Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:07

Ik heb een merrie gekocht die bij hem vandaan blijkt te komen. Fijn eerlijk dier, goed gereden, geen trauma's....
Niks mis mee. Beter ingereden kun je ze niet krijgen denk ik...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:11

Voor de tegenstanders hebben jullie Gert wel eens echt aan het werk gezien dus thuis? Daar is hij anders dan de snelle momenten die je ziet op een demonstratie.
Ik heb hem al vaak thuis aan het werk gezien, hij neemt de tijd kijkt goed wanneer het dier zelf aangeeft dat het goed is. Heel veel bokken springen etc heb ik dr niet gezien en ook de hectiek die je bij demonstraties ziet is er thuis niet. Ja bij de dieren waar het beleren mislukt is die willen zich wel verzetten maar daar is Gert ook altijd heel rustig en duidelijk.

Als ik een dier heb die ik zelf niet voor elkaar krijg breng ik die met een gerust hart naar Gert.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:15

Sanne83: Ok, dacht ik even. :o

En ik moet eerlijk zeggen dat mijn eerste reactie op jouw post wat fundamenteel wetenschappelijk was: flooding is in principe even effectief als systematische desensitisatie én het gaat sneller.... máár inderdaad: de stress die er bij komt kijken is hoog. En dat kan een reden zijn om voor een andere ( minder stress op de korte termijn, maar wel een beduidend langer behandeltraject) methode te kiezen

Het is volgens mij niet bekend dat daar verder later nog problemen door kunnen ontstaan. Zowel bij flooding als bij systematische desensitisatie heb je natuurlijk een behoorlijke kans op terugval als de vermijding niet (eigenlijk voortdurend) wordt aangepakt. Problemen komen dus makkelijk terug. Maar volgens mij is nooit onderzocht dat dat voor flooding anders zou zijn als voor systematische desenitisatie.
( bij gelijke al dan niet vermijding)

Maar goed, weer on topic:
Heb ooit vluchtig een filmpje gezien van Gert vh Hof.. Was toen hoogstverontwaardigd enz enz...
Ben tijden later toch nog eens gaan kijken..

En tja
Ik kan niet ontkennen dat het nog niet zo gek is wat hij doet. Hij negeert echt elk gedrag, behalve het gewenste gedrag ( dat wordt beloond). Vind hem niet oneerlijk tov de paarden, niet onredelijk. En ja; de paarden worden naar voren gedreven... maar vergelijk dat eens met hoe de meeste paarden geleerd wordt om aan de longe te lopen? En wat wel zeer normaal gevonden worden... Of bv al die mensen die een "join -up" doen.
Kortom: naar echt beter gaan kijken, ben ik toch heel veel genuanceerder tegen deze man aan gaan kijken, en heb ik ongelofelijk respect voor, inderdaad, zijn horseman-ship

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:20

sanne83 schreef:
In hele specifieke gevallen kan flooding een oplossing zijn (bijv. bij mensen met bepaalde hele specifieke fobieën), maar het zo systematisch toepassen als Gert dat doet, is gewoon een teken dat dit zijn enige manier is. Hij kan alleen dit.
"Als je enige gereedschap een hamer is, dan lijkt elk probleem op een spijker"

Voor mensen die geïnteresseerd zijn waarom angst bij het paard en daarom voorwaarts houden tijdens het inrijden, niet zo'n goed idee zijn: http://www.aebc.com.au/articles/24/

"Fear is quickly learned, not easily forgotten and is strongly associated with the movement of the horse's legs. It is important to learn to identify the range of fear responses in horses and to diminish them to avoid the horse experiencing them."

Ik wil weleens een wetenschappelijk artikel dat dat bewijst zien, dit zijn namelijk geen wetenschappelijke artikelen.

Marianne_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:25

Geen goede ervaring voor je paard ,je overblufd hem helemaal groot risico dat het paard door deze ervaring minder vertrouwen in mensen heeft. Zelf heb ik dit jaar mijn 3jarige beleerd en dat in alle rust en vertrouwen .... je kunt niet in een half uur beleren .
Op deze manier krijg je probleem paarden en geen paarden die mensen vertrouwen.
Je moet er alle tijd voor nemen en niet oppa paard opzadelen erop rodeo en klaar ..... zo werkt het gewoon niet .
Iemand die verstand van paarden heeft weet dat dit niet goed is voor je paard !!!!

Groetjes marianne

Seven

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:10

Jou reactie is echt 1 van iemand die gert niet kend, hij beleerd niet in een half uur hij neemt daar minimaal een week voor en werk zeker in rust. Let goed op wat het paard zelf aangeeft een rodeo wil hij juist voorkomen door het dier goed voorwaarts te houden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:11

Iemand die verstand heeft van paarden ziet dat Gert meer doet dan alleen oppa paard zadelen erop rodeo klaar....
Maar het is eigenlijk wel mooi dat het zo simpel lijkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:26

Liever Gert vd Hof dan een Parelli aanhanger die met een dvd in de dvd speler en het boek in de hand denkt een paard te kunnen beleren. Dat zal met de makkelijke paarden goed gaan, maar met een iets meer uitgesproken karakter kan zo iemand het betreffende paard enorm verprutsen. Dat soort mensen verwachten dan dat de plaatselijke africhtingstal het oplost, lukt dat niet, dan melden ze het 'onhandelbare' paard aan voor een demonstratie van Gert vd Hof, dan gaat het vaak ook spaans en dat levert weer een stroom aan verontwaardigde reacties op. Je moet je afvragen wiens schuld het is dat een paard zo reageert; vaak is het dominantie, omdat er vanaf veulen af aan teveel met het paard om geknuffeld en gekust is en ze straalverwend en enorm brutaal zijn geworden hierdoor. Dat is dus niet 'mak' gemaakt, maar straal verwend; het verschil: een mak paard heeft respect, dramt niet en is gehoorzaam en oplettend, een verwend, dominant paard vindt alles goed, tot hij aan het werk moet, is vaak drammerig en lomp en lui.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:43

Lante schreef:
Liever Gert vd Hof dan een Parelli aanhanger die met een dvd in de dvd speler en het boek in de hand denkt een paard te kunnen beleren. Dat zal met de makkelijke paarden goed gaan, maar met een iets meer uitgesproken karakter kan zo iemand het betreffende paard enorm verprutsen. Dat soort mensen verwachten dan dat de plaatselijke africhtingstal het oplost, lukt dat niet, dan melden ze het 'onhandelbare' paard aan voor een demonstratie van Gert vd Hof, dan gaat het vaak ook spaans en dat levert weer een stroom aan verontwaardigde reacties op. Je moet je afvragen wiens schuld het is dat een paard zo reageert; vaak is het dominantie, omdat er vanaf veulen af aan teveel met het paard om geknuffeld en gekust is en ze straalverwend en enorm brutaal zijn geworden hierdoor. Dat is dus niet 'mak' gemaakt, maar straal verwend; het verschil: een mak paard heeft respect, dramt niet en is gehoorzaam en oplettend, een verwend, dominant paard vindt alles goed, tot hij aan het werk moet, is vaak drammerig en lomp en lui.

Ik ga hier volledig in mee :j
Sommige paarden aai je nu eenmaal niet zadelmak en zijn ofwel dominant ofwel verkeerd beleerd (of poging tot beleren in veel gevallen).
Tuurlijk zijn er zat brave paarden die zich makkelijk laten beleren en niet snel onder de indruk zijn, maar ik heb niet het idee dat die paarden bij G vd H terecht komen ;)

Marianne_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:07

Ik vind dat je het met rust en beleid moet doen... Zo voorkom je geen probleem paarden .. Zo krijg je ze ze raar en gestoord ... Ik heb hem al zo vaak zien rijden!!!
Je kunt een paard ook niet in 1 week beleren

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:13

Maar Marianne: eerlijk gezegd vind ik Gert dus in zijn benadering van paarden heeeeel erg rustig... en nog meer beleid! En misschien moet je ook even naar de lichaamstaal van de paarden zelf kijken die door Gert worden bereden: je zíet gewoon hoe de dieren ontspannen op zijn rijden! Dan kun je voor of tegen zijn, maar daar valt toch echt niet veel ontkennen aan. En tja.. paarden liegen niet... dus de ontspanning die je ziet die ís er ook

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:14

Marianne_b schreef:
Ik vind dat je het met rust en beleid moet doen... Zo voorkom je geen probleem paarden .. Zo krijg je ze ze raar en gestoord ... Ik heb hem al zo vaak zien rijden!!!
Je kunt een paard ook niet in 1 week beleren

Je beweert wel heel wat, heb je ook bewijs? Waar zijn al die paardeneigenaren met gestoorde paarden dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:45

Ik denk dat de mensen die tegen zijn even uit hun referentie-kader moeten komen en moeten beseffen dat Gert weinig tot geen "normale" paarden krijgt. Veelal paarden waar het al verschillende keren mee geprobeerd is zonder succes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:01

Lante schreef:

Vergeet de gefrustreerde paarden niet,die door niet begrepen te worden, helemaal door draaien......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:48

superwoman schreef:
Vergeet de gefrustreerde paarden niet,die door niet begrepen te worden, helemaal door draaien......

Niet begrepen of verkeerd benadert?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:13

Cassidy schreef:
superwoman schreef:

Niet begrepen of verkeerd benadert?

Beide....
Eerste klink wat vriendelijker,maar komt imo erop neer dat de “ ruiter/begeleider“ niet juist heeft gehandeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:19

Dat is wel over een kam geschoren, maar ik snap waar je heen wilt.
Echter zie ik onkunde als een ding, en halve kennis en verkeerde interpretatie als een tweede. Niets is zo schadelijk en gevaarlijk als een beetje kennis en dat meteen gaan uitproberen. Kijk maar naar alle JU topics, en halfbakken Parelli topics. Iemand die niets weet komt nieteens op het idee....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:21

als hij er niet was waren er genoeg paarden nog niet zadelmak.. en meerdere ruiters in de kreukels.

hij krijgt genoeg klanten en doet het al jaren. als je het niets lijkt ga je er gewoon niet heen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:22

Christiene schreef:
als hij er niet was waren er genoeg paarden nog niet zadelmak.. en meerdere ruiters in de kreukels.

hij krijgt genoeg klanten en doet het al jaren. als je het niets lijkt ga je er gewoon niet heen.

Sterker nog, als hij er niet was geweest waren genoeg paarden er ook niet meer geweest....misschien wel inclusief De Sjiem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:25

Lante schreef:

Gelukkig maar dat al mijn paarden zo braaf en makkelijk zijn. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:33

Jessix schreef:

Of misschien weet jij wel wat je aan het doen bent?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:56

Cassidy schreef:
Jessix schreef:

Of misschien weet jij wel wat je aan het doen bent?

De waarheid zal ergens in het midden liggen. ;) Ik heb ook wel een Parelli instructeur die me regelmatig controleert en helpt, maar ik moet wel zeggen dat ik ook echt veel van de dvd's, artikelen, boek en filmpjes heb geleerd en nog steeds leer. Door waar te nemen en je te verdiepen in materie ontwikkel je toch een rugzakje vol met tools die je in kan zetten als de situatie toch anders loopt als verwacht.

Maar je moet wel handig zijn, welke methode je ook gebruikt. En ik heb genoeg van Gert gezien om te weten dat hij goed is in wat hij doet en al veel paarden een goede (her)start heeft gegeven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:03

labyrinth schreef:
sanne83 schreef:
In hele specifieke gevallen kan flooding een oplossing zijn (bijv. bij mensen met bepaalde hele specifieke fobieën), maar het zo systematisch toepassen als Gert dat doet, is gewoon een teken dat dit zijn enige manier is. Hij kan alleen dit.
"Als je enige gereedschap een hamer is, dan lijkt elk probleem op een spijker"

Voor mensen die geïnteresseerd zijn waarom angst bij het paard en daarom voorwaarts houden tijdens het inrijden, niet zo'n goed idee zijn: http://www.aebc.com.au/articles/24/

"Fear is quickly learned, not easily forgotten and is strongly associated with the movement of the horse's legs. It is important to learn to identify the range of fear responses in horses and to diminish them to avoid the horse experiencing them."

Ik wil weleens een wetenschappelijk artikel dat dat bewijst zien, dit zijn namelijk geen wetenschappelijke artikelen.

Kijk even op google scholar, er zijn zo veel artikelen over te vinden, dat er onder gedragswetenschappers weinig discussie meer is over dat progressieve desensitisatie altijd de voorkeur heeft over flooding.

Om even te nuanceren; flooding is natuurlijk maar een ding die Gert doet. Hij heeft natuurlijk ook een bizar goede zit, is duidelijk in wat hij wil en niet bang, dat zijn een aantal zeer goede punten. Daarmee is hij blijkbaar beter dan heel veel anderen. Dat zegt voor mij niet dat het daarom goed is. Dat zegt eerder dat het treurig is dat het niveau van beleren zo laag is.

Het artikel in de quote is een mooi artikel in jip en janneke taal, geschreven door een gedragswetenschapper, die zich volledig heeft toegelegd op gedrag van paarden onder de ruiter.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:14

Wat Gert kan en doet is zoveel meer dan een zadel opknopen en blijven zitten.
Oorspronkelijk was hij africhter en rijd ook wedstrijden, hij is bekend geworden om zijn kunst te blijven zitten op extreem lastige paarden en die paarden ook weer in het gareel krijgen.
Ik heb 1 paard van dichtbij meegemaakt, amazone is nergens bang voor en heeft vele paarden zadelmak gemaakt.
Zij doet het zadelmak maken ook voor haar brood, maar deze merrie kreeg ze zelf niet voor elkaar.
Ze heeft het beest naar Gert gebracht, en hij is er direct op gaan zitten, want het dier was dusdanig brutaal en een echte leider, dat die nooit met fluwelen handschoentjes zadelmak gemaakt had kunnen worden.
Gert is heel eerlijk geweest, en heeft het dier 2 weken op stal gehad, waarnaar de amazone er zo mee weg kon rijden.
Het is altijd een lastige gebleven, maar je kon er iig op zonder dat je gebeten, geschopt en in het zand gegooit werd.

Ik ben nu met mijn 3,5 jarige hengst bezig, en tot nu toe is hij super braaf zonder "doods" te zijn, ik leer hem wel alles op m'n gemakje, gewoon omdat ik er de tijd voor heb en hem genoeg tijd wilde geven om te groeien.
Ik heb er, zonder zadel, al opgezeten en wat gestapt.
Maar mocht hij toch kuren gaan krijgen, of had ik er nog niet op gekund na alle voorbereidingen, dan had ik hem zeker naar Gert gebracht.
Ik durf met zekerheid te stellen dat Gert de redding voor vele paarden is, en is geweest, daar ze anders allang dood waren.
Hij schat het paard correct in, en hij zal heus fouten hebben gemaakt waarvan hij geleerd heeft, is duidelijk en eerlijk.
Paarden die een trauma oplopen van zijn manier van zadelmak maken, ik vraag het me af....
Hoeveel mishandelde paarden functioneren gewoon(altijd of na een periode van bekomen)?
Hoeveel kreupele paarden blijven doorlopen tot ze echt niet meer kunnen?
Naar mijn weten veel te veel....Dus dat gegeven gekoppeld aan een zogenaamd trauma van een vent die een paard kan overtuigen om mee te werken ipv tegen te werken, lijkt me onwaarschijnlijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 23:27

Punt wat ik wil blijven herhalen: áls je dan naar filmpjes of real life demo's van Gert kijkt.... kijk dan ook tot aan het einde. En kijk, kijk, KIJK naar wat voor een paard je dán ziet.En dat valt niet te ontkennen: uiteindelijk komt er altijd ( en imo zelfs vaak verbijsterend snel)ontspanning en rust bij de paarden.
En dan kun je van alles denken.... juist die duidelijk waarneembare ontspanning bij de paarden zou toch te denken moeten geven. Kennelijk doet meneer van het Hof toch iets heel erg goed!