bent niet goed omdat je op hoog niveau rijdt, hoewel het wel praktisch is, want je moet kunnen demonstreren wat je je leerling uitlegt. je bent ook neit goed omdat je inzichten met die van je leerling overeen komen, of omdat je graag met het soort paarden werkt wat de leerling heeft. Je bent zelfs neit eens goed omdat je het paard op de eerste plaats zet (al is dat imo wel een fantastische instelling).

Ik vind een goede instructeur:
- kan de stof overbrengen op heel verschillende leerlingen, met heel verschillende paarden, ongeacht persoonlijke voorkeur, is didactisch uitgebreid onderlegd.
- kan demonstreren wat hij/zij bedoelt
- kan heel verschillende leerlingen motiveren en enthousiast maken.

Helaas lijkt dit in de paardensport een ondergeschoven kindje, en lijkt men geen enkele eisen aan een instructeur te stellen, behalve een papiertje en een bepald niveau.

Stof overbrengen, die zin zocht ik!

Het motiveren en enthousiast maken is ook erg belangrijk tevens het eventueel tonen/demonstreren wat zij bedoelen.
Ondanks dat we niet altijd duidelijk met elkaar konden communiceren , snapte ik het Duitse meisje heel goed doordat zij al meewandelend laat zien wat ze bedoelde .

Papiertje zegt nog niet eens alles inderdaad, enkel of diegene 'legaal' les mag geven.

cmgxlvhh

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:00

ja die ken ik: hooooooo rustig maar jongen braaf braaaf. hahahah

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:49

Wij hebben bij de rijvereniging een instructeur en die bakt er echt niks van vind ik! Ookal beweerd hij dat hij Z gereden heeft en kan ie maar niet stoppen met zeggen hoe proficioneel ie wel niet is. Hij kan het gewoon niet overbrengen! Hij legt niks uit. Hij zegt dan 'alles begint met een goede houding' maar tijdens de les zegt hij nooit wat op je houding, hij zegt ook 'wie dat kan mag schoudervoor doen' wie het niet kan heeft pech gehad want uitleggen hoe het moet zegt ie niet...

Nou zo kan ik ook lesgeven hoor :P ik zet een sprong van 1m50 en zeg rij er maar naartoe en zorg dat je de juiste afstand hebt :P

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:02

'z-gereden' betekent: 'genoeg winstpunten in de M om eruit te mogen'

ik blijf het grappig vinden dat Z-dressuur zo ontzettend veel minder vraagt dan het Duitsche S-niveau...

het is al vaak gezegd: dat je het zelf kan zegt niks over je:
-didactische vaardigeheden
-theoretische kennis
-visuele analytische vermogens (je zit niet op het paard in kwestie bij lesgeven, maar moet het zien)

papieren zegt ook vrij weinig, ik heb niet veel op met de meeste rij-instructie-opleidingen

uiteindelijk zijn de mensen die antwoord geven op verstandige vragen het meeste waard. Je kunt ook enorm veel leren van analytisch kijken, jezelf filmen en zelfanalyse

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:20

Daar heb je een punt te pakken Airnt. Het is bij voorbeeld erg fijn als je instructeur je eens filmt tijdens de les zodat je het paard maar vooral ook jezelf kan zien. Confronterend soms maar wel verhelderend. Zo heb ik jarenlang niet geweten dat hij niet spoort, hoewel dat eigenlijk heel logisch is.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:22

Ik ben het eens met jullie. Z is niet eens zo'n hoog niveau, dat is nog basis vind ik.
Mijn haar gaat altijd recht staan als mensen hun Z instructeur aanbidden. Denk ik altijd het mijne van...

Toen ik mijn merrie nog had hadden wij ook les van een hele goede instructeur. Ik heb zo veel van hem geleerd! Vaak zaten we nog uren na te praten over hoe en waarom mijn paard dit of dat deed en waarom ik zus of zo moest reageren. Die man heeft een kennis waar ik ontzettend jaloers op ben :D
Hij werkt echt vanachter uit, over de rug en recht. Mijn merrie werd elk jaar nagekeken door een osteo en telkens kreeg ik complimenten over mijn trainingsmethode.
En ik en paard lief voelden ons er goed bij.
Ik heb heel veel instructeurs gehad, goede en minder goede, maar bij deze voel ik me echt heel erg goed :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:00

kleinvosje schreef:
sliert schreef:
Ik vind papieren anders ook niet zaligmakend. Mijn instructrice heeft geen papieren, wel internationaal GP gereden. Dan maar "iemand die lesgeeft" {dat kan ze namelijk heel erg goed}.

Ik zeg niet dat iemand die geen papieren heeft niet kan lesgeven, het kan prima. Jij hebt het over iemand die veel hoger niveau heeft dan Z, en daarmee zéér waarschijnlijk ook een sloot meer ervaring. Dat is heel wat anders dan iemand die net Z heeft gereden met een paard, en geen papieren heeft. Anders wordt het als laatstgenoemde al meerdere paarden zelf opgeleid heeft tot Z, dan heb je wel weer meer ervaring. Daarbij ligt het ook nog maar helemaal aan het vermogen om dingen uit te leggen, over te brengen, en oplossingsgericht leren kijken en denken. En dat leer je nou juist bij bijvoorbeeld de ORUN...

Tsja.. ken er 1 die meerdere paarden naar het Z heeft gereden, zelfs ZZL heeft gereden en gediplomeerd is om tot het Z les te geven.... rijd zelf in de les bij een GP ruiter en alle ruiters die bij haar lessen leren het hoofd tussen de voorbenen rijden.. leert ze blijkbaar zelf ook..

Heb haar rijden niet aan kunnen zien.. was gewoon sneu om naar te kijken.. en de eerste met overbelaste voorbenen staat al op boxrust :+

Gelukkig vind de instructrice in kwestie dat het niet aan het rijtechnische aspect kan liggen! :Y)

Heb zelf een instructrice gehad die ZZZ reed met papiertjes en die mijn pony nieteens normaal door de bak kreeg (mijn paard overigens ook niet)

Ben jaren op zoek geweest naar iemand die wel fijn les geeft, goed uit kan leggen.. en die zelf ook een fijn potje kan rijden zonder het paard in de weg te zitten :o En ja.. die heeft toevallig vaak genoeg GP gereden en ook veel jonge paarden opgeleid en ook daar scoort ze mee goed mee.. maar al kon ze een fijn potje rijden en had ze geen GP gereden dan had ik alsnog bij haar gereden, :) Wat ik belangrijk vind is dat ze me kan leren voelen hoe en wanneer ik mijn paard verbeter en kan verbeteren. Wat voor effect mijn hulpen hebben en hoe ik daar fijner mee om kan gaan. Ofwel.. het "voelen" vind ik vele malen belangrijker dan hoge prestaties.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-12-12 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:03

Het moet klikken met een instructeur en klikt het niet dan kunnen ze nog zo hoog gereden hebben maar dan is het jammer.

Weet je waar ik me nog veel meer aan erger.

Als je bij een les in rijdt van zo iemand die dan les staat te geven dat ze staan te bleren aan de kant over hoe goed ze wel niet zijn want ze gaan weer een wedstrijd starten in het Z of weet ik veel hoe hoog.

Mijn instructeur rijdt niet eens maar die weet wel hoe hij ons zo gek krijgt om de oefeningen goed uit te voeren met een recht paard.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:07

Ik ben het er ook niet altijd mee eens, natuurlijk is een
Z-ruiter geen leek maar ik heb nu les gehad van 2 Z-ruiters.

Instructie 1: Een paard aan de teugel krijgen doe je natuuuuuurlijk door een spelende beweging met je had te maken, paardlief liep al veel te diep maar nee, de neus moest op de borst! (dit wilde ze gelijk in de eerste les al, terwijl Taz nog heel onervaren was)

Instructie 2: Begon gelijk met kijken naar de sterke en zwakke punten van Taz, Taz zette zijn rechterachterbeen niet netjes recht onder zijn lijf dus daar moesten we maar eens mee beginnen, en met aan het been krijgen en zo meer, dan komt uiteindelijk na veel oefening dat 'aan de teugel' wel als je zorgt daat je beide ontspannen bent en de achterhand moet er goed onder zitten, zo ging ik opeens naar echte duidelijke les :)

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:58

Het gaat er toch totaal niet om welke klasse je instructeur rijdt, maar meer hoeveel ervaring? Hoe brengt zij/hij het over? Begrijp jij haar/hem, en de instructeur jouw, heeft je ISTR begrip voor jouw en het paard, en natuurlijk moet het zo gaan dat het alleen maar beter gaat inplaats van slechter. :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:13

Ik vind het belangrijker dat een instructrice veel verschillende paarden heeft gereden. Mijn instructrice heeft lichte tour gereden, dus ze kent een hele scala aan trucjes maar wat haar zo fijn maakt is dat ze door haar ervaring op haar eigen dressuurstal heel veel gezien heeft. Ze hoeft maar naar een paard te kijken, 4 rondjes te zien lopen en ze weet waar er aan gewerkt moet worden. Wat ik ook fijn vindt is dat ze mijn paarden altijd zonder problemen kan narijden, ik kan de volgende dag goed oefenen wat we eerder in de les hebben behandeld en als ze les geeft kan ik aan de hand van haar aanwijzingen altijd goed bewerkstelligen wat we wilden bereiken. Ze schreeuwt niet en ik mag haar graag en vertrouw op haar oordeel, ook mooi meegenomen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:19

Heb weleens les gehad van iemand die Z reed, die zijn pupillen rechtstreeks klaar wilde stomen voor het Z, beginnende ruiter, jong paard? Voor mijn gevoel werd het rechtstreeks naar het Z toegewerkt.
Voor mij gevoel wel een mijn wil is wed idee..

Nu les ik bij een ZZ-licht amazone. En werken we gewoon lekker aan de basis. We rijden dan ook nog niet eens B (jonge paarden en L amazone). we nemen gewoon de tijd.
Ik neem wel vrijwel alles aan van haar, maar zou ik het ergens niet mee eens zijn, kan ik dit gerust zeggen (ook al rijd zij Z en heb ik L als hoogst gereden) Dit was bij de andere instructirce wel een ander geval. Daar werd dan beargument waarom de persoon in kwestie gelijk had, maar niet meegedacht in hoe ik erover dacht. Deze lessen zijn voor mij dus ook gestokt..

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:30

Haha ik was er echt van overtuigd dat mijn zware tour instructrice wist waar ze het over had.. Ja ik was nog jong en een beetje naïef. :o
tot ze op mijn pony ging zitten en na 20 minuten zij dat ik hem maar beter weg kon doen omdat het een talentloos beest was dat niet geschikt was voor de dressuur en volledig vast zat in z'n lijf.
Ik werd witheet, maar heb haar vriendelijk verzocht om af te stappen, pony op de trailer gezet en ben weggereden.

Pony in kwestie heeft Z2 dressuur gelopen, dus helemaal ongeschikt voor de dressuur is ie niet, verder was ie helemaal gezond en geen gekke dingen in z'n lijf.
En tja, omdat m'n instructrice hem niet kon laten lopen kwam zij tot de conclusie dat ie niks kon.
Ik les nu bij een andere instructrice en de pony loopt fantastisch, niks mis met hem, lekker door z'n lijf, dus ja... :D
Sindsdien ben ik een heel stuk kritischer :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:42

Nog even zijn in dit topic de instructeurs zonder ervaring en papieren nog beter dan die met.... :+

Imo is het zinnetje van de openingspost idd erg kortzichtig.

Ik heb het liefst iemand mét veel ervaring (ook op wedstrijdgebied met verschillende paarden),kennis en die bij ons als combinatie past.
Daarbij is het imo belangrijk dat ik weet waarom ik iets moet doen en daar ook achter sta en dus merk dat het werkt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:42

Wat een interessant topic!!

Het aanbidden van (jongere) kinderen naar hun instructeur is denk ik geheel normaal. Ongeacht niveau.
Ik keek vroeger ook vreselijk tegen mijn instructrice op, zij reed meerdere paarden op hoog niveau. Hoe knap was dat!! En ik trots dat ik bij haar reed. Nu, jaren later, baal ik dat ik les van haar gehad heb omdat ik nu merk wat ze me allemaal vergeten is te vertellen en te leren. Ik wist tot een vijftal jaar terug niet dat mijn buitenteugel zo belangrijk was, en wat aanleuning en nageeflijkheid nu precies inhielden. Slecht toch? En ik reed al met verschillende pony's prijzen tot en met L2 niveau. Terwijl ik van de basis nog niks wist.

Nu ben ik zelf instructrice en heb ik ook een paar meiden die mij 'aanbidden'. Erg schattig.
........................ Oh, ik moet gaan (lessengeven :+ ), lees/reageer vanavond weer verder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:46

Dus stel ik rijd mijn paard naar het zz, weet ik gelijk hoe je ieder paard moet rijden, wat je moet doen om problemen op te lossen, hoe je moet rijden etc etc etc? Sorry, néé. Nu moet ik ook het boek van Tineke eens lezen, 'bewuster paardrijden' want als ik iets doe is het allemaal op de automatische piloot.
Is wel dat wedstrijdruiters misschien nét dat beetje meer meegeven, wedstrijdgerichter lesgeven, maar een Z ruiter is niet gelijk goed.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:50

dat is een zinnetje wat mij ook kippenvel kan geven.
iets zelf kunnen en iets overbrengen op een ander, is een wereld van verschil.
Daarnaast kan het zijn dat die instructrice met paard X daar is gekomen omdat paard X al behoorlijk wat kon.
Terwijl jij op Paard Y rijd en Paard Y moet nog veel leren en werkt compleet anders dan Paard X.
Dan heeft het geen zin om jou trucjes met paard X uit te leggen om dat Paard Y nou eenmaal anders werkt en in elkaar zit (heel zwart op wit gezien) :Y)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:09

ik vind het ook een vreselijk zinnetje.
Lesgeven moet je kunnen, je moet aanwijzingen duidelijk over kunnen brengen. Dat je een Z-ruiter bent wil het niet zeggen dat je dit kunt.
Ik vind mijn instructrice goed omdat mijn pony en ik haar aanwijzingen goed kunnen opvolgen en wij snappen het. Daarbij is het geen getrek en gepluk maar rijd je vanuit de ontspanning en balans de figuren en het nageeflijk rijden en zo pakken we steeds meer erbij e.d.
Ik vind het een hele fijne manier van rijden en deze manier pakt mijn pony erg fijn aan en dat vind ik het belangrijkste. Daarbij leren we erg veel en snel :)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:23

Dat iemand Z rijdt betekent nog niet dat diegene automatisch ook goed les kan geven.
Ieder paard en iedere combinatie is anders en hebben ook allemaal een eigen gebruiksaanwijzing. Een goede instructeur ziet dat en kan daarop inspelen. Helaas denken veel instructeurs die zelf hoog rijden dat HUN manier DE manier is en bij iedereen werkt. Als dat zo was werd paardrijden wel heel makkelijk, kon je gewoon een kant en klare gebruiksaanwijzing kopen bij je paard :P

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:26

Mijn instructrice is goed, want zij heeft ervaring en snapt mij en mijn paard. Dat is alles wat ik nodig vind, ze rijdt ook op behoorlijk niveau, maar dat zegt niets.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:30

Een Z-ruiter geeft niet automatisch goede instructie. Voor goede instructie is zoveel meer nodig als alleen weten hoe je een paard naar Z-niveau rijdt. Bij lesgeven komt zoveel meer kijken: de combinatie van ruiter en paard, uitleggen hoe en waarom, de onderlinge communicatie, het observeren, samen tot een oplossing komen.. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dat je instructrice goed is omdat ze op Z-niveau rijdt, is onzin.