Paard trainen met lood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:25

darwin schreef:
Ben benieuwd hoe ze het gewicht verdelen met bandages/beenbeschermers.

Heel simpel, dat doe je zo:

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:25

Kan me voorstellen dat het met mate best goed kan zijn. Je hebt ook enkelgewichten voor hardlopen bij mensen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:26

Vandaar al die paarden met 4 witte benen :)*

Eigenlijk zou hier eens een onderzoek naar gedaan moeten worden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:27

Suelza schreef:
darwin schreef:
Ben benieuwd hoe ze het gewicht verdelen met bandages/beenbeschermers.

[ Afbeelding ]

Oke, dus het lood zit wel gelijkmatig om het been verdeeld.
Die onderste zijn trouwens ringen, die verzwaren niet heel veel, is meer voor het geluid en worden gebruikt bij tuigpaarden/hackney's

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:28

lailapri schreef:
Vandaar al die paarden met 4 witte benen :)*

Eigenlijk zou hier eens een onderzoek naar gedaan moeten worden.

Laten alle 6 mijn pony's nu witte benen hebben ;)
Bij 1 gebruiken we trouwens heel soms die ringen zoals hierboven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:28

darwin schreef:
Suelza schreef:

[ Afbeelding ]

Oke, dus het lood zit wel gelijkmatig om het been verdeeld.
Die onderste zijn trouwens ringen, die verzwaren niet heel veel, is meer voor het geluid en worden gebruikt bij tuigpaarden/hackney's

Nee meen je dat nou :')

Dit is gewoon een plaatje van een ruitersportzaak die ze verkoopt. Ik weet wel wat beenringen zijn en waarvoor ze gebruikt worden (en geloof me, dat is niet alleen voor het geluid. Enig idee hoe gevoelig die kroonranden zijn?).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:30

Suelza schreef:
Maarre... misschien maak ik een denkfout, maar zouden die paarden geen witte strepen krijgen, als ze die 24/7 in de beschermers laten (springschoenen daargelaten, alhoewel dat ook gaat irriteren op de kroonranden lijkt mij).

Kwestie van goede beschermers, goed schoonhouden, misschien leggen ze er een bandage onder?
Ik heb geen idee maar blijkbaar kan het.

Springpaarden die geprepareerd lijken mikken ze er ook meteen uit, maar bij dressuurpaarden zal dat toch wat lastiger te herkennen zijn denk ik, want heeft ie nou gewoon een lekker actief achterbeen en veel schoudervrijheid, of heeft ie al 3 weken met lood aan de benen gestaan?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:30

Veel gebruikte methode, net als de paarden even lekker opknuppen in een bepaalde houding voor een uurtje of 10. Tegenwoordig wordt er ook al ''getraint'' met elektrische schokken op de benen.. En de diverse manieren om springpaarden voorzichtig te maken zijn ook algemeen bekend. Heel verschrikkelijk allemaal, al die ''€€paardenliefhebbers€€''

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:31

anneliesdj schreef:
Suelza schreef:
Maarre... misschien maak ik een denkfout, maar zouden die paarden geen witte strepen krijgen, als ze die 24/7 in de beschermers laten (springschoenen daargelaten, alhoewel dat ook gaat irriteren op de kroonranden lijkt mij).

Kwestie van goede beschermers, goed schoonhouden, misschien leggen ze er een bandage onder?
Ik heb geen idee maar blijkbaar kan het.

Geen idee????

Maar zou het echt zoveel voorkomen? In training kan ik mij er nog iets bij voorstellen, maar echt 24/7?!?!? Je zou toch zeggen dat dat soort verhalen er dan via internet wel uit zouden komen? Overal lopen stagaires rond en maar weinig mensen kunnen bedrijfsgeheimpjes bewaren!?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:36

Hoezo geen idee???

Wat dacht jij van het feit dat alle stagiare's 'vers' van school komen, heel graag ergens willen komen en bovendien is er ook nog zoiets als 'zwijgplicht/beroepsgeheim' daar teken je voor.
Als zo'n stagaire de mond open trekt komt ze nooit meer ergens aan de bak.
En onderling zullen er vast wel vermoedens zijn maar dat wordt toch niet uitgesproken om dezelfde redenen, matennaaiers houden ze niet van.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:37

Suelza schreef:
Nee meen je dat nou :')

Dit is gewoon een plaatje van een ruitersportzaak die ze verkoopt. Ik weet wel wat beenringen zijn en waarvoor ze gebruikt worden (en geloof me, dat is niet alleen voor het geluid. Enig idee hoe gevoelig die kroonranden zijn?).

Als je goeie ringen hebt zijn die vaak fatsoenlijker gevoerd zijn dan de meeste springschoenen, dus het zal wel meevallen met die pijn.
Kijk je hebt ook mensen die kettingen als ringen gebruiken dat vind ik dus not done.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:39

anneliesdj schreef:
Hoezo geen idee???

Wat dacht jij van het feit dat alle stagiare's 'vers' van school komen, heel graag ergens willen komen en bovendien is er ook nog zoiets als 'zwijgplicht/beroepsgeheim' daar teken je voor.
Als zo'n stagaire de mond open trekt komt ze nooit meer ergens aan de bak.
En onderling zullen er vast wel vermoedens zijn maar dat wordt toch niet uitgesproken om dezelfde redenen, matennaaiers houden ze niet van.

Geen idee of mensen er bandages omdoen. Niiiiiiiet gelijk zo happen.

En ja, er is iets als zwijgplicht, soms, en er zijn veel mensen die zich daar niet aan houden en dat kan op honderden manieren die niet direct traceerbaar zijn.

anneliesdj

Re: Paard trainen met lood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:43

Je bedoelt anoniem of via een forum ofzo?
Dan wordt je toch niet serieus genomen, er zijn genoeg moddergooiers te vinden die ergens over willen zieken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:45

En omdat ''iedereen'' het doet is het heel normaal, en wordt er niet over gepraat. Die stagaires weten niet anders. Bovendien zien die ook niet alles.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:46

anneliesdj schreef:
Je bedoelt anoniem of via een forum ofzo?
Dan wordt je toch niet serieus genomen, er zijn genoeg moddergooiers te vinden die ergens over willen zieken.

Of via mail, of in persoon etc etc...

Verhalen zijn zo de wereld in geholpen en ik denk dat als er echt zoveel stallen zijn die er louche praktijken op nahouden, dat je dat dan snel genoeg in het roddelcircuit terug hoort.

Ik denk dat dit in de praktijk wel losloopt, er zullen ongetwijfeld stallen zijn waar men achter 'gesloten deuren' traint, maar ik denk dat het merendeel zijn werk toch best netjes doet...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:47

Henkjan schreef:
En omdat ''iedereen'' het doet is het heel normaal, en wordt er niet over gepraat. Die stagaires weten niet anders. Bovendien zien die ook niet alles.

Ik vraag mij dus af of 'iedereen' het doet... En dan doel ik dus op het 24/7 in lood zetten, het laten springen over balken met spijkers etc...

Laat ik het zo zeggen, ik ken (heel) veel stallen door het gehele land heen, waar dat in ieder geval niet gebeurd.

Dus ik vraag mij af of ze allen zo extreem werken als hier wordt gesteld!?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:50

Nee hoor, dat doen ze echt niet allemaal! Zijn gewoon uitzonderingen.

En stagaire's zijn nog jong he, die weten vaak van de hele paardensport niet veel meer dan de gemiddelde amateur en die staan er helemaal niet bij stil dat zo'n dier dag en nacht met bescherming om staat. Denk ook niet dat er wordt verteld waarom, dat zal wel afgedaan worden met 'het is een hengst en anders beschadigd hij zichzelf'.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 00:54

Ik denk, of beter gezegd ik weet, dat de meeste stallen zo niet werken. Waar dit gebeurt is ook bij mensen thuis en geen sprake van stagiaires.

Maar ik vraag me af of dag en nacht met lood staan ook wel nut heeft... Trainen met lood kan ik nog wel iets bij nadenken. Alleen dan toch niet bij 2,5 jarige hengsten..

Ik reageer morgen verder, zit op telefoon en das niet zo handig.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:55

Niet iedereen doet het. Gelukkig. Toch zijn er veel, heel veel mensen die paarden prepareren. Als 5 en 6 jarige zijn ze top, en daarna hoor je er nooit meer wat van. Natuurlijk zijn er ook netjes opgeleidde paarden die worden verkocht naar een mindere ruiter, maar ook veel van de geprepareerde paarden haken af. Heel jammer.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:00

Ik heb er nog nooit van gehoord moet ik zeggen, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit op de lange termijn beter is.
Misschien dom, maar zou bijvoorbeeld doormiddel van (veel) door het water rijden dit niet het zelfde effect kunnen hebben?
Als je tot je knieen in t water loopt ga je vaak ook je benen meer optillen..
Lijkt mij toch een stuk paardvriendelijker..

Ik weet er verder te weinig van maar was eerlijk gezegd wel een beetje verbaasd van deze ''bekende'' trainingsmethode.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:03

Je hebt eerst de gewenning natuurlijk maar als het paard dag en nacht met die dingen staat weet hij op een gegeven moment niet beter. Denk dat de truuc dan ook echt is ze er geen minuut vanaf te halen.
Als je dat een paar weken doet en hem dan op de hk loslaat in de ring zonder die dingen dan heeft ie ineens zulke lichte benen, dat duurt dan wel een paar uur voor hij daar weer normaal mee kan lopen.
(en als je ze er maar een paar uurtjes om hebt gehad dan is hij er zo weer aan gewend)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:09

Jahoor, met wat extra gewicht trainen heb ik regelmatig gedaan.
Zowel in de IJslandersport als voor hengstenkeuringen van andere rassen.
Natuurlijk niet de paarden 24 uur pd met verzwaarde bescherming om laten staan, hooguit een minuut of 30 per dag tijdens het rijden of longeren.
Werkt prima en is niets dieronvriendelijks aan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:14

Wildgirl schreef:
Natuurlijk niet de paarden 24 uur pd met verzwaarde bescherming om laten staan, hooguit een minuut of 30 per dag tijdens het rijden of longeren.

IJslandse hengsten worden alleen als rijpaard met gewichten getraind. Zoals ik al heb uitgelegd heeft het trainen met gewichten een specifiek doel en het effect ervan krijg je alleen terwijl je de gewichten gebruikt. Terwijl in de OP sprake is van het tot vlak voor de prestatie trainen met gewichten en ze dan weglaten. Het idee erachter en dus ook de uitvoering zijn verschillend.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 02:12

Koper schreef:
Wildgirl schreef:

IJslandse hengsten worden alleen als rijpaard met gewichten getraind. Zoals ik al heb uitgelegd heeft het trainen met gewichten een specifiek doel en het effect ervan krijg je alleen terwijl je de gewichten gebruikt. Terwijl in de OP sprake is van het tot vlak voor de prestatie trainen met gewichten en ze dan weglaten. Het idee erachter en dus ook de uitvoering zijn verschillend.

Ik had het ook niet over IJslander hengsten ;-)
Trainen met gewichten heeft wel degelijk meer effect dan alleen tijdens de training of vlak erna, trouwens ooit een gigantisch laterale IJslander meegemaakt die naar een betere draf toe moet voor een keuring van jonge paarden, dus niet onder het zadel?
Daar werken gewichten wel degelijk bij om te leren dat er meer is dan lateraal door de baan te gaan ;-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:05

De echt extreme gevallen zullen idd zelden voorkomen, maar de iets minder leuke trainingsmethoden heb ik op veel stallen voorbij zien komen. Barreren is -laat ons zeggen- common. Iedere springruiter die ik over een langere periode heb zien trainen, barreert. Verder nog gevallen van iets te strakke strijklapjes, paard dat halfuur met bijzet op de poetsplaats mag staan,... Zijn niet de meest schokkende dingen, maar de vraag is, waar trek je de grens? Wanneer is het mishandeling en wanneer niet? En voelt het paard dat ook zo aan?